verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:48

8nnemiek schreef:
Wintu schreef:

Ik zit even te kijken in mijn papieren, maar ik betaal over de eerste 35129 een tarief van 9.45% in schijf 1.
Als ik in het staatje van de GL/PVDA kijk gaat dat straks 30% worden

Als ik google op 9,45% krijg ik dit plaatje te zien:

[ [url=m/jBtrTb.png]Afbeelding[/url] ]
Dus die 9,45% is maar een deel van de belasting in Box 1, dus ik ga er vanuit dat die samen met het totaal omlaag gaat.

Ah, dank je wel. Ik vond het al zo laag in box 1. De premie volksverzekeringen staat bij mij idd op 27.65 %

Wintu

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:55

Maar goed, geen gl/pvda hier, ik ga er bij hen op bijna alle fronten op achteruit.

Ik zweef nog steeds

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:05

Ik ga voor de PVV denk ik. De reden is dat de wereld wat socialer moet worden. En ik vind dat boeren en maneges e.d. moeten blijven. GL, vvd, pvda e.d. willen juist dat je geen paarden meer houdt, minder gaat reizen (en ze zelf wel blijven vliegen), en doen te weinig of het verkeerde om woningnood op te lossen.
Dus waar ik op stem, het zal een sociale keuze worden.

Niet voor niets wordt er als geintje gesproken over Groen Slinks en Portemonnee van de Ander.

Verder denk ik dat de FVD wel wat meer stemmen krijgt nu na die aanval op Thierry gisteren, de 2e al.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 11:15

goed om te zien dat BBB er goed voor staat, 3e partij voor de bokkers :) :)

BBB heeft natuurlijk ook wel een aantrekkelijke positie als potentieel coalitie-kandidaat doordat ze veel zetels heeft in de 1e kamer. Een samenwerking met GL/PvdA lijkt me niet heel waarschijnlijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:22

Germie, PVV en de wereld socialer is nog al een contradictie. PVV en Nederland socialer voor de Nederlanders bedoel je?

Want Nexit, grenzen dicht, uit het VN vluchtelingen verdrag enz enz. Sociaal kan je dat niet noemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:27

juval schreef:
goed om te zien dat BBB er goed voor staat, 3e partij voor de bokkers :) :)

BBB heeft natuurlijk ook wel een aantrekkelijke positie als potentieel coalitie-kandidaat doordat ze veel zetels heeft in de 1e kamer. Een samenwerking met GL/PvdA lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Dat denk ik ook. Ze komen vast wel in de coalitie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:35

MarliesV schreef:
Germie, PVV en de wereld socialer is nog al een contradictie. PVV en Nederland socialer voor de Nederlanders bedoel je?

Want Nexit, grenzen dicht, uit het VN vluchtelingen verdrag enz enz. Sociaal kan je dat niet noemen.

Elke partij heeft dingen waar ik niet achter sta. Maar ik kan niet zeggen dat ik partijen die beperkingen op willen leggen omdat er stikstof of CO2 uitgestoten wordt sociaal zijn. Daar sta ik al helemaal niet achter, ik kies gewoon de minst slechte en de meest sociale partij in mijn ogen.
Niets mis mee dus, geen contradictie.
BBB vertrouw ik niet. Net als Omtzigt, die heeft ook weer wef banden volgens sommigen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:38

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:40

germie schreef:
MarliesV schreef:

Elke partij heeft dingen waar ik niet achter sta. Maar ik kan niet zeggen dat ik partijen die beperkingen op willen leggen omdat er stikstof of CO2 uitgestoten wordt sociaal zijn. Daar sta ik al helemaal niet achter, ik kies gewoon de minst slechte en de meest sociale partij in mijn ogen.
Niets mis mee dus, geen contradictie.
BBB vertrouw ik niet. Net als Omtzigt, die heeft ook weer wef banden volgens sommigen.
Wat maakt dat je ze niet vertrouwt? En die WEF banden, hoe zit dat?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:03

MarliesV schreef:

Waarbij je je af kunt vragen of Nederland als handelsland er daadwerkelijk op vooruit gaat.

Grenzen dicht is een utopie!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:09

Het grappige is dat de uitslag van bokt altijd heel erg af wijkt van de echte uitslag, ben benieuwd of dat dit jaar weer zo is :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:13

Dat vermoed ik van wel.
Best veel mensen die bij elite paardrijdend Nederland horen met dito salaris.
En die merken niks van dat de laatste euro uit zak word getrokken voor milieu maar de verwarming bij vele andere laag of uit staat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:16

mah, vind de groenlinks verkiezers hier altijd beter vertegenwoordigd dan in de echte uitslag als je naar de percentages kijkt.
De splinter partijen eigenlijk wel een goede afspiegeling, maar de "grotere" helemaal niet.
Ook veel PVV, en die hoor je als rijke elite helemaal niet te kiezen als je je geld niet wil verdelen onder de rest :P

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:32

germie schreef:
Ik ga voor de PVV denk ik. De reden is dat de wereld wat socialer moet worden.

De sociale paragraaf jat de pvv vaak letterlijk van de SP.

Het verschil is wat er in de Tweede Kamer gebeurt:
de SP stemt volgens haar eigen programma,
de pvv stemt tegen. Tegen de SP en mee met de vvd.

Dus als dit je argument is: niet intrappen!
Citaat:
En ik vind dat boeren en maneges e.d. moeten blijven. GL, vvd, pvda e.d. willen juist dat je geen paarden meer houdt

Nou, dat heb ik werkelijk nergens gelezen.

Uiteraard stoten paarden ook een beetje stikstof uit - daar zullen we iets mee moeten.
Goed dik opstrooien en geultjes zodat de urine meteen weg kan, maakt dat de ammoniak nauwelijks wordt gevormd.

Dat is nogal wat anders dan 'mag niet'.
Citaat:
minder gaat reizen (en ze zelf wel blijven vliegen)

Jaaaaa, dat gekke grapje over de Kaagbaan.
Het is het werk van mw Kaag geweest om ons in het buitenland te vertegenwoordigen.

En ik heb op, nu ja, naast de A12 een heel gesprek gehad met iemand die stomverbaasd was, dat Klaas en ik met fiets en trein op vakantie gingen.
Voor hem was vakantie iets dat per vliegtuig moet....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:41

Nou ja niet iets dat moet, wel iets wat leuk is..

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:45

Sorry dat ik zo binnenval.
Maar wat ik me serieus afvraag, wat gaat het nu allemaal doen met het begrotingstekort?
Nu meer uitgeven, betekent straks weer meer bezuinigen.
En dan schieten we er ook niets mee op.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:05

Janneke2 schreef:
Uiteraard stoten paarden ook een beetje stikstof uit - daar zullen we iets mee moeten.
Goed dik opstrooien en geultjes zodat de urine meteen weg kan, maakt dat de ammoniak nauwelijks wordt gevormd.

Ja bij paarden gewoon goed dik opstrooien en geultjes, koeien gewoon afvoeren en boeren uitkopen. Boeren kunnen natuurlijk ook maatregelen nemen zodat er nauwelijks ammoniak wordt gevormd, en dat hebben sommigen ook al, maar daar wordt niet naar gekeken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:10

Kijk uit hoor Germie, als je PVV noemt dan gaat je kop eraf hier in het topic. Er zijn 117 bokkers die voor PVV gekozen hebben in de poll maar er zijn er maar 3 of 4 die het durven uitspreken.
Eigenlijk bizar.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:14

Ik was het op veel punten eens met PVV en dat kwam ook uit mijn stemwijzer. Ben alleen echt tegen Nexit en sta milder tegenover asielzoekers / vluchtelingen waardoor ik me beter voel bij de BBB. Maar ik snap best dat mensen erop stemmen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:20

Hoezo gaat je kop er af? Iedereen moet stemmen wat ze wil. Alleen is 'een socialere wereld en daarom stem ik PVV' wel een heel bijzondere zienswijze. Daar haakte ik op in, niet op de stellingen van de PVV waar ik me wel of niet in kan vinden.

Joh zelfs op Baudet (die ik echt vreselijk vind, maar die klap van gisteren zeker niet gun) is gewoon op te stemmen he. En dat mag! Als jij dat wilt, ga je gang! Lang leve de democratie.

Ik denk als je op de 'extremen' stemt, aan welke kant van het spectrum ook, je altijd op enig tegengeluid kan rekenen. Betekend niet dat gelijk je kop er af wordt gehakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:27

esje01 schreef:
Sorry dat ik zo binnenval.
Maar wat ik me serieus afvraag, wat gaat het nu allemaal doen met het begrotingstekort?
Nu meer uitgeven, betekent straks weer meer bezuinigen.
En dan schieten we er ook niets mee op.

Goede vraag.
Ik ben Keynesiaan.
Dwz: de overheid is er ten dienste van ons.
'Zit de economie tegen', dan moet de overheid geld in de economie pompen.
... dan ontstaat er idd een begrotingstekort, dat klopt.
Maar je houdt als overheid je bedrijven overeind, de werkgelegenheid intact en zodra 'de economie weer aantrekt' kun je als overheid incasseren. Het begrotingstekort smelt als sneeuw voor de zon.

De meeste rechtse kabinetten doen dit niet.
Dwz: de overheid "is er voor zichzelf, of zo", bedrijven die het niet redden hebben pech, mensen die werkloos worden krijgen een lagere uitkering ('want er zijn zo veel werklozen')
en als de economie weer aantrekt, raap je als land het boeltje bij elkaar en probeert er maar weer het beste van te maken.
Het begrotingstekort blijft achterwege, 'zo fijn!'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-11-23 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:27

Persoonlijk vind ik een partij die uit de eu wil een lachertje en totaal kortzichtig. Ook al zou het perfect bij mij passen wat betreft de rest dan nog, Nexit pakt desastreus uit. Wanneer je echt armoede en in een diepe crisis wat betreft export wil komen dan is dat je kans.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:35

BigOne schreef:
Persoonlijk vind ik een partij die uit de eu wil een lachertje en totaal kortzichtig. Ook al zou het perfect bij mij passen wat betreft de rest dan nog, Nexit pakt desastreus uit. Wanneer je echt armoede en in een diepe crisis wat betreft export wil komen dan is dat je kans.

Nexit voor een exportafhankelijk land is idd een lachertje. Net als het concept dat je je landsgrenzen praktisch gezien dicht kunt zetten als wapen tegen ongewilde immigratie.

Voorbeeld die Brexit jongens en meisjes: crisis, toename van de armoede en nog steeds illegale immigratie en niks gaat meer makkelijk zo gauw als je van je eiland afkomt (#expats in Spanje) want je bent gewoon GEEN EU burger meer..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:38

Suzanne F. schreef:
Kijk uit hoor Germie, als je PVV noemt dan gaat je kop eraf hier in het topic. Er zijn 117 bokkers die voor PVV gekozen hebben in de poll maar er zijn er maar 3 of 4 die het durven uitspreken.
Eigenlijk bizar.

Ik respecteer jou en Germie nog steeds evengoed! De partij zelf respecteer ik inderdaad niet. Ik merk soms wel inderdaad dat er een beetje gehakt kan worden en dat is jammer. Ik denk dat wat je ook stemt, we vaak hetzelfde willen. Het is slechts op een andere manier. Er zijn al genoeg kampen, ik voel geen behoefte de scheiding nog grilliger te maken. Wat mij betreft is elke stemmer welkom in de discussie :j zolang niemand elkaar aankijkt op de keuze is het allemaal goed toch. Ik neem aan dat iedere deelnemer meedoet aan de discussie om wat te leren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:38

Als je van reizen houdt kan een Nexit en dichte grens ook wel wat lastig zijn.

Overal douanecontrole, niet even simpel naar andere EU-landen rijden.
Misschien zijn verdragen niet meer geldig waardoor er voor meer landen visums moeten worden aangevraagd.

Zou er dan een muur of hek om Nederland komen?