Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:42

Nikass schreef:
Als je de wolf had laten gaan, had hij misschien door kunnen geven dat de mens gevaarlijk is.

Gelukkig maar dat hij dat niet kan. Zijn nabestaanden zullen denk ik aan de feiten ook wel genoeg informatie hebben :Y)

Rivendell

Nikass schreef:
Als je denkt dat Nederland geen "echte" natuur heeft, dan ben je blind, sorry dat ik het zeg.
Wolven pakken geen schapen bij gebrek aan wild, maar omdat ze zo makkelijk voorhanden zijn. Dáár moeten we dus wat aan doen.

Niet helemaal waar. Rond de Veluwe zijn minder aanvallen op vee, omdat daar meer wild loopt. Drenthe heeft weinig wild.
Jij vindt dat Nederland echte natuur heeft? Waar dieren vrij doorheen kunnen wandelen zonder snelwegen, woonwijken of trein sporen tegen te komen?
Mensen kunnen heel makkelijk zeggen dat een teveel aan wolven vanzelf weg gaan. Maar waarheen dan? Ze komen hier vanuir Duitsland, omdat het daar vol raakt. Waar moeten ze vanuit Nederland heen dan? Noordzee over zwemmen richting Engeland?

rien10

Re: Eerste aanval wolf op een mens

De wadden is echte natuur. Natuur is niet per definitie een bos met reeën :) .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:44

Nikass schreef:
Haha dit wordt echt hilarisch. Wolven hebben tegenwoordig hobby's?
Je hóeft je niet te verdiepen in de wolf, je hóeft geen kennis te hebben. Maar verspreid dan niet jouw fantasie als informatie, want je slaat de plank nogal mis.

Het korte termijn denken van een aantal mensen hier is pas echt zorgwekkend.
Stort je vooral op het opnieuw uitroeien van de wolf terwijl om je heen de basis van ons bestaan hardhollend achteruit blijft gaan.

Geloof mij, als je van een kudde schapen (15 stuks) waarvan 11 drachtig er 4!!!! kapot in het weiland hebt liggen door 1 wolf (DNA getest) waarvan er geen 1 is opgegeten, je er 3 moet laten afspuiten. Dan sta je daar te janken van onmacht.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:45

rien10 schreef:
De wadden is echte natuur. Natuur is niet per definitie een bos met reeën :) .

Ja want op de waddeneilanden is meer ruimte en minder verkeer. Maar zie jij de wolf daarheen zwemmen?
En voor een wolf is een bos met reeën juist het normale habitat

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:46

Daar heb ik het niet over. Er werd gesteld dat Nederland geen echte natuur heeft. Dat is niet juist.
"Natuur" en "Natuurlijke habitat" zijn twee verschillende begrippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:47

Maar serieus: wat moet/mag ik doen als er in mijn wei een wolf loopt en (een van) mijn drie ruinen aanvalt? Wat zouden jullie doen? Of mogen de paarden niet meer naar buiten? En wat als er onverhoopt een op mijn erf komt en mijn honden iets aandoet? Wat doe ik dan? Het is toch je plicht om je dieren te beschermen?

En het maakt toch wel verschil als een schaap of koe gedood wordt voor menselijke consumptie, of dat een kudde uitgemoord wordt en/of een aantal half levend achterlaat? Het is geen natuur: schapen, koeien, paarden en geiten zitten achter een omheining; geen schijn van kans tegen een wolf of wolvenroedel...

Ik vind de wolf een prachtig dier, maar er zijn in Drenthe e.o. al zoveel mensen die er (veel) problemen van ondervinden. Telt dat dan voor niks? Alles moet wijken voor de wolf? Is dat wat het is/moet zijn?

Denk dat de lol van paarden/dieren houden er straks wel af is... maar misschien is dat ook de bedoeling van de 'natuurorganisaties/dierenactivisten' ?

Edit: Nikass, waar woon jij?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:51

Winged schreef:
lies schreef:
Maar zolang die nog op bijna ieders bord liggen ‘s avonds en we weet ik veel hoeveel dieren fokken om zelf af te maken, is dat argument toch niet serieus te nemen?

er zit nogal een verschil tussen humaan slachten en een uit elkaar getrokken dier dat nog leeft terwijl vriendin wolf nog een maatje pakt. En die vervolgens laat liggen in pijn. Voor de lol. Als een wolf 1 dier pakt, doodmaakt en het opeet. is het anders. Maar de meeste wolven zijn gewoon moordmachines.

Klopt. Maar dat komt omdat alles omheind is in dit land, het is een groot lopend buffet voor een wolf.
Door pro wolf wordt dan geroepen dat je als boer je land maar wolfwerend moet omheinen, deze boer had dat gedaan en zie wat er gebeurd... Wolfwerende omheining bestaat niet.

Daarbij vind ik het bullsh*t dat je alleen afgrijzen voor de slachtoffers van de wolf mag voelen als je geen vlees eet (zegt een vegetarier)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:58

Landbouw is zo donders slecht voor de natuur….

Houop scheuit.

In boerenlandschap waar volop bedrijvigheid en vee buiten loopt, hebben zich kraanvogels gevestigd.
Blijkbaar wennen die net als wolven en andere dieren ook aan menselijke interactie en laten ze zich niet meer verstoren door normale bezigheden op het platteland.
En de wolf maakt een McDrive van de percelen wolfwerend, als je er in komt is het altijd raak.
Beloning is groter dan ongemak van klap stroom.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:01

Ik vraag me af of ze wel een klap stroom krijgen.
Kijk die dikke vacht.
Die draad raakt nog geen huid al had je het graag.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:02

Mijn mond valt gewoon open van sommige reacties hier :+ denk dat ik topic maar ontstip.

Wordt echt pisnijdig van sommige reacties. Hoe naïef en kortzichtig kun je zijn _-:(

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:03

DuoPenotti schreef:
Kijk die dikke vacht.

Een beetje hetzelfde als de shetlander die zich niets van de stroom aantrekt en lekker onder het draad door wipt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:05

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Kijk die dikke vacht.

Een beetje hetzelfde als de shetlander die zich niets van de stroom aantrekt en lekker onder het draad door wipt?

Precies :j

Ach mijn kwpner van 165 deed het nog.
Met zijn tastharen de zwakke plek opzoeken.
Dan zag je hem tellen 1...2... En er onderdoor. Misschien kreeg hij nog een tik op de kont maar de beloning was groter..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:09

rien10 schreef:
DuoPenotti schreef:
Kijk die dikke vacht.

Ja. Dat probleem heb ik met vossen. Er staat nu 8000 volt op de mijn draden. 20 cm van de grond. Nu bezig met gaas ingraven, want met een dikke wintervacht plus bv sneeuw, graaft de vos er rustig onder door.
Zal voor een wolf ook gelden. Voor eten gaan ze heel ver, al raken ze gewond.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:11

lies schreef:
Ik vind de discussie echt schromelijk overdreven.
Want hoe vaak is dit nu werkelijk gebeurd? 1 keer! En hoe kwam het, lijkt me ook redelijk relevant.

Sommige doen alsof het schering en inslag is. En ja, lammetjes en schapen en geiten, zelfs koeien en paarden worden aangevallen, best vaak. Maar zolang die nog op bijna ieders bord liggen ‘s avonds en we weet ik veel hoeveel dieren fokken om zelf af te maken, is dat argument toch niet serieus te nemen?

Ja, zielig. Dat is de veeteelt ook.

Het zullen jou schapen maar zijn die afgeslacht worden door een wolf. Dan piep je wel anders.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:14

Of er wordt in jouw arm gebeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:16

BeFunny schreef:
lies schreef:
Ik vind de discussie echt schromelijk overdreven.
Want hoe vaak is dit nu werkelijk gebeurd? 1 keer! En hoe kwam het, lijkt me ook redelijk relevant.

Sommige doen alsof het schering en inslag is. En ja, lammetjes en schapen en geiten, zelfs koeien en paarden worden aangevallen, best vaak. Maar zolang die nog op bijna ieders bord liggen ‘s avonds en we weet ik veel hoeveel dieren fokken om zelf af te maken, is dat argument toch niet serieus te nemen?

Ja, zielig. Dat is de veeteelt ook.

Het zullen jou schapen maar zijn die afgeslacht worden door een wolf. Dan piep je wel anders.

Of jouw Shetlander...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:20

Idd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:21

Het is ook een argument dat van de pot gerukt is. Omdat er mensen zijn die vlees eten, mag mijn hobbypaard een paniekerige dood sterven. Kom op, zo win je geen sympathie voor je standpunt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:26

Niet alleen dat je er geen sympathie mee wint, het slaat de discussie dood omdat het een drogreden is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:27

tienus63 schreef:
Landbouw is zo donders slecht voor de natuur….

Houop scheuit.

In boerenlandschap waar volop bedrijvigheid en vee buiten loopt, hebben zich kraanvogels gevestigd.
Blijkbaar wennen die net als wolven en andere dieren ook aan menselijke interactie en laten ze zich niet meer verstoren door normale bezigheden op het platteland.
En de wolf maakt een McDrive van de percelen wolfwerend, als je er in komt is het altijd raak.
Beloning is groter dan ongemak van klap stroom.

Wat heeft het eerste stuk te maken met het tweede gedeelte in je post?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:27

Rivendell schreef:
Nikass schreef:
Als je denkt dat Nederland geen "echte" natuur heeft, dan ben je blind, sorry dat ik het zeg.
Wolven pakken geen schapen bij gebrek aan wild, maar omdat ze zo makkelijk voorhanden zijn. Dáár moeten we dus wat aan doen.

Niet helemaal waar. Rond de Veluwe zijn minder aanvallen op vee, omdat daar meer wild loopt. Drenthe heeft weinig wild.
Jij vindt dat Nederland echte natuur heeft? Waar dieren vrij doorheen kunnen wandelen zonder snelwegen, woonwijken of trein sporen tegen te komen?
Mensen kunnen heel makkelijk zeggen dat een teveel aan wolven vanzelf weg gaan. Maar waarheen dan? Ze komen hier vanuir Duitsland, omdat het daar vol raakt. Waar moeten ze vanuit Nederland heen dan? Noordzee over zwemmen richting Engeland?

Bij ons in Heuvelland zijn er ook een aantal, daar blijven de aanvallen ook uit omdat het wild-gehalte hoog genoeg is voor de wolven dier er zijn.

Er zijn wel een aantal schapen en kalfjes vermeubeld en opgegeten maar dat is geen noemswaardig aantal maar gewoon domme pech.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:28

Gini schreef:
Het is ook een argument dat van de pot gerukt is. Omdat er mensen zijn die vlees eten, mag mijn hobbypaard een paniekerige dood sterven. Kom op, zo win je geen sympathie voor je standpunt.

Ik vind dit ook altijd een vreemd argument wat voor mijn gevoel vooral gebruikt wordt om een discussie dood te slaan.
Heel jammer, want daarmee wordt voor mijn gevoel gesteld dat er geen discussie mag zijn over beheer van de wolvenpopulatie en wat we met elkaar wel of niet willen regelen op dit punt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:37

Ik geloof best dat de wolf van oorsprong een schuw dier is, echter zullen de wolven in Nederland deze schuwheid opgeven om hier in Nederland te kunnen voortbestaan. Dit geldt zeker voor de pups die hier geboren worden en opzoek moeten naar hun eigen terretorium, verder het drukbevolkte Nederland in. Want wolven zijn zeker niet tolerant naar andere wolven op hun terrein.

Nederland is op Malta na het drukst bevolkt van de EU, met gemiddeld 507 inwoners per km2. (gemiddelde van EU is 109 inwoners per km2) Een wolven territorium beslaat zo'n 200km2. Knappe wolf die mensen en zelfs onze achtertuinen dan kan ontwijken.

De gemeente westerveld is 283km2 groot en is het dunst bevolkt van heel Nederland. Hier wonen gemiddeld 70 mensen per km2. Toch zijn juist hier veel problemen met de wolven, omdat ze met regelmaat de tuin van mensen doorkruisen, huisdieren aanvallen en te weinig respect lijken te hebben voor de wolfwerende rasters. Zelf vraag ik me wel eens af of de kleine diversiteit in prooidieren in Drenthe (voornamelijk ree) hier ook aan bijdraagt.

Als (hobby) boer ben je al verplicht om je dieren s'nachts op te hokken, om ze veilig te houden, ondanks het feit dat dit bij de meeste mensen zeer tegen hun principes is in verband met dierenwelzijn. Dat deze man zijn diertjes heeft proberen te verdedigen en de wolf heeft gepoogd te verjagen met wat voorhanden was (riek/schep) is een zeer dappere actie, maar zoals gezien ook risicovol omdat de wolf zich in dit geval ook tegen de man heeft gekeerd.

Ik ga ervan uit dat de man in eerste instantie heeft gedacht: als de wolf in het raster is gekomen, gaat hij er ook wel weer uit, dit was echter blijkbaar niet het geval. De beslissing om de wolf af te schieten is duidelijk weloverwogen gemaakt, door de mensen die op dat moment ter plaatse waren en de situatie en het gedrag van de wolf van dichtbij hebben meegemaakt. Hier kun je als buitenstaander wel een oordeel over hebben, maar achteraf en op afstand is alles toch moeilijk te beoordelen.

Een hond kan je na 1 incident muilkorven en op opvoedcursus sturen, maar dat is voor een wolf nu eenmaal niet mogelijk. Dat deze burgemeester de veiligheid van zijn burgers op de eerste plaats zet is hij mijnsinziens ook aan zijn ambt verplicht. Dit is voor alle betrokkenen een heel vervelende situatie door een wolf die duidelijk niet schuw genoeg was en op een plek was waar hij niet hoorde te zijn: namelijk in een wolfwerend raster in iemands achtertuin.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 14:40

@Raineri
Dat wild zich aanpast aan de omgeving.
Dat heeft het met elkaar te maken.