Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:10

Echwel schreef:
Vroeger zat het altijd in zakjes.

plastic zakjes...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:17

Ja precies, gewoon in plastic.
Maar doen ze het dan vanuit een pomp in een papiertje? Anders word dat zakje toch een drek en is het niet houdbaar.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 10:56

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 11:20

Hadden ze 15 jaar geleden op de Equitana ook al. Die dingen composteren in ieder geval goed, als ze niet worden opgegeten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:19

Dat wordt voor ons dus sowieso betalen voor salade. Een krop ijsbergsla is veel te groot voor ons tweeën, dus ik koop altijd maaltijdsalade of zo'n 100-200 gram verpakte sla. Als ik sla eet dan doen we dit namelijk 1 keer per week en dan kan ik de rest van de krop weg gooien. Dan moet ik dus gewoon de toeslag accepteren. Ik zou het eigenlijk fijn vinden als er verschillende maten zouden worden verkocht van losse producten. Nou en dat die krop niet perfect is en wat kleiner dan gemiddeld. Dat is juist handig voor de 2-persoonshuishoudens. Bij de Jumbo verkopen ze bvb ook gewoon kleine bloemkolen, helaas wel gewrapt in plastic. Ik heb een groenteboer om de hoek, dus ik stap denk ik wel over op vers nu. Dat wordt even herbruikbare zakjes inslaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:31

Jorex schreef:
Dat wordt voor ons dus sowieso betalen voor salade. Een krop ijsbergsla is veel te groot voor ons tweeën, dus ik koop altijd maaltijdsalade of zo'n 100-200 gram verpakte sla. Als ik sla eet dan doen we dit namelijk 1 keer per week en dan kan ik de rest van de krop weg gooien. Dan moet ik dus gewoon de toeslag accepteren. Ik zou het eigenlijk fijn vinden als er verschillende maten zouden worden verkocht van losse producten. Nou en dat die krop niet perfect is en wat kleiner dan gemiddeld. Dat is juist handig voor de 2-persoonshuishoudens. Bij de Jumbo verkopen ze bvb ook gewoon kleine bloemkolen, helaas wel gewrapt in plastic. Ik heb een groenteboer om de hoek, dus ik stap denk ik wel over op vers nu. Dat wordt even herbruikbare zakjes inslaan.

mijn schonemoeder haalt op de markt altijd een halve bloemkool als ie geen kleintjes heeft, komen meerdere 1 pers. huishouders bij deze verkoper dus die andere raakt ie wel kwijt

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:40

Jorex schreef:

Of de diepvries bloemkool roosjes.
Die halen wij, is goedkoper en kunnen we vaker van eten. Wel in een plastic zak. Maar blijft langer goed dan een verse.

Als de boer bij ons in het dorp bloemkool hebben, halen we het daar en vriezen we het ook in.

Sla hebben we ook vaak over, die doe ik dan met een keukenrol in het zakje in de koelkast. Dan blijft het langer goed.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:47

Wij hebben praktisch geen vriezer. :o
Passen net aan 3 broden, ijsklontjes en ijs in en dan zit ie vol. Ik koop dus bijna nooit spul ingevroren en kan dus dingen ook niet lang van te voren maken en dan invriezen. Gelukkig heeft mijn moeder een moestuin en daar haal ik dan wel eens per keer wat blaadjes sla van een krop. Wij eten dus al vaak 2-3 dagen achter elkaar hetzelfde als mijn vriend ergens een grote portie van maakt.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 30-06-23 12:50, in het totaal 2 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 12:48

Jorex schreef:

een verdere aanpassing zou dus ook kunnen zijn: 2 keer per week sla eten bijvoorbeeld. Dan hoef je niets te verspillen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 13:30

Jorex schreef:

Ik betaal het ook wel gewoon. Het is waarschijnlijk alsnog goedkoper dan alle ingrediënten los kopen voor één persoon en dan houdt ik steeds te veel over.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:27

Ik heb ze weleens gezien, maar er bestaan ook keramieken frietbakje

Afbeelding

Ik denk dat ik er eens een ga kopen en kijken of ze hem vullen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:21

[quote="Jorex"Een krop ijsbergsla is veel te groot voor ons tweeën, dus ik koop altijd maaltijdsalade of zo'n 100-200 gram verpakte sla. Als ik sla eet dan doen we dit namelijk 1 keer per week en dan kan ik de rest van de krop weg gooien.[/quote]

... hier in huis hebben we de sport 'estafette groente'.
Stel je begint met ijsbergsla en appel en wat noten. (Jummie...!)
Dan is er nog een deel van de krop over.
Volgende dag: broccoli erbij. Met weer appel, peen en wat citroensap.
Derde dag: de rest broccoli gaat in de hartige taart met peen en kaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:28

Ik denk dat het eten naar seizoen ook een beetje verdwenen is sinds je bij wijze van spreke jaarrond tropisch fruit kunt kopen.
Ik voel me haast oud maar wij eten nog steeds niet perse zomaar waar we zin in hebben maar met een zekere mate aan „wat is beschikbaar“. Zelfs als ik in mijn eentje eet dan komt het niet in me op om dan voorgesneden sla in plastic te kopen. Dan vind ik het normaal om dan dus gewoon datgene te eten wat nog in mijn koelkast ligt, ook als dat dan even wat saai is.
Maar dat is inderdaad wel een ouderwetse gewoonte.

Afgepakte sla wordt ook vaak teruggeroepen wordt vanwege listeria trouwens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:36

Sizzle schreef:
Ik denk dat het eten naar seizoen ook een beetje verdwenen is sinds je bij wijze van spreke jaarrond tropisch fruit kunt kopen.
Ik voel me haast oud maar wij eten nog steeds niet perse zomaar waar we zin in hebben maar met een zekere mate aan „wat is beschikbaar“. Zelfs als ik in mijn eentje eet dan komt het niet in me op om dan voorgesneden sla in plastic te kopen. Dan vind ik het normaal om dan dus gewoon datgene te eten wat nog in mijn koelkast ligt, ook als dat dan even wat saai is.
Maar dat is inderdaad wel een ouderwetse gewoonte.

Afgepakte sla wordt ook vaak teruggeroepen wordt vanwege listeria trouwens.

Wij hebben een biologische groentetas per week en eten dus ook alleen uit het seizoen. Was wel weer even wennen omdat je idd ten allen tijde kan kopen wat je het liefst wil eten.
Groenten in het seizoen eten is zoveel beter voor het milieu.

Wat betreft de sla; in veel supermarkten kan je vragen of je een halve sla mag, dan snijden ze hem gewoon even door. Idem met broccoli of bloemkool.

Maar verder; wij eten een sla bv eerst in de pasta salade, dag erna wordt het een lunch salade en/of er gaat nog een deel in een broodje hamburger.

Van de meeste restjes groenten kan je ook een prima groentesoep of ratatouille maken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:38

Inderdaad kun je niet alleen nadenken over hoe dat plastic te vervangen. Maar ook nadenken over wat je kunt aanpassen zodat die vraag niet meer gesteld hoeft te worden. Of althans minder. Eten met de seizoenen is daar eentje van. Doe doe ik zeker ook, met vast wel eens een uitzondering.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:42

Overigens zijn er ook de verse producten die altijd in plastic komen zoals verse spinazie. Ik hoop dat daar creatieve oplossingen voor komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 10:59

Citaat:
Afgepakte sla wordt ook vaak teruggeroepen wordt vanwege listeria trouwens

Jeetje dan pakken ze hem dus echt af :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:19

_O-
Sorry, soort germanisme :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:41

Wij eten ook groenten en fruit van het seizoen.
... we zijn dan wel 'tot rijkdom vervallen', maar dit hebben we er altijd in gehouden.

(Is ook goedkoop, voor aalbessen uit Argentinië betaal je ook kerosine - en in principe is vervoer ook nog eens veel te goedkoop.)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:55

Hoo wacht. De zakken sla, rucola of melange, spinazie etc. daar komt toch geen tax op? Mag ik leije.. :=

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:03

Nyaleti schreef:
Hoo wacht. De zakken sla, rucola of melange, spinazie etc. daar komt toch geen tax op? Mag ik leije.. :=

Maar wat is toch met dat gemekker over zakjes spinazie? Je kan dat perfect uit een bak met blaadjes nemen. Of neem diepvries, dan zit het al in handige blokjes.

In een andere thread zag ik iemand schrijven dat de komkommer in de winter wel in plastiek verpakt MOET worden ivm houdbaarheid. Wat dacht je van geen komkommer te eten in de winter hmmm?

De consument is rotverwend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:16

Uit de diepvries zit het niet on plastic bedoel je?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:26

DuoPenotti schreef:

Dit gaat over verse, kant-en-klare voeding. Diepvries is dus niet het onderwerp.

Als we verder gaan en alles plasticvrij willen is diepvries idd een issue. Nu zijn het zakken of gecoat karton. Misschien kijken naar plastic bakken zoals die met roomijs en dan statiegeld systeem?

Grote winners voor diepvries zijn langere houdbaarheid en minder verspilling, dus diepvries is voor mij niet iets dat in de ban moet. Maar de technologische omwenteling is er nog niet. Ik vries trouwens zelf veel in dat ik zelf maak, dus ik omzeil dit probleem al grotendeels. En nee, mijn roomijs draai ik niet zelf. Dat halen we met ons eigen bakje bij de ijsventer of lokaal in bak van bij de boer, zodat voedselkm geen punt zijn.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 01-07-23 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:27

foxy80 schreef:
Nyaleti schreef:

Maar wat is toch met dat gemekker over zakjes spinazie? Je kan dat perfect uit een bak met blaadjes nemen. Of neem diepvries, dan zit het al in handige blokjes.

In een andere thread zag ik iemand schrijven dat de komkommer in de winter wel in plastiek verpakt MOET worden ivm houdbaarheid. Wat dacht je van geen komkommer te eten in de winter hmmm?

De consument is rotverwend.

Doe maar rustig hoor. :roll: het is een vraag?

Uit een bak met blaadjes? Wat? Prima hoor maar geen enkele supermarkt waar ik kom heeft dat. Fix je dat eventjes voor me?
En waar denk je dat die spinazie in de vriezer in zit? Plastic! :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:28

DuoPenotti schreef:

Euhm groenten uit de diepvries zitten bijna altijd in kartonnen doosjes.