Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:44

Het is jammer dat je geen spelletje oog om oog mag spelen

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 15:54

Over de vraag hoe je erop komt om dat soort dingen te doen... Het is een glijdende schaal hè. Het begint klein en als ze merken dat ze met dingen weg komen wordt het steeds groter en groter. Jutten elkaar ook op, gooien er steeds een schepje bovenop. Zien een documentaire over martelingen en jutten elkaar op om dat ook uit te proberen, want ze komen toch overal mee weg... Volledig psychopatisch, gewoon voor de kick van ermee wegkomen.

EDIT: en inderdaad wat ook hieronder benoemd wordt, macht. Het giftige spel van macht.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 05-09-24 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:00

purny schreef:
Het is jammer dat je geen spelletje oog om oog mag spelen

Precies dat.

Vaak zijn het miserabele mensen die bepaald gedrag projecteren op wezen die zich niet kunnen verweren. Het geeft een bepaald soort macht ook he.

Tragisch

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:01

karuna schreef:
Wat voor passende straf kun je deze mensen geven zodat ze de rest van hun leven merken wat ze kinderen hebben aangedaan.
Ik durf het bijna niet te zeggen.... voor zulke mensen zou je het bijna weer inzetten. :x

Ik hoop dan maar dat beide ouders levenslang krijgen zonder kans op vrijlating, zodat ook zij voor altijd in een 'kooi' opgesloten zitten. Vrij luxe kooi dan, maar zonder vrijheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:01

Ik hoop ze het gruwelijk gaan krijgen als ze in het gevang komen. Meestal komen dit soort lieden daar wel flink aan de beurt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:09

Er bestaan geen straffen die recht doen aan wat deze mensen gedaan hebben. Als ze de gevangenis in moeten denk ik dat hun medegevangenen het hen niet makkelijk gaan maken.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:24

Helaas worden nu zelden de veroorzakers, leidingevenden, managers, de hoge bazen, politiek aangepakt.
Die verstoppen zich in het systeem en wassen zich daarmee in onschuld. Terwijl zij degenen zijn die hier verantwoordelijk voor zijn.
Wat ik gezien heb ik de jeugdzorg is dat degenen die met clienten werken weinig te zeggen hebben en degenen die beslissen weinig tijd hebben met de client.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:08

Gruwelijk.

Ik denk inderdaad niet dat er een straf of maatregel is die opweegt tegen / in verhouding staat tot / recht doet aan wat deze mensen gedaan hebben. Het meisje en haar familie zullen de rest van hun leven de vreselijke gevolgen moeten dragen van wat deze mensen gedaan hebben. Dan mag een straf nog zo lang zijn, het leed dat zij veroorzaakt hebben is zovele malen groter.

En inderdaad… in de zorg draait het steeds meer om geld en minder om de mensen en het bieden van kwaliteitsvolle zorg, met schrijnende toestanden als resultaat. Dat is inderdaad een reden waarom velen het werken in de zorg achter zich laten. En dan blijven degenen die het minder kan schelen en vooral bezig zijn met de cijfertjes over. Cliënten krijgen dan steeds meer de boodschap: “trek je plan want je kost de maatschappij teveel”

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 20:47

Deze update zit me zo vreselijk dwars. Hoe ga je die mensen voldoende straffen? Hoe ga je zulke dingen in de toekomst voorkomen?

En hoe ga je zorgen dat dit meisje ooit weer kan lachen...?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:30

@Petpa: Mensen die een ander zoiets aandoen hebben geen geweten waar ze last van zouden kunnen krijgen. Zij zijn psychopaten, dat zijn zeer ernstig gestoorden waar meestal ook geen enkele behandeling vat op heeft. Die horen levenslang opgesloten te worden zodat ze geen schade meer kunnen veroorzaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:35

De daadwerkelijke moeder mag voor zover bekend nog steeds niet zomaar bij haar dochter.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:52

Shadow0 schreef:
De daadwerkelijke moeder mag voor zover bekend nog steeds niet zomaar bij haar dochter.

Ik zocht even naar een bron.
Kwam berichten van mei tegen zoals: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1838874/ ... -5-minuten

Ben niet verder gaan kijken want het raakt mij teveel.
Een moeder die haar dochter 5 minuten per bezoek ziet.
Ik word zo verdrietig van de gedachte dat het meiske geen liefde krijgt!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:40

Petpa schreef:
Shadow0 schreef:

Ik zocht even naar een bron.
Kwam berichten van mei tegen zoals: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1838874/ ... -5-minuten

Ben niet verder gaan kijken want het raakt mij teveel.
Een moeder die haar dochter 5 minuten per bezoek ziet.
Ik word zo verdrietig van de gedachte dat het meiske geen liefde krijgt!

Uit het artikel: “ Om privacyredenen willen de instanties bij wie aan de bel is getrokken de melding(en) niet bevestigen.”
Om privacyredenen of gewoon omdat niemand toe wil geven dat er fouten zijn gemaakt…
Uiteraard is het in eerste plaats heel erg voor het meisje zelf, maar ook voor de biologische moeder lijkt dit mij echt een drama…

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:53

Nou, ik heb een klein stukje bij nieuwsuur erover gezien en de mevrouw aan tafel bleef maar omheen draaien van "grondig onderzoek moet gedaan worden" en nog meer zo een flauwe kul.
Heb gewoon de ballen om te zeggen : hier is het door verschillende instanties gigantisch fout gegaan en wij gaan de er werk van maken...

Zoals zij omheen draaide, weet je dus nu al, dat er helemaal niets mee gedaan wordt en dat het systeem van iedereen schuift het naar een ander gewoon blijft zoals het is, grrr

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:57

Dat idee heb ik dus ook bij die zin uit dat artikel. Er wordt naar elkaar gekeken en ze zeggen allemaal “wij zijn het niet geweest”. Oftewel inderdaad het wordt altijd op anderen afgeschoven. Tuurlijk wil je niet schuldig zijn aan zoiets, maar het zou wel van respect getuigen als mensen hun fouten zouden toegeven en er écht gekeken zou worden naar hoe men ervoor kan zorgen dat er hopelijk geen andere kinderen moeten meemaken wat dit meisje meegemaakt heeft…

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:15

Er wordt al jaren om de instanties heen gedraaid.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:20

purny schreef:
Er wordt al jaren om de instanties heen gedraaid.

Dat. Want niemand in Den Haag wil toegeven dat marktwerking en grootschalige bezuinigingen in de zorg misschien tóch niet zulke goede ideeën waren.

En ach, wat is het leven van één kind op al die miljoenen die we nu bezuinigen, toch?

(Dat laatste was sarcasme. Just in case.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 18:10

Het zou een keer tijd worden en er zou een keer een advocaat de ballen moeten hebben om de Nederlandse overheid verantwoordelijk te houden voor de hoeveelheid gewonden en zelfs doden die zijn gevallen.
Maar er moet er een de eerste zijn.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 18:43

Dat ligt zelfs niet eens alleen aan de Nederlandse overheid. In België wordt ook alles wat met zorg te maken heeft kapot bezuinigd. Omdat onze schulden te groot zijn, zijn we op de vingers getikt door Europa en moeten we meer bezuinigen. En jawel hoor opnieuw is de zorg de pineut. Daar moeten we van Europa op besparen…
En hoe meer de besparen op zulke dingen als zorg en welzijn, hoe meer die sectoren uitgehold worden en hoe groter de kans dat zulke misstanden zich voordoen. Alleen de politiek lijkt zich daar totaal niet bewust van te zijn, helaas….

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:35

Is niet alleen met de zorg geflopt. Ook met het openbaar vervoer, energie en de post.
Is er allemaal niet beter en zeker niet goedkoper op geworden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 21:46

pateeke schreef:
Dat idee heb ik dus ook bij die zin uit dat artikel. Er wordt naar elkaar gekeken en ze zeggen allemaal “wij zijn het niet geweest”. Oftewel inderdaad het wordt altijd op anderen afgeschoven. Tuurlijk wil je niet schuldig zijn aan zoiets, maar het zou wel van respect getuigen als mensen hun fouten zouden toegeven en er écht gekeken zou worden naar hoe men ervoor kan zorgen dat er hopelijk geen andere kinderen moeten meemaken wat dit meisje meegemaakt heeft…

Dat is hoe tegenwoordig veel te veel organisaties werken: níemand neemt nog de verantwoordelijkheid voor wat dan ook... het verschuilen achter anderen en uiteindelijk is niemand verantwoordelijk... En de slachtoffers kunnen nergens verhaal halen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 23:36

Zoolgangster schreef:
pateeke schreef:

Dat is hoe tegenwoordig veel te veel organisaties werken: níemand neemt nog de verantwoordelijkheid voor wat dan ook... het verschuilen achter anderen en uiteindelijk is niemand verantwoordelijk... En de slachtoffers kunnen nergens verhaal halen.

Dat is waar. En in de zorg is dan nog het schrijnende dat mensen ook geen klachten durven formuleren omdat ze bang zijn dan geen zorg meer te krijgen.

Suzanne F. schreef:
Is niet alleen met de zorg geflopt. Ook met het openbaar vervoer, energie en de post.
Is er allemaal niet beter en zeker niet goedkoper op geworden.

Klopt. En uiteindelijk is dat ook allemaal verweven. Het zijn de kwetsbare mensen, mensen die omwille van ouderdom, ziekte, handicap, armoede, problematische gezinssituaties enz die daardoor keer op keer getroffen worden en soms geen andere mogelijkheid zien dan dingen doen waar ze aardig mee in de problemen komen. Denk bv. aan ouderen met een beperkt pensioen die niet zoveel thuishulp kunnen betalen, die ver moeten lopen naar een bushalte enz en dan besluiten toch achter het stuur van de auto te kruipen, ook al zijn ze niet meer in staat om nog veilig te rijden, met ongevallen als gevolg.
De politiek lijkt niet in te zien dat investeren in jeugdzorg, zorg, toegankelijk en goed openbaar vervoer etc uiteindelijk de maatschappij ten goede komt en het de kosten ook kan beperken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:50

Zoolgangster schreef:
pateeke schreef:

Even advocaat van de duivel: als je verantwoordelijkheid neemt, dan heb je meteen een dikke claim aan je broek. De claimcultuur helpt op dat vlak nou niet bepaald.
Ik wil het zeker niet goedpraten, maar de claim- en afrekencultuur maakt iets erkennen en verbeteren bepaald niet aantrekkelijk.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:03

Goh, toch niet 100% mee eens… in een geval als dit ga je uiteraard naar de politie om klacht in te dienen en dan is het te hopen dat er een degelijk onderzoek komt, betrokkenen gestraft worden en er schadevergoeding komt voor het slachtoffer zodat er geen zorgen hoeven te zijn over alle kosten.
Maar in minder ernstige gevallen is het - althans in België - de normale gang van zaken (en je bent ook verplicht het zo te doen) - eerst klacht in te dienen bij de organisatie / instantie zelf. Zij doorlopen de interne klachtenprocedure. Ben je niet akkoord met de uitkomst ervan ? Dan kan je hogerop gaan naar de zorginspectie. Zij sanctioneren niet, maar kunnen wel opleggen dat er verbeteringen moeten komen en dat verder opvolgen.
En zelfs dan, als het totaal niet gaat om straffen, sancties, schadevergoedingen enz, willen een deel organisaties hun verantwoordelijkheid niet nemen en toegeven dat ze fouten begaan hebben. En bovendien zijn er echt maar weinig mensen die zo’n klacht indienen en naar de zorginspectie stappen omdat ze bang zijn voor de gevolgen (bv. Geen hulp meer krijgen).
En zo blijven wanpraktijken natuurlijk voortduren totdat het een keer heel erg misloopt zoals in dit geval.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:16

Ik heb het geprobeerd na een conflict met mijn toenmalige begeleiding, maar kreeg geen voet aan de grond.
Wederom geprobeerd toen ik er weg was en een beetje tot rust kwam maar omdat het meer dan 5 maanden later was werd er niets mee gedaan want 'verjaard'.
Sterker nog, omdat ik voor mezelf bleef opkomen na de eerste problemen hebben ze mij daar weggehaald en elders geplaatst om me daar zoveel mogelijk tegen te werken en eigenlijk monddood te maken in het willen aankaarten vd dingen die er speelden.
En dat ging om 1 organisatie.

Ik heb dichtbij ook gezien dat er bij iemand meerdere organisaties betrokken waren.
Diegene was psychisch niet in orde en verstandelijk licht beperkt en de betrokken hulpverleners wezen allemaal naar elkaar met de mededeling dat het de verantwoordelijkheid vd ander was.
De persoon in kwestie is er inmiddels niet meer, mede dankzij het vingergewijs waardoor de hulp sterk faalde.