'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:05

Ja dat is mooi gezegd Polly!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:16

Tja, jammer. Als we het er al niet over eens kunnen worden dat het in wezen onethisch is om iemands heel duidelijke "STOP, blijf van me af" niet te respecteren, dan houdt het op.

Voor mensen die nog wel zin hebben om wat verschillende (!) zienswijzes te lezen zijn er nog wel andere fora e.d. te vinden waar mensen het hebben over deze situaties. Zoals deze bvb. waar ook veel beroeps hulpverleners op zitten: https://www.hulpverleningsforum.nl/inde ... 5.170.html

Dat topic speelt sinds het net opkomen van het "moeten" respecteren van de penning door professionele hulpverleners. Daar staan ook wat nare reacties in van hulpverleners die aangeven poep te hebben aan zo'n penning en gewoon te zullen beginnen / door te gaan omdat ze er geen boodschap aan hebben -O-

Ook reacties van mensen met zo'n DNR die aangeven hoe angstig en boos hen dit maakt.
(Spoiler: professionele hulpverleners kunnen ook kiezen voor een DNR en goed verwoorden hoe zij het zien, die bekijken het pas ècht van beide kanten +:)+ )

En gelukkig ook mensen die in het veld werken en cursussen geven die wèl het belang in zien van het er in stampen van DNR = stoppen (tenzij....) bij potentiële hulpverleners. Je zou hopen dat het nu meer dan 10 jaar later er beter voorstond met het aanleren bij cursisten hoe belangrijk het is om je patiënt daadwerkelijk te HELPEN :)*

En hoe simpel het principe eigenlijk is dat de nr. 1 logische reactie zou moeten zijn bij het zien van een DNR: stoppen. Niet allerlei gedoe, niet allerlei twijfel: stoppen. Tenzij je echt zwaarwegende redenen hebt om dat niet te doen, zoals eigen veiligheid ofzo. Let wel: "hoe simpel dit eigenlijk is" zijn dan de woorden die je o.a. op dat forum kan lezen van mensen die dus volle bak in deze situaties terechtkomen.

Trouwens.... iemand op zijn vingers tikken kan al zijn "je hebt je best gedaan, maar let op dat je een eventuele volgende keer niet hoeft te twijfelen, niet hoeft door te gaan: het slachtoffer gaf aan dat je moest stoppen, het is ethisch gezien de beste optie om dan ook daadwerkelijk te stoppen". En dat dan uiteraard eventueel nog wat verpakt in wattenbolletjes om iemand geen schuldgevoel aan te praten want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Betere situatie zou zijn geweest dat die hulpverlener de kracht had gevoeld om "gewoon te stoppen". Door het er bij de cursus al in te stampen dat DNR = STOP is. Ik denk nog steeds niet dat je dat bereikt door te zeggen dat het allemaal niets uitmaakt. Dat je mensen wel mag proberen ervan te doordringen welke grens ze nu eigenlijk overgaan als ze de "NEE" niet respecteren... nogmaals dan heb ik het niet eens over mensen die in alle stress niet meer helder na konden denken.

Maar van die mensen die er geen boodschap aan hebben, en relatief rustig besluiten dat zij wèl door willen gaan - en dat dan doen. Zoals anderen ook al zeggen: dat is NIET okee :n En die mogen zéker op de vingers getikt worden, net als andere mensen die dingen doen die niet okee zijn. Anders pakken ze het de volgende keer immers wellicht weer net zo aan, als niemand ze er op wijst wat er nu eigenlijk gebeurd is vanuit het oogpunt van het slachtoffer.... -O-

Ik sluit me verder aan bij VuurVleugels. Reacties die niet slechts vanuit het perspectief van hulpverleners geschreven worden onbeschoft of walgelijk of weet ik wat noemen..... Dit heeft zo geen enkele zin helaas. Jammer weer.....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:28

Je gaat wederom volledig voorbij aan de twijfel die hoort bij het zien van zo'n tag, omdat er ook soortgelijke tags in omloop zijn die niet niet reanimeren betekenen. Dus je hebt altijd twijfel als burgerhulpverlener want je hebt gewoon géén tijd om rustig te kijken welke het precies is. Pas als er ruim voldoende professionele hulpverleners aanwezig zijn, is die tijd en ruimte er (en die zullen ten alle tijden stoppen bij het vinden van de tag). Geen seconde eerder, want dat gaat per definitie ten koste van de kwaliteit van de reanimatie. En, nogmaals, dat kost mensenlevens.

Het topic wat jij aanhaalt stopt in 2015. Dat is nauwelijks actueel te noemen, terwijl de richtlijnen van de NRR jaarlijks aangepast worden aan de huidige onderzoeken en kennis. Welke volg je liever?

Of, eigenlijk is de vraag, wat vind je belangrijker? De kans op het redden van al die levens die in Nederland gered worden met dank aan de burgerhulpverleners, of de gevoelens van de uitzondering die mogelijk nooit in de situatie komen en er bovendien niks meer van meekrijgen?

Niemand hier is het er over oneens dat als de tag gevonden én herkend wordt er gestopt moet worden. Maar blijven hameren op dat er vooraf meer over gesproken moet worden en meer op gehamerd moet worden, dat kost mensenlevens. Sorry, ik vind dat egoïstisch.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:47

Mooi verwoord Lalidan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:12

Lalidan schreef:
Je gaat wederom volledig voorbij aan de twijfel die hoort bij het zien van zo'n tag, [knip]

Ik ga daar helemaal niet aan voorbij. Op een gegeven moment zou je hopen dat je wel vaak genoeg benoemd hebt dat je het hebt over een DNR die gezien, geregistreerd, begrepen is door de hulpverlener. Dat spreekt toch ook voor zich :j

Citaat:
Het topic wat jij aanhaalt stopt in 2015. Dat is nauwelijks actueel te noemen, terwijl de richtlijnen van de NRR jaarlijks aangepast worden aan de huidige onderzoeken en kennis. Welke volg je liever?

Jep, ik benoem zelf dat het een oud topic is :)*
Waarin het wel interessant is om te zien hoe de kijk hierop zich (nauwelijks?) ontwikkeld heeft, en zéker de kijk op de zaak van iemand die zowel prof hulpverlener als DNR houder is (geweest) vind ik dus erg veelzeggend :)*

Citaat:
Of, eigenlijk is de vraag, wat vind je belangrijker? De kans op het redden van al die levens die in Nederland gered worden met dank aan de burgerhulpverleners, of de gevoelens van de uitzondering die mogelijk nooit in de situatie komen en er bovendien niks meer van meekrijgen?

Ik vind de kans op het redden van levens net zo belangrijk als zo zorgvuldig mogelijk omgaan met het recht op zelfbeschikking. Je zou toch hopen dat dat in een beschaafde samenleving niet zo'n afwijkende mening zou zijn :j

Ik vind het stuitend hoe relatief makkelijk er maar over dat zelfbeschikkingsrecht heen gestapt lijkt te worden door sommige mensen (oh het geeft niks hoor als je toch doorgaat nadat je hebt gezien dat het slachtoffer aangeeft dat je moet stoppen).

Is dat juist omdat het een relatief kleine groep is? Omdat ze toch niet kunnen klagen als ze alsnog het hoekje om gaan of als een kasplantje eindigen? Hebben ze daardoor minder recht om gehoord en gerespecteerd te worden ofzo :?

Bovendien krijgen ze er heel veel van mee vóórdat er iemand bovenop springt: hoe bang denk je dat sommige mensen zijn, dat ze iemand treffen van het soort "ga maar door hoor, want dat is altijd een prima keuze". Lekker is dat, dan ben je niet alleen waarschijnlijk ongeneeslijk ziek ofzo, waarbij het eigenlijk een zegen zou zijn om via een hartstilstand er rustig tussenuit te piepen en niet weg te hoeven teren in een ziekenhuisbed... en dan loop je het risico om iemand te treffen die je wel even terughaalt met een AED en daar mag je dan nog niet pissig over zijn ook -O-

Citaat:
Niemand hier is het er over oneens dat als de tag gevonden én herkend wordt er gestopt moet worden. Maar blijven hameren op dat er vooraf meer over gesproken moet worden en meer op gehamerd moet worden, dat kost mensenlevens. Sorry, ik vind dat egoïstisch.

Ehm...heb je het topic wel gelezen.... :?
Was het maar zo dat iedereen het er over eens was dat als de tag herkend wordt er gestopt moet worden... want nee dat hoeft helemaal niet, kijk maar naar de wet enzo -O-

Dat is nu juist het hele punt..... het niet in willen zien dat niet stoppen bij het besef van een DNR, on-ethisch is richting het slachtoffer.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-06-23 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:20

Het probleem is dat je niet én én kan hebben. Je moet voor een van de twee groepen kiezen. Of de groep die wel wil overleven, voor wie je moet zeggen 'niet te veel tijd aan besteden, kijk maar wat je doet, de professionals nemen het uiteindelijke besluit wel', of de groep die niet gereanimeerd willen worden. De ene groep gaat ten koste van de andere. Dus. Kies maar. Ik weet voor welke groep ik kies. En ja, daar kies ik ten dele voor omdat dat de grootste groep is. Maar ook omdat, door voor die groep te kiezen, je de andere groep niet in leven houdt bij een circulatiestilstand. Als die daardoor overlijden, gebeurt dat toch, ook met reanimatie door de burgerhulpverlener, doordat de professionals stoppen met de reanimatie.

Jij lijkt nog steeds voor beide groepen te willen kiezen, maar die optie is er simpelweg niet.

Het gaat niet om dat iemand zijn best gedaan heeft, dat heeft er echt 0,0 mee te maken. Er is niks gemoedelijks aan. Aan het hele reanimeren niet. Voor niemand niet. Als je dat denkt, begrijp je mij écht heel erg verkeerd. Het zijn harde keuzes. Maar soms moet je kiezen tussen twee kwaden. Dit is zo'n keuze.

Misschien moet je je afvragen waarom de kijk erop in al die jaren niet veranderd is. Is dat omdat de discussie er niet geweest is, of omdat de beslissing steeds hierop neerkomt en steeds dezelfde beslissing gemaakt wordt? Ik denk het laatste.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:33

Allereerst: ik zeg natuurlijk nergens dat reanimeren gemoedelijk is >;)
Ik heb het over de gemoedelijkheid waarin men doet alsof alles goed is, en aangeeft te vinden dat het niet uitmaakt als er over een DNR heen gedenderd wordt door iemand die heel goed weet wat het is. Dat het al walgelijk gevonden wordt om tegen diegene te willen zeggen van joh hee dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Dat jij denkt dat en-en niet kan:
Nou dat zijn we dan niet met elkaar eens. En ik ben blij her en der de meningen van professionals te lezen die daar net zo helder in staan: dat dat er prima bij kan en zelfs moet :j

Ik denk dat het prima kan om mensen bewust te maken van wat hun verantwoordelijkheden zijn als hulpverlener en dat het besef van een DNR = stoppen daar prima bij kan. Of zoals ik profs / trainers in dat topic van die link zie zeggen: je moet dat er net zo in wrijven als 30:2.

Niks afdoen aan beginnen.
Niks afdoen aan "foutje kan gebeuren in alle stress, daar zal niemand je op aankijken".

Maar wèl goed het principe er in stampen dat DNR = STOP. (tenzij....extreme gevallen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:02

pmarena schreef:
Ik sluit me verder aan bij VuurVleugels. Reacties die niet slechts vanuit het perspectief van hulpverleners geschreven worden onbeschoft of walgelijk of weet ik wat noemen..... Dit heeft zo geen enkele zin helaas. Jammer weer.....

Ik heb die woorden gebruikt, en ik sta daar nog steeds achter. Maar ik heb nooit gezegd dat iets onbeschoft of walgelijk is omdát het niet uit hulpverleningsperspectief wordt geschreven. Dat maak jij ervan.

Als je nu weet, dat reanimatie door omstanders of bhv's in principe in het gunstigste geval een overbrugging is tot de professionals arriveren, en dat die profs een ketting zullen herkennen en reanimatie zullen stoppen, wat is dan precies je probleem??
Er zal dan toch niemand tegen zijn zin overleven?
Ik begrijp niet dat je daar zo'n issue van maakt, terwijl het eigenlijk niet aan de orde is. :?

En dat er van mening verschilt wordt over wat wel of niet ethisch is, is heel normaal hoor. Dat lijkt me inherent aan ethiek?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:07

Want burgerhulpverleners kunnen niet met een AED alweer 1 en ander op gang brengen voordat de ambu arriveert, wou je zeggen.... :?

Ik denk niet dat die iemand die inmiddels alweer een hartslag heeft, aan zijn lot overgelaten wordt maar dat er bij een herstelde circulatie bij het oppikken door de ambulancebroeders, gewoon verder behandeld wordt...? Zonder bij een nieuwe hartstilstand opnieuw te gaan reanimeren natuurlijk :(:) Het window of opportunity om er genadig tussenuit te glippen is dan voorbij....

[edit] dit vind ik wel een mooie post trouwens, van een verpleger +:)+

Citaat:
Overigens vind ik persoonlijk dat een reanimatiecursus op iedere middelbareschool / vervolgopleiding standaard in de lesstof zou moeten worden opgenomen. Daarnaast zou ik het heel wenselijk vinden als er (gesubsidieerde) reanimatiecursussengratis zouden worden aangeboden door de staat en of de zorgverzekeringen.

Wel ben ik van mening dat daarin ook nadrukkelijk de NR-penning en de rechtsgeldigheid hiervan behandeld zou moeten worden.

Kennis is macht en regeren vooruitzien. Als iedereen kan reanimeren zal een reanimatie vele malen sneller dan nu kunnen worden opgestart met alle goede gevolgen vandien. Daarnaast zal er bij aantreffen van een NR-penning indien er bij iedereen de kennis is, een veel groter begrip zijn voor het "niets doen". en daarmee de wens van de drager te eerbiedigen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 30-06-23 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:14

Niet zodanig dat de ambulance meneer zonder verdere ALS mee kan nemen nee. Dat is vrij zeldzaam, als niet onbestaand.

Het is geen film he, waar iemand na een reanimatie weer opstaat, vriendelijk bedankt en zijn leven verder leeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:23

secricible schreef:
Niet zodanig dat de ambulance meneer zonder verdere ALS mee kan nemen nee. Dat is vrij zeldzaam, als niet onbestaand.

Het is geen film he, waar iemand na een reanimatie weer opstaat, vriendelijk bedankt en zijn leven verder leeft.

Precies. Dat beseffen mensen met een DNR ook, (o.a.) daarom geven ze dus geen toestemming om te reanimeren... wel zo fijn als mensen / de maatschappij er zoveel mogelijk aan doen om die wens te respecteren :j

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:34

Er is een verschil tussen over een dnr heen denderen terwijl je weet wat het is.
Degene die bewust vantevoren zegt ik ga daar niks mee doen... nee dat is niet ok.
Maar degene die "er overheen denderd" en die theoretisch ook weet wat een dnr is maar het moment supreme anders reageerd is een ander verhaal.

Dan wellicht de dnr zelf ook nog beter zichtbaar, boven kleding bijv ? Dat het meteen zichtbaar is zonder dat iemand zou hoeven beginnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:28

pmarena schreef:
secricible schreef:

Precies. Dat beseffen mensen met een DNR ook, (o.a.) daarom geven ze dus geen toestemming om te reanimeren... wel zo fijn als mensen / de maatschappij er zoveel mogelijk aan doen om die wens te respecteren :j

Waarom reageer je niet op de eerste alinea...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 00:31

Rocamor schreef:
Ik heb lang getwijfeld of ik ga reageren. Maar kan het nu even niet laten.

Ik ben BurgerHulpVerlener reanimeren / AED. Al heel wat jaartjes. En ik reis veel met de auto. Tijdens het autorijden herhaal ik regelmatig wat ik moet doen. Je weet nooit wat er ineens kan gebeuren. Vooral in de gaten houden waar ik rij, zodat ik, in geval van nood, kan doorgeven waar ik ben. Al dan niet met een slachtoffer.

En ondanks die trainingen, ondanks mijn eigen herhalingen, heb ik een circulatiestilstand niet herkend. Ik zag een auto stilstaan met alarmlichten. De bestuurder had het raampje een stukje open, alarmlichten aan en zat achterover "muziek te luisteren". Althans dat laatste leek zo. Het voelde voor mij niet goed en ben gekeerd, met alarmlichten aan heel langzaam langs die auto gereden en gekeken en geen reactie van de bestuurder. Ik heb mijn auto (veilig!) voor die auto gezet, mijn mobiel uit mijn tas gevist en ben naar de bestuurderskant gelopen en op raampje geklopt en gevraagd of het goed ging. Geen reactie. Ik heb gemeld dat ik via de passagierskant naar binnen zou gaan. Terwijl ik op de passagiersstoel ging zitten, bewoog de bestuurder naar mij toe, zijn armen gingen omhoog, wat speeksel uit een mondhoek en maakte een rochelend geluid. En ik heb daardoor gedacht dat het een epileptieaanval was, en heb direct 112 gebeld. Terwijl ik met de centralist aan het woord ben, zakt de bestuurder voorover en druk ik met mijn linkerhand op zijn voorhoofd hem rechtop (denkend: ik moet die luchtweg vrijhouden). De centralist vraagt of er nog ademhaling is. En het enige dat ik denk: mens ik heb geen spiegeltje. Hoe moet ik dat weten. Pas op dat moment bedenk ik me, dat ik eigenlijk moet starten met reanimeren, maar vanwege de veiligheid en de locatie heeft de centralist aangegeven dat niet te doen. Nadat een boel toeters en bellen eraan zijn gekomen, sleurt de ambulance medewerker het slachtoffer uit de wagen en wordt driftig gestart met reanimeren. Het geluk, dat het ziekenhuis, de ambupost etc op nog geen km afstand stond.
Het slachtoffer is (naar mij is verteld) met hartritme het ziekenhuis in gebracht. De politie heeft de partner opgehaald en die is bij het officiele overlijden geweest.
Had het slachtoffer een kans gehad als ik wel was begonnen? De epileptische aanval bleek (zoals de BHV-ers en zorgverleners hier inmiddels hadden begepen) gaspen te zijn geweest.

En hoewel ik mijn burgerhulpverleners opleiding al een paar keer herhaald had, ik de "how to handle" voor mezelf bijna dagelijks even doorneem, heb ik het niet herkend. De adrenaline heeft mij ervan weerhouden te starten en eerst 112 te bellen.

Ik kan nu heel simpel denken: stabiele zijligging bij DNR. Maar of ik daar nog zo nuchter over kan denken als ik onder adrenaline en tussen een boel omstanders / familie een DNR zou gewaarworden. Ik durf het niet te zeggen. Ik denk het niet. Want dat helder nadenken lukte toen niet, en vraag me af of dat dan wel lukt.

onwil? Nee, geen onwil
Geen respect voor een slachtoffer? Nee, ik respecteer die wens
Maar of ik dat fatsoenlijk meekrijg in the heat of the moment? Ik hoop het, maar kan het niet garanderen.

En weet je, door jouw teksten pmarena, vroeg ik me af of ik de herhalingscursus nog moet doen. Ik heb me weer opgegeven. Voor die mensen die geen DNR hebben, zodat die een kleine kans hebben toch te overleven.

voor mij zijn reanimaties gelukkig een zeldzaamheid, waardoor er gelukkig geen gewenning optreedt. Gewenning om onder die enorme adrenalinestoot te kunnen werken. Hoewel het voor omstanders er anders uitziet ("Jij bent zorgverlener / EHBO he? Ja dat zie ik, je was alles zo rustig aan het coordineren".. Nou, geen van beiden, ik zit in een technisch beroep en rustig was ik evenmin, maar dank voor het compliment).

Dus ik vind het fijn voor jou dat jij er rustig over kunt denken en dat jij onder invloed van een (on-)gezonde dosis adrenaline voldoende bewustzijn hebt om dat wat je in alle rust had overdacht naar voren kunt halen.

mij lukt dat - helaas - niet altijd.

Chapeau! Je handelen is zeer logisch. En heel eerlijk, ik denk dat ik niet eens gestopt was bij die auto. Ook al zou mn gevoel zeggen dat het niet goed zit. Mijn brein denkt tegenwoordig heel snel: 'zal wel drugs in het spel zijn' of 'straks heb ik een mes tussen mn ribben omdat ik me ermee bemoei'. Dus chapeau dat je je gevoel gevolgt hebt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:05

Ik zag eens een auto op een middenstuk staan, en de man zat vreemd, hing er wat uit, zijn been was buiten de auto, terwijl hij zat. Ik auto geparkeerd, en naar hem toe gelopen, vroeg ‘ meneer gaat het wel goed ? ‘, en ja, het bleek een autoteller, hij was gewoon helder, en stond daar met een reden.
Maar hij bedankte me wel, dat ik attent was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 08:36

pmarena schreef:
secricible schreef:

Nikass schreef:
Waarom reageer je niet op de eerste alinea...

Waar komt jouw idee vandaan dat mijn reactie niet gewoon op beide alinea's is?

En wat geeft jou het idee dat het aan jou is om te bepalen dat het zo erg toch niet is als ze wel gereanimeerd worden?
Iemand zegt keihard NEE - STOP - BLIJF VAN ME AF verdorie. Het is niet aan een ander om de geldigheid daarvan in twijfel te trekken -O- (uiteraard, als iemand het beseft wat het is die DNR)

Mondy: ja dat zou wel fijner zijn denk ik als een toegesnelde burger hulpverlener direct kon zien dat iemand niet gereanimeerd wil worden. Maar om nu de hele dag met je DNR in het zicht te lopen is ook wel even iets waarvan ik me voor kan stellen dat veel mensen dat niet zien zitten, dat iedere voorbijganger en iedereen waarmee je praat, denkt dat je dood wil / ernstig ziek bent ofzo....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:08

Lees ff Pmarena, in plaats van van alles te verzinnen wat ik zou zeggen.

De vraag blijft onbeantwoord: als je weet dat de inspanningen van omstanders of bhv an sich niet zullen leiden tot overleven, waarom ben jij dan zo bang dat juist mensen die niet gereanimeerd willen worden, daardoor wèl zullen overleven? Beetje vreemde gedachte, niet?

Edit: als jou reactie op beide alineas is, spreek je jezelf tegen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:50

Nikass:

De toon van je bericht geeft me weinig zin om hier verder op door te gaan eigenlijk. Volgens mij kan een ieder met een beetje goede wil wel zien wat mijn mening is inmiddels: niet alleen respect voor de hulpverleners, maar ook het respect voor de uitvoering van de wens van het slachtoffer proberen te bolsteren :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:07

Same here, want ik hou er niet van als mensen je aanspreken op dingen die je niet gezegd hebt. Daar word ik inderdaad niet gezelliger van.

Dus prima zo, ik reageer niet meer op jouw berichten. Voor mij beter, en blijkbaar ook voor jou.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 06:32

Er was gisteravond een item over op Hart van Nederland. Zorgmedewerkers moeten stoppen met reanimeren als ze zo'n penning zien. Maar gewone omstanders met een EHBO diploma zijn dat niet verplicht. Die mogen dus doorgaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 07:34

Ze mogen ook stoppen. Zoals het slachtoffer van ze vraagt :)*

Net iets anders gezegd maar wel een belangrijk verschil met hoe je als burger hulpverlener op een reanimatie situatie afgaat. Dat je door mag gaan van de wet of een organisatie maakt niet dat je door mag gaan van het slachtoffer. Volgens mij is je intentie om diegene te helpen, toch...?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:13

Bellatrix schreef:
Er was gisteravond een item over op Hart van Nederland. Zorgmedewerkers moeten stoppen met reanimeren als ze zo'n penning zien. Maar gewone omstanders met een EHBO diploma zijn dat niet verplicht. Die mogen dus doorgaan.

Ja, hoewel ik het item wat kort vond, waardoor het mogelijk nog vragen oproept bij mensen, is het wel goed dat ze er aandacht aan geven, en dat ze duidelijk maken dat je als omstander zelf mag kiezen of je doorgaat of niet.
Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:32

Nikass schreef:
Bellatrix schreef:

Ja, hoewel ik het item wat kort vond, waardoor het mogelijk nog vragen oproept bij mensen, is het wel goed dat ze er aandacht aan geven, en dat ze duidelijk maken dat je als omstander zelf mag kiezen of je doorgaat of niet.
Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten waar ze aan toe zijn.

Eens.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:42

Ik denk ook dat het belangrijk is dat mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat geldt zowel voor de hulpverleners als voor leken, als voor slachtoffers + naasten.

En daarbij is het nu denk ik vooral belangrijk dat er bij mensen met een DNR-ketting meer bewustzijn komt dat die verklaring alléén rechtsgeldig is tov professionals en dat ze weten dat ze door een leek gewoon gereanimeerd kunnen en mogen worden. Wat voor de uitkomst uiteindelijk meestal niet uitmaakt, want als de professionals daarna stoppen dan ga je vrijwel altijd alsnog dood. Vergeet daarbij niet dat in heel veel andere landen zo'n ketting niet eens bestaat en dat daar een tatoeage bijvoorbeeld niet rechtsgeldig is. Je hebt in NL al veel rechten wat dat betreft.

Je kunt gewoon niet van een burgerhulpverlener of omstander verwachten dat die bij een reanimatie nog afwegingen kan maken. Sommigen kunnen dat wel en zullen misschien stoppen, maar anderen springen gewoon vol in de actie en gaan alles doen om een leven te redden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 08:44

Voor mij zou de keuze zijn omdat ik geen kans wil lopen om een kasplantje te worden.