[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:04

janderegelaa schreef:
Voorlopig is het zo dat de EU tegen verbieden van Glyfosaat heeft gestemd. Door een eenzijdig verbod van NL krijg je een verschil in gewasopbrengst met andere Europeese boeren. Omdat we minder produceren wordt het duurder en worden de producten gekocht in het buitenland waar wel met dat spul gespoten wordt. Per saldo schiet je er dus niets mee op. Ik vind het verstandiger om eerst het officiele onderzoek af te wachten. Dan heb je ook hard bewijs om het in 1 keer in de hele EU te verbieden.

Jawel, je schiet er wel mee op. Omwonenden en boeren zelf worden niet langer vergiftigd. Op de langere termijn scheelt dat zeker al op zorgkosten naast een gezondere leefomgeving.

pmarena

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:27

Als je weet wat "het juiste" is om te doen, dan doe je er volgens mij goed aan om die keuze gewoon z.s.m. te maken om daar naartoe te gaan werken en niet allerlei uitvluchten verzinnen.

Dus "hoe de wereld zou moeten zijn" -> gebruik je stem om het ook daadwerkelijk die kant op te krijgen :)* Denk ik dan.

Trek de stekker uit dergelijke soorten gif zodat je de markt DWINGT om met wat anders (beters!) te komen ipv het op zijn beloop te laten want ach de noodzaak is er nog niet direct.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:31

Electra63 schreef:
Mijn stalhouder heeft Parkinson. In de hele kleine gemeente waar hij woonde zijn er bijzonder veel mensen met Parkinson *in verhouding tot het aantal inwoners).
Dorp is omringd door landbouw, vooral ook tulpen in het voorjaar.
Er is al een lange tijd hier een onderzoek naar gaande, dat de bestrijdingsmiddelen de oorzaak is van het hoge aantal mensen (in verhouding) met Parkinson in deze kleine gemeente.

|(

Ik heb een tijdje in de Bollenstreek gewoond.
Herkenning.

En 'de bollen' rukken op in Drenthe.
(En als import steun ik het verzet.)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 11:36

Met het verbieden van de gewasbeschermingsmiddelen komen direct ook thema's als bestaanszekerheid en voedselzekerheid naar voren. Voedsel zal een stuk duurder worden. En dat willen veel mensen ook weer niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:42

juval schreef:
Met het verbieden van de gewasbeschermingsmiddelen komen direct ook thema's als bestaanszekerheid en voedselzekerheid naar voren. Voedsel zal een stuk duurder worden. En dat willen veel mensen ook weer niet.

Ik betaal liever meer dan dat iemand in de keten het risico op Parkinson bijvoorbeeld loopt ;( daar hoef ik geen seconde over na te denken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:43

Als de prijs nu niet klopt om met fatsoen te kunnen produceren, dan moet die omhoog en had die nooit zo laag mogen zijn. Heeft de consument "mazzel" gehad al die jaren.

Het voedsel wordt sowieso duurder door klimaatverandering, het slopen van de natuur, met als gevolg raar weer, erg lange droge en natte periodes met alle gevolgen van dien, lastigere omstandigheden voor een goede oogst.

Hoeveel jaar zijn we nou al aan het pappen en nathouden met dat klote glyfosaat...?
Het had er nooit moeten komen en zonder dat spul hadden we ook wel een oplossing gehad.

Nu staat er gewoon te weinig druk op om als de bliksem een alternatief te bedenken, het kabbelt maar lekker voort....

Gooi er gewoon maar weer regelgeving tegenaan zodat er geen alternatieven zijn en we gewoon gezonde voeding in de keten krijgen en niet goedkopere buitenlandse zooi op de planken er tussen leggen. Haal die BTW er vanaf, stop de uitknijppraktijken van de supermarkten en dan zijn we al een heel eind.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-06-24 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:45

Als we het over bloembollen hebben is het gewoon gif.

En gewasbescherming krijg ik ook niet zo goed meer uit de keel (na de tweede begrafenis van een relatief jonge agrariër).
"Natuurlijk" 'oogst je als mensheid wat je zaait' - dat staat al in de bijbel.
Dus bij het stoppen met gif is het een tijd "gewiebel".

Maar er zijn verschillende manieren om de plaagdieren, schimmels etc etc binnen de perken te houden.
... dat is een vak apart en veel boeren hebben dat deel van het vak niet meer in de vingers.

Maar Mansholt himself is ook tot het inzicht gekomen dat gigantische productie 'want we willen geen honger meer' in elk geval NU niet meer aan de orde is.
(Voedselzekerheid, bestaanszekerheid - zo erg is het heus niet. Behalve voor hen die geloven dat de opbrengst dan nog maar ééntiende van nu zou zijn.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:47

juval schreef:

Iig tulpenvelden niet meer besproeien lijkt me een prima eerste stap. Dan kan daarna de rest uitgebreid worden.

Insecten zijn ook gewoon nódig.

Als ik zie hoeveel er bij supermarkten nog weggegooid wordt, dan kan er best een tandje minder geproduceerd worden, me dunkt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:47

Raineri schreef:
juval schreef:

Ik betaal liever meer dan dat iemand in de keten het risico op Parkinson bijvoorbeeld loopt ;( daar hoef ik geen seconde over na te denken.

Terwijl de grootste subsidiepost van de EU landbouw is! Voedselzekerheid is hier geen probleem. Natuurlijk mag voedsel duurder worden want het kost meer... En daar valt beleid op te maken.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:48

Wat vinden jullie de oorzaak van de klimaatverandering?

Ikzelf vindt dat dat de overbevolking is en dat we daar wat aan moeten doen (en de levensstijl hier in het Westen). Ik denk dat we nu de winst willen halen op een kleine groep, om zelf niks, of in ieder geval weinig, te hoeven veranderen. En dan doel ik op de maatschappij in zijn geheel, ik geloof echt wel dat er individu zijn die wel heel goed zelf begonnen zijn om hun afdruk te verlagen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 11:48

Eentiende weet ik niet, maar wel een stuk minder.
En het is voor de meer vermogende bokker makkelijk praten dat het niet uitmaakt dat voedsel veel duurder wordt, maar voor een heel groot deel van de bevolking maakt dit wél uit.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:50

_chou schreef:

Ikzelf vindt dat dat de overbevolking is en dat we daar wat aan moeten doen (en de levensstijl hier in het Westen). Ik denk dat we nu de winst willen halen op een kleine groep, om zelf niks, of in ieder geval weinig, te hoeven veranderen. En dan doel ik op de maatschappij in zijn geheel, ik geloof echt wel dat er individu zijn die wel heel goed zelf begonnen zijn om hun afdruk te verlagen.

Volgens mij valt daar niet zoveel van te vinden, maar is het gewoon een feit dat het komt door de uitstoot door overconsumptie van voornamelijk het westen. Ik vraag me altijd af hoe mensen overbevolking aan willen pakken, gewoon een paar mensen uitmoorden? :') minder kinderen krijgen we al.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:56

_chou schreef:

Ik denk niet dat mensen de oorzaak zijn van klimaatverandering, het klimaat verandert al duizenden jaren. Ik ben het er wel mee eens dat wij een enorme negatieve invloed hebben op die veranderingen door onze manier van leven, dat is gewoon bewezen. Alles is gebaseerd op kopen kopen kopen, we moeten de wereld rond kunnen reizen, iedere drie jaar een nieuwe lease auto, ieder jaar een nieuwe garderobe, nieuwe meubels, noem het maar. Eten en drinken in overvloed, wat fijn is, maar volgens mij hebben we met een tandje minder productie ook nog een meer dan luxe leven.

Dat is gewoon onhoudbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:58

JudithGigi schreef:
_chou schreef:

Volgens mij valt daar niet zoveel van te vinden, maar is het gewoon een feit dat het komt door de uitstoot door overconsumptie van voornamelijk het westen. Ik vraag me altijd af hoe mensen overbevolking aan willen pakken, gewoon een paar mensen uitmoorden? :') minder kinderen krijgen we al.

De modellen voorspellen ook al een wereldwijde daling over x-aantal jaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:58

juval schreef:
En het is voor de meer vermogende bokker makkelijk praten dat het niet uitmaakt dat voedsel veel duurder wordt, maar voor een heel groot deel van de bevolking maakt dit wél uit.

... DAT is nu politiek.

Het is nergens voor nodig om voedsel duurder te laten worden.

Mark R. vond 'dat de markt het het beste kon'.
Vraag: waarom zit je dan in het Torentje?

Persoonlijk vind ik dingen als bodemleven, waterkwaliteit, voedselkwaliteit en een bevolking die gezond en goedkoop kan eten belangrijk.
...de markt heeft er een dikke puinhoop van gemaakt.

Dus politici: aan het werk!

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:01

Waarom pakken we dat niet aan? Met bijvoorbeeld een Europese regeling dat (bijna) alles in Europa gemaakt moet worden? Hoeft het minder vervoerd te worden, en doordat hier goede minimumlonen zijn (die eventueel dan nog omhoog moeten/kunnen) worden producten duurder. Hierdoor kunnen we minder kopen?

Ik weet niet hoe haalbaar dit is, maar ik vind dat we het echte probleem moeten oplossen en niet alleen door boeren weg te willen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:03

JudithGigi schreef:
_chou schreef:

Onderwijs. In de hele wereld. Voor alle kinderen en ook voor meisjes, wat nog niet overal nodig wordt gevonden. Zodat later getrouwd wordt en daardoor minder kinderen geboren worden. Een campagne in India een tijd geleden : "A small family is a happy family".Best belangrijk, India is zeer dichtbevolkt en inmiddels de derde economie in de wereld, na U.S.A. en China.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:12

Maar onderwijs zorgt er niet voor dat er op dit moment mensen verdwijnen toch? Dat is juist het hele "probleem", de mensen die er nu al zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:13

_chou schreef:
Waarom pakken we dat niet aan? Met bijvoorbeeld een Europese regeling dat (bijna) alles in Europa gemaakt moet worden? Hoeft het minder vervoerd te worden, en doordat hier goede minimumlonen zijn (die eventueel dan nog omhoog moeten/kunnen) worden producten duurder. Hierdoor kunnen we minder kopen?

Ik weet niet hoe haalbaar dit is, maar ik vind dat we het echte probleem moeten oplossen en niet alleen door boeren weg te willen.

Globalisering is een gevolg van de neoliberalisering. Denk dat de meeste liberale partijen hier nogal op tegen zijn. En terecht, je kunt niet zomaar alle handel naar de EU stopzetten, je ontwricht de volledige economie hiermee en veel bedrijfsprocessen. De wereld is steeds meer met elkaar vervlochten geraakt. Dat heeft ook tot veel goede zaken geleid. Achteraf gezien, was het een utopie om te denken dat de markt alles zou oplossen. Dat zien we nu al op meerdere fronten. Maar helemaal stoppen/terugzetten is net zo goed niet realistisch.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:18

Raineri schreef:
_chou schreef:

Globalisering is een gevolg van de neoliberalisering. Denk dat de meeste liberale partijen hier nogal op tegen zijn. En terecht, je kunt niet zomaar alle handel naar de EU stopzetten, je ontwricht de volledige economie hiermee en veel bedrijfsprocessen. De wereld is steeds meer met elkaar vervlochten geraakt. Dat heeft ook tot veel goede zaken geleid. Achteraf gezien, was het een utopie om te denken dat de markt alles zou oplossen. Dat zien we nu al op meerdere fronten. Maar helemaal stoppen/terugzetten is net zo goed niet realistisch.

Hoe zou jij het oplossen?

Ikzelf denk namelijk dat de boeren maar een onderdeel van het probleem zijn en dat je het daarmee niet genoeg oplost. Daarom vind ik ook dat we naar meer dingen moeten kijken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:20

Electra63 schreef:
Mijn stalhouder heeft Parkinson. In de hele kleine gemeente waar hij woonde zijn er bijzonder veel mensen met Parkinson *in verhouding tot het aantal inwoners).
Dorp is omringd door landbouw, vooral ook tulpen in het voorjaar.
Er is al een lange tijd hier een onderzoek naar gaande, dat de bestrijdingsmiddelen de oorzaak is van het hoge aantal mensen (in verhouding) met Parkinson in deze kleine gemeente.

Ik kom uit de gemeente Moerdijk, op steenworp afstand van de Shell. Enorm veel gevallen van kanker bij omwonende, maar in een zeer representatief onderzoek (not) is dus uitgekomen dat het idiote aantal gevallen niet gerelateerd is aan de uitstoot van de Shell :roll:

Ik heb zo'n hekel aan dat links/rechts geklets. We hadden 12 jaar lang een neoliberaal kabinet gehad. Noem het beestje bij de naam, anders krijg je wat er nu gebeurt; als ik er niet mee eens ben is het xyz.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 12:30

Janneke2 schreef:
juval schreef:

... DAT is nu politiek.

Het is nergens voor nodig om voedsel duurder te laten worden.

Mark R. vond 'dat de markt het het beste kon'.
Vraag: waarom zit je dan in het Torentje?

Persoonlijk vind ik dingen als bodemleven, waterkwaliteit, voedselkwaliteit en een bevolking die gezond en goedkoop kan eten belangrijk.
...de markt heeft er een dikke puinhoop van gemaakt.

Dus politici: aan het werk!

Ik weet niet of ik jou goed begrijp met 'DAT is nu politiek'??

Waarom denk jij dat het niet nodig is om voedsel duurder te laten worden? Boeren subsidiëren wordt toch ook niet gewenst, dus ja, we gaan niet voor niets werken. Linksom of rechtsom zullen ook wij als boer een (minimaal) inkomen moeten hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:38

_chou schreef:
Raineri schreef:

Hoe zou jij het oplossen?

Ikzelf denk namelijk dat de boeren maar een onderdeel van het probleem zijn en dat je het daarmee niet genoeg oplost. Daarom vind ik ook dat we naar meer dingen moeten kijken.

Actievere overheid die zich sterker inzet voor bescherming van de burgers op een aantal fronten. Er is niets mis met globalisering maar er is een sterke monopolie positie gecreëerd voor bepaalde spelers. Stimuleren van een grote diversiteit binnen sectoren bijvoorbeeld. De hele discussie over de boeren is een symptoom. Wel eentje die we al lang zagen aankomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:40

JudithGigi schreef:
Maar onderwijs zorgt er niet voor dat er op dit moment mensen verdwijnen toch? Dat is juist het hele "probleem", de mensen die er nu al zijn.

Nou ja zeg, je wilt toch geen mensen laten "verdwijnen" die er al zijn? Het zou alleen aan te raden zijn om er niet nog veel meer bij te krijgen want inderdaad kan de aarde het dan niet meer aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 12:43

Ik moest net zelfs wachten om te stemmen. Democratisch wijkje blijkbaar :))

Het is uiteindelijk D66 geworden in plaats van GL/PVDA. Kon me meer vinden in de standpunten van D66.