Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tienus63 schreef:Zoiets wou ik ook net zeggen. Wat DP zegt over de tijgermug.
Wie weet is het wel meegekomen met de natte kampeer spullen van mensen.
Hup, voortent moet nog even drogen na thuiskomst van de vakantie.
Er worden heel wat goederen uit Italië in containers hier heen gehaald door de prullaria ketens.
En de fruit importen niet te vergeten vanuit zuidelijk Europa.
DuoPenotti schreef:mysa schreef:Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit waar de ziekte ontstaan is. Mijn overtuiging is wel dat we gewoon moeten stoppen met het heen en weer slepen van dieren. Het is sowieso krankzinnig dat het gebeurt en het gaat ook nog eens met onnoemelijk veel leed gepaard.
Wie zegt dat het met dieren is meegekomen?
Als ik lees hoe de tijgermug hierheen komt:Citaat:De tijgermug komt oorspronkelijk uit Zuidoost-Azië. Via internationale transporten van bijvoorbeeld gebruikte autobanden en Lucky Bamboo-plantjes
Moet het met deze dan wel perse met dieren zijn?
herr_balou schreef:Oehlala schreef:dan is er een grote waarschijnlijkheid dat zijn runderen ook betroffen zijn, en dan werk je, je een slag in de rondte met 3 man. Sjiek is het misschien niet, maar als zoiets je overkomt, weet je op een gegeven moment ook niet meer waar je het moet zoeken. Wij hebben de eerste blauwtong meegemaakt, dat was pakweg 15 jaar geleden zoiets, en ze vallen bij bosjes. Daar was niet tegenaan te werken en deed ons heel veel pijn en verdriet om de dieren te zien lijden.
Toevallig heb ik ook zicht op de ziekenboeg waar de koeien die ziek zijn verblijven.
Iedereen oordeelt over mij alsof ik niets kan zien en weten. En komen met allerlei beweringen om uitvluchten voor de boer te zoeken. Interessant.
herr_balou schreef:In dit topic staat dat het uit Spanje afkomstig is, zie:
SARINO @ [NM] Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen
janouk @ [NM] Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen
tienus63 schreef:Ik denk dan eerder aan transport van gebruiksdieren, zoals (sport)paarden. Volgens mij is er weinig transport van vee vanuit die landen naar Nederland.
Kennis is vee rijder, die rijdt weleens vol richting het zuiden, maar komt dan leeg of met iets speciaals terug.
Als ie met een koe of stier terug komt, zijn de eisen super streng en mag hij maar op een plek laden, de dieren dienen afkomstig te zijn van de ene plek en heeft ie nog een lading, dan moet ie de ene lading in de voorauto laden en de andere in de achterste wagen.
Dieren kunnen geen contact met elkaar hebben en de wagens zijn fysiek gescheiden.
Van paarden transport weet ik dat die wel volle vrachtwagens met paarden laden in zuid Europa bestemd voor Nederland.
Mirjam79 schreef:Hier en daar een bijzondere wending in dit topic....
Ik vind het persoonlijk fijn om te horen hoe het met TS en lotgenoten gaat en hoe ze er in staan.![]()
Daarnaast wil ik iedereen die er ook maar iets mee te maken krijg enorm veel sterkte wensen.
Iedereen doet wat ie kan of vind wat goed is. Respecteer elkaar hierin. Dit is zo'n vreselijke situatie voor iedereen voor wie dit op z'n pad komt![]()
janouk schreef:Mirjam79 schreef:Hier en daar een bijzondere wending in dit topic....
Ik vind het persoonlijk fijn om te horen hoe het met TS en lotgenoten gaat en hoe ze er in staan.![]()
Daarnaast wil ik iedereen die er ook maar iets mee te maken krijg enorm veel sterkte wensen.
Iedereen doet wat ie kan of vind wat goed is. Respecteer elkaar hierin. Dit is zo'n vreselijke situatie voor iedereen voor wie dit op z'n pad komt![]()
Eens dat ik dit topic liever gebruik voor voortgang en tips. Ik en de andere schapenhouders hebben in dit topic steun aan elkaar en we kunnen tips uit de praktijk met elkaar delen. Super belangrijk.
En jullie steun is heel fijn. Want echt, je voelt je zo machteloos en niemand weet nog precies hoe je je zieke dieren hier doorheen kan helpen en wat de restverschijnselen zijn als ze het overleven. Het is zo verdrietig om te zien dat kerngezonde dieren na een prikje van zo'n klein mugje zo ziek worden. Hartverscheurend.
Ik zit niet te wachten op allerlei discussies verder. Ik heb er echt de energie niet meer voor.
Kinke schreef:herr_balou schreef:Wat een ellende.
Wat ik prettig vind is dat ik lees dat er ook mensen zijn die hun schapen proberen te ondersteunen waar mogelijk.
Hier in de omgeving zie ik daar niets van. Een keer per dag rijdt men met een lege aanhanger de wei in en ze rijden de wei uit met een aanhanger vol dode dieren. De kraaien zijn erg blij met al die (half)dode schapen in de wei, heftig om te zien zoals die bezig zijn.
Als ik het me goed herinner zie jij toch sowieso nooit iets positiefs bij veehouders?
Marije_jiplover schreef:In principe is elk transport van vee door Europa goed in kaart en er is dus geen directe link gevonden van gevoelige dieren uit het gebied die deze kant op zijn gekomen (onze eigen export van dieren die hier gevoelig voor zijn, is heel erg beperkt nu, omdat men niet 123 aan de wettelijke eisen voor verplaatsingen tussen lidstaten kan voldoen, nu Nederland de officiële status besmet heeft.
Voor de gebieden waar dit virus met dit serotype voorkomt, gelden ook enorm strenge voorwaarden en testen, voor je met die dieren mag reizen.
Daarom is inderdaad het vermoeden dat het niet met voor BT gevoelige dieren is meegekomen, maar inderdaad op een andere manier, mogelijk vergelijkbaar met de tijgermug.
En dat maakt het enorm lastig zoeken, ook omdat deze knutten zo klein zijn dat je ze niet zo gemakkelijk herkent als bijvoorbeeld de tijgermug.
Ik denk dat het dus raadzaam is om niet zomaar te speculeren over de besmettingsroute en maar aan te nemen dat het met schapen uit Spanje komt, omdat iemand zijn dierenarts dat mogelijk geroepen heeft.
Of je het eens bent of niet, met handelsverkeer tussen lidstaten van levende dieren, weet dat de eisen voor dieren waar in delen van Europa bepaalde veeziektes voorkomen, enorm streng zijn en deze transporten dan ook niet zomaar plaatsvinden.
Zonder speculaties over de herkomst is het al verdrietig genoeg, voor iedereen wiens dieren besmet zijn geraakt en ondanks intensieve verzorging zoveel dieren toch sterven.
Sterkte voor iedereen die hier hard vecht voor het leven van zijn/haar dieren, ik hoop dat jullie inspanningen helpen om jullie ziekr dieren er weer bovenop te helpen.
Berriepi schreef:Ik vind het ook heel fijn dat dit topic er is! Ik heb echt veel aan jullie tips en berichten over de voortgang, dankOok heel fijn om zelf hier weer even mn hart te luchten. Andere mensen hebben geen idee hoeveel tijd en zorgen hier in zitten.
Hier gaat het nog niet echt beter. Afgelopen 2 dagen 2 lammeren dood, allebei dacht ik, als jullie morgen nog zo benauwd zijn dan is inslapen beter. Zover heeft het niet hoeven komen, en ergens voel ik maar daar ook nog een beetje schuldig over.
Van de ram dacht ik gisteren dat het ook zn laatste momenten waren, maar die eet nu weer, zo verwondelijk.
Het lam met zere pootjes heeft gisteren even in een hangmatje gehangen, maar de pootjes doen zo'n pijn dat het echt hangen is, en geen staan met ondersteuning. Ik word er echt een beetje moedeloos van.
herr_balou schreef:Berriepi schreef:Ik vind het ook heel fijn dat dit topic er is! Ik heb echt veel aan jullie tips en berichten over de voortgang, dankOok heel fijn om zelf hier weer even mn hart te luchten. Andere mensen hebben geen idee hoeveel tijd en zorgen hier in zitten.
Hier gaat het nog niet echt beter. Afgelopen 2 dagen 2 lammeren dood, allebei dacht ik, als jullie morgen nog zo benauwd zijn dan is inslapen beter. Zover heeft het niet hoeven komen, en ergens voel ik maar daar ook nog een beetje schuldig over.
Van de ram dacht ik gisteren dat het ook zn laatste momenten waren, maar die eet nu weer, zo verwondelijk.
Het lam met zere pootjes heeft gisteren even in een hangmatje gehangen, maar de pootjes doen zo'n pijn dat het echt hangen is, en geen staan met ondersteuning. Ik word er echt een beetje moedeloos van.
Wat naar om te lezen dat je dieren het zo zwaar hebben en sommige het niet redden.
Én jij overweegt tenminste nog om de gevallen waarvan je denkt dat ze het niet redden te laten inslapen. Dat vind ik te prijzen en ik vind ook dat je je niet schuldig moet voelen dat ze dat moment niet gehaald hebben. Het is een rot ziekte.
Horseloverl schreef:Hier gaat het nu ook aardig hard. Vanochtend weer 1 dood. Denk dat er nog een paar bij komen. Ooien die ontiegelijk ziek waren maar die mn hulp accepteerde, dat zijn er 3, die beginnen weer wat te lopen en zelf te eten. Maar ze hebben zo’n pijn in de poten. En ja die liggen ook eigenlijk de hele dag op dezelfde plek. Wij werken ze dan even overeind, zetten ze tussen onze benen en helpen ze paar pasjes lopen zodat de doorbloeding in de voeten door blijft gaan.
Ook 1 met oedeem op de kop waar je u tegen zegt maar die is gewoon niet te vangen. Gister met brokjes dr te pakken gekregen om te spuiten maar water oid rent ze gewoon nog voor weg.
Ik ben niet vaak tevreden met wat ik doe, vind vaak dat er nog meer kan maar in dit geval doe ik echt letterlijk alles. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen en kan doen
janouk schreef:Pff wat naar dat Gertje ook nog niet lekker gaat. Wel een goed teken dat hij wat gras gegeten heeft. Fingers crossed dat je hem er door gaat krijgen.Gertje was gisteren slecht en eigenlijk wilde ik gaan bellen met de veearts. Maar vanochtend had ik hem bovi stimulans gedwongen gevoerd als laatste redmiddel en daar was hij eerst heel boos om. Maar net begon hij ineens geplukt gras te eten....en dan ook hele mond vol.
Dus we kijken het even aan of de bovi hem weer aan de praat krijgt. Zijn mond is rustig, maar je weet niet wat er intern allemaal stuk is......
K u t ziekte
Berriepi schreef:Jij ook heel veel sterkteHier gaat het nog niet echt beter. Afgelopen 2 dagen 2 lammeren dood, allebei dacht ik, als jullie morgen nog zo benauwd zijn dan is inslapen beter. Zover heeft het niet hoeven komen, en ergens voel ik maar daar ook nog een beetje schuldig over.
Horseloverl schreef:Net wat je zegt, elk schaap die erdoor komt geeft voldoening dat niet alle moeite en tijd die je erin gestoken hebt voor niets is geweest.Vanavond 3 aan het lopen en zelfstandig gras eten!! Ik ben zo blij, al zouden alleen deze 3 het halen. 2 doden vandaag. Alles aan de thee, plantjes, hooi, gras. Alles wat erin gaat krijgen ze. Het is zulk “mooi” werk. Elke keer als ik de wei in kom heb ik kopjes die omhoog gaan omdat ik weer wat kom brengen. Nee niet alles red het, maar alles wat het red is een overwinning.
Vraagje trouwens voor degene met blauwtong: degene die sneller dood liggen. Hebben die bij jullie ook geen koorts? Wij hadden Vd week 1 die wilde geen koorts krijgen en ging toen heel snel dood.
JoyenUnory schreef:Horseloverl schreef:Hier gaat het nu ook aardig hard. Vanochtend weer 1 dood. Denk dat er nog een paar bij komen. Ooien die ontiegelijk ziek waren maar die mn hulp accepteerde, dat zijn er 3, die beginnen weer wat te lopen en zelf te eten. Maar ze hebben zo’n pijn in de poten. En ja die liggen ook eigenlijk de hele dag op dezelfde plek. Wij werken ze dan even overeind, zetten ze tussen onze benen en helpen ze paar pasjes lopen zodat de doorbloeding in de voeten door blijft gaan.
Ook 1 met oedeem op de kop waar je u tegen zegt maar die is gewoon niet te vangen. Gister met brokjes dr te pakken gekregen om te spuiten maar water oid rent ze gewoon nog voor weg.
Ik ben niet vaak tevreden met wat ik doe, vind vaak dat er nog meer kan maar in dit geval doe ik echt letterlijk alles. Ik zou niet weten wat ik nog meer moet doen en kan doen![]()
Machteloos wordt je ervan als je ze achteruit ziet gaan terwijl je er alles aan doet om ze erdoor te krijgen. Fijn dat een aantal ooien je hulp geaccepteerd hebben en de goede kant op lijken te gaan. Balen dat de ooi met dikke kop zich slecht laat vangen. Bij deze ooi heb je er niets meer aan, maar misschien bij nieuwe zieke gevallen. Mijn moeder geeft direct bij de eerste symptomen 2 cetrizine (anti histamine) pilletjes in een stukje vochtig brood in de bek. Dit 3 dagen achter elkaar herhalen. De koppen zwellen zichtbaar minder op en de dieren lijken daardoor ook weer eerder te kunnen eten. Bij 1 pilletje geen verschil, bij 2 dus wel. Gewoon de goedkoopste bij de drogist vandaan. Maar werkt dus alleen wanneer de kop nog niet opgezwollen is.janouk schreef:Pff wat naar dat Gertje ook nog niet lekker gaat. Wel een goed teken dat hij wat gras gegeten heeft. Fingers crossed dat je hem er door gaat krijgen.Gertje was gisteren slecht en eigenlijk wilde ik gaan bellen met de veearts. Maar vanochtend had ik hem bovi stimulans gedwongen gevoerd als laatste redmiddel en daar was hij eerst heel boos om. Maar net begon hij ineens geplukt gras te eten....en dan ook hele mond vol.
Dus we kijken het even aan of de bovi hem weer aan de praat krijgt. Zijn mond is rustig, maar je weet niet wat er intern allemaal stuk is......
K u t ziekteBerriepi schreef:Jij ook heel veel sterkteHier gaat het nog niet echt beter. Afgelopen 2 dagen 2 lammeren dood, allebei dacht ik, als jullie morgen nog zo benauwd zijn dan is inslapen beter. Zover heeft het niet hoeven komen, en ergens voel ik maar daar ook nog een beetje schuldig over.
Het lam met zere pootjes heeft gisteren even in een hangmatje gehangen, maar de pootjes doen zo'n pijn dat het echt hangen is, en geen staan met ondersteuning. Ik word er echt een beetje moedeloos van.Eet je lam met zere pootjes wel? Zo ja hou moed. Hier een ooilam die al enkele dagen niet meer kan staan. We leggen haar meerdere keren per dag voor korte tijd over een baal vlas heen zodat ze even 'staat', beetje jouw hangmat idee. Vanavond stond ze opeens uit zichzelf op toen we met de schapen bezig waren!
Horseloverl schreef:Net wat je zegt, elk schaap die erdoor komt geeft voldoening dat niet alle moeite en tijd die je erin gestoken hebt voor niets is geweest.Vanavond 3 aan het lopen en zelfstandig gras eten!! Ik ben zo blij, al zouden alleen deze 3 het halen. 2 doden vandaag. Alles aan de thee, plantjes, hooi, gras. Alles wat erin gaat krijgen ze. Het is zulk “mooi” werk. Elke keer als ik de wei in kom heb ik kopjes die omhoog gaan omdat ik weer wat kom brengen. Nee niet alles red het, maar alles wat het red is een overwinning.
Vraagje trouwens voor degene met blauwtong: degene die sneller dood liggen. Hebben die bij jullie ook geen koorts? Wij hadden Vd week 1 die wilde geen koorts krijgen en ging toen heel snel dood.
De vraag over koorst kan ik je helaas niet mee helpen. Wij hebben alleen de eerste 4 zieke schapen getemperatuurd, daarna brak het los en hebben we daar geen tijd meer in gestoken.