Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Avalanche schreef:Strafbaar worden gesteld is weer wat anders
Een delict is een strafbaar feit.
996981 schreef:_San87_ schreef:
Een delict is een strafbaar feit.
Er is ook zoiets al verjaring. Ik ga ervan uit dat iets dat 200 jaar geleden is gebeurd, nu als delict wordt aangeduid, verjaard is. Volgens mij doet dat niks af aan de strafbaarheid van het feit?
_San87_ schreef:Avalanche schreef:Maar dingen kunnen wel met terugwerkende kracht als een delict worden aangeduid.
Niet helemaal. Wettelijk gezien kan iemand niet met terugwerkende kracht gestraft worden voor iets wat op dat moment niet strafbaar is/was volgens de wet.
Sheran schreef:_San87_ schreef:
Niet helemaal. Wettelijk gezien kan iemand niet met terugwerkende kracht gestraft worden voor iets wat op dat moment niet strafbaar is/was volgens de wet.
Toch gebeurt dit heel af en toe wel met oorlogsmisdadigers.
veneri schreef:Ik vindhet een zooitje gezeik wat echt bij dit niet om NL gevende kabinet hoort. Ze houden zich bezig met vanalles behalve de Nlers.
Citaat:Excuses maken voor iets van 200 jaar geleden? Ik vind het bizar...sorry.
Sheran schreef:_San87_ schreef:Niet helemaal. Wettelijk gezien kan iemand niet met terugwerkende kracht gestraft worden voor iets wat op dat moment niet strafbaar is/was volgens de wet.
Toch gebeurt dit heel af en toe wel met oorlogsmisdadigers.
_San87_ schreef:Wettelijk gezien kan iemand niet met terugwerkende kracht gestraft worden voor iets wat op dat moment niet strafbaar is/was volgens de wet.
Janneke2 schreef:Over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar we hebben er voordeel van.
Die spoorwegen, sluizen en waterwegen doen het nog steeds. (Om maar eens een paar afgeperste verworvenheden te noemen.)
Janneke2 schreef:En los van de kwestie "of slavernij, afpersing ('cultuurstelsel') etc destijds strafbaar was" - het is onder andere een kwestie van je aan een ander mens 'vergrijpen' om er zelf financieel beter van te worden.
Citaat:Historische empathie is het - op basis van bewijsmateriaal - ontwikkelen van inzicht in en het begrijpen van het denken, voelen en handelen van mensen in een bepaalde periode en op een bepaalde plaats, vanuit de toen en daar bekende en geaccepteerde kennis, daarbij rekening houdend met zowel de normen en waarden uit die tijd als de normen en waarden van de eigen tijd en die van de onderzoeker.
Citaat:Om het concept te definiëren kun je, net als Foster (1999), duidelijk maken wat het niet is. Volgens hem gaat het er niet om dat leerlingen zich identificeren met historische personen. 'Empathy is not sharing people's feelings', ook al kunnen we hun gevoelens wel leren kennen en begrijpen (Lee en Shemilt, 2011). Ook gaat het niet om verbeelding, maar om nauwgezet onderzoek van het beschikbare bewijsmateriaal. 'Empathy is not a mysterious way of getting into past people's heads' (Lee en Shemilt, 2011), maar een zodanige reconstructie van opvattingen van mensen en hun gevoelens op basis van bewijs dat hun gedrag begrijpelijk wordt.
Empathie moet dan ook niet verward worden met sympathie. Om deze mogelijke verwarring te vermijden maken Bryant en Clark (2006) onderscheid tussen emotionele empathie en historische empathie. Door de (soms) grote afstand in tijd is het, volgens hen, nagenoeg onmogelijk je volledig te verplaatsen in historische personen, zelfs als je zou willen.
Citaat:Ook hebben leerlingen vaak de neiging te vervallen in 'presentism' ((Wineburg, 2001, Barton, 1996 ). Ze bekijken het verleden dan door de lens van het heden en dat maakt contextualiseren en het onderkennen van de waarde van andere perspectieven moeilijker. Zij hebben vaak moeite met, of niet de bereidheid tot, het bekijken van zaken vanuit een ander perspectief dan het hedendaagse perspectief: 'temporal decentering'. Leerlingen constateren vaak dat bepaalde zaken er 'nog niet' waren, of ze zien toestanden in het verleden als een substituut voor iets hedendaags dat er eigenlijk had moeten zijn: kaarsen waren een soort vervanging voor de gloeilamp, en melk werd vroeger in flessen bezorgd omdat de mensen nog geen karton hadden. Kleding van nu is vanzelfsprekend leuker dan die van vroeger, 'cause I wouldn't really like wearing that stuff, like feathers in my hat and stuff'. Britse onderzoekers hebben deze houding, volgens Wilschut (2011), aldus getypeerd: 'People in the past did weird things and it does not seem to be part of everyday intuitive understanding to assume that these made sense.' Een onderzoek waarin leerlingen van 7 tot 14 jaar werden geconfronteerd met een, in hedendaagse ogen, uitzonderlijk wrede bestraffing van slaven bij de Romeinen nadat één van hen de meester had vermoord toonde aan dat leerlingen zelden daden van Romeinen vanuit de toenmalige context verklaarden. Eerder werden verklaringen gegeven uitgaand van een tekort: ze wisten nog geen andere manieren om het probleem op te lossen, ze hadden geen politie en rechtbanken, ze hadden geen medicijnen, etc.
Citaat:Eigenlijk is het bestuderen van het verleden een onmogelijke opgave om de simpele reden dat we weten hoe het afliep, waardoor we ons niet meer kunnen verplaatsen in de dilemma's van diegenen die dat niet wisten.'(Piet Emmer, Trouw 3 september 2016)
kiki1976 schreef:Janneke2 schreef:Over woorden kunnen we eindeloos debatteren, maar we hebben er voordeel van.
Die spoorwegen, sluizen en waterwegen doen het nog steeds. (Om maar eens een paar afgeperste verworvenheden te noemen.)
Uiteindelijk hadden ze dat bv in Suriname ook toen ze onafhankelijk werden.
Citaat:Hierdoor konden NL in 1975 hun staatsschuld kwijtschelden, en hun 3 miljard gulden schenken.
Citaat:Net als al die jaren geld voor ontwikkelingshulp. Anders hadden we ze er niet mee kunnen ondersteunen.
ruitje schreef:Geen idee of jullie zitten te wachten op deze geschiedenis les,maar ik doe het lekker toch![]()
Een van de belangrijkste begrippen die je als docent geschiedenis mee geeft aan je leerlingen is standplaatsgebondenheid of ook wel historische empathieCitaat:Historische empathie is het - op basis van bewijsmateriaal - ontwikkelen van inzicht in en het begrijpen van het denken, voelen en handelen van mensen in een bepaalde periode en op een bepaalde plaats, vanuit de toen en daar bekende en geaccepteerde kennis, daarbij rekening houdend met zowel de normen en waarden uit die tijd als de normen en waarden van de eigen tijd en die van de onderzoeker.Citaat:Om het concept te definiëren kun je, net als Foster (1999), duidelijk maken wat het niet is. Volgens hem gaat het er niet om dat leerlingen zich identificeren met historische personen. 'Empathy is not sharing people's feelings', ook al kunnen we hun gevoelens wel leren kennen en begrijpen (Lee en Shemilt, 2011). Ook gaat het niet om verbeelding, maar om nauwgezet onderzoek van het beschikbare bewijsmateriaal. 'Empathy is not a mysterious way of getting into past people's heads' (Lee en Shemilt, 2011), maar een zodanige reconstructie van opvattingen van mensen en hun gevoelens op basis van bewijs dat hun gedrag begrijpelijk wordt.
Empathie moet dan ook niet verward worden met sympathie. Om deze mogelijke verwarring te vermijden maken Bryant en Clark (2006) onderscheid tussen emotionele empathie en historische empathie. Door de (soms) grote afstand in tijd is het, volgens hen, nagenoeg onmogelijk je volledig te verplaatsen in historische personen, zelfs als je zou willen.
Wat ik in dit topic veel zie gebeuren is:Citaat:Ook hebben leerlingen vaak de neiging te vervallen in 'presentism' ((Wineburg, 2001, Barton, 1996 ). Ze bekijken het verleden dan door de lens van het heden en dat maakt contextualiseren en het onderkennen van de waarde van andere perspectieven moeilijker. Zij hebben vaak moeite met, of niet de bereidheid tot, het bekijken van zaken vanuit een ander perspectief dan het hedendaagse perspectief: 'temporal decentering'. Leerlingen constateren vaak dat bepaalde zaken er 'nog niet' waren, of ze zien toestanden in het verleden als een substituut voor iets hedendaags dat er eigenlijk had moeten zijn: kaarsen waren een soort vervanging voor de gloeilamp, en melk werd vroeger in flessen bezorgd omdat de mensen nog geen karton hadden. Kleding van nu is vanzelfsprekend leuker dan die van vroeger, 'cause I wouldn't really like wearing that stuff, like feathers in my hat and stuff'. Britse onderzoekers hebben deze houding, volgens Wilschut (2011), aldus getypeerd: 'People in the past did weird things and it does not seem to be part of everyday intuitive understanding to assume that these made sense.' Een onderzoek waarin leerlingen van 7 tot 14 jaar werden geconfronteerd met een, in hedendaagse ogen, uitzonderlijk wrede bestraffing van slaven bij de Romeinen nadat één van hen de meester had vermoord toonde aan dat leerlingen zelden daden van Romeinen vanuit de toenmalige context verklaarden. Eerder werden verklaringen gegeven uitgaand van een tekort: ze wisten nog geen andere manieren om het probleem op te lossen, ze hadden geen politie en rechtbanken, ze hadden geen medicijnen, etc.
Het is echt super, super moeilijk on de geschiedenis te bestuderen zonder je eigen waarden en normen mee te nemen, zonder jouw huidige positie mee te nemen. Met terugwerkende kracht je oordeel geven over een situatie is heel erg makkelijk, maar iets met terugwerkende kracht tot bijvoorbeeld een delict bestempelen omdat het dat volgens onze huidige normen is, dat gaat niet zo'n tijd terug. Tenminste, in elke geschiedenis opleiding is het zo ongeveer de basis dat je mee moet nemen zaken in de tijdsgeest van toen te bestuderen.
Wat je daarnaast leert is dat je je ook heel goed moet beseffen wat je eigen normen en waarden zijn. Ik vind daarom dat ik als wit persoon heel weinig kan zeggen over hoe slavernij nu nog doorwerkt voor generaties die afstammen van de tot slaaf gemaakte mensen. Ik bekijk dat alleen maar vanuit mijn eigen referentiekader, ik kan toch helemaal niks zeggen over hoe dat voelt voor die mensen? Ik heb makkelijk praten.
Door historische empathie toe te passen, kun je discussiëren in het grijze gebied. Dat lijkt wel kwijt in deze discussie.
Wat ik daar lastig aan vind, is dat ik niet goed kan inschatten of deze discussie nu geleid word door een 'radicale' groep, of dat dit de mening is van een groot deel van Nederland? Ik vind dat aan beide kanten moeilijk. Ik weet bijv. Niet goed wie nu de partijen zijn die dit eisen en hoeveel mensen zij vertegenwoordigen? Weten jullie dat?Citaat:Eigenlijk is het bestuderen van het verleden een onmogelijke opgave om de simpele reden dat we weten hoe het afliep, waardoor we ons niet meer kunnen verplaatsen in de dilemma's van diegenen die dat niet wisten.'(Piet Emmer, Trouw 3 september 2016)
Meer lezen?
http://histoforum.net/2011/standplaatsgebondenheid.html
Citaat:Uit een recent onderzoek van I&O Research uit 2022, in samenwerking met Trouw en NOS, blijkt dat 38% van de Nederlanders vindt dat Nederland excuses moet maken voor haar rol in de slavenhandel. 49% vindt dat Nederland geen excuses moet maken. 63% beschouwt de Nederlandse rol in het slavernijverleden wel als ernstig. Hierbij zijn grote verschillen te zien in achtergrond; waar 57% van de Nederlanders zonder migratieachtergrond excuses niet nodig vindt, is ruim 64% van de Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders (dit percentage is bijna gelijk onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders) wel voor excuses.
Citaat:De vijf stichtingen
Breeveld treedt op voor de Surinaamse stichtingen Wi Kon Na Wan, stichting Mart Radio, stichting Eer en Herstel en Stichting Afro-Caraibische levensbeschouwing en Spiritualiteit. Een vijfde stichting heet Keti Koti, niet te verwarren met Keti Koti Dialoogtafels van Mercédes Zandwijken, die gisteren in het Catshuis met premier Rutte aan tafel zat.
Citaat:Ons doel is bindend te zijn in onze maatschappij.
mArt radio mArt maakt radio uit het hart. mArt staat voor Multikleurrijke Amsterdamse Radio en Televisie. De stichting Multi Culturele Communicatie waarvan mArt onderdeel is, is op 2 mei 1984 opgericht.
mArt is van oorsprong een Surinaams radiostation. Het is een doelstelling van mArt om op lokaal, regionaal en landelijk niveau de communicatie tussen de verschillende etnische bevolkingsgroepen in Nederland te bevorderen.
mArt is al jarenlang de discussiezender van multikleurrijk Amsterdam en omstreken met een gemiddelde groep luisteraars van 80.000 huishoudens per dag. De interactie tussen de luisteraars en de programmamakers en eventuele studiogasten is heel belangrijk.
Zo wil mArt meewerken aan het bevorderen van begrip en respect tussen de verschillende etnische minderheden. U als luisteraar bent van harte welkom mee te praten en te denken.
Nikass schreef:Je mist het stukje waarin Ruitje aangeeft dat je als witte mens niet weet hoe de slavernij doorwerkt voor de afstammelingen van tot slaaf gemaakte mensen, en dat het dus makkelijk praten is.
Natuurlijk speelt de tijdgeest een belangrijke rol.
Wat volgens mij NU geldt is dat je NU kunt beginnen met de gevolgen die NU nog merkbaar zijn aan te pakken, en je excuses aanbieden dat dat niet al veel eerder is gebeurd.
(Want het is niet zo dat we gisteren pas ontdekten dat het niet juist was toen)
ruitje schreef:Ook boeiend, ik had verwacht dat een groter deel voor excuses zou zijn. Zijn excuses wat waard als een groot deel er niet achter staat? Of zou een groter deel er juist over gaan nadenken als we die excuses wel maken en zouden meer mensen er dan achter gaan staan?