Wanneer ben je rijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:20

@Jenara, en met dat dingen geven aan je personeel moet je nog oppassen, hier in NL is dat denkelijk iets anders geregeld.
De WKR, dan mag je een bepaald percentage van je totale loonsom onbelast besteden aan je medewerkers.
Doe je dat niet volgens de regels, kun je rekening houden met een flinke naheffing/boete als bedrijf.
https://www.fiscfree.nl/werkkostenregeling-2022

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:35

Sansevieria schreef:
@Jenara, en met dat dingen geven aan je personeel moet je nog oppassen, hier in NL is dat denkelijk iets anders geregeld.
De WKR, dan mag je een bepaald percentage van je totale loonsom onbelast besteden aan je medewerkers.
Doe je dat niet volgens de regels, kun je rekening houden met een flinke naheffing/boete als bedrijf.
https://www.fiscfree.nl/werkkostenregeling-2022

Daar zal absoluut een plafond op zitten natuurlijk, ook hier in BE. Mijn punt was meer dat dat voor veel werkgevers financieel interessanter is dan hun werknemers gewoon wat meer betalen. De loonlasten zijn volgens mij zowel in BE als in NL gewoon echt torenhoog ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:52

c_alsemgeest schreef:
@shadow
"Ik zou niet met mezelf kunnen leven"
Klinkt echt wel heel erg theatraal. :P Het is natuurlijk jouw persoonlijke mening, maar bedenk ook dat er mensen zijn die wel goede dingen doen. Niet alle "rijken" zijn zoals jij omschrijft.

Het is niet theatraal bedoeld, het is voor mij werkelijk de waarheid. Ik schreef het in reactie op iemand die schreef dat je zelf ook niet de helft aan belasting zou willen betalen als je 350 miljoen had.. en daar is de reactie op: ik zou zoveel geld niet kunnen of willen hebben omdat ik niet met mezelf zou kunnen leven.

Daarmee doe ik ook geen uitspraak over mensen die dat wel doen - maar voor mij zou het onmogelijk zijn.

Citaat:
Wat zou dan maken dat een dergelijk persoon niet met zichzelf zou moeten kunnen leven?

Dat mag! Ik beschrijf slechts dat ik het niet kan, dat ik het niet zou willen, en dat ik daarom ook niet echt hypothetisch na kan denken of ik in die situatie wel of geen belasting zou willen betalen... want voor mij zou het afschuwelijk zijn.

Citaat:
Natuurlijk zijn er veel rijkere profiteurs en mensen die egoïstisch zijn. Belasting paradijsjes opzoeken etc. Maar er zijn ook genoeg self made milionairs die wel hun steente bijdragen.
Dus over 1 kam scheren vind ik te makkelijk...

Maar Nederland is zelf het belastingparadijs. En ik vind dat we dat niet hoeven te zijn, zeker niet als er ook zo'n 900.000 mensen in armoede leven.

Citaat:
En qua het belasting verhaal ben ik het gewoon met je oneens.
Ik zie wat er bij mij vanaf gaat en ik heb niet eens een echt top salaris. Ik heb ook weinig aftrek posten, dus uiteindelijk gaat het wel echt die richting op. Zonder dat ik het ergens terug krijg of terug zou willen krijgen.

Maar het gaat dus niet om mensen die geen topsalaris hebben, maar om de mensen die het wel hebben. De mensen die gewoon een goeie baan hebben betalen inderdaad hun belasting wel. Het gaat over de extreem rijken, de mensen die een inkomen hebben boven de Wet Normering Topinkomens, en nog veel meer om de mensen waarbij het helemaal niet meer precies duidelijk is waar het geld nou zit omdat het via beleggingen en aandelen en BV-constructies loopt. Het gaat nogmaals nadrukkelijk NIET om mensen die gewoon een goedbetalende baan hebben, leuk huis, paar paarden in de wei maar verder niets extreems.

Citaat:
Wat ik wel vind is dat er verschuivingen plaats moeten vinden in hoogte inkomen bij bepaalde beroepen. Zorg, politie, bouw etc zouden echt veel meer moeten verdienen. Dan bijvoorbeeld de manager die ze aan stuurt.
Want ik heb beide rollen gehad en vond het werk op de vloer naam mijn eigen mening zwaarder en belanghebbender dan toen ik aanstuurde.

Hier ben ik het mee eens. Bij de politie hadden mensen op de salarisadministratie (en niet de accountant of hoge chef, maar gewoon iets boven helpdeskniveau) een hogere salarisschaal dan de agenten. Bizar. En het kantoor van de salarisadministratie was vrijdagmiddag wel leeg, dan was iedereen al naar huis. Terwijl je als politieagent toch bij nacht en ontij en vrijwel alle feestdagen diensten moet draaien. (En ja, ik weet dat daar ORT bijkomt - maar de verplichting zit er wel aan vast, en het werk van agent kan nogal heftig zijn. Aanzienlijk heftiger en zwaarder dan een kantoorbaantje bij de salarisadministratie.)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:09

Wellicht bedoel je ook onze ministers die ook allerlei omwegen kennen om lekker geld weg te sluizen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:16

Misschien hebben meer mensen het ooit gezien? Maar jaren terug zag ik een soort docu van een bedrijf die voor alle werknemers het loon gelijk hadden getrokken. Van de koffiedame, de postkamer medewerker tot de directie.
Dat werkte heel goed. Het bedrijf had weinig absentie, iedereen werkte hard en was gemotiveerd en de sfeer onderling was goed. Volgens mij waren er meer afspraken over de manier van elkaar aanspreken etc.

Aan de ene kant kan je dan zeggen dat geld de motivatie is, maar gelijkheid telt denk ik minstens zo zwaar.

Mijn man werkte ooit voor een garagebedrijf van ondernemers die zelf 0,0 konden sleutelen. De vrouw had als onderneemster zich ingezet en ook ooit een onderscheiding of prijs gewonnen.
Zij vertelde ook altijd; wij kunnen dan wel investeren en de risico's nemen, maar zonder ons personeel zijn we nergens. Zij hebben ons ook 2x geholpen met een prive situatie toen we nog jong waren.

Ze waren ook merkdealer, maar die eigen bazen en kleinere bedrijven hebben het allemaal moeilijker gekregen. Daarna kwam mijn man bij grotere bedrijven met meerdere filialen en merkte je dat het een stuk onpersoonlijker werd. Gelijk zie je dan meer wisselingen in het personeel.

Overigens heb ik dat vaker gezien en ook zelf meegemaakt. Waar mensen direct voor de "baas" werken en het contact goed is, hoor je weinig mopperen en zie je weinig wisselingen.
Komen mensen voor managers te werken, zie je veel meer onvrede en hoor je veel geklaag/geroddel.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:10

@Shadow0 [quote]Topinkomens, en nog veel meer om de mensen waarbij het helemaal niet meer precies duidelijk is waar het geld nou zit omdat het via beleggingen en aandelen en BV-constructies loopt.[quote]

Ik heb in een eerdere post uit geprobeert te keggen dat geld wegsluizen via nederlands eBV’s en beleggingen echt geen belastingvoordeel oplevert. Dit is zo’n misverstand en komt denk ik voort uit jaloezie.
Maar mocht het wel zo zijn, laat me dan eens weten welke constructies dit zijn of geef me de naam eens van jouw accountant want dan doe ik nog iets verkeerd….

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:22

@Boktverlaten, als die achterdeurtjes er al zijn denk ik niet dat je dat wil weten, je geeft het zelf al aan, Ubo registratie, banken die alles moeten vastleggen (KYC, Fatca, CRS, dat soort dingen)
Dingen gaan niet meer als 50 jaar geleden.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:33

Juist Sansevieria, dat is precies wat ik bedoel. Wegsluizen en belastingontduiken gaat echt niet simpel en de rijke personen betalen gewoon hun deel.

Uiteraard kan er best nog wat verbeterd worden op het gebied van de grote internationale bedrijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:44

BoktVerlaten schreef:
@Shadow0]Topinkomens, en nog veel meer om de mensen waarbij het helemaal niet meer precies duidelijk is waar het geld nou zit omdat het via beleggingen en aandelen en BV-constructies loopt.

Ik heb in een eerdere post uit geprobeert te keggen dat geld wegsluizen via nederlands eBV’s en beleggingen echt geen belastingvoordeel oplevert. Dit is zo’n misverstand en komt denk ik voort uit jaloezie.
Maar mocht het wel zo zijn, laat me dan eens weten welke constructies dit zijn of geef me de naam eens van jouw accountant want dan doe ik nog iets verkeerd….

Ik heb in de media gelezen dat Wopke Hoekstra zijn geld in Gernsey heeft ondergebracht om belastingtechnisch beter af te zijn. Ik heb er verder geen verstand van maar het lijkt me wel iets wat de meer dan gemiddelde rijke Nederlander doet als dat belasting uit kan sparen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:58

Maar je hebt als bedrijf veel meer de mogelijkheid om met aftrekposten te "spelen" En met verschillende bv's de mogelijkheid om verliezen uit het verleden te verrekenen.

Dat is allemaal gewoon legaal maar daar wordt graag mee gespeeld door de accountants om de belastingdruk binnen de moederonderneming zo laag mogelijk te houden.

En dat is prima naar de letter van de wet. Maar je kan niet met doen alsof de grote bedrijven ook het hoogste % belasting betalen.

Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd en wij hebben vakken gehad die wij in de wandelgangen "creatief boekhouden" noemden. Ook hebben wij constructies bekeken die tegen de grens illegaal slopen, zodat we dat zouden herkennen.

Bijvoorbeeld het spelen met herwaardering van de voorraden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 17:49

De rijken betalen zeer zeker niet 'gewoon hun deel'. Anders zouden er geen (duurbetaalde) advocaten bestaan die zich fulltime bezig houden met vermogensplanning.

Als ik de reacties hier zo lees, zie ik meteen de reden waarom we in zo'n fiets up kapitalistisch systeem leven :+ .

In mijn ogen ben je rijk vanaf wanneer je je een tweede huis kan veroorloven, dus vanaf een gezinsvermogen van zo'n 600 a 700.000 euro.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:05

@schemerdier, een 2de huis zegt toch helemaal niets joch!

ik ken meer dan een iemand die gewoon een kleine eigen inbreng hebben en daarna het huis verhuren en de huur gebruiken om de lening af te betalen, letterlijk een appeltje voor de dorst voor binnen bv 20 jaar(bijna pensioenleeftijd).
die mensen zijn toch helemaal niet rijk, want dat huis is nog helemaal niet van hen.
(en tuurlijk gaat dit zo zijn, maar bv neem een zelfstandige, die krijgt helemaal geen bv 2000 euro pensioen, dan moet je wel zorgen dat je iets achter de hand hebt om mee rond te komen na je pensioen, want met die 1000 euro die je krijgt, kom je niet ver.

mensen veroordelen om eender wat is zoooo makkelijk maar niemand weet hoe het financieel zit.
zat mensen met een heel mooi bedrijf, mooi huis,....., maar als je het financiele toestand ziet, moeten die keihard werkten tot hun 65ste om alles te kunnen afbetalen.
ook zat zo'n situaties die plots failliet gaan.

oordelen over 'die is rijk, want heeft 2 huizen', is gewoon kortzichtig en slaag nergens op.
want in een 'eigen' huis wonen, zeggen mensen die eentje gekocht hebben altijd, wat de lening erachter is en achter hoeveel jaar het dan effectief afbetaald en van hen is, niet, en tussen 'huis gekocht' en 'huis afbetaald' kan er heel veel misgaan en zolang je huis (of huizen) niet afbetaald zijn, heb je niets uiteindelijk.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:06

Tango1979 schreef:
Maar je hebt als bedrijf veel meer de mogelijkheid om met aftrekposten te "spelen" En met verschillende bv's de mogelijkheid om verliezen uit het verleden te verrekenen.

Dat is allemaal gewoon legaal maar daar wordt graag mee gespeeld door de accountants om de belastingdruk binnen de moederonderneming zo laag mogelijk te houden.

En dat is prima naar de letter van de wet. Maar je kan niet met doen alsof de grote bedrijven ook het hoogste % belasting betalen.

Ik heb bedrijfseconomie gestudeerd en wij hebben vakken gehad die wij in de wandelgangen "creatief boekhouden" noemden. Ook hebben wij constructies bekeken die tegen de grens illegaal slopen, zodat we dat zouden herkennen.

Bijvoorbeeld het spelen met herwaardering van de voorraden.

Helemaal dit! Er bestaan gewoon enorm veel legale manieren om je belastingen te drukken.
En zoals ik eerder al aangaf hebben grotere bedrijven nog meer mogelijkheden dan kleine,
waardoor de feitelijke belastingsdruk op kleine bedrijven immens hoog is en op grote bedrijven veel kleiner, die kunnen gewoon veel meer wat betreft fiscaliteit en boekhouding.

De rijken betalen wel degelijk belastingen, maar maken zo creatief mogelijk gebruik van de wetgeving om dat zo laag mogelijk te houden, terwijl de rest van de bevolking die mogelijkheden niet heeft.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:15

tengeltje11 schreef:
@schemerdier, een 2de huis zegt toch helemaal niets joch!

ik ken meer dan een iemand die gewoon een kleine eigen inbreng hebben en daarna het huis verhuren en de huur gebruiken om de lening af te betalen, letterlijk een appeltje voor de dorst voor binnen bv 20 jaar(bijna pensioenleeftijd).
die mensen zijn toch helemaal niet rijk, want dat huis is nog helemaal niet van hen.
(en tuurlijk gaat dit zo zijn, maar bv neem een zelfstandige, die krijgt helemaal geen bv 2000 euro pensioen, dan moet je wel zorgen dat je iets achter de hand hebt om mee rond te komen na je pensioen, want met die 1000 euro die je krijgt, kom je niet ver.

mensen veroordelen om eender wat is zoooo makkelijk maar niemand weet hoe het financieel zit.
zat mensen met een heel mooi bedrijf, mooi huis,....., maar als je het financiele toestand ziet, moeten die keihard werkten tot hun 65ste om alles te kunnen afbetalen.
ook zat zo'n situaties die plots failliet gaan.

oordelen over 'die is rijk, want heeft 2 huizen', is gewoon kortzichtig en slaag nergens op.
want in een 'eigen' huis wonen, zeggen mensen die eentje gekocht hebben altijd, wat de lening erachter is en achter hoeveel jaar het dan effectief afbetaald en van hen is, niet, en tussen 'huis gekocht' en 'huis afbetaald' kan er heel veel misgaan en zolang je huis (of huizen) niet afbetaald zijn, heb je niets uiteindelijk.

Rijk zijn staat toch los van hard werken? Iemand kan prima heel zijn leven hard gewerkt en gespaard hebben en daardoor ook veel vermogen hebben opgebouwd...

Waarom ben je trouwens zo negatief? Ik zou graag rijk zijn en ik zou al helemaal geen neen zeggen tegen twee huizen te mogen bezitten :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:20

Huurinkomsten uit 2e, 3e, 4e etc woning vallen niet onder box 1 maar box 3. Op dit moment zijn die huurinkomsten nog onbelast en valt de waarde van die woningen onder je vermogen waar je vermogensrendementsheffing over moet betalen. de eventuele hypotheekrente is niet aftrekbaar.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -2e-woning

(Tijdelijke) Verhuur van je eigen woning valt onder inkomstenbelasting en mag je de hypotheekrente van aftrekken.

https://www.ficsus.nl/kennisbank/inkoms ... it-verhuur

BoktVerlaten schreef:
Bijzonder….uit ervaring weet ik dat ook bij de veel-verdieners loonbelasting en inkomensbelasting geheven wordt. Daarnaast heb je nog vermogensbelasting en in die box valt ook je tweede huis. Inkomen uit verhuur is ook gewoon belast. Ontloop je vermogensbelasting door het vermogen in je BV te stoppen, betaal je over dat vermogen gewoon eerst vennootschapsbelasting en dividendbelasting. Daarmee is dus dat vermogen ook meteen voor ca 50% belast.
Alle vermogen wat je onderbrengt bij banken, in BV’s of het buitenland is bekend. Je moet verklaren waar het vermogen vandaan komt en UBO verklaringen invullen. Buitenlandse banken geven saldi door aan de belastingdienst. Dus als rijk prive persoon betaal je links of rechtsom altijd je deel belasting. Het is onzin dat er minder betaald wordt door de rijken.
Ook inkomen uit beleggingen en deelnames in ondernemingen zijn belast.
Bij erfenis is ook gewoon erfbelasting te betalen en er is alleen een uitzondering als je een bedrijf erft en het economisch actief houdt. Want dan zou de hoge erfbelasting faillissement kunnen betekenen met werkloosheid van velen tot gevolg.
Bij je vermogen wordt ook je bedrijf gerekend in de quote 500. Maar dat is geen echt vermogen, men kan morgen failliet gaan. Daarnaast zorgt de ondernemer ook voor werkgelegenheid en neemt het risico waarbij hij zelf niet ingedekt is.
De ondernemer kan geen beroep doen op WW of WAO uitkeringen en moet eigen pensioen bijelkaar sparen. Het is dan wel zuur dat als je je pensioen bij elkaar hebt, je ook nog eens vermogensbelasting er over mag betalen.
Ik denk dat het belastingvoordeel voor de rijken zoals ik die hier een paar keer gelezen heb, niet bestaat.

Als je het hebt over belastingvoordeel, dan zit dat hoogstens in de internationale bedrijven die de mogelijkheid hebben om omzet, kapitaal en arbeid te spreiden over de wereld. Dat zijn de Shells onder de bedrijven.
Door belasting te innen in het land waar de daadwerkelijke omzet gemaakt wordt, zou dit al aardig opgelost zijn. En dat geldt ook voor de dividendbelasting, innen waar het uitgekeerd wordt. Nu kan daar de goedkoopste weg in gezocht worden.

Maar de individuele private rijken die dragen echt hun steentje wel bij in de vorm van belastingen maar ook doordat ze geen beroep doen op het sociale stelsel (tegemoetkomingen en toeslagen, uitkeringen etc.)
En dan is het helemaal niet belangrijk hoe ze rijk geworden zijn toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:20

@BoktVerlaten: Het CPB is ongetwijfeld jaloers, en wat weten zij er tenslotte van, maar misschien moet je toch oa deze even lezen: https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... jkheid.pdf
"Nederlandse huishoudens hebben in 2015 volgens internationale schattingen voor ongeveer 60 miljard
dollar (bijna 9% van het bbp) aan vermogen uitstaan in belastingparadijzen. Spraakmakende datalekken, zoals de Panama papers en het Zwitsers lek, maakten het voor iedereen duidelijk dat er grote vermogens en inkomens voor de belastingdiensten verborgen worden gehouden
."

Er is verandering, stelt de brief ook, dat wel:
"De laatste decennia zijn er steeds meer initiatieven genomen om informatie over inkomens en vermogens internationaal uit te wisselen, waardoor meerdere Europese landen hun bankgeheim hebben moeten opgeven. Daarnaast hebben veel landen amnestieregelingen getroffen om het aangeven van verborgen/verhulde vermogens te stimuleren"

Dus jawel, er verandert wel iets, maar het punt van verborgen vermogen is bijvoorbeeld dat je het niet zomaar ziet. Dus het CPB schrijft ook:
"Het ingekeerde vermogen komt vooral uit België, Luxemburg en Zwitserland en voor de top 1% rijkste huishoudens juist minder uit de directe buurlanden. Dit lijkt een aanwijzing dat de huishoudens met de hoogste vermogens die belasting willen ontduiken het vermogen verder weg plaatsen en wellicht ook veel geavanceerder constructies gebruiken."

Het CPB benoemt verder de lage belastingdruk in Nederland op vermogen (zeker tov Scandinavische landen) als reden dat er misschien minder vermogen verborgen wordt... als dat inderdaad de verklaring zou zijn, dan is dat alleen maar een extra voorbeeld dat er dus niet zoveel sprake is van het betalen van veel belasting.
Daarnaast wordt de onzekerheid nog eens benoemd: het kan ook prima dat we gewoon heel veel nog niet zien en gevonden hebben.

"Er lijkt in Nederland minder belastingontduiking door de allerrijkste duizend huishoudens te zijn in vergelijking met Scandinavische landen. Een mogelijke verklaring kan zijn dat de belastingdruk in Nederland voor vermogensinkomsten lager is, zeker als het gaat om aandelen in ondernemingsvermogen en onroerend goed. Het kan ook zijn dat meer ingewikkelde ontduikingsstrategieën nog niet zijn blootgelegd. De Panama papers en andere lekken laten zien dat die erg complex kunnen zijn en dat de daadwerkelijke eigenaar vaak niet te achterhalen is."

Overigens wordt het rendement uit vermogen belast met 31% en niet zoals de hoogste inkomensschaal met 54%. Alleen daar al zit een verschil in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:38

tengeltje11 schreef:

Of je leeft even verder en ziet dat er 2 woorden later ook nog een concrete toelichting gegeven wordt, namelijk vanaf zo'n 600.000 / 700.000 aan bezit.
En ja, dan ben je echt al heel goed af. Er zijn heel veel mensen die hebben 0 huizen en onder de 10.000 euro aan spaargeld, sommige mensen hebben zelfs 0 bedden om in te slapen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:04

En vergeet het forfaitair rendement in box 3 niet!! Je betaalt niet over je werkelijk rendement.

Als jij 12% rendement uit beleggingen maakt, betaal je dus niet over die 12% belasting, maar slechts over 4 %.

En voor wie is die 4% gunstig? Nou voor diegene die veel risico kunnen nemen met (een deel van) hun beleggingsvermogen. Want hoe hoger het risico hoe meer kans op een hoog rendement. Iemand die 50.000 max kan beleggen, zal veel minder risico willen lopen (gemiddeld gezien) dan iemand die 500.000 belegd.

Dus wie profiteert van ons box 3 stelsel? Juist ja, de rijksten.

Een rekenvoorbeeldje gesimplificeerd want ook box 3 kent schijven en vrijstellingen:

Ik maak 10% rendement op 500.000 dat is 50.000. Ik betaal belasting over 4% forfaitair rendement dat is 20.000

Daar betaal ik m'n box 3 tarief van 31% over. Dat is 6.200 best weinig, aangezien m'n werkelijke rendement 50.000 was toch?

Ik betaal dus geen 31% over m'n rendement, maar maar 12%.

Dus in verhouding betalen de rijksten zeker niet de meeste belasting. In percentages uitgedrukt juist vaker minder dan de minder gefortuneerde medemens.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:25

Maar die belasting zou uberhaupt niet betaald worden als er geen vermogen in box 3 was. Dus ja..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:29

Wat een non argument is dat :')

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:34

Pantykous schreef:
Maar die belasting zou uberhaupt niet betaald worden als er geen vermogen in box 3 was. Dus ja..

Maar waarom mag iemand die een kleiner vermogen belegd dik 30% aftikken en iemand die tonnen belegd bijvoorbeeld maar 12%?

En met grote vermogens maak je gewoon een hoger rendement. Dus profiteer je van de Nederlandse belastingwetten als "rijke". En betaalt de "Jan Modaal" wel braaf het volle pond.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:44

Schemerdier schreef:
Wat een non argument is dat :')

Hoezo? Ik snap helemaal dat die regel wordt aangepast naar een werkelijk behaald percentage maar ik snap niet waarom het een non argument is dat er belasting wordt betaald.

Als het vermogen en het rendement er niet is krijgt de staat die belasting niet.

Met een klein vermogen hoef je geen 30% af te geven overigens, waar is dat op gebaseerd?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:04

Je betaalt boven de vrijstelling over het forfaitair rendement van 4% 31% belasting.

Als ik 10.000 boven de vrijstelling zit, dan betaal je over 4% van 10.000 (400 euro) bedrag dus box 3 belasting van 31%

Maar wat doet "Jan Modaal" met een klein vermogen? Mss een deel op z'n spaarrekening tegen 0% rendement? En die 10.000 boven de vrijstelling niet te risicovol beleggen? Laten we zeggen dat ie precies 4% rendement heeft op die 10.000 euro. Dan gaat van die 4% 31% naar de belastingdienst.

Nou iemand met een vermogen van 500.000. Ook de vrijstelling op z'n spaarrekening. Maar met de rest wordt er belegd. Zou deze persoon meer of minder rendement gemiddeld maken als de persoon in het eerste voorbeeld?

Als deze persoon 10% rendement behaald, betaalt hij dus percentage gewijs veel minder belasting over zijn rendement

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:19

Maar dat is ook vaak het ding. Veel echte rijken zijn ook zo rijk geworden door grote risico’s te nemen. Sommigen zijn veel verloren, anderen hebben veel gewonnen.

Dat is een eigen keuze. Er zijn ook mensen die minder te beleggen hebben en wel het risico nemen en geluk hebben.

Niemand zegt dat je het niet mag proberen en wie niet wint, niet waagt.

Altijd makkelijk ook om rijken te verwijten dat ze grotere risico’s kunnen nemen…. Voor sommigen kan het even veel pijn doen als ze mis investeren hoor….

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 20:31

Of beleggen altijd geld brengt :')
Geloof me, in een scheet is het ook weer weg. Of je nu 10.000 belegd of 500.000..
En dan begint het spelletje gewoon weer van voor af aan