Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:18

pien_2010 schreef:
Dat is lastig om uitspraken over te doen. Want dat is te snel generaliserend.
Het zou kunnen maar rascisme komt ook in Frankrijk voor (ik ga even in de uitersten zitten).
Een gedachte spinsel. De Oekraïners gaan goed en worden goed ontvangen. Onderzoek heeft aangetoond dat dit alles te maken heeft met dat ze uiterlijk op ons lijken. In Frankrijk ben ik met mijn lengte, blauwe ogen, blond/wit haar een opvallende verschijning.
Vele moslims hier, vele Algerijnen, Afghanen, Syriërs etc etc passen keurig in de bevolking. Ze zijn klein, veelal bruine ogen en bruin haar en getinte huid. Hebben mensen hier in Zuid Frankrijk.
Wellicht dat daarom veel Fransen weinig problemen hebben met mensen met andere roots? Alhoewel net als in Nederland Marie le Pen (vergelijk met de PVV) het goed doet en de zelfde agenda heeft en retoriek als de PVV.
Links hier in Frankrijk is onvergelijkbaar met links in Nederland. Dat is in Nl vele male gematigder, meer met beiden benen op de grond als in Frankrijk. Hier leunt dat behoorlijk tegen het communisme aan

Dus het is geen echt antwoord op je vraag, maar dat kan ook niet want de landen zijn zo verschillend.
Want Nederland heeft geen Algerijnen maar wel vanuit de geschiedenis, Indonesiërs, Molukkers, mensen uit Suriname Curaçao, Marokko en Turkije (de vroegere gastarbeiders) etc. Dus wij zouden vanuit geschiedenis net zo verdraagzaam kunnen zijn alleen de mensen zien er absoluut anders uit.

En Frankrijk kent ook rascisme
Voor het eerst meegemaakt hier dat mijn Franse vriendin (ouders zijn gevlucht uit Algerije) niet werd aangekeken tijdens een gesprek en later spraken we daarover en mijn vriendin zei dat dit kwam vanwege rascisme. Ik heb dat beaamt want een andere reden kan ik niet bedenken. Ik vond het zo absurd.
Maar in Nederland zal toch nu ook vrijwel iedereen vrienden hebben of kennissen die er anders uitzien? Daar ontkom je toch bijna niet aan? En het is verrijkend in mijn ogen al die andere culturen en gemengde relaties etc.

Frankrijk is hartstikke racistisch, altijd al geweest.

Dat die vluchtelingen daar makkelijk integreren komt omdat bijna alle vluchtelingen in Frankrijk uit Afrikaanse landen komen waar de officiele voertaal Frans is (en dat zijn er al 10) of uit een voormalige kolonie zoals Algerije en Marokko waar ze ook Frans spreken.

Precies ook de reden waarom Surinamers, Indonesiers en Molukkers goed integreerden. Ze konden al Nederlands.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:28

Jan Nederland is dan ook hartstikke rascistisch, waarschijnlijk ook altijd al geweest!!!!!
Alleen men durfde er niet voor uit te komen en nu wel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:35

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:59

pien_2010 schreef:
Jan Nederland is dan ook hartstikke rascistisch, waarschijnlijk ook altijd al geweest!!!!!
Alleen men durfde er niet voor uit te komen en nu wel.

Zolang wij nog geen Roma’s deporteren naar Roemenie zal het nog best meevallen t.o.v. Frankrijk ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:18

Polar schreef:
Dat bedrag klinkt misschien hoog, maar geldt alleen voor de top van de schaal en is niet representatief voor wat de meeste verpleegkundigen in de ggz verdienen, zeker niet als ze net beginnen.
Het is bruto en exclusief toeslagen, dus lang niet iedereen komt daadwerkelijk in de buurt van dat bedrag.
Om nog niet te spreken over de belasting die het werk met zich mee brengt, mentaal en fysiek.

Klopt, de meeste verpleegkundigen en agogen zitten in schaal 45, maar als je op een wat zwaardere afdeling werkt of wat extra verantwoordelijkheid hebt, ken ik er veel die in schaal 50 zitten.
Er zijn goede doorstroommogelijkheden.

Ook mentale of fysieke belasting geldt voor veel beroepen, niet alleen voor zorgpersoneel.

Je hebt nu eenmaal 10 treden over het algemeen per schaal, het zou wat zijn als iedereen gelijk in de maximale trede komt.
Dat geldt bijna voor ieder beroep, die onder een cao valt.

Het is gewoon niet zo slecht als wordt gezegd.

Polar

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:59

Dat is zeker zo, maar het gaat ook een beetje voorbij het punt dat ik wilde maken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:59

Ik heb de afgelopen jaren meerdere verpleegkundigen gesproken die uit het vak wilde richting een kantoor baan. Ze moesten allemaal inleveren qua salaris waardoor ze de overstap niet maakten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:21

janderegelaa schreef:
hwn schreef:
@janderegelaa, aangezien Israël al 75 jaar landje-pik aan het spelen is, lijkt het me niet verwonderlijk dat ze er negatief over denkt toch? Ze is wel Koerdisch, maar ook moslim en woont in het Midden-Oosten, die zit er dus meer middenin dan wij. Al geef ik toe dat ze wel nogal zwart-wit is in haar redeneringen.

Ik heb vandaag wel met een Syrische collega die Arabisch is gesproken (handig hoor, heb denk ik wel 50 nationaliteiten bij de hand op het werk :) ), en die is blij dat Assad weg is, maar not amused dat Israël zijn thuisstad gebombardeerd heeft. :( Voorlopig is hij afwachtend wat er komen gaat.

Het zou wel fijn zijn voor hem als hij nog eens kon teruggaan op vakantie naar zijn land. Zijn vrouw, die geen vluchtelinge is maar naar België gekomen is door het huwelijk (heeft 2 jaar geduurd voor hij goedkeuring kreeg) kon vorige zomer samen met hun zoontje op vakantie naar Syrië, maar hij kon/mocht er niet heen.

Als hij er heen kan op vakantie is het toch veilig?! Dan kan hij er ook blijven wonen toch? Dat hij er niet heen mocht vorig jaar is volkomen terecht. Zijn vluchtelingenstatus verbiedt dat.

Hij heeft geen vluchtelingenstatus meer, 4 jaar geleden heeft hij de Belgische nationaliteit gekregen. Voor hen is dat echt een feest, hij toonde zijn identiteitskaart aan iedereen. Die zijn veel fierder op hun Belg-zijn dan wij hoor. Maar je moet je geen zorgen maken dat je er belastingen voor moet betalen, ten eerste is hij geen Nederlander, en ten tweede is het een harde werker die jaren 2 jobs gecombineerd heeft en nu als zelfstandig chauffeur voor PostNL werkt, met de bedoeling een groter bedrijf uit te bouwen. Voor mij is hij hier meer dan welkom.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 23:27

Benzz schreef:
Duitsland maakt zich serieus zorgen dat 6000 syrische artsen terug naar hun land gaan.

Denk dat nl zich ook zorgen mag maken. De economie moet doordraaien en daar hebben we mensen voor nodig.

Tja, in ons depot van PostNL, als daar alle niet-Belgen zouden vertrekken (zowel arbeidsmigranten, vluchtelingen als "nieuwe" Belgen, misschien enkele 2e generatie), dan houden we misschien nog 7 van de 180 chauffeurs over. En dan moeten die nog zelf hun pakjes gaan sorteren, want behalve één teamleader zit er geen enkele "echte" Belg in de sortering.