Shenavallie schreef:Natuurlijk, dat wil toch iedereen? Waar ik van oorsprong vandaan kom, werd er juist door de Turkse en Marokkaanse mensen zo tegen de blanken gesproken en daar ben ik niet van gediend. Je mag me gerust witte noemen of Hollander of wat ook, maar niet met scheldwoorden. Ik zeg ook geen küt Marokaan of wat ook. Alleen je mag tegenwoordig echt niets meer zeggen. Kijk maar naar Negerzoen (vond ik zelf juist erg schattig en mijn Surinaamse buurtgenoten hadden er ook totaal geen problemen mee). Ineens is alles waar een kleur aan verbonden is een no go om te benoemen. Net als chevax heb ik zelf (en mijn zoon) geleerd dat het om een mens gaat. Ik speelde vroeger ook met 'de kampertjes' of met mijn Surinaamse buurkinderen. Niets mis mee en ik zie ook nog steeds niet dat iemand een kleurtje heeft. Ik kan wel - volgens mij heb ik dat als eens in het andere topic geschreven - enorm vallen over gedrag. Of het nu om een Hollander of 'buitenlander' gaat. We moeten elkaar niet zo op de vingers tikken de hele tijd. Niet iedereen bedoelt het op een vervelende manier. Pas als er scheldwoorden bij komen of dat iemand er agressief bij doet, dan wordt het wat anders. En wat ik ook al eens heb geschreven: iedereen heeft een eigen referentiekader. Gelukkig ken ik ook genoeg 'buitenlanders' waar ik ontzettend goed mee overweg kan. Met een collega die van origine uit India komt, kan ik lezen en schrijven. Maar ik zie haar niet als iemand uit India, ik zie haar als mens.
Misschien moeten we wat minder reageren uit 'dat is niet zo, want dat heb IK nooit meegemaakt'. Je weet niet hoe een ander in een situatie zit of heeft gezeten.
Ik raad je aan het boekje de 7 vinkjes van Joris Luyendijk eens te lezen. Heel verhelderend hoe wij als wit mens ons gedragen.