Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 01:15

Ik zorg gewoon dat er voldoende brandstof in de auto zit. Daar zit ook een radio in en kan ik de telefoon opladen. Eten en drinken zat in huis. Bij kou kan de petroleumkachel uit de schuur naar binnen. Wc doorspoelen met water uit de regenton. Bbq heb ik nog een paar zakken briketten voor staan. Vriezer vol eten dus dat moet gaar als het ontdooid. En het aggregaat staat nog 10 liter brandstof voor. Overstroming ook niet bang voor. Komt er hooguit water in de kelder.

Kortom, ik red me wel minstens een week. Ruik alleen niet meer heel fris want douchen in de kou lijkt me niet wat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:57

Hutcherson schreef:
Ik zoek nog belangrijke gadgets zoals bv aan radio met zoon hendel dat je zelf kunt aanzwengelen zeg maar.
Een waterzuivereringsrietje hebben we dus we kunnen uit onze beek drinken die over ons perceel loopt. We hebben op ons perceel een grote tank staan waar diesel in zat (denk ik) maar niet in gebruik. Wat is handig om daarin te doen als er stront aan de knikker is?
Is er iets wat je kunt kopen om zelf stroom op te wekken, naast zonnepanelen? En van die gasstelletjes, hoelang kun je dat veilig bewaren? Wat doen jullie qua wapens? Of is dat niet essentieel? Ja misschien heb ik teveel apocalyps films gekeken.

in deze omstandigheden, een eigen generator! Ik had er vroeger een toen ik in verweggistan woonde, liep op diesel en kon de airco's, vriezer etc prima draaien bij de periodieke blackouts (12 uur zonder stroom).

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:45

Wat voor een heb je dan nodig?
Die dingen zijn er in verschillende uitvoeringen,maten en sterktes.

Lielle

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 20:26

Dat zul je aan de kenner moeten vragen, daar heb ik geen verstand van

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:33

Mijn man opperde ook al een generator. Misschien toch eens naar kijken.
Heb gister mijn eerder gepakte survivaltas teruggevonden en alles bij elkaar gelegd. Ik wil nog een radio met zoon zwengel, ik wil een stormlantaarn met parrafine. Ik heb een kacheltje binnen maar daar heb ik nu een nepvuurtje inzitten voor de sfeer. We hebben een schacht maar voor nu is die afgesloten. In nood kan dat uiteraard in no time weer heropend worden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:48

tamary schreef:
juval schreef:
waarom hebben we eigenlijk geen schuilkelders?

Omdat "als wij niet geloven in geweld een andere partij dat ook niet doet" soort kijk op de wereld.
Hele burgerbescherming, etc. is destijds wegbezuinigd, want nooit meer nodig. En die houding heeft het nederlandse volk grotendeels overgenomen. Nu zonder zelfs oproep dienstplicht is er al helemaal geen gevoel meer van er is misschien wel wat. Immers defensie is ook geen prio. Nu dat noodgedwongen wat begint te kantelen is het opboksen tegen decennia aan niks hoeven en daar komt nog eens een lading russische propaganda bovenop met een mix van jullie schuld en niks aan de hand/wij niet gevaarlijk.

In Maastricht zouden er schuilkelders zijn... maar of die nog bruikbaar zijn. Ook in andere plaatsen in NL zouden er schuilkelders zijn, maar niet voor het gewone volk. Na de koude oorlog zijn die schuilkelders verdwenen/verwaarloosd. Hoe dan ook, al zouden er nu nog schuilkelders in NL zijn, daar kan nooit iedereen in.
Overigens, de "als wij niet geloven in geweld doet een andere partij dat ook niet" was een populaire denkwijzen in de jaren '30... (Dit vanwege de verschrikkingen van WOI.)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebroken_geweer

Wat betreft het noodpakket, onze vriezer heeft een aan/uitknop op een vreselijk onhandige plek: mijn wederhelft moet wel eens zijn handen op iets plaatsen om zijn evenwicht te bewaren, en raakt dan ongemerkt net dat knopje, dus vriezer uit, geen piepje, geen lampje, je ziet nergens aan dat ie uit is, behalve wat piepkleine cijfertjes op een loodgrijze achtergrond. Dus wij slaan sowieso niets op in de vriezer, dat wordt een voorraadkast met droog en ingeblikt spul... :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:02

Daar had ik direct een kapje overheen gemaakt :)) Wat onhandig!
Je hebt ook van die smart sockets die een melding kunnen geven als een apparaat uit staat volgens mij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:14

8nnemiek schreef:
Daar had ik direct een kapje overheen gemaakt :)) Wat onhandig!
Je hebt ook van die smart sockets die een melding kunnen geven als een apparaat uit staat volgens mij.

Ja, aan zoiets dacht ik ook al. Maar goed, we zullen eens kijken. "Probleem" is dat de vriezer op de plek staat waar eerst de vaatwasser stond en het spontane ontdooien deed mijn wederhelft met weemoed terugdenken aan onze overleden vaatwasser, en hij wil eigenlijk de vriezer inruilen voor een vaatwasser. :D
Nou ja, we zien wel wat er van komt. Een kapje maken kost wel wat minder dan een vaatwasser. :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:48

gister wel op het nieuws dat er door banken wordt geadviseerd om contant geld in huis te hebben. Dat is handig in geval van een stroomstoring/aanval op het betaalsysteem.

Wel een goede op zich, maar het voelt ook niet echt veilig om grote bedragen in huis te hebben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:49

Er wordt voor nu in artikelen gesproken over 100 tot 200 euro. Dus geen echt grote bedragen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:50

Ja ik geloof ook dat het om 4 dagen leefgeld gaat. En het advies werd gegeven om het in kleine biljetten/muntgeld te hebben, omdat kassa’s vaak niet zoveel wisselgeld meer hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:58

Ik heb altijd wat wisselgeld in huis voor op beurzen en rommelmarkten. 100 euro vind ik wat veel om zomaar in huis te hebben liggen.
Ik zou ook niet weten wat ik bij een stroomstoring ineens voor zoveel geld nodig zou hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:16

Bij paniek kom je niet ver met 100 euro helaas.

Ik heb altijd contant in huis. Voor mezelf en de beesten. Zal toch hooi, stro, voer moeten kunnen inkopen.
Van de NL belastingdienst mag je geloof 653 euro aan contanten in huis hebben. Wat een kul, als ik moet inkopen voor de paarden alleen zit ik daar al dik over.

Moet ik eerst zeg 1000 opnemen van mn rekening en vervolgens opgeven aan de belasting dat het in huis is.
Kunnen zelf niet zo snugger zijn dat het zojuist van de rekening is opgenomen en dus gewoon wit geld is? Ze slaan weer door…..

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:55

8nnemiek schreef:
Ik heb altijd wat wisselgeld in huis voor op beurzen en rommelmarkten. 100 euro vind ik wat veel om zomaar in huis te hebben liggen.
Ik zou ook niet weten wat ik bij een stroomstoring ineens voor zoveel geld nodig zou hebben.

Als er een langdurige landelijke (pin)storing is heb je toch echt contanten nodig voor je boodschappen en eventuele benzine.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:00

Ik heb genoeg eten in huis voor maanden, en geen benzineauto. Ik denk sowieso niet dat je benzine kan tanken zonder stroom, dan werken de pompen niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:11

Bij een stroomstoring niet nee. Maar het is ook mogelijk dat specifiek het betaalverkeer wordt aangevallen.

Maar ik snap dit soort reacties steeds niet zo goed eigenlijk. Als iemand geen contant geld in huis wil hebben omdat diegene genoeg boodschappen heeft, dan doet diegene dat toch gewoon niet? Adviezen kun je naast je neerleggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:22

Mijn reactie was ook niet bedoeld als advies aan anderen ofzo :+ Gewoon mijn eigen mening. Ik zie er, voor mezelf, het nut niet van in ;)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:38

Ah, helder!

https://nos.nl/artikel/2548057-navo-baa ... -op-oorlog

Vind dit soort dingen zo eng. Beetje jammer karaktertrekje van mij is dat ik relativeren erg moeilijk vind, zeker in combinatie met mijn hyperalerte PTSS-brein wat altijd op zoek is naar manieren om zichzelf gek te maken. Zo'n noodpakket voor jezelf fixen allah, maar de gedachte dat de kans dat alles hier straks in puin ligt en het hele leven volledig op z'n kop staat, dat vind ik echt doodeng... Dat kan geen noodpakket verhelpen. En dit soort nieuwsberichten helpen dan niet :') Kun je zeggen "kijk dan geen nieuws meer", en dat probeer ik ook, maar ik werk momenteel bij twee grote organisaties die zich bezighouden met politieke geografie en defensie... Moeilijk afsluiten als je mailbox dagelijks vol staat met nieuwsbrieven en updates over de situaties in de wereld :wow:

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:53

Pareltjes schreef:
Bij paniek kom je niet ver met 100 euro helaas.

Ik heb altijd contant in huis. Voor mezelf en de beesten. Zal toch hooi, stro, voer moeten kunnen inkopen.
Van de NL belastingdienst mag je geloof 653 euro aan contanten in huis hebben. Wat een kul, als ik moet inkopen voor de paarden alleen zit ik daar al dik over.

Moet ik eerst zeg 1000 opnemen van mn rekening en vervolgens opgeven aan de belasting dat het in huis is.
Kunnen zelf niet zo snugger zijn dat het zojuist van de rekening is opgenomen en dus gewoon wit geld is? Ze slaan weer door…..

Alsof dat ook ooit gecontroleerd word :')

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:57

Met € 100 red ik het wel even. Voor een maand eten in huis en tank altijd kwart vol. Water heb ik voor een week, daarna noaber op 1,5 km afstand met bron en aggregaat. Voor licht heb ik een superfijne lamp die ook in noodgebieden ingezet wordt, da's meteen mijn powerbank. Enige waar ik nog mee zit is verwarming en evt. koken. Keertje koffie/thee is wel lekker :) Oh en opwindradio is ook nog een ding.
Pareltjes schreef:
Je mag best veel meer contant geld in huis hebben, maar boven € 653 moet je het opgeven voor box 3, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 0geld%20in
Laatst bijgewerkt door koeke op 12-12-24 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:59

koeke schreef:
Pareltjes schreef:
Je mag best veel meer contant geld in huis hebben, maar boven € 653 moet je het opgeven voor box 3, zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 0geld%20in

Wie gaat dat opgeven en wie gaat dat controleren :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:02

VuurVleugels schreef:
Ah, helder!

https://nos.nl/artikel/2548057-navo-baa ... -op-oorlog

Vind dit soort dingen zo eng. Beetje jammer karaktertrekje van mij is dat ik relativeren erg moeilijk vind, zeker in combinatie met mijn hyperalerte PTSS-brein wat altijd op zoek is naar manieren om zichzelf gek te maken. Zo'n noodpakket voor jezelf fixen allah, maar de gedachte dat de kans dat alles hier straks in puin ligt en het hele leven volledig op z'n kop staat, dat vind ik echt doodeng... Dat kan geen noodpakket verhelpen. En dit soort nieuwsberichten helpen dan niet :') Kun je zeggen "kijk dan geen nieuws meer", en dat probeer ik ook, maar ik werk momenteel bij twee grote organisaties die zich bezighouden met politieke geografie en defensie... Moeilijk afsluiten als je mailbox dagelijks vol staat met nieuwsbrieven en updates over de situaties in de wereld :wow:

Ik vind dit ook doodeng.
Vorige week heb ik per ongeluk de docu van Filemon over de Russen gekeken en het was allesbehalve geruststellend.
De NAVO geeft aan dat de Russen eigenlijk al in oorlog zijn met ons, alleen wij nog niet met hun. En dat bevalt me niks.

Dan ook nog Trump die dreigt uit de NAVO te gaan en de ramp is compleet -O-

Maar goed, inmiddels heb ik een flink noodpakket. Veel eten en drie gasflessen om op te koken en 50 liter water.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:07

verootjoo schreef:
Maar goed, inmiddels heb ik een flink noodpakket. Veel eten en drie gasflessen om op te koken en 50 liter water.
Hoe houd jij het water goed? En wat voor gasflessen heb je? Eerder weleens gehad dat ie leeg was als ik hem nodig had...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:41

koeke schreef:
verootjoo schreef:
Hoe houd jij het water goed? En wat voor gasflessen heb je? Eerder weleens gehad dat ie leeg was als ik hem nodig had...

Hoe het water goed blijft? Ik dacht dat die flessen wel goed blijven tot in de eeuwigheid?
Maar goed, ik heb ook tabletten om van natuurwater drinkwater te maken dus anders gebruik ik die wel.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat gasflessen zomaar leeggaan. Deze zijn die we ook voor de bbq gebruiken en op de camping. 2 van die blauwe en een groene die nog vol zitten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:48

Vanavond had ik het er met mijn zusje over.
Samen gaan wij een lijstje maken.
Wat hebben we al en wat hebben wij nog nodig.

Ik vind het best moeilijk naast eten en drinken.
Misschien minder overnadenken en gewoon dingen aanschaffen.

In de weekenden zijn wij al veel samen.
Als er ellende uit zou breken om samen in 1 huis te gaan zitten was haar idee.

Het heeft voor en nadelen.
Toch je huis achterlaten dat vind ik wel een ding.
Maar hoe maak je ook contact met elkaar?

Wij hebben al eens gehad met een stroomstoring dat er ook geen bereik meer was met je telefoon.