Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:20

8nnemiek schreef:
Cer schreef:
Sorry? Even hoor… “het is mooi geweest met Applester”? Wat bedoel je daarmee?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zou bedoelen dat een ander niets meer mag schrijven.. maar zo lees ik het wel..

Als Applestar nu eens gewoon goed onderbouwde berichten zou plaatsen en niet op de man speelt, en niet steeds hetzelfde blijft herhalen zonder in te gaan op de reacties van anderen, dan was er niks aan de hand..
Maar met zo’n kinderachtige manier van reageren, daar ga ik mijn tijd ook niet meer aan verspillen.

Lees even terug, dan kun je zien waar ik allemaal op in ben gegaan. De onderbouwingen staan erbij.
En ik speel pas op de man als ik zelf -onterecht- gepiepeld wordt.

8nnemiek

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:23

Het enige wat je doet is feiten ontkennen en meer nepnieuws delen. En dan vragen wat nepnieuws is :+
Nee, sorry, daar ga ik niet meer mee in discussie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:23

Cer schreef:

... ik heb gisteren een aantal keren laten we zeggen berichten met haar gewisseld,
vanmiddag om half vier oid (15.46) heb ik nog één reactie aan haar gepost, en die sloot af met 'dat ik het wel mooi geweest vond'.

(Ik reageer niet meer, dus.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:28

Janneke2 schreef:
Cer schreef:

... ik heb gisteren een aantal keren laten we zeggen berichten met haar gewisseld,
vanmiddag om half vier oid (15.46) heb ik nog één reactie aan haar gepost, en die sloot af met 'dat ik het wel mooi geweest vond'.

(Ik reageer niet meer, dus.)

Oké dan is het helder…

Ja ieder kan bepalen ergens niet meer op te reageren, maar je kunt niet bepalen of iemand wel of niet iets mag schrijven .. dat de inhoudt niet je ding is, moet niet uitmaken. Zolang er op die inhoud gereageerd wordt en niet op de man gespeeld wordt (volgens bokt regels).. dat gaat ook nog wel eens mis helaas waardoor een topic een hele nare sfeer krijgt en dat is jammer voor de mensen die wel geïnteresseerd zijn ..

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:40

Eens Cer. Ik zou het fijn vinden als mensen die wat anders (lees:rechtser) denken ook een reactie kunnen (en durven) plaatsen in een topic als dit zonder direct de hoek in te worden gezet door een paar personen en maar weer op stil te gaan.

In het echte leven gebeurt dit helaas ook te vaak; een deel van de mensen tolereert geen andere meningen meer en dus blijft die groep maar stil. De tolerantie is weg. Mensen worden meteen weggezet als populist, nepnieuwsverspreider, klimaatontkenner etc.

Maar die mensen mogen juist ook gehoord worden. Alle meningen mogen gehoord worden, ook degene die je minder aanspreken. We zijn niet allemaal hetzelfde. Probeer daar wat sportiever mee om te gaan.

Dat is meteen de reden dat ik even fanatiek meedoe. Voorheen las ik alleen wat mee.

We kunnen allemaal van elkaar leren en het zou fijn zijn als we elkaars input respecteren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:41

AppleSter schreef:
Eens Cer. Ik zou het fijn vinden als mensen die wat anders (lees:rechtser) denken ook een reactie kunnen (en durven) plaatsen in een topic als dit zonder direct de hoek in te worden gezet door een paar personen en maar weer op stil te gaan.

In het echte leven gebeurt dit helaas ook te vaak; een deel van de mensen tolereert geen andere meningen meer en dus blijft die groep maar stil. De tolerantie is weg. Mensen worden meteen weggezet als populist, nepnieuwsverspreider, klimaatontkenner etc.

Maar die mensen mogen juist ook gehoord worden. Alle meningen mogen gehoord worden, ook degene die je minder aanspreken. We zijn niet allemaal hetzelfde. Probeer daar wat sportiever mee om te gaan.

Dat is meteen de reden dat ik even fanatiek meedoe. Voorheen las ik alleen wat mee.

We kunnen allemaal van elkaar leren en het zou fijn zijn als we elkaars input respecteren.

+:)+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:41

Ik vind meningen prima. Maar meningen die als feit gepresenteerd worden, vind ik niet prima.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:42

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:
Buiten dat ik de reactie niet zo erg vindt, is het volgens mij niet toegestaan om PBs zo openbaar te maken. Zou het weghalen als ik jou was ;).

Wbt nepnieuws, dat is prima te checken op basis van betrouwbare bronnen. Als je zo ver bent in de zgn. Fuik dat je die bronnen niet vertrouwd (bv een wetenschappelijk onderzoek, peer reviewed en herhaald) dan wordt het lastig dat te begrijpen, dat snap ik ook.

Het ingewikkelde is dat “nepnieuws” erg selectief is tegenwoordig. Er zijn ruim voldoende “experts” (wetenschappers, hoogleraren, etc) die niet gehoord worden. Wetenschap is niet een eenzijdig vaststaand feit, maar zo wordt het op het moment wel gebracht door de politiek en de media.

Wat zijn betrouwbare bronnen? Is dat de NPO, bepaalde kranten of iets anders? Dat ligt best ingewikkeld in deze rare tijden. Bronnen die de 1 als betrouwbaar ervaart hoeven voor de ander dat helemaal niet te zijn. De waarheid is sowieso geen vaststaand feit, er zijn altijd meerdere kanten

Nah nepnieuws is niet zo selectief hoor. Het issue zit hem in het 'vetten' van die zogenoemde experts. Er zijn genoeg mensen die zichzelf expert noemen, en dan opvoeren dat ze 'professor' of 'doctor' zijn, maar in werkelijkheid zijn ze dat van een compleet ander onderwerp. Maar de meeste leken prikken daar niet doorheen. Daarbij is er grappig genoeg altijd een of ander verdienmodel te zien (in het geval van corona zag je vaak dat ze verbonden waren aan een holistisch product o.i.d.). Maar mensen die deze 'experts' naar voren schuiven lijken dan weer niet kritisch te zijn op hun eigen experts, terwijl ze wel (terecht) erg kritisch zijn op die van de 'tegenpartij'. Blijf dat toch frappant vinden.

Wetenschap is behoorlijk vaststaand, hoewel er ruimte is voor nuancering. Dat heb ik al eerder uitgelegd. Dat is inherent aan de manier waarop dat bedreven wordt. Natuurlijk zijn er onderwerpen waar het vager is (voedingsleer bijvoorbeeld, of sommige psychologische concepten, omdat dat qua methode lastig is) maar andere onderwerpen (klimaat, vaccins) zijn behoorlijk duidelijk. Overigens schermen mensen met eenzelfde mening als jij vaak met dat wetenschap zo op losse schroeven zou staan, omdat je de wetenschappelijke onderzoeken zelf niet kan ontkrachten. Dus dan maar wetenschap als geheel opzij schuiven. Daar is ook lastig op te discussiëren, omdat men dan geen rationele argumenten gebruikt om dat te doen. Meestal zijn het vage argumenten, maar komt er geen onderbouwing die die argumenten omschrijft (concrete voorbeelden, bijvoorbeeld). Óf is die onderbouwing eenvoudig te ontkrachten omdat men, juist, de nuancering daarvan niet ziet.

Betrouwbare bronnen? Je kan als startpunt prima nieuwssites als de NOS/Reuters/Nu/Telegraaf etc nemen, maar dan is het goed om altijd na te gaan wáár zij hun bronnen vandaan halen. Is het een zgn. expert die ze interviewen en zo ja, wat is zijn/haar/hen achtergrond? Waar hebben zij onderzoek naar gedaan, wat is hun opleiding? Hoe verhoudt dit onderzoek tot dat van het merendeel van de wetenschappelijke groep, en hoe houdt het stand in peer reviews of nog beter, meta studies (het meest betrouwbare type onderzoek)?

De waarheid is zeker een vaststaand feit.
Meningen hebben meerdere kanten, de (feitelijke) waarheid niet. Ik kan natuurlijk begrijpen waarom jij een bepaalde mening hebt, maar dat maakt jouw mening nog niet de waarheid. Buiten de waarheid dat jij die mening hebt, natuurlijk.

Het gras is groen. Dat is een waarheid en die heeft niet meerdere kanten. Hooguit een nuancering: donkergroen. Lichtgroen. Geelgroen. Jij kan hoog en laag springen en roepen dat het gras pimpelpaars met gele stippen is, maar dat maakt het nog niet waar.

Sorry voor de mensen die deze discussie liever niet hebben, maar ik vind dat dit soort meningen niet zonder tegenbericht moeten blijven staan. Het principe van herhaling is ontzettend krachtig in het vormen van meningen en visies, dus als zulke herhalingen zonder een (herhaald) tegenbericht blijven staan kan het zo maar zijn dat dit soort meningen en misvattingen gemeengoed worden. Het is prima om de mening te hebben en te delen (daar zijn we een vrij land voor) maar ik heb dan ook de vrijheid om tegen die mening in te gaan.

Edit:
AppleSter schreef:
Eens Cer. Ik zou het fijn vinden als mensen die wat anders (lees:rechtser) denken ook een reactie kunnen (en durven) plaatsen in een topic als dit zonder direct de hoek in te worden gezet door een paar personen en maar weer op stil te gaan.[

Grappig, ik ben toch vrij rechts op veel vlakken :D. En toch hebben we de discussie!

Overigens heeft niemand het over niet tolereren van andere meningen. Of over het niet respecteren van andermans input. Er wordt tegen je in gegaan met argumenten, dat is heel wat anders. Als jij nepnieuws verspreid, ben je een nepnieuwsverspreider. Als jij klimaatverandering ontkent, ben je een klimaatveranderingontkenner. Dat is toch gewoon feitelijk? Ook populisme is gewoon een begrip waaraan je getoetst kan worden. Waarom is het erg om het beestje bij de naam te noemen?

Ik ben er zeker mee eens dat we van elkaar moeten leren. Daarom blijf ik op je ingaan en lees ik je bijdragen en formuleer daar dan mijn reactie op. Zou fijn zijn als je mijn bijdragen dan ook op dezelfde inhoudelijke manier zou lezen (al verwacht ik dat niet van je, tbh). Want waar jij claimed dat je een open mind moet hebben, heb je dat zelf grappig genoeg niet. Je zet dingen heel snel weg, in plaats van het te analyseren en tot je te nemen (wat ik wel doe).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:47

Goed gezegd Imandra!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:48

Oh jee, nu lees ik een citaat
AppleSter schreef:

Maar die mensen mogen juist ook gehoord worden.
(...)
het zou fijn zijn als we elkaars input respecteren.

+:)+[/quote]

O:) zelf vind ik uiteraard dat ik reuze tolerant ben.
Of de spreekster dat ook vindt zouden we over kunnen debatteren, zij het dat ik het inmiddels 'mooi vind geweest'.

@Imandra: mijn complimenten! +:)+
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-11-23 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:50

Janneke2 schreef:
O:) zelf vind ik uiteraard dat ik reuze tolerant ben.
Of de spreekster dat ook vindt zouden we over kunnen debatteren, zij het dat ik het inmiddels 'mooi vind geweest'.

Heel eerlijk? Ik vind je altijd zeer tolerant!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:51

Ik ook :D. We staan lang niet altijd aan dezelfde kant van de discussie, maar vind dat je vrijwel altijd fijne genuanceerde argumenten hebt :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:56

Zo, net even Partijpeiler gedaan en de uitkomst is op zijn minst verrassend te noemen. :+
Nu weet ik het niet meer. Daar gaat mijn plan van strategisch stemmen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:57

Misschien is dat ook wel de reden waarom er redelijk fel gereageerd wordt. Omdat er een vast clubje discusseert over politiek en andere onderwerpen waarbij we best van mening verschillen, echter gaat die discussie op een plezierige manier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:07

Fitzroy schreef:
Zo, net even Partijpeiler gedaan en de uitkomst is op zijn minst verrassend te noemen. :+

Net Partijpeiler gedaan. FvD, PVV, Ja21 en BBB.
Hm oké

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:15

Ik heb het idee dat partijpeiler vooral door de hoeveelheid vragen over asielzoekers en bepaalde vraagstellingen bewust mensen meer naar de extreemrechtse partijen duwt in de uitslag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:19

... ik werd wat kriegel van de partijpeiler.

'Moet de veestapel gehalveerd worden...?'
Nou, ik vind 50% reductie geen doel op zich - en een mening heb ik er ook over,
maar dan is het 'antwoord met ja of nee'.

Volgende vraag: over ondergrondse opslag van kooldioxide.
Ik ben er niet principeel op tegen, maar graag eerst reductie, zoveel mogelijk uitbreiden van wat nu al gebeurt in het Westland: kooldioxide gaat als industrieel afval naar de kassen, zodat de groenten beter groeien.
Daarnaast is het wellicht een optie om het falen van de betere opties te beperken.
%) 'Is dat ja of nee....?'

Deze keer kreeg ik niet de CU, maar NSC als hoogste.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:19

Benzz schreef:
Misschien is dat ook wel de reden waarom er redelijk fel gereageerd wordt. Omdat er een vast clubje discusseert over politiek en andere onderwerpen waarbij we best van mening verschillen, echter gaat die discussie op een plezierige manier.

En precies de reden waarom ik mij erin ben gaan mengen :+ De felheid van enkele bokkers maakt het een minder prettige “vrije” omgeving voor anderen, die gewoon mee mogen discussiëren op dit openbaar forum. Niet negatief bedoeld hoor; maar misschien is het iets om wat van te leren? Anderen ook ruimte geven met een andere mening?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:20

8nnemiek schreef:
Ik heb het idee dat partijpeiler vooral door de hoeveelheid vragen over asielzoekers en bepaalde vraagstellingen bewust mensen meer naar de extreemrechtse partijen duwt in de uitslag.

Heb t net even gedaan, maar vind de vraagstelling heel suggestief.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:23

AppleSter schreef:
Benzz schreef:

En precies de reden waarom ik mij erin ben gaan mengen :+ De felheid van enkele bokkers maakt het een minder prettige “vrije” omgeving voor anderen, die gewoon mee mogen discussiëren op dit openbaar forum. Niet negatief bedoeld hoor; maar misschien is het iets om wat van te leren? Anderen ook ruimte geven met een andere mening?

Ik doel op jouw qua felle reactie zonder enig respect voor een andere mening. Die felheid lees ik namelijk niet bij anderen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar de manier waarop.........

Ik ben het vaak zat niet eens met Janneke, Imandra en anderen. Maar dat aard nooit in dit soort discussies.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:23

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:

Net Partijpeiler gedaan. FvD, PVV, Ja21 en BBB.
Hm oké

Het handige van Partijpeiler is dat je verrast kunt worden door het stemgedrag (van de laatste jaren) van de partijen. Dat is toch vaak heel anders dan ze in hun verkiezingsprogramma’s en debatten laten horen.

Ik kwam uit op BVNL (100%, niet verwacht) FvD, PVV en Ja21. Maar van die laatste is haast niemand meer over, alleen Eerdmans en Nanninga volgens mij. Terwijl ik juist Nicki Pouw-Verweij het fijnst vond bij Ja21.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:30

Benzz schreef:
Ik doel op jouw qua felle reactie zonder enig respect voor een andere mening. Die felheid lees ik namelijk niet bij anderen. Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar de manier waarop.........

Ik ben het vaak zat niet eens met Janneke, Imandra en anderen. Maar dat aard nooit in dit soort discussies.

Uiteraard doel je op mij. Ik ben niet de eerste die iets anders denkt op Bokt en direct wordt weggezet door een clubje links denkenden.

Logisch dat als je samen een clubje vormt en vaak met elkaar in discussie gaat, je niet dit soort discussies krijgt. Zoals gezegd discussiër ik nu mee omdat ik zag dat anderen meningen dan die van dat ene groepje direct de hoek in werden gedrukt.

Ik hou van discussie en interesseer me erg in de politiek, dus ik kan wel tegen een stootje.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:31

Benzz schreef:
8nnemiek schreef:

Heb t net even gedaan, maar vind de vraagstelling heel suggestief.

Suggestief als in? Heb je een voorbeeld?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:31

Ben ik ineens links?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 21:34

AppleSter schreef:
Benzz schreef:

Uiteraard doel je op mij. Ik ben niet de eerste die iets anders denkt op Bokt en direct wordt weggezet door een clubje links denkenden.

Logisch dat als je samen een clubje vormt en vaak met elkaar in discussie gaat, je niet dit soort discussies krijgt. Zoals gezegd discussiër ik nu mee omdat ik zag dat anderen meningen dan die van dat ene groepje direct de hoek in werden gedrukt.

Ik hou van discussie en interesseer me erg in de politiek, dus ik kan wel tegen een stootje.

Waarom zet je mij nu weg als links denkend, alleen omdat ik het niet met je eens ben?

Overigens ben ik het vaak zat niet eens met de genoemde anderen, maar zo lang we netjes discussiëren en inhoudelijk op elkaar ingaan is dat geen probleem en blijft het netjes. Volgens mij worden er ook geen meningen de hoek in gedrukt?

Ik zou ons echt geen clubje noemen hoor, ik ken deze mensen verder niet :))