Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:08

Ik geloof dat niet iedereen een intelligente partner wil.Ik ken zat mensen die een “verzorgend” karakter hebben zal ik maar zeggen die heel graag de leiding hebben in een relatie .Niet daarmee gezegd dat de leider perse intelligent hoeft te zijn .Maar deze persoonlijkheid is niet op zoek naar hoge intelligentie sterker nog dat zou kunnen botsen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:16

germie schreef:
En iedereen heeft liever een intelligente man of vrouw als partner dan een domme of laag opgeleide.

Deze pik ik er even uit.
Intelligente en/of succesvolle vrouwen zijn juist vaker single.

„Their intelligence, independence, and ambition can sometimes intimidate potential partners or lead to compatibility issues“

Het is ook een bekend probleem dat toch een hoop mannen (gelukkig niet alle) er slecht tegen kunnen als hun vrouw meer verdient.
Dat is uiteraard puur nurture en cultureel ingegeven en hopelijk veranderd dat dus ook met de tijd.

Een vriendin van mij heeft er behoorlijk ruzie om gehad met haar partner. Hij heeft haar letterlijk gezegt kinderen te willen maar dat zij daar de hoofdrol in MOET spelen omdat zijn mannelijke ego het niet toestaat om minder dan voltijd te werken :')

Tevens een stalgenoot die al jaren een relatie had die prima liep tot er trouwplannen kwamen en de kerel hasr domweg mededeelde dat ze dan wel kon stoppen met werken :=

Of mijn collega die regelmatig bleef herhalen dat het ongehoord was dat mijn man meer thuis was dan ik.

Dus ja…die primitieve geesten zijn er nog steeds.

BigOne

Re: Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:28

Ik had het topic ontstipt maar las even de reacties, godsamme , nafluiten laag niveau, lagere sociale klasse? Wtf , bangalijsten bij de studentenvereniging zijn wel vrouwvriendelijk? De heren die later op de hoogste functies terechtkomen, de zoontjes van de hogere klasse die de juiste contacten opdoen via de oudste studieverenigingen van Nederland? Ga toch fietsen met je associëren met lagere klasse.
Geef mij dan die bouwvakker op de steiger maar die een keer fluit, echt wat een arrogante opmerkingen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:47

Dus de laaggeschoolden zijn gewoon op een andere manier onfatsoenlijk tegen vrouwen. Niemand zegt dat hoger opgeleide mannen géén horken zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:04

Wellicht die generalisatie of het algemeen gewoon achterwegen laten?
Dat is eigenlijk niets anders dan profileren.
Daarnaast is de term laagopgeleid sowiedo een achterlijke term.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:09

fatsoen, wie kent het nog/wat is fatsoen, fatsoen moet je doen in elke klasse en lage van de bevolking, zowel mannen als vrouwen,
maar ieder heeft inmiddels een eigen comfortzone en ieder daarbuiten is.............. ja vul maar in genoeg te lezen in dit topic
en dat met 18 miljoen mensen op dit hele kleine stukje aarde zal dat vaak schuren

DE Dike Van Dale zegt het simpel:

Betekenis 'Fatsoen'

1 goede manieren in de omgang

Groot woordenboek der Nederlandse taal definieert het in 2021 zo:

2. maatschappelijke waardigheid, thans alleen nog in zijn fatsoen ophouden, zijn stand ophouden, geen armetierige indruk willen maken;
3. al wat geacht wordt te behoren tot de maatschappelijke behoorlijkheid of gemanierdheid, hetzij meer in zedelijk, hetzij in formeel opzicht (de goede manieren in de ruimste zin), inz. echter als iets conventioneels opgevat: de wetten van het fatsoen; zij zijn zeer gesteld op het {hun) fatsoen; er zit nog niet veel fatsoen in (bij); — zijn fatsoen bewaren, houden, netjes blijven, niet grof of onwellevend worden; — met goed fatsoen kan men er niet buiten, men kan er zich moeilijk aan onttrekken; — ook: eerbaarheid : een meisje van fatsoen-, zij loopt met haar fatsoen te koop;

Mooie samenvatting van onze eigen comfortzone toch

Omgansvormen zouden weer een verplicht vak/verplicht onderdeel in een vak op school moeten zijn, maar ja welke dan!!
Laatst bijgewerkt door mce op 04-08-24 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:21

Dat ik nafluiten associeer met een laag milieu betekent niet dat ik zeg dat:

1. Mannen die fluiten laagopgeleiden zijn (sowieso vind ik die terminologie een beetje naar)
2. Dat mannen die hoogopgeleid zijn, zich wel gedragen.

Ik vind nafluiten ordinair en een primitieve manier van communiceren, niks meer en niks minder.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:31

Voor gesis en gefluit heb je letterlijk geen communicatievaardigheden, inlevingsvermogen, EQ of andere sociale vaardigheden nodig. Een oergeluid naar een vrouw maken is zo ongeveer het laagste niveau van contact maken dat maar te bedenken valt. En dan moet je dat als vrouw ook nog als compliment zien??

En dan is een tegenargument dat ‘hoogoplgeleiden’ dingen doen die ook niet kunnen… ofzo? Begrijpend lezen is een kunst die men hier niet erg onder de knie heeft.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:46

Nagefloten worden, nageroepen worden, nagetoeterd worden, stiekem op de foto gezet worden, opdringerig aangesproken worden op straat terwijl ik me rustig met m’n eigen zaken bezig houd.. Ik zie het niet als complimenten, vind het vervelend en ik zie dat ook niet als een hoog niveau van communicatie. Stukje normen en waarden om dat gewoon niet te doen.

Ik ben me dan ook altijd wel bewust van het vrouw zijn en dat je tegenwoordig zo vastgelegd kan worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:46

Oh nu moet ik begrijpend lezen _O-
Nou ik begreep het dondersgoed hoor!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:48

Precies, nafluiten of roepen is gewoon onfatsoenlijk, ik begrijp ook totaal niet hoe je dat kan zien als compliment.

Valt in dezelfde categorie als op een terras in je vingers knippen om de serveerster/serveerder naar je toe te krijgen. Zo ordinair.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:50

Waarschijnlijk mist er ook domweg goede voorlichting want ik las dat 60% van de fluiters aangeeft dat ze denken dat ze vrouwen daar plezier mee doen terwijl zo‘n 75%van de vrouwen dat al onaangenaam ervaren.
Taak voor de ouders dus.

De meeste mannen weten ook oprecht niet dat bijna iedere vrouw wel eens in bedreigende situatie is geweest op straat of ongewenst betast is geweest.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-08-24 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:50

Popstra schreef:

Afbeelding

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:59

Popstra schreef:

Dat blijkt niet uit je reacties.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:27

Mars schreef:
Popstra schreef:
Dat mensen die fluiten uit een laag milieu komen. :roll:
Hoe hooghartig kun je zijn zeg!!
Ik ken mannen uit een hoog milieu die veel en veel ombeschofter zijn! Onze heren studenten. Wat zongen ze ook alweer die zogenaamde nette jongens? Iets met dat vrouwen h**ren zijn toch!?
Dan die ( nette) mannen met hun macht posities die van wanten weten ook maar even achterwege laten zeker?
Laat me niet lachen!!
Daar is dat fluitje buiten vanaf een steiger wel heel onschuldig bij!

Deze sprong in argumentatie kan ik niet volgen. Dat ik gefluit en gesis met laag niveau associeer wil niet zeggen dat ik alles wat mannen uit een 'hoger' milieu uitspoken geweldig vind. Twee totaal verschillende zaken.

Grappig ook wel dat je wel mag vinden dat mensen uit 'een bepaalde cultuur' vervelender zijn jegens vrouwen, maar dat je niet mag zeggen dat het nafluiten misschien met milieu te maken heeft.
En als je die studenten er al bijhaalt: waarom is nafluiten ok en iemand een sperma-emmer noemen niet?

Ik denk ook dat eea met de patriarchale samenleving te maken heeft en dat het met elkaar samenhangt: nafluiten - ongewenste betasten - vinden dat een vrouw moet zorgen/niet geschikt is voor een toppositie. Als je het terugbrengt naar de kern gaat het om de man en de vrouw moet daar maar ok mee zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:36

verootjoo schreef:
Precies, nafluiten of roepen is gewoon onfatsoenlijk, ik begrijp ook totaal niet hoe je dat kan zien als compliment.

Valt in dezelfde categorie als op een terras in je vingers knippen om de serveerster/serveerder naar je toe te krijgen. Zo ordinair.

Ik zie het niet als compliment, ik heb er gewoon geen last van. Voel me niet geïntimideerd door iemand die fluit of wat naar me roept.

Er zijn zoveel mensen met gedrag wat ik niet kan plaatsen, maar dat bepaald mijn dag verder niet. Ik ben ook gewoon niet zo met andere mensen bezig. Als je lekker wil fluiten en dat maakt jouw dag goed, dikke prima wat mij betreft.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 11:51

Mars schreef:
Voor gesis en gefluit heb je letterlijk geen communicatievaardigheden, inlevingsvermogen, EQ of andere sociale vaardigheden nodig. Een oergeluid naar een vrouw maken is zo ongeveer het laagste niveau van contact maken dat maar te bedenken valt. En dan moet je dat als vrouw ook nog als compliment zien??

En dan is een tegenargument dat ‘hoogoplgeleiden’ dingen doen die ook niet kunnen… ofzo? Begrijpend lezen is een kunst die men hier niet erg onder de knie heeft.

Nou precies dit ja. Ik kan daar op geen enkele mogelijke manier een compliment in zien hoor.

En wat al een paar keer werd gezegd. Een welgemeend compliment kan ik zeker wel waarderen. Over tattoos, uiterlijk, haar, stijl, wat dan ook. Zolang je het maar respectvol brengt en dan ook niet een soort tegenprestatie verwacht. Zo van: ik geef je een compliment en nu móet je daarom even met me praten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:35

Jessix schreef:
verootjoo schreef:

Ik zie het niet als compliment, ik heb er gewoon geen last van. Voel me niet geïntimideerd door iemand die fluit of wat naar me roept.

Er zijn zoveel mensen met gedrag wat ik niet kan plaatsen, maar dat bepaald mijn dag verder niet. Ik ben ook gewoon niet zo met andere mensen bezig. Als je lekker wil fluiten en dat maakt jouw dag goed, dikke prima wat mij betreft.

Inderdaad Jessix!
Ik snap niet dat mensen die het anders zien zo aangevallen worden maar dat is normaal op Bokt volgend mij.
Laat ieder in zijn waarde.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:42

Ik heb in mijn jonge jaren ook nooit last gehad van gefluit, het was nou niet bepaald dagelijks en er kwamen geen vervelende opmerkingen als je er niet op in ging. Net als Jessix boeit het me niet zo. Liever niet, maar het verpestte mijn dag ook niet zeg maar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:43

Maar of het wel of niet je dag verpest en of je er wel of geen last van hebt is de discussie m.i. helemaal niet.

Het probleem is dat er een maatschappelijk probleem aan ten grondslag ligt. Namelijk de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:59

Ja, dat probleem is er. Maar dat ga ik niet oplossen door me heel erg veel aan te trekken van een keertje fluiten.

Ik ben veiligheidskundige in een mannenwereld, ook nog eens klein en met lang blond haar. De eerste keer in contacten word ik vaak meewarig aangekeken, totdat ik die stoere kerels vertel hoe bijvoorbeeld hun vuilniswagen precies werkt, dan ben ik wel ineens gelijkwaardig. Daar valt voor mij persoonlijk meer winst te halen op dit gebied, dan op gefluit te reageren imo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:13

Elisa2 schreef:
[***] schreef:
Oh, je maakt geen grapje? Wat een misselijke aanname eigenlijk... Ik kan je wel wat telefoonnummers van eenzame vrouwen geven hoor.

En laten we eerlijk zijn, een gigolo heeft ook wel als werk om je echt in de watten te leggen. Mijn partner kan dat gelukkig enorm goed, maar we weten allemaal wel dat er mannen zijn die denken dat vrouwen heel moeilijk klaarkomen, terwijl ze eigenlijk gewoon niet weten hoe de boel daar werkt.

Tja, eenzaam kun je ook zijn en blijven ondanks sex. ;)

Maar leuk dat je het een misselijke aanname noemt, dat slaat een goede discussie wel gelijk dood he?

Volgens mij is het gewoon algemeen bekend dat het voor vrouwen makkelijker is om sex te krijgen.

Volgens mijn lange levenservaring kunnen vrouwen, jong of oud, dik of dun, knap of minder knap, altijd sex krijgen ,en er zelfs geld voor krijgen! Echter, wat niet zomaar te krijgen is, dat is sex met iemand die ook een vaste relatie met je wil opbouwen en van je kan houden. Vandaar dat vanuit biologisch opzicht uit vrouwen vaak kieskeurig zijn met wie ze sex gaan hebben, want je zou zwanger kunnen worden. Mannen hebben dat "probleem" niet en zijn (soms\vaak) op zoek naar snelle bevrediging zonder consequenties. En vanuit primitief biologisch opzicht willen ze hun genen zo veel mogelijk verspreiden. (Dit alles in het algemeen gesproken, er zijn altijd en overal uitzonderingen op!) Maar, een vrouw die zomaar losse sex zou willen, die hoeft maar naar een bar te gaan en kan daar iemand meenemen. Heel erg onverstandig maar het kan wel.En ja, er zijn ook behoorlijk oude vrouwen (55+) die geen beroeps zijn maar zich gewoon prive laten mainteneren hoor, door een of enkele vaste minnaars.Die bieden dan vaak wel meer dan alleen platte sex, maar ook gezelligheid.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:33

anjali schreef:
Vandaar dat vanuit biologisch opzicht uit vrouwen vaak kieskeurig zijn met wie ze sex gaan hebben, want je zou zwanger kunnen worden.

Hier op inhakend durf ik mijn twijfels neer te leggen. In principe kunnen je jezelf door een elftal laten aftoppen als vrouw. Alleen het sterkste zaad zal je bevruchten. Vanuit dat punt zou je als vrouw juist helemaal los kunnen gaan voor het sterkste nageslacht.

Toevoeging: ik denk dat de meeste voortplantingskeuzes van de mens op dit moment psychologisch liggen dan biologisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:23

Afbeelding
1 van de bronnen die hij erbij geeft is: https://www.eur.nl/nieuws/nieuw-onderzo ... e-topsport

Denk dat ieder z’n ervaring weer anders is. Voor mij verschilt het per situatie wat ik comfortabel/gepast/fijn vind. Zolang ik maar doe wat ik veilig acht en legaal is, vind ik t allemaal best.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:23

Ik kan alleen maar aan bokken hun idee van sexy zijn denken als ik lees over mannen die fluiten/sissen/naroepen:

Ik snap nooit zo goed waarom mensen denken dat het iets is dat leuk is/werkt als iets anders dan afschrikking. Het komt zo ontzettend primitief over.

Ik heb in mijn vriendenkring ook niemand waarvan ik denk dat die op zo'n manier op wie of wat dan ook zo reageert.