Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 23:21

karuna schreef:
Ik krijg juist het idee dat de uitvoerders jonge gastjes zijn soms minderjarig die voor wat rotcenten dit uitvoeren.
Dat is wel beetje het "probleem" hier ja. Veel mafia laat liquidaties door mensen doen die al langer meedraaien en weten wat ze doen. Hier in Nederland zijn het vaak juist jonge gasten met weinig ervaring en veel te bewijzen. Zo krijg je ook de verhalen van plekken die overhoop geschoten worden.

Dit is trouwens niks nieuws. Dit was al zo toen m'n grootvader in het gevang werkte, en die is al jaren met pensioen. Het is enkel zo dat de manier waarop steeds extremer wordt en steeds meer verspreid buiten de "slechte" wijken. Paar jaar terug waren grote schietpartijen hierdoor nog nieuws, inmiddels halen die het nationale nieuws niet altijd meer en hoor ik er enkel van omdat er mensen in de buurt wonen en hebben we explosies van enorm kalieber. Geeft een angstig gevoel van "what's next".

Loretta

Re: Explosie Den Haag - meerdere doden en gewonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:34

Dit artikel kan ook verklaren waarom er steeds meer explosies komen. Het is een hele makkelijke manier om iemand een hak te zetten.

https://archive.is/AsKaF

Eigenlijk best wel bizar dat er in Nederland dergelijke wetgeving bestaat en dat burgemeesters dergelijke bevoegdheden hebben zonder tussenkomst van een rechter nog wel. En je kunt je afvragen of dit soort bizarre wetgeving niet gewoon averechts werkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 14:52

Ik heb het vluchtig doorgelezen maar van “ik heb geen idee hoe het kan” tot de zaken als vuurwapenbezit, drugs een gevangenis in en ‘wat diefstallen’ zit toch wel een verschil vind ik…

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:30

https://nos.nl/artikel/2548566-steeds-m ... vuurwapens

Citaat:
Bij de explosies in Den Haag kwamen vorige week zaterdag zes mensen om het leven en raakten meerdere mensen gewond. Afgelopen weekend ging het mis in Purmerend, waar na een explosie een huis in brand vloog en omliggende huizen beschadigd raakten. Halverwege dit jaar waren er al bijna 500 aanslagen met explosies en volgens de politie gaat het totale aantal ontploffingen dit jaar boven de 1000 uitkomen.
Niet alleen in het criminele circuit wordt gebruikgemaakt van explosieven, ook bij ruzies in de zakelijke of privésfeer worden ze gebruikt. Naar schatting is bij ruim de helft van de incidenten geen link met het criminele circuit. Eerder dit jaar zei Jos van der Stap, programmamanager High Impact Crime bij de politie, dat het "een maatschappelijke trend lijkt om ruzies met een aanslag te beslechten".

Illegaal vuurwerk
Vuurwerk en vuurwerkbommen zijn een toegankelijker geweldsmiddel dan bijvoorbeeld vuurwapens, zegt Krüsselmann. Zo wordt vaak gebruikgemaakt van cobra's, zwaar vuurwerk dat vooral in Italië gemaakt wordt. "Vuurwerk is in Nederland breed geaccepteerd en wordt nog gezien als onschuldig." Van der Stap van de politie zei daarover dat "een groot probleem is dat particulieren veel te gemakkelijk aan zwaar explosief materiaal kunnen komen en dat de drempel om het te gebruiken laag is."

Even wat gekopieerd ook over het hoe en wat, de cijfers over dergelijke aanslagen.

Mogelijk 1000 dit jaar dat is bijna 3 per dag |(

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:36

Waarom kunnen zulke mensen zichzelf niet gewoon ombrengen, dat is voor iedereen het beste...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:48

Ja gewoon zoals "vroeger" toen knalden criminelen elkaar doorgaand af in koelbloedige liquidaties, gewoon 1 op 1, zonder rest slachtoffers.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:59

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:01

Het blijkt dus vermoedelijk om de ex te gaan en een ruzie in de relationele sfeer. Een Afghaan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:01

Lekker bezig ben je dan :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:03

Oh fijn en daardoor zijn anderen hun geliefden of ouders en zus kwijt geraakt -:(- walgelijk gewoon |(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:03

Fijne vent omdat hij er niet mee om kan gaan dat een relatie over is.
Levenslang en die andere 25 jaar.

Maar dat zal wel weer niet

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:08

DuoPenotti schreef:

Ik vind het altijd bijzonder wanneer mensen teleurgesteld zijn dat er geen levenslang wordt/zal worden gegeven. Bij levenslang is er eerder kans op gratie dan wanneer een serieus gestoord persoon bijvoorbeeld 20 jaar en tbs krijgt (of soms zelfs 5 jaar en tbs, ligt er uiteraard aan hoe de tbs verloopt).

Ik heb er alle vertrouwen in dat er zwaar en realistisch gestraft zal worden in deze situatie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:10

Bij levenslang bedoel ik geen gratie, maar levenslang.
En nee geen dure tbs.
Die hulpverleners kunnen we beter inzetten voor mensen die nog niet vast zitten voor zulke geweldpleging.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:11

En het zijn dus vermoedelijk moslims, want bijna alle Afghaanse zijn moslims las ik. Om dan dit vervolgens te gaan doen met hun leven in een veilig land waar ze vermoedelijk naartoe gevlucht zijn.
Andere cultuur, iets met eerwraak en macht ook misschien? Mag hopen dat ze zulke types hun paspoort ook afpakken in plaats van hier een paar jaar in een dure schaarse gevangenis op onze kosten te gaan zitten. Wat mij betreft verdiend zo iemand hooguit een spuitje want dat wordt niks meer en kost onze maatschappij ontzettend veel geld. Of levenslang dwangarbeid en al het geld moet verplicht naar de slachtoffers, bv het weeskindje wat nu geen ouders meer heeft die voor hem nog een spaarpotje zouden maken.
Het is hier op tarwekamp heel onrustig. Snachts staat er een grote generator met een hoop kabaal. Veel lawaai van sloopmachines. Ze zijn nu een ikeakast en andere spulletjes van mensen in de huizen ernaast op straat aan zetten. Triest om te zien hoe de meubeltjes daar zo staan van onschuldige mensen ook. Vermoedelijk moeten ook de huizen ernaast gesloopt. Van hardwerkende mensen die daar een mooi koophuis hadden. Ook hun toekomst is geruïneerd.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 18-12-24 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 12:20

Eapy schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik vind het altijd bijzonder wanneer mensen teleurgesteld zijn dat er geen levenslang wordt/zal worden gegeven. Bij levenslang is er eerder kans op gratie dan wanneer een serieus gestoord persoon bijvoorbeeld 20 jaar en tbs krijgt (of soms zelfs 5 jaar en tbs, ligt er uiteraard aan hoe de tbs verloopt).

Ik heb er alle vertrouwen in dat er zwaar en realistisch gestraft zal worden in deze situatie.

Er is recent nog niemand met levenslang gratie verleend.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 18-12-24 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:21

Er zijn ook zat blanken die het niet kunnen verkroppen dat hun relatie over is.
Zat voorbeelden van femicide te vinden die door Nederlandse mannen zijn gepleegd.

Het zijn vermoedens.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:28

Ja er zijn ook genoeg gekken die Piet heten of Klaas en eerwraak of vrouwen moord plegen. Alleen het komt wel veel vaker voor in de islamitische cultuur helaas! Het is iets in de cultuur , speelt ook in Zuid Italië. En deze persoon wilde de boel flink ruïneren kennelijk. De vraag is wel of het als femicide bedoeld is want de persoon was nooit in die winkel haast en sliep er zeker niet. Als je al met zoveel jerrycans in een auto gaat zitten wil je de boel flink kapot maken. Kennelijk nemen ze de straf van wat jaren zitten voor lief, want waarom pleeg je ondanks dat je bent betrapt een week later alsnog deze verwoesting aan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:35

Ik denk dat we wel wat rustiger aan zouden mogen doen wat betreft aannames dat die partij naar Nederland toe gevlucht is. Laat staan meteen zowel alle moslims als vluchtelingen in een slecht daglicht zetten.

Er zijn heel veel moslims in Nederland, zeker in de Randstad, en verreweg de meeste zijn normale mensen zoals jij en ik :o

Als degene daadwerkelijk de boel met opzet heeft opgeblazen mag die van mij zeker wel levenslang vastzitten.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:49

Als het iets van eerwraak is dan is het iets uit bepaalde culturen waarin dit geweld voorkomt en ook Afghanistan is daar deel van. Dus niet alle vluchtelingen, wel in bepaalde culturen, dat zijn gewoon de feiten helaas. Of dat hier ook daadwerkelijk is geweest is nog afwachten.

Net een mooi net geschreven kaartje gekregen met veel sterkte en een prachtig gedichtje van een leerling van een school hier in de buurt. Zo lief gebaar.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:09

Sabri schreef:
Als het iets van eerwraak is dan is het iets uit bepaalde culturen waarin dit geweld voorkomt en ook Afghanistan is daar deel van. Dus niet alle vluchtelingen, wel in bepaalde culturen, dat zijn gewoon de feiten helaas. Of dat hier ook daadwerkelijk is geweest is nog afwachten.

Net een mooi net geschreven kaartje gekregen met veel sterkte en een prachtig gedichtje van een leerling van een school hier in de buurt. Zo lief gebaar.

Het is al erg genoeg wat er gebeurd is, jouw racistische opmerkingen zijn uitermate ongepast en schadelijk. Veroordeel mensen als een individu, niet als een hele groep.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:17

Sabri schreef:
Ja er zijn ook genoeg gekken die Piet heten of Klaas en eerwraak of vrouwen moord plegen. Alleen het komt wel veel vaker voor in de islamitische cultuur helaas! Het is iets in de cultuur , speelt ook in Zuid Italië. En deze persoon wilde de boel flink ruïneren kennelijk. De vraag is wel of het als femicide bedoeld is want de persoon was nooit in die winkel haast en sliep er zeker niet. Als je al met zoveel jerrycans in een auto gaat zitten wil je de boel flink kapot maken. Kennelijk nemen ze de straf van wat jaren zitten voor lief, want waarom pleeg je ondanks dat je bent betrapt een week later alsnog deze verwoesting aan.

Het is helemaal niet de vraag of het femicide was, want dat was het niet en waarschijnlijk ook niet zo bedoeld.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:28

Snap dat het je heel hoog zit, Sabri, maar deze polariserende, islamophobe uitlatingen zijn zeer ongepast.

Desalniettemin hoop ik dat er een gepaste straf gaat komen. Allicht te laag, er valt geen prijs te hangen aan een mensenleven.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:47

Heb het in mijn tweede bericht genuanceerd. Eerwraak is meer een cultuurding, als het dit al betreft waar het wel oplijkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:04

De ex van de eigenaresse van de bruidsmodezaak heeft - zoals ik het lees - opdracht gegeven aan een paar 'kennissen' uit zijn eerdere woonplaats Roosendaal. Geen lekkere typetjes als je dat zo leest; foute gasten met veel geweldsdelicten op hun naam.
Het zou het niet de bedoeling zijn geweest om het woningblok aan de Tarwekamp op te blazen. Dat kan ik me nog wel voorstellen. Maar door opdracht te geven aan dit soort types heeft hij wel dat risico genomen.
Met hun geweldsdelicten in het verleden zijn de 3 Brabanders er met lichte straffen afgekomen. Wat ik ook al heel verbazingwekkend vind overigens.
Ik hoop dat dat nu niet weer gebeurt, ook al was het "niet hun bedoeling".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:09

Sabri schreef:
Heb het in mijn tweede bericht genuanceerd. Eerwraak is meer een cultuurding, als het dit al betreft waar het wel oplijkt.

Nee, daar lijkt het niet op. Als het motief eerwraak zou zijn geweest, had de vrouw dit niet overleefd.

Volgens hem (de exvriend) heeft hij haar zakelijk willen treffen. De auto speelt ook een rol in het verhaal.
Naar blijkt heeft hij de auto via marktplaats te koop gezet. Maar is dat niet gelukt.
Kan zijn, dat hij - tijdens hun relatie - de auto aan haar had gegeven, maar weer terug wilde hebben toen de relatie over was. Dat de auto ook doelwit was zegt ook wel iets denk ik.