Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:11

chanicha schreef:
Dus jij denkt dat een gesprekje met ze wel helpt Benzz?

Voor de duidelijkheid: er is niet 1 ding dat je 1 keer doet en dan helpt. Dit is iets waar je wel steeds mee bezig moet zijn - want aan de andere kant naait men elkaar de hele tijd op. Dus het is niet dat je 1x langs gaat op een school en een goed gesprek houdt en dan is het opgelost, iedereen happy en alles ok. En het is geen lichtknopje dat je aan of uit kunt zetten. Het is dus ook niet zo dat de beste aanpak maakt dat er helemaal nooit meer iets fouts gedaan wordt.

Maar ik woon al tijden in Utrecht en ook al tijden in wijken waar men heel graag heel veel vuurwerk afsteekt... en de aanpak van de gemeente werkt wel degelijk. De politie hier wil over het algemeen WEL gebeld worden over overlast en vuurwerk (in tegenstelling tot andere verhalen op Bokt in andere gemeentes.) Maar er is ook veel geinvesteerd in het contact met buurten en met jongeren, en met mensen uit de wijk die samenwerken.

En ook: er werd een deel van een criminele organisatie opgepakt (plofkraakbende) die oa in Duitsland pinautomaten opblies. Dat is handhaving maar het is ook speurwerk: met alleen maar de vuurwerkafstekers een mep geven ben je er niet. Daarvoor was veel uitgebreider politiewerk nodig.

Dus het is echt niet zo dat het erom gaat dat je niets mag handhaven... alleen geweld stapelen zonder de rest te doen werkt niet en mondt alleen maar uit in meer rellen. Beleid gericht op het verminderen van de overlast en gevaren als brede aanpak, met handhaving EN gesprekken, is wel zinvol.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:30

Shadow, ik zit een km of 8 bij je vandaan in een uitgaans straat. Vorig jaar mega overlast gehad, op gemeente niveau besproken. Gesprekken helpen veel beter dan be of veroordeling want je maakt ze boos en dat zijn ze al. Meerdere buren die scheldend naar buiten gaan. Werkt gewoon niet. Het Hey jongens hebben jullie het leuk? Maar ik wil heel graag slapen want moet er vroeg uit, Werkt vele malen beter. Oke daar gingen veel Gesprekken aan vooraf. Maar vooral open staan en vriendelijk zijn en begrip tonen zorgt voor mij dat ze rekening houden.

Ps ik ben wel getraind om met zware delinquenten om te gaan, weliswaar verjaard maar toch. Tbs en cliënten met grote afstand tot de arbeidsmarkt ivm langdurige detentie gehad om terug de samenleving in te krijgen qua werk.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 03-01-24 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:31

Is bij jullie de vuurwerkellende al wat afgezakt? Ik zit er echt nog middenin....
Vanmiddag al bijna van het paard geklapt (dacht dat ik er in de regen wel even veilig op kon, maar de jeugd stond ook al droog in de fietstunnel...). Vanavond met uitmesten omver gelopen door de fokmerries, omdat er in de tunnel een vuurwerkbom afging die zo'n klap gaf dat de ramen ervan trilden. Heb denk ik alleen mijn ribben gekneusd en wat schaafwonden, maar wat ben ik kwaad :(
112 gebeld, maar dan duurt het nog 30 minuten voor er een auto komt en dan zijn ze al gevlogen. Deze terreur duurt nu al ruim 4 maanden en ik ben er echt meer dan spuugzat van. Politie en gemeente kunnen niets en ik kom er ook niet achter wie het zijn, misschien maar goed ook, want inmiddels ben ik in staat om er met de auto overheen te rijden na alle ellende.

Binnenkort maar eens met een advocaat kijken of ik onder deze omstandigheden iets kan met de verplichting om mijn land ter beschikking te stellen aan de ijsclub, want ik hoef diezelfde jeugd hier eigenlijk niet op het erf om te schaatsen := Jammer dat de goede onder de kwaden lijden, maar het leven is geen sprookje en ik raak straks nog een keer echt serieus gewond door die ongein.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:34

Benzz schreef:
Shadow, ik zit een km of 8 bij je vandaan in een uitgaans straat. Vorig jaar mega overlast gehad, op gemeente niveau besproken. Gesprekken helpen veel beter dan be of veroordeling want je maakt ze boos en dat zijn ze al. Meerdere buren die scheldend naar buiten gaan. Werkt gewoon niet. Het Hey jongens hebben jullie het leuk? Maar ik wil heel graag slapen want moet er vroeg uit, Werkt vele malen beter. Oke daar gingen veel Gesprekken aan vooraf. Maar vooral open staan en vriendelijk zijn en begrip tonen zorgt voor mij dat ze rekening houden.

Ps ik ben wel getraind om met zware delinquenten om te gaan, weliswaar verjaard maar toch. Tbs en levenslang cliënten gehad om terug de samenleving in te krijgen qua werk.

Dat dacht die man in Leek ook, scheen een enorm sociaal voelend iemand te zijn, die is er om dood gemept.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:41

Gomir, wat een ellende ;(
Ik heb echt met je te doen.

Ik durf het niet hardop te zeggen, maar het is vandaag 'rustig'.
Gisterochtend de hond uit het pension opgehaald, helemaal tot rust gekomen (ze ging zwaar overspannen daar naartoe) na maanden vuurwerk (vanaf begin september).
Gisteravond leek het wel jaarwisseling 2.0
Melding gemaakt bij de politie (geen spoed);
Mevrouw, u moet bij de gemeente zijn.
Melding gemaakt bij de gemeente; mevrouw u moet bij de politie zijn.

En dan durven ze je nog de tip te geven om in gesprek te gaan met diegene die overlast veroorzaken.
Nou, met een beetje geluk krijg je alleen een grote bek, met iets minder geluk maken ze er vanaf dat moment een sport van om al hun vuurwerk op jouw stoep af te steken, of je wordt doodgeslagen.

F*ck my life.
Ik ben dit zo spuugzat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:01

Wintu schreef:
Dat dacht die man in Leek ook, scheen een enorm sociaal voelend iemand te zijn, die is er om dood gemept.

Hoe vreselijk het is dat die man in elkaar is gemept. Hij is niet overleden ivm dat gebeuren.

https://nos.nl/l/2503658

gomir

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:08

Ik wacht de definitieve onderzoeksresultaten wel even af, voordat ik concludeer dat hij daar niet aan is overleden. Het is mij wat te toevallig dat een 52-jarige plotseling overlijdt kort na zo'n incident. Hoewel je een tako tsubo cardiomyopathie (hartfalen door stress) en bijbehorende ritmeproblemen ook bij sectie bijna niet vast kunt stellen dus grote kans dat ze er niet achter komen. Ellendig voor de familie!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:13

Het is gewoon erg dat het niet meer het leuke en gezellige feest is dat het ooit was en je na het vuurwerk gewoon over straat kon lopen zonder in elkaar geslagen te worden net als de jongen in Vleuten in die nacht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:30

Benzz schreef:
Wintu schreef:

Hoe vreselijk het is dat die man in elkaar is gemept. Hij is niet overleden ivm dat gebeuren.

Eerst komt hij zwaargewond thuis en later is hij gering gewond? Tja, ik moet het eerst allemaal nog maar zien, misschien is het wel een aanleiding geweest, vind het wel erg toevallig.
Het maakt in principe ook niet uit, het feit dat je iemand aanspreekt op wangedrag en je dan in elkaar wordt geschopt. Ook daar mag best flink op gestraft worden.
Maar heb het vermoeden, dat ie geen leven meer heeft daar in Leek en goed zo.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:31

chanicha schreef:
Het is gewoon erg dat het niet meer het leuke en gezellige feest is dat het ooit was en je na het vuurwerk gewoon over straat kon lopen zonder in elkaar geslagen te worden net als de jongen in Vleuten in die nacht.

Daar ben ik het volledig mee eens!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:33

Wintu schreef:
Benzz schreef:

Eerst komt hij zwaargewond thuis en later is hij gering gewond? Tja, ik moet het eerst allemaal nog maar zien, misschien is het wel een aanleiding geweest, vind het wel erg toevallig.
Het maakt in principe ook niet uit, het feit dat je iemand aanspreekt op wangedrag en je dan in elkaar wordt geschopt. Ook daar mag best flink op gestraft worden.

Gering letsel is iets anders als zwaar toegetakeld. Al keur ik het nog steeds niet goed. Maar de provinciale bladen hebben ook al jaren last van de boel opblazen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:39

Benzz schreef:
Wintu schreef:

Gering letsel is iets anders als zwaar toegetakeld. Al keur ik het nog steeds niet goed. Maar de provinciale bladen hebben ook al jaren last van de boel opblazen.

Dit stond er in het AD

Bert raakte bij de aanval zwaargewond. Volgens Dagblad van het Noorden is Bert vermoedelijk tegen het hoofd geschopt. Ook de krant heeft informatie dat vuurwerk een rol heeft gespeeld bij het drama.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:06

Nos is wat mij heel wat betrouwbaarder. AD gaf bijvoorbeeld de naam van de ouders van de kinderen die waren omgekomen bij de spookrijder rit. Onderdeel van de telegraaf. Pure speculatie.

Nos geeft de info van het OM. En die hebben de werkelijke informatie en leven niet van clicks.

Benzz

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:07

Vermoedelijk, eventueel...allemaal speculatie. OM heeft de info van de arts die het overlijden heeft onderzocht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:18

chanicha schreef:

Nee oud en nieuw is gewoon niet leuk meer. Het is gewoon afwachten en hopen dat alles maar goed gaat. En ook dat er niks met paardlief gebeurt. Het slaat eigenlijk nergens op dat het een traditie is geworden om er 1 keer per jaar burgeroorlogje te gaan spelen. Want dat is gewoon waar het op lijkt met die explosieven, branden, schade, hulpverleners bekogelen en grote drukte op de eerste hulp.

Er is nog weinig feestelijks aan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:26

Benzz schreef:
Nos is wat mij heel wat betrouwbaarder. AD gaf bijvoorbeeld de naam van de ouders van de kinderen die waren omgekomen bij de spookrijder rit. Onderdeel van de telegraaf. Pure speculatie.

Nos geeft de info van het OM. En die hebben de werkelijke informatie en leven niet van clicks.

Het dagblad van het noorden meldde hetzelfde en dat is geen sensatiekrant hoor.
Ze weten de doodsoorzaak helemaal nog niet, dus dat het incident er niet aan bijgedragen heeft valt dan in mijn bescheiden mening ook nog niet met 100% zekerheid te zeggen.

Nos heeft het stuk ook op de site staan trouwens. In samenwerking met rtvnoord.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 03-01-24 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:29

Wintu schreef:
Benzz schreef:

Ze weten de doodsoorzaak helemaal nog niet, dus dat het incident er niet aan bijgedragen heeft valt dan in mijn bescheiden mening ook nog niet met 100% zekerheid te zeggen.

Die zei alleen vermoedelijk en mishandeling tussen aanhalingstekens.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:33

Benzz schreef:
Wintu schreef:

Die zei alleen vermoedelijk en mishandeling tussen aanhalingstekens.

De Nos heeft het stuk van Het Dagblad van het Noorden ook op hun site staan echter. Onder de noemer van 'de krant meldde', toch staat het daar prima.

https://nos.nl/l/2503589

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:39

Shadow0 schreef:
Elisa2 schreef:
Nee, jij vindt het niet werken en hebt andere ideeën.
Dat is prima, maar wel wat anders dan dat het een feit is.

Dit soort dingen zijn wel degelijk bewezen.

Citaat:
Ik vind mensen helaas wel zomaar egoïstisch. Leer mij mensen kennen.. worden echt niet allemaal geboren als altruïstische engeltjes.

Als je het belachelijk wilt maken met zo'n statement dan kan dat natuurlijk... maar zelfs dan is het nog niet waar. Het gaat helemaal niet om 'altruistische engeltjes' te zijn, maar de mensen worden veel meer gemotiveerd door sociaal gedrag dan alleen maar de angst voor straf, en een veilige samenleving bouw je door ook gedeelde normen te hebben en die waardevol te vinden. Geweld op geweld stapelen werkt niet en geeft alleen maar meer geweld en onveiligheid.

Bronnen?

Wanneer zijn die normen dan verdwenen in Nederland? Want vroeger ging het kennelijk beter maar was er veel meer sociale controle en waren er nog geen taakstraffen..

Ik heb het ook niet over geweld, maar over duidelijkheid en stevige consequenties waardoor er toch echt iets meer nagedacht gaat worden voordat ze iets in hun hoofd halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:40

Huertecilla schreef:
Elisa2 schreef:
Nou bij mij krijgen ze gewoon een consequente tik als dat nodig is. Geen half zacht/ slap gedoe. Daar krijg je alleen maar vervelender gedrag door.

en dat stopt bij jouw relatie?!

Laat maar. ´Dat kan je niet vergelijken´ natuurlijk.

Ben blij dat bij mij/ons (in het gezin) een andere ethiek prima werkt.

Citaat:
Helaas al zo vaak gezien, duidelijkheid. Dat hebben zowel dieren als mensen nodig.

Dat is wat anders, heel wat anders. Duidelijkheid over de regels en grenzen is heel wat anders dan het mechanisme van (aan)leren van die regels/grenzen door positief/negatief bekrachtigen.

Maar, zoals ik schreef; tant pis.

Wat bedoel je, of mijn partner een tik krijgt bij vervelend gedrag of wat insinueer je nu eigenlijk?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:45

Elisa2 schreef:
Wat bedoel je, of mijn partner een tik krijgt bij vervelend gedrag of wat insinueer je nu eigenlijk?

Het "holier than thou" druipt er idd weer vanaf. Hier ook een consequente tik hoor, maar goed, men doet net of je de boel dan gelijk in elkaar timmert -O- Weinig nuance bij sommigen, moet je maar denken :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:08

De Nos heeft het stuk van Het Dagblad van het Noorden ook op hun site staan echter. Onder de noemer van 'de krant meldde', toch staat het daar prima.

https://nos.nl/l/2503589[/quote]
Nu op het nieuws: bevestiging vanuit het OM. Hoe duidelijk wil je het hebben?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:42

Benzz schreef:
Doodsoorzaak onbekend. Voor hetzelfde blijkt dat de beste man een hartaanval heeft gekregen door stress van de aanval.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:54

Wintu schreef:
Benzz schreef:
Doodsoorzaak onbekend. Voor hetzelfde blijkt dat de beste man een hartaanval heeft gekregen door stress van de aanval.

In dat geval kunnen die jongens niet vervolgd worden (denk ik?) maar hoop ik wel dat ze zich de rest van hun leven afschuwelijk schuldig voelen over hun (ogenschijnlijke) aandeel in het geheel. Ga maar even heel goed gebukt onder dat gevoel en geef door aan je toekomstige kinderen hoe daden consequenties hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:30

Raar verhaal zeg over die man.

Niet overleden aan de mishandeling maar doodsoorzaak onbekend. Hij is zeker zomaar dood neergevallen..