Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:39

Echwel schreef:
Mag ik heel dom vragen, waarom mensen vegetarisch eten, maar wel producten kopen die eruit zien en ook smaken als vlees.

Wij eten tegenwoordig bewust veel minder en eerlijker vlees, daarbij ong 3x pw vegetarisch zonder vleesvervangers, dus waarom dan nepvlees met vleessmaak

Gemak, goedkoop (bij de lidl) en zo kom ik toch nog aan voldoende eiwitten. En ik vind ze vaak ook best lekker. Ik vind vlees ook niet vies he, ik was dol op droge worst en een goede gehaktbal. Maar meestal kook ik inderdaad zonder vervangers.

Voor veel vleeseters maakte vega kip de stap naar minder vlees veel kleiner. Dus dat is super goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:40

karrij schreef:
[ [url=m/wIJeIu.jpg]Afbeelding[/url] ]

:+

:D
Voor de mensen die op GroenLinks of PvdA willen stemmen: vergeet niet bij beide partijen het vakje rood te kleuren! Ze gaan immers later samen :+ _O-

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:42

MarlindeRooz schreef:
Echwel schreef:
Mag ik heel dom vragen, waarom mensen vegetarisch eten, maar wel producten kopen die eruit zien en ook smaken als vlees.

Wij eten tegenwoordig bewust veel minder en eerlijker vlees, daarbij ong 3x pw vegetarisch zonder vleesvervangers, dus waarom dan nepvlees met vleessmaak

Gemak, goedkoop (bij de lidl) en zo kom ik toch nog aan voldoende eiwitten. En ik vind ze vaak ook best lekker. Ik vind vlees ook niet vies he, ik was dol op droge worst en een goede gehaktbal. Maar meestal kook ik inderdaad zonder vervangers.

Voor veel vleeseters maakte vega kip de stap naar minder vlees veel kleiner. Dus dat is super goed.

Maar is eerlijk vlees, bij de boer vertroetelde koeien dan niet beter??

Echt puur uit nieuwsgierigheid

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:42

@DP - Die "grap" heb je al eens gemaakt in dit topic. :D
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 15-03-23 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:43

Grap????

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:43

DuoPenotti schreef:
karrij schreef:
[ [url=m/wIJeIu.jpg]Afbeelding[/url] ]

:+

Voor de mensen die op GroenLinks of PvdA willen stemmen: vergeet niet bij beide partijen het vakje rood te kleuren! Ze gaan immers later samen :+ _O-

De eerste keer was hij nog enigszins grappig.. nu wordt het wat sneu..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:45

martichr schreef:
DuoPenotti schreef:

De eerste keer was hij nog enigszins grappig.. nu wordt het wat sneu..

ja zo zie je maar de humor past bij het stemgedrag :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:46

Echwel schreef:

Omdat ik zo’n vega product zie als onderdeel van mijn eten. Zoals ik dat vroeger van vlees ook vond.
Vind ik ze allemaal lekker? Nee! Maar ik vond ook niet alle vleessoorten lekker toen ik ze nog at.

Smaken ze naar vlees? Niet echt… maar raad eens? Dat hoeft voor mij ook niet. Zoals ik ook niet verwacht dat een aardbei naar banaan smaakt zegmaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:55

Echwel schreef:

Omdat sommige mensen vlees lekker vinden maar daar liever geen dieren voor laten slachten?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:58

Ik ben supermarkt ondernemer en als er iets in de afprijsbak beland is het wel bio vlees en dat soort artikelen. We roepen allemaal wel op internet oh het moet beter voor de dieren…. Maar ik verkoop bijvoorbeeld 500 pakken halfvolle melk en 15 pakken halfvolle melk met een beter leven ster (dit vergelijk gedaan omdat het maar 10 cent per pak scheelt) Dus ideologisch willen we misschien wel dat het beter wordt voor de dieren, maar in de winkel is prijs toch voor veel mensen belangrijker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:00

dubbele post
Laatst bijgewerkt door Jessix op 15-03-23 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:01

Jessix schreef:
Echwel schreef:

Omdat sommige mensen vlees lekker vinden maar daar liever geen dieren voor laten slachten?

Dit ^ ja. Ik ben nu 10 jaar vegetariër en vond/vind vlees en vis heerlijk. Ik wil niet dat een dier lijdt voor mijn genot.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:01

Echwel schreef:
Maar is eerlijk vlees, bij de boer vertroetelde koeien dan niet beter??

Echt puur uit nieuwsgierigheid

Voor mij niet, want die koe moet dan dood gemaakt worden voor mijn smaak behoefte en dat is iets wat ik niet wil. Ik eet al 25 jaar geen vlees meer. In die tijd had je een enkele groenteschijf en tofu als vervanger. Ik vond vlees heerlijk, maar wilde het niet meer eten om de reden die ik net beschrijf.

Vandaag de dag is er veel keuze van vlees vervangers. Een stuk of 3 vind ik lekker van smaak en eet ik af en toe. Niet meer perse ter vervanging van vlees, want dat zit na 25 jaar al lang niet meer in mijn systeem. Maar de smaak bevalt me.

Maar goed, dit heeft weinig te maken met het onderwerp over stemmen. :)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:05

Echwel schreef:

Die vega kip krokant schnitzels zijn mega lekker man :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:10

Is het nu ook een beetje een kwestie van wat mensen kunnen betalen ?
Ik vind melk ook duur dus ik koop bio melk en dan maar 1 pak per week ofzo …

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:14

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:16

Walkure schreef:
Echwel schreef:

Die vega kip krokant schnitzels zijn mega lekker man :')

Rulstuckjes <3 hoeft ook niet zo lang in de pan dus is ideaal als lunch :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:20

Ipsilonka schreef:
Ik ben supermarkt ondernemer en als er iets in de afprijsbak beland is het wel bio vlees en dat soort artikelen. We roepen allemaal wel op internet oh het moet beter voor de dieren…. Maar ik verkoop bijvoorbeeld 500 pakken halfvolle melk en 15 pakken halfvolle melk met een beter leven ster (dit vergelijk gedaan omdat het maar 10 cent per pak scheelt) Dus ideologisch willen we misschien wel dat het beter wordt voor de dieren, maar in de winkel is prijs toch voor veel mensen belangrijker.

Hangt misschien ook van je locatie af? Ik denk dat rond villawijken en grachtengordels bio best goed verkoopt. Hier bij de ah meer dan bij de jumbo, valt me op. Al begint het bij de jumbo ook iets beter te lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:23

mysa schreef:
Ipsilonka schreef:

Hangt misschien ook van je locatie af? Ik denk dat rond villawijken en grachtengordels bio best goed verkoopt. Hier bij de ah meer dan bij de jumbo, valt me op. Al begint het bij de jumbo ook iets beter te lopen.

Is inderdaad per locatie verschillende. De AH bij ons heeft een groot assortiment bio en ook vegetarisch en vegan. De Jumbo minder en in andere dorpen verschilt het aanbod ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:28

Echwel schreef:

Dildo’s verkopen ook prima :Y)

De meeste mensen eten vegetarisch vanwege dierenleed of het milieu, niet omdat ze vlees niet lekker vinden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:30

Nadeel van veel vleesvervangers is dat ook daarvoor de grondstoffen vooral uit het buitenland per vliegtuig ingevoerd moeten worden. Al zijn ze momenteel hard bezig met eiwittransitie en dergelijke.

Het idee achter biologisch varkens houden is heel leuk, echter kan je de lucht niet wassen zoals ze dat in binnen stallen doen. Daarnaast is de overlevingskans van de biggen als ik het goed heb onthouden zo'n 82% ten opzichte van 98% wanneer de zeugen in werpboxen bevallen. En dan zou je denken dat dierenwelzijn opweegt tegenover biggensterfte, maar het is wel ammunitie voor dierenrechtenorganisaties wanneer er meer biggen sterven. Overigens zijn de meeste stallen, vooral de nieuwbouw stallen, niet meer zo klein stoffig en donker als dat we vroeger gewend zijn. Al zijn die er wel nog, vooral bij kleinere boeren die hun tijd uitzitten of geen geld hebben om te investeren.

DuoPenotti, ik denk dat wij met verschillende bedrijven in aanraking komen, dus ik ga je op je woord geloven. Werkgevers zijn niet altijd zo zuiver immers.

Ik vind het stemmen maar lastig aan de ene kant heb je de bekrompenheid van sommige partijen als het gaat om sociale waardes aan de andere kant staan partijen die doorslaan in het milieutechnische aspect, en weinig oog hebben voor het economische plaatje.

Mocht ik ietwat verward typen, ik ben ontzettend duizelig :+

8nnemiek! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:35

Ipsilonka schreef:

Maar dat is het ook. Wij hebben heel lang biologisch gekocht. De prijzen zijn helaas veel ste hoog voor te kleine porties. We zijn dus maar gaan minderen met vlees. Wij kopen eieren nu zoveel mogelijk bij stalletjes vandaan vanwege de prijzen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:09

Is het raar als ik hellemaal niet ga stemmen..
doe het al vanaf mijn 18e niet…
Aangezien ik er zelf niet echt in geloof wat al die partijen zeggen…
Net als BBB die zegt wel heel leuk over de paardensport maar waarom heb ik daar nooit wat over gezien of gehoord. Ja partij van de dieren zegt het al heel wat jaren maar gebeurd ook weinig mee net als varkens die nooit buiten komen…
Verder heb ik mij er ook nooit in verdiept in partijen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:30

Hoe meer mensen met een mening die overeenkomt met die van jou ook niet gaan stemmen hoe groter de kans dat de partij wint waar je niet achter staat.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 19:34

trysteffy schreef:
Is het raar als ik hellemaal niet ga stemmen..
doe het al vanaf mijn 18e niet…
Aangezien ik er zelf niet echt in geloof wat al die partijen zeggen…
Net als BBB die zegt wel heel leuk over de paardensport maar waarom heb ik daar nooit wat over gezien of gehoord. Ja partij van de dieren zegt het al heel wat jaren maar gebeurd ook weinig mee net als varkens die nooit buiten komen…
Verder heb ik mij er ook nooit in verdiept in partijen

Hoe weinig je vertrouwen ook hebt in partijen/politiek/overheid of hoe moeilijk het ook is om een partij te vinden die past bij jouw wensen en waarden, zeg ik toch echt: ga stemmen.
Toevallig hoorde ik laatst het verhaal van iemand die zelf in Polen heeft gewoond toen het nog een dictatuur was en nu in Nederland woont, zij zei dat ze het echt absurd vond dat er zoveel mensen zijn in Nederland die niet stemmen en dat als je de ervaring van een dictatuur meegemaakt zou hebben, je echt wel gebruik zou maken van het recht om te stemmen.

Alle partijen die niet de overmacht voeren in de kamer zeggen een hoop waar nog weinig van bereikt is, want zolang al die doorgewinterde VVD lui met koophuizen en goede banen blijven stemmen, verandert er ook niets. Voor mijn gevoel schuilt verandering (welke kant ook op) in de mensen die niet stemmen.

Doe een aantal kieswijzers om erachter te komen wat je belangrijk vindt, welke partijen daarbij aansluiten, zoek de partij op en lees de standpunten door. Kijk ook even naar partijen die daar recht tegenover staan en waarom. Zoveel tijd en inspanning kost dat niet. :)