Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:46

@suzanne F: dan gaat de KNHS niet zozeer failliet. Dan wordt wedstrijd rijden voor de meeste mensen onbetaalbaar. En daarna gaat de KNHS failliet.
En die lijn loopt al niet naar goedkoper zoals het nu is.

En ja, jurering kan altijd beter. Maar echt slechte juryleden, die echt slecht rijden lijken te promoten zie ik dan ook weer niet zo veel. Ze doen niet altijd alle goeds voor de wereld. Maar of ze het nou altijd slechter maken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:47

Hoezo vind je het niveau bedroevend laag in de basis van de juryleden? Wat mankeert er aan volgens jou?

Als ik zie waar je in de basis op afgestraft wordt maar waar je in de subtop mee wegkomt vraag ik me af waarom de basis niet meer zo belangrijk is in de subtop. Waar je in de basis voor iets een 4 krijgt of lager krijg je er in de subtop soms gewoon rustig nog een 5 of 6 voor.

Ook de juryleden kunnen beter, maar in de basis richten ze zich iig op harmonie en correct rijden. Natuurlijk niet allemaal, maar het overgrote deel wel. En ik zie veel juryleden, zowel met starten als met vereniging. En ik zie dus echt regelmatig slecht rijden afgestraft worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:14

Ik heb echt veel onkundige juryleden gezien en veel sinterklazen. Juryleden die de stap een 8 geven want hij stapt zo ruim. Dat het paard dan bijna zuiver lateraal stapt missen ze dan. Een onzuivere stap is altijd een onvoldoende. Niet diagonaalsgewijs achterwaarts gewoon voldoendes geven want hij ging netjes recht achterwaarts. Een paard waarbij alleen het hoofd naar binnen getrokken is nog een 6 geven voor een schouderbinnenwaarts.
En harmonie verwarren met een stil hoofd. Dat het paard dan totaal niet nageeft, een bek heeft als beton, wordt niet gezien. Nee hij hield zijn hoofd mooi stil. En zo kan ik nog tig voorbeelden opnoemen van juryleden die het echt niet zien. Ik blijf zeggen dat je die eruit moet halen. Test ze 1 op 1 en als blijkt dat ze geen correct gaand paard kunnen herkennen dan moet je ze de licentie afnemen. Maar dan blijven er nog maar weinig over. En zeker als je stank voor dank krijgt en alleen een vrijwilligersvergoeding. Daar zou echt een professionalisatieslag in moeten plaatsvinden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:29

Veronica2 schreef:
mce schreef:
want de marketing van sponsoren bepalen wie er naar de OS b.v. gaan, laatste afvaardiging zouden wij anders hebben samengesteld, toch, stuivertje wisselen met reserves was te opzichtig imo

Er is helaas niet heel veel meer keuze, wie had jij dan willen sturen om uit te komen voor Nederland?

mce schreef:
en zo lang er nog 20.000 (of hoeveel) mensen op de tribune zitten en klappen voor de deelnemers op de OS vinden we dat allemaal wel best, daardoor trekt ook een sponsor zijn conclusie

Dat valt tegen, want de OS zijn opgezet als evenement voor amateursporters en alleen de sponsoren van de Spelen zijn zichtbaar. De deelnemers mogen niet de namen van hun sponsoren tonen, er mag op het tenue 1 commerciële naam zichtbaar zijn en niet meer (bij de zwemmers bijv Arena, bij de ruiters Pikeur en op de TeamNL polootjes Fila). In de wedstrijdomgeving zijn verder geen reclameuitingen zichtbaar en sponsors komen ook helemaal niet aan bod in de rubrieken. Je wint een medaille en niet een huppeldepupprijs, er worden ook geen sponsoren bedankt in de prijsuitreiking. Voor sponsoren zijn de Spelen daarom nagenoeg waardeloos en worden de 12.000 mensen op de tribune en enkele miljoenen thuis-voor-de-buis niet bereikt.

zolang we op de tribune blijven klappen denkt de ponsor genoeg potentieel, wij zijn overigens niet het enige land wat sponsorkleding draagt toch!!

wie had ik een kans gegeven: een die het als training had kunnen gebruiken, helaas is de keuze miniem maar geen reserve meenenem kan toch ook, legt wat meer druk op die wel gaan maar dat is niet anders dan de druk: niet uitvallen want dan start een ander en mis ik.........ieder heeft zo zijn eigen reden

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:39

Elisa2 schreef:
Loretta schreef:
En wederom een artikel tegen de paardensport.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... n-incident

Begin deze maand was het ook weer raak met Willem Vermaat.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... ardensport

Het grootste probleem wat ik met dit soort activistische lui heb, dat is dat het daar niet bij stopt. Nu staat er nog paardensport. Maar als ze dat eenmaal gelukt is dan staat er paardrijden.

In de top gaat veel geld om. En daardoor is dat voor deze clubs een moeilijke noot om te kraken. Maar als paardenliefhebbers die zich bezig houden met paardvriendelijk rijden en natural horsmanship moeten we zeker niet naief zijn. Samenwerken en of doneren aan dit soort clubs dat is onze eigen toekomstige vijanden spekken. Zodra ze de paardensport verboden hebben weten te krijgen dan staan we er alleen voor en in de paardvriendelijke wereld gaat een stuk minder veel geld om en is daardoor veel kwetsbaarder dan de topsport.

Ze spreken zichzelf wel tegen, want als het schering en inslag zou zijn in de paardensport dan was er nooit zo,n schokgolf ontstaan hè? Dan was het dagelijkse kost en gewenning.

Er zijn er die zo zijn zoals in het artikel en er zijn nog steeds goede. Hier mist de nuance weer volledig.

Die Willem Vermaat schrijft iedere OS hetzelfde. Jacob Melissen is in gesprek gegaan met hem.

Men weet wel dat het gebeurt maar als er dan beelden tevoorschijn komen is die schok een logische reactie, feiten worden je onder de neus gedrukt en dan laait de discussie weer op. Het zwakt weer af tot er weer zoiets tevoorschijn komt, enz. Tot er echt serieuze stappen genomen gaan worden en dan kunnen de mensen die hier schuld aan hebben in de paardensport alleen maar naar zichzelf kijken en niet naar mensen die het aan de kaak stelden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:48

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 10:59

Leuk om een keer te lezen dat mensen positief zijn over de KNHS.
Over het algemeen wordt het gezien als een geldverslindend log instituut.

Ik heb geen erg hoge pet van ze op.
Komt door mijn ervaring uit het verleden waarbij het vooral woorden ipv daden waren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:05

Loretta schreef:
mce schreef:
Sport zou moeten verbroederen lichaam en geest versterken maar als je laatste OS nog eens terug kijkt zie je veel mooie dingen als het goed gaat, maar de druk van topsport is onmenselijk geworden

https://nocnsf.nl/wat-doet-nocnsf/olympisme#:~:text=

Olympische Beweging: meebouwen aan een betere wereld

Het belangrijkste doel van de Olympische Beweging is meebouwen aan een vreedzame en beter wereld. Ze wil jongeren opvoeden in de olympische geest: via sport en zonder enige vorm van discriminatie, met wederzijds begrip, vriendschap, solidariteit en fair play.

Wie zijn de Olympische Beweging?

De Olympische Beweging bestaat uit het IOC, de internationale sportfederaties, de organisatiecomités van Olympische Spelen, de nationale olympische comités, de daarbij aangesloten nationale sportorganisaties, hun sportverenigingen en alle mensen die daarbinnen sportief of anderszins actief zijn. Met behulp van sport, cultuur en educatie wil de Olympische Beweging bijdragen aan een vreedzamere wereld.

Olympic Charter

De fundamentele principes en de reglementen van de Olympische Beweging en het IOC zijn vastgelegd in het Olympisch Handvest (Olympic Charter). De inhoud van het handvest is te vinden op de site van het IOC: olympic.org

Dat klinkt allemaal heel erg mooi. Maar in de praktijk gaat het er allemaal toch net even anders aan toe.

weet ik, dus zo gemakkelijk kunnen we opschrijven hoe het zou moeten (maar ook even snel weer vergeten), handhaven/doen is wat anders dat ligt bij de sporter zelf, dan zijn we vaak oom Dagobert'jes

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:16

Ik zie ook dat op amateurwedstrijden de punten soms echt de pan uit rijzen. Ik zie oefeningen waar je nu een 7-8 op krijgt waar je vroeger een 5-6 op kreeg. Onder elk protocol staat iets positiefs. Dat is natuurlijk heel mooi, want iedereen doet heus zijn of haar best, maar ik krijg het gevoel dat het allemaal is om 'tevreden klanten' te houden. Laatst zag ik een proef voorbij komen waarbij degene drie winstpunten in één proef had gehaald, ik was flabbergasted, zo slecht gereden vond ik het. Je geeft dan iemand ook een verkeerde boodschap mee: ga zo door, want je doet het buitenproportioneel goed.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:47

mce schreef:
wie had ik een kans gegeven: een die het als training had kunnen gebruiken, helaas is de keuze miniem maar geen reserve meenenem kan toch ook, legt wat meer druk op die wel gaan maar dat is niet anders dan de druk: niet uitvallen want dan start een ander en mis ik.........ieder heeft zo zijn eigen reden

Maar, trainen doe je toch niet op de OS? Proefjes oefenen doe je op een KNHS wedstrijd en als je het wat beter kan, mag je een keer naar het buitenland.
De rest van je suggesties vind ik wat onsamenhangend, dus dat snap ik niet helemaal.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:00

Je geeft dan iemand ook een verkeerde boodschap mee: ga zo door, want je doet het buitenproportioneel goed.(quotemanubres)

dat is de klantenbinding, direct of indirect verbonden aan de sport

is dit dan niet een brevet van onvermogen?? Dat denk ik niet, want wat je zelf niet leert/of geleerd hebt kun je ook niet overdragen, of juist wel geleerd hebt marketing is ook een onderdeel van diverse opleidingen

dat is wat ik leer van de jongere generaties, die hebben/hadden heel andere inspriraties dan de generatie van voor 1995 - Schengenakkoord - daarna komt er een verandering het vrije handelsverkeer geeft ons handelsgeestje weer een extra stimulans, en hoe snel dat gegaan is weten we allemaal.

De euro heeft daar ook zijn bijdrage aan geleverd, handel over de grenzen werd gewoon makkelijk, dus afziet gebieden werden - omgekeerd ook - veel groter.

Is dat goed is dat fout ik weet het niet anders dan ik gewend ben/was, doe, dat wel,

Niet alleen in de paardensport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:52

manubres schreef:
Ik zie ook dat op amateurwedstrijden de punten soms echt de pan uit rijzen. Ik zie oefeningen waar je nu een 7-8 op krijgt waar je vroeger een 5-6 op kreeg. Onder elk protocol staat iets positiefs. Dat is natuurlijk heel mooi, want iedereen doet heus zijn of haar best, maar ik krijg het gevoel dat het allemaal is om 'tevreden klanten' te houden. Laatst zag ik een proef voorbij komen waarbij degene drie winstpunten in één proef had gehaald, ik was flabbergasted, zo slecht gereden vond ik het. Je geeft dan iemand ook een verkeerde boodschap mee: ga zo door, want je doet het buitenproportioneel goed.

Yep. Dit is ook zo’n voorbeeld. Alles moet maar positief. Dit is goed voor de KNHS want ruiters blij betekent meer op wedstrijd, meer inkomsten, positief imago. Maar slecht voor de sport.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:55

Ik ben zelf heel benieuwd wat er gaat gebeuren als de paardensport in Europa verboden gaat worden.
Gaan fokkers dan stoppen of gaan ze de paarden verkopen aan landen waar het nog triester gesteld is met het dierenwelzijn? Ik denk dat je dan het verschil kan gaan zien tussen dierenliefhebbers of liefhebbers van geld :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:15

Nou wat een leuk lot voor die paarden om uit te kiezen..

Ik snap wederom niet waarom het zo zwart/ wit moet..?

De professionalisering in de basisport lijkt me wel een goede zaak, maar wie gaat dat betalen inderdaad? Ik vind op zich het laagdrempelig proeven kunnen rijden dmv de online proeven ook best een goed iniatief.

En die blanco startcoupon, die bestond vroeger ookal..ik zie daar het probleem niet zo van in? Sommige mensen hebben een paard in twee weken zo ver waar anderen 5 jaar over doen? Daar ben je toch ook prof voor dat je daar handig in bent? Voor het paard alleen maar fijn, die hoeft niet iedere week mee om wp te sprokkelen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:18

Elisa2 schreef:

De professionalisering in de basisport lijkt me wel een goede zaak, maar wie gaat dat betalen inderdaad? Ik vind op zich het laagdrempelig proeven kunnen rijden dmv de online proeven ook best een goed iniatief.

En die blanco startcoupon, die bestond vroeger ookal..ik zie daar het probleem niet zo van in? Sommige mensen hebben een paard in twee weken zo ver waar anderen 5 jaar over doen? Daar ben je toch ook prof voor dat je daar handig in bent? Voor het paard alleen maar fijn, die hoeft niet iedere week mee om wp te sprokkelen.

je zet het nu weer in een andere context en dan heb je helemaal gelijk.

daarvoor is al een start gemaakt, de joker is al in een vergevorderde ontwikkeling en het galopperende paard op de Seine is een mooi voorbeeld, en de jeugd/nieuwe generatie groeit daar in mee.

dacht even het zal mijn tijd wel duren maar 18 miljoen mensen zijn er ook 10 jaar eerder dan gedacht, alles gaat razend snel
Laatst bijgewerkt door mce op 16-08-24 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:28

Elisa2 schreef:

Hoezo zwart-wit, ik kijk gewoon vooruit. Ik ken namelijk (kleine) fokkers die nu al besluiten te stoppen met fokken, omdat ze hun paard niet meer in de sportwereld willen hebben. En ik ben ervan overtuigd dat de sport gaat verdwijnen, dus dan is het toch een logische vraag? Er zal dan minder gefokt gaan worden, omdat de afzetmarkt dan verdwijnt.

Maar het zal nog wel een tijd duren. Eerst gaat de OS stoppen en dan langzaam aan zal het steeds minder worden, een proces van veel jaren. Ik heb namelijk geen hoop dat de sport drastisch gaat veranderen, negatief? of realistisch? Sport met dieren, het slaat eigenlijk nergens op....als je er langer over nadenkt... :D

Elisa2

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:36

Als sportpaarden afgeschaft worden volgen de recreatiepaarden ook snel hoor, maak je maar geen illusies. Dan is namelijk alles "zielig" en sterven paarden uit of zijn ze straks alleen nog maar in een dierentuin te zien. Of in andere landen inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:38

Ik denk idd dat er minder gefokt gaat worden.
Fokken is doorgaans een hobby. En de sportfokker hoopt ook wel eens een OS paard te fokken, maar elke fokker weet ook dat het doorgans gewoon geld kost als hobby en zulke goede hebben en de prijs er ook voor vangen niet de dagelijkse gewoonte is.

Is er geen afzetmarkt meer, maar de kosten van fokken gaan uiteraard niet omlaag, dan zullen er minder paarden komen. Niet erg, want stalling gaat er in de toekomst ook minder zijn.

@Elisa Echte recreatiepaarden is een andere markt. En dan heb ik het niet over het sportpaard wat niet mee kan in de sport, want die is voor de recreant helemaal niet aantrekkelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:47

Ja ik weet dat het een andere markt is, alleen beide is een paard gebruiken voor eigen plezier. Het is echt niet zo dat alle recreatiepaarden het beter hebben. Ik ben er dus van overtuigd dat als mensen alles zielig gaan vinden dat dit ook verdwijnt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 13:54

Oh ja als je paard en recht en dit soort clubjes door laat gaan wel ja.
En de konijnen, vogels en honden enz komen dan ook wel aan de beurt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:07

Zolang mensen van Dier en recht zelf paarden hebben en daar op rijden zal het compleet verdwijnen nog wel even duren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:10

DuoPenotti schreef:
Ik denk idd dat er minder gefokt gaat worden.
Fokken is doorgaans een hobby. En de sportfokker hoopt ook wel eens een OS paard te fokken, maar elke fokker weet ook dat het doorgans gewoon geld kost als hobby en zulke goede hebben en de prijs er ook voor vangen niet de dagelijkse gewoonte is.

Is er geen afzetmarkt meer, maar de kosten van fokken gaan uiteraard niet omlaag, dan zullen er minder paarden komen. Niet erg, want stalling gaat er in de toekomst ook minder zijn.

@Elisa Echte recreatiepaarden is een andere markt. En dan heb ik het niet over het sportpaard wat niet mee kan in de sport, want die is voor de recreant helemaal niet aantrekkelijk.

Ik ken dus fokkers die helemaal geen paard weer willen fokken voor de OS, die zien ook steeds meer in dat ze dit een paard niet aan willen doen.

En zeker zullen de recreanten volgen, maar hoe snel dat zal gaan, gaat de tijd ons leren. Ik denk dat alles bij elkaar nog wel even gaat duren voordat je een paard alleen nog als huisdier en grasmaaier mag houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:11

Dat denk ik ook, in die tijd heb ik 6 plankjes als woonhuis.... :P

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:20

Volgens mij wordt er hier vergeten dat paardensport na de voetbalsport qua omzet het hoogste is in Nederland. Ruim 4 miljard. Dat verdwijnt echt niet zomaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:22

Elisa2 schreef:
Als sportpaarden afgeschaft worden volgen de recreatiepaarden ook snel hoor, maak je maar geen illusies. Dan is namelijk alles "zielig" en sterven paarden uit of zijn ze straks alleen nog maar in een dierentuin te zien. Of in andere landen inderdaad.

En uiteindelijk mag de dierentuin ook niet meer.