pien_2010 schreef:Dat is lastig om uitspraken over te doen. Want dat is te snel generaliserend.
Het zou kunnen maar rascisme komt ook in Frankrijk voor (ik ga even in de uitersten zitten).
Een gedachte spinsel. De Oekraïners gaan goed en worden goed ontvangen. Onderzoek heeft aangetoond dat dit alles te maken heeft met dat ze uiterlijk op ons lijken. In Frankrijk ben ik met mijn lengte, blauwe ogen, blond/wit haar een opvallende verschijning.
Vele moslims hier, vele Algerijnen, Afghanen, Syriërs etc etc passen keurig in de bevolking. Ze zijn klein, veelal bruine ogen en bruin haar en getinte huid. Hebben mensen hier in Zuid Frankrijk.
Wellicht dat daarom veel Fransen weinig problemen hebben met mensen met andere roots? Alhoewel net als in Nederland Marie le Pen (vergelijk met de PVV) het goed doet en de zelfde agenda heeft en retoriek als de PVV.
Links hier in Frankrijk is onvergelijkbaar met links in Nederland. Dat is in Nl vele male gematigder, meer met beiden benen op de grond als in Frankrijk. Hier leunt dat behoorlijk tegen het communisme aan
Dus het is geen echt antwoord op je vraag, maar dat kan ook niet want de landen zijn zo verschillend.
Want Nederland heeft geen Algerijnen maar wel vanuit de geschiedenis, Indonesiërs, Molukkers, mensen uit Suriname Curaçao, Marokko en Turkije (de vroegere gastarbeiders) etc. Dus wij zouden vanuit geschiedenis net zo verdraagzaam kunnen zijn alleen de mensen zien er absoluut anders uit.
En Frankrijk kent ook rascisme
Voor het eerst meegemaakt hier dat mijn Franse vriendin (ouders zijn gevlucht uit Algerije) niet werd aangekeken tijdens een gesprek en later spraken we daarover en mijn vriendin zei dat dit kwam vanwege rascisme. Ik heb dat beaamt want een andere reden kan ik niet bedenken. Ik vond het zo absurd.
Maar in Nederland zal toch nu ook vrijwel iedereen vrienden hebben of kennissen die er anders uitzien? Daar ontkom je toch bijna niet aan? En het is verrijkend in mijn ogen al die andere culturen en gemengde relaties etc.
Frankrijk is hartstikke racistisch, altijd al geweest.
Dat die vluchtelingen daar makkelijk integreren komt omdat bijna alle vluchtelingen in Frankrijk uit Afrikaanse landen komen waar de officiele voertaal Frans is (en dat zijn er al 10) of uit een voormalige kolonie zoals Algerije en Marokko waar ze ook Frans spreken.
Precies ook de reden waarom Surinamers, Indonesiers en Molukkers goed integreerden. Ze konden al Nederlands.