Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:07

Dit moeten wij als het westen in heel Afrika financieren dan is 80% van de honger voorbij.

En ik draag daar graag aan bij. Weliswaar met een dubbele agenda maar toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:30

Janneke2 schreef:
Mindim schreef:

Ik kan me Usa for Africa en Band Aid nog herinneren halverwege de jaren 80 voor hongersnood in Afrika, de reclames voor hongersnood in Afrika zijn nog dagelijks op tv. Dus heeft het geholpen vraag ik me dan af, uiteindelijk wil je toch dat men dat zelf kan oppakken in plaats van altijd afhankelijk blijven van giften.

???
Hongersnood betekent noodhulp.

Wezenlijk iets anders dan de officiële bedoeling van ontwikkelingshulp.

En ja: Band Aid heeft wel degelijk geholpen, in de zin dat er mensenlevens gered zijn.

Ondertussen rukken de woestijnen op,
- Afrika wordt harder dan Europa geraakt door klimaatverandering, dus kijk maar naar de verdrietige bomen in Nederland en realiseer je dat de oogst daar mislukt.

En behalve hulp in de vorm van bomen planten (met wat simpele technieken kun je de overlevingskans van de boom flink verhogen)
doen we er ook goed aan om simpelweg te doen wat wij beloofd hebben:
het accoord van Parijs naleven.

Heb je gelezen op welke post ik reageer Janneke?

Band Aid heeft misschien levens gered, maar het helpt allemaal structureel niets.

Ik kan me nog heugen een programma op tv van mensen die een lodge lieten bouwen aldaar. Met lokale mensen. Die mensen kwamen werken, en als ze hun geld kregen, kwamen ze niet meer, totdat hun geld weer op was.
De werkmentaliteit is heel anders dan hier, is er amper. En dan kunnen mensen allemaal wel naar het westen wijzen, van jullie schuld. Ook al reik je de middelen aan om het zelf te doen, dan gebeurd het nog amper. En
Als de mensen daar niet willen en het niet oppakken, dan kunnen we weinig Janneke.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:42

Mindim schreef:
Ik kan me nog heugen een programma op tv van mensen die een lodge lieten bouwen aldaar. Met lokale mensen. Die mensen kwamen werken, en als ze hun geld kregen, kwamen ze niet meer, totdat hun geld weer op was.
De werkmentaliteit is heel anders dan hier, is er amper. En dan kunnen mensen allemaal wel naar het westen wijzen, van jullie schuld. Ook al reik je de middelen aan om het zelf te doen, dan gebeurd het nog amper. En
Als de mensen daar niet willen en het niet oppakken, dan kunnen we weinig Janneke.

Complexe beschavingen en temperatuur gemiddelden gaan hand in hand rond de 15C gemiddeld :

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:52

tamary schreef:
Mindim schreef:

Complexe beschavingen en temperatuur gemiddelden gaan hand in hand rond de 15C gemiddeld :
[ Video ]

Ik zal morgen even kijken. Maar als het enkel aan klimaat zou liggen, dan kan het westen het toch ook niet oplossen? Het is niet alleen onmacht aldaar hoor.

Gek toch, dat Noord Europa het beter doet dan zuid europa, zou dus niet moeten volgens dat filmpje. Ik heb even vluchtig gekeken, maar ik hoop dat ie het nog even uit de doeken doet dan.

tamary

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 00:26

Nee, als het westen stopt met het gesubsidieerd dumpen van agrarische producten en de lokale markt kapot maken (+ totaal wapenembargo), kunnen ze zeker hun eigen broek ophouden en dat zeggen ze ook vaak genoeg. Maar het hele stereotype luie zwarte heeft stomweg een flinke als je niet rustig aan doet raak je oververhit (en dat is dodelijk) overlevingsstrategie er achter. De uitdrukking: "only mad dogs and englishmen go out in the midday sun", komt niet voor niets uit Afrika. Westerse wereld is nogal copy & paste west-europeese landbouw en werk methodes geweest over de gehele wereld. Met nogal wat ellende qua werkzaam in niet gematigd klimaat incl. veroordeling van ze willen niet ipv is gevaarlijk / werkt niet hier gezien klimaat/geografie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 00:47

tamary schreef:
Nee, als het westen stopt met het gesubsidieerd dumpen van agrarische producten en de lokale markt kapot maken (+ totaal wapenembargo), kunnen ze zeker hun eigen broek ophouden en dat zeggen ze ook vaak genoeg. Maar het hele stereotype luie zwarte heeft stomweg een flinke als je niet rustig aan doet raak je oververhit (en dat is dodelijk) overlevingsstrategie er achter. De uitdrukking: "only mad dogs and englishmen go out in the midday sun", komt niet voor niets uit Afrika. Westerse wereld is nogal copy & paste west-europeese landbouw en werk methodes geweest over de gehele wereld. Met nogal wat ellende qua werkzaam in niet gematigd klimaat incl. veroordeling van ze willen niet ipv is gevaarlijk / werkt niet hier gezien klimaat/geografie.

Nou, dan bekijken we de dingen anders, is ook prima.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 07:16

tamary schreef:

Siesta omdat het warm is betekent wel dat je ‘s avonds veel langer doorwerkt en dat zie ik daar ook niet gebeuren. Vroeger een kennis op Aruba, die had een garage en als hij 1 auto gerepareerd had stopte hij. Ik heb ze weer verdiend vandaag zei hij dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:51

Ja, de meesten daar hebben geen werkmentaliteit zoals wij die hebben.

Heb het ook eens gevolgd, was een mooie waterput gebouwd voor alle bewoners (door westerlingen) zodat ze altijd schoon water zouden hebben en hun gewassen water konden geven etc. Westerlingen waren weg en de put werd afgebroken omdat er aan het bouwmateriaal geld verdiend kon worden. Tja, zo schiet het niet op natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:32

Mindim schreef:
Ik kan me Usa for Africa en Band Aid nog herinneren halverwege de jaren 80 voor hongersnood in Afrika, de reclames voor hongersnood in Afrika zijn nog dagelijks op tv. Dus heeft het geholpen vraag ik me dan af, uiteindelijk wil je toch dat men dat zelf kan oppakken in plaats van altijd afhankelijk blijven van giften.

Citaat:
???
Hongersnood betekent noodhulp.

Wezenlijk iets anders dan de officiële bedoeling van ontwikkelingshulp.

En ja: Band Aid heeft wel degelijk geholpen, in de zin dat er mensenlevens gered zijn.

Ondertussen rukken de woestijnen op,
- Afrika wordt harder dan Europa geraakt door klimaatverandering, dus kijk maar naar de verdrietige bomen in Nederland en realiseer je dat de oogst daar mislukt.

En behalve hulp in de vorm van bomen planten (met wat simpele technieken kun je de overlevingskans van de boom flink verhogen)
doen we er ook goed aan om simpelweg te doen wat wij beloofd hebben:
het accoord van Parijs naleven.

Citaat:
Heb je gelezen op welke post ik reageer Janneke?

Band Aid heeft misschien levens gered, maar het helpt allemaal structureel niets.

Dat klopt.

Mijn punt is, dat je dat ook niet moet of mag verwachten.
Noodhulp is noodhulp,
dat de wereld door de rijke landen zo is ingedeeld dat Afrika ons wingewest is kan in principe wel veranderen - maar niet via noodhulp om levens te redden.

Dat gaat meer over onze parlementen.
Citaat:
De werkmentaliteit is heel anders dan hier, is er amper.

's lands wijs,' s lands eer.

De stelling dat kapitalisme en calvinisme goed samengaan heeft degelijke papieren.
Kapitalisme vind ik niet zo'n goed idee.
(Verder kan ik in dit soort zaken zelf een steile calviniste zijn : eerst eens goed kijken naar je eigen fouten...)

Citaat:
En dan kunnen mensen allemaal wel naar het westen wijzen, van jullie schuld.

Dat lees ik niet uit jouw citaat, dat deze mensen hun armoede weten aan het westen.

Ik doe dit overigens wel.
(Calvinisten eigen...)

Citaat:
Ook al reik je de middelen aan om het zelf te doen, dan gebeurd het nog amper.

Ja, en?
Stopt dit project de uitbuiting soms?
Ik lees het als:
1) mensen krijgen een iets lichter leven
2) daar genieten ze van
3) de uitbuiting stopt er niet mee
4) trap na.

Citaat:

Dan ontken jij je eigen aandeel.
Dat is natuurlijk erg goed te begrijpen, want de feiten staan niet elke dag op de voorpagina van de krant. Dat is een kwestie van doorvragen.

Over de enorme rente betalingen uit de "derde (rangs) wereld" aan ons. De geldstroom uit Afrika naar ons is gigantisch, andersom is heel mager.
Over tariefmuren.
Over hoe 'ontwikkelingshulp' ons nog rijker maakt.
(En qua luiheid: dit willen we over het algemeen zo houden. Dit kunnen we uitstekend veranderen.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:11

Waar kan ik daar wat meer over lezen, en dan een beetje de samenvatting?
wat halen wij uit Afrika en waar komt het precies vandaan? Wie verdienen daaraan? Wie zou eraan moeten verdienen? Wat kan Europa daar concreet aan doen?
Een paar links oid? (zelf googlen levert te veel verschillende informatie op)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 10:19

Elisa2 schreef:
Ja, de meesten daar hebben geen werkmentaliteit zoals wij die hebben.

Heb het ook eens gevolgd, was een mooie waterput gebouwd voor alle bewoners (door westerlingen) zodat ze altijd schoon water zouden hebben en hun gewassen water konden geven etc. Westerlingen waren weg en de put werd afgebroken omdat er aan het bouwmateriaal geld verdiend kon worden. Tja, zo schiet het niet op natuurlijk.

Klopt. Het is water naar de zee dragen op deze manier. Toch echt een mentaliteitsdingetje. En dan denken dat ze hier het personeelstekort op kunnen vangen met immigranten die met deze arbeidsethos zijn opgevoed?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:25

Cer schreef:
wat halen wij uit Afrika en waar komt het precies vandaan? Wie verdienen daaraan? Wie zou eraan moeten verdienen? Wat kan Europa daar concreet aan doen?

"Tariefmuren zijn geen oplossing – De Groene Amsterdammer"
Mijn derde hit op het woord tariefmuur, een artikel uit 2007*
, toen heette de premier nog Balkenende, maar het klinkt erg actueel.

Mbt het geld dat uit Afrika komt http://welvaartvooriedereen.nl/2015/03/ ... eggeroofd/

En 'de economie van de chocola' :
import van chocolade uit een 'derde (rangs) wereld land' is mogelijk, maar per reep moet je dan vier of vijf euro vragen. Niet omdat het duur is, maar omdat er een gigantische importheffing op staat. 'Tariefmuur.'
En die muur staat er om 1 enkele reden : 'omdat wij dat leuk vinden' (onze industriële baronnen daar baat bij hebben).
Om die reden staan de chocolade fabrieken in de Zaanstreek. Of in Zwitserland.
En exporteert men alleen cacao met een hele kleine winstmarge. Tony Choc. en Max Havelaar streven naar slaafvrije chocolade, maar dat is niet makkelijk.

Voor koffie geldt hetzelfde: koffiebonen exporteren is te doen,
in Colombia gebrande koffie zou je hier voor een tientje per pak moeten verkopen.
Dus verkoopt men alleen onbewerkte bonen, doorgaans ook voor een hongerloontje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:39

Janneke2 schreef:
Cer schreef:

"Tariefmuren zijn geen oplossing – De Groene Amsterdammer"
Mijn derde hit op het woord tariefmuur, een artikel uit 2007*
, toen heette de premier nog Balkenende, maar het klinkt erg actueel.

Mbt het geld dat uit Afrika komt http://welvaartvooriedereen.nl/2015/03/ ... eggeroofd/

En 'de economie van de chocola' :
import van chocolade uit een 'derde (rangs) wereld land' is mogelijk, maar per reep moet je dan vier of vijf euro vragen.
Om die reden staan de chocolade fabrieken in de Zaanstreek. Of in Zwitserland.
En exporteert men alleen cacao met een hele kleine winstmarge. Tony Choc. en Max Havelaar streven naar slaafvrije chocolade, maar dat is niet makkelijk.

Voor koffie geldt hetzelfde: koffiebonen exporteren is te doen,
in Colombia gebrande koffie zou je hier voor een tientje per pak moeten verkopen.
Dus verkoopt men alleen onbewerkte bonen, doorgaans ook voor een hongerloontje.

Een heel erg links gekleurde krant en een nog linkser gekleurde website. Denk niet dat het helemaal objectief is wat ze posten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:48

janderegelaa schreef:
Siesta omdat het warm is betekent wel dat je ‘s avonds veel langer doorwerkt en dat zie ik daar ook niet gebeuren. Vroeger een kennis op Aruba, die had een garage en als hij 1 auto gerepareerd had stopte hij. Ik heb ze weer verdiend vandaag zei hij dan.

Of we deze instelling in Nederland niet kennen :') Geen minuut langer werken dan 17.00 uur, niet meer uren gaan werken omdat je huurtoeslag dan in gevaar komt en dan zijn er vast ook mensen met een uitkering die best enige vorm van werk kunnen verrichten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:50

Hm, ik lees een aantal dingen..
Een bericht van de VN over de herzieningen voor geld lenen aan Afrika, een bericht uit 2022
Een bericht dat chocola hoe dan ook schaars wordt, want de boeren kunnen het niet bijbenen qua productie (als ze geen extra kunstmest e.d. kunnen gebruiken maar 'ze produceren ook gewoon niet meer')
Producten waar kinderarbeid aan te pas komt moet je niet meer willen importeren / kopen (lijkt mij). Dat heeft wel wat voeten in aarde want zonder kinderarbeid hebben de gezinnen geen geld (lees ik, zijn niet mijn woorden). Fair trade chocola is wel slaaf vrij (tony chocolonely inderdaad niet, maar BC (de grootste) is ook echt absurd groot vwb chocola :oo )

Grappig, ik lees dat Starbucks wel meent te kunnen garanderen dat hun koffie slaafvrij is. Ik lees ook vaak dat het belachelijk gemaakt wordt vanwege de hoge prijs voor hun koffie. En nu lijkt dat dus niet meer dan terecht :j
Wel weer even een goede eye opener.. Chocola moet sowieso minder tot niet (want suiker) en koffie kan wellicht ook van een slaafvrije afkomst gekocht worden..

Als er bedrijven zijn die het wel lukt om arbeiders tegen gangbare omstandigheden aan het werk te hebben, dan is het dus niet onmogelijk inderdaad. En je zou mogen verwachten dat ze ondertussen dus weten hoe dat werkt. Maar het zal gemakzucht zijn (van alle kanten)

Edit: Ik heb even de openingspost gelezen.. die gaat over gas... :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:26

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:59

Cer schreef:
Producten waar kinderarbeid aan te pas komt moet je niet meer willen importeren / kopen (lijkt mij). Dat heeft wel wat voeten in aarde want zonder kinderarbeid hebben de gezinnen geen geld (lees ik, zijn niet mijn woorden).

Vaak is dat de trieste waarheid.

Heb je ooit Afke's tiental gelezen?
Afke wil graag een groot gezin en het is sappelen.
Ze slaagt er in om de kinderen wel naar school te sturen, maar naast school moeten ze wel betaalde klusjes doen.

Ofwel : tot zo'n honderd jaar geleden was het hier krek zo.

Citaat:
Grappig, ik lees dat Starbucks wel meent te kunnen garanderen dat hun koffie slaafvrij is. Ik lees ook vaak dat het belachelijk gemaakt wordt vanwege de hoge prijs voor hun koffie. En nu lijkt dat dus niet meer dan terecht :j
Wel weer even een goede eye opener..

... en naar de letter van de wet is slaafvrij alleen maar een absoluut minimum.

Citaat:
Als er bedrijven zijn die het wel lukt om arbeiders tegen gangbare omstandigheden aan het werk te hebben, dan is het dus niet onmogelijk inderdaad. En je zou mogen verwachten dat ze ondertussen dus weten hoe dat werkt. Maar het zal gemakzucht zijn (van alle kanten)

Edit: Ik heb even de openingspost gelezen.. die gaat over gas... :+

Ja, gemakzucht, hebzucht - noem maar op.
Het kan, maar het gebeurt te weinig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:17

janderegelaa schreef:
tamary schreef:

Met de goede verlichting mogelijk gemaakt door het electriciteitsnet van de laatste 75-150 jaar wel. Daarvoor absoluut niet, je vergeet even dat deze patronen veel ouder zijn dan zeg WOII. De bakermatten van beschaving liggen vrijwel allemaal in die 16-19 graden gemiddeld gebieden (of dat was toen de gemiddelde temperatuur). Dan nog factor geografie er bij (en daglengte ivm groeiseizoen + beschikbaarheid domesticabele planten en diersoorten)en heeft zelfde breedtegraad ook met verschillen qua vorst een aantal heel grote voordelen die bv Afrika en ook Amerika niet hebben. Eurazisch continent bood en biedt flinke voordelen op deze punten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 08:32

Ik heb weinig hoop op een koopkrachtplan van het kabinet. Het enige wat er tot nu toe gelekt is is een tijdelijke energiemaatregel en inzetten op werken meer laten lonen. Daarmee doen ze dus niks voor mensen die aow hebben of arbeidsongeschikt zijn en die dus hun cashflow niet kunnen laten toenemen. Het stelt me in elk geval zwaar teleur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:11

Citaat:
Vroeger een kennis op Aruba, die had een garage en als hij 1 auto gerepareerd had stopte hij. Ik heb ze weer verdiend vandaag zei hij dan.

... is hier iets fout aan, dan?

(Het is geen calvinistisch arbeidsethos - maar ik vind niet dat iedereen krek zoals ik moet leven.)

In materieel opzicht word je er niet rijk van - in andere opzichten kan het juist heel rijk zijn.
Denk aan ontspanning, contact met familie, tijd voor reflexie of vrijwilligerswerk...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:20

elnienjo schreef:
Ik heb weinig hoop op een koopkrachtplan van het kabinet. Het enige wat er tot nu toe gelekt is is een tijdelijke energiemaatregel en inzetten op werken meer laten lonen. Daarmee doen ze dus niks voor mensen die aow hebben of arbeidsongeschikt zijn en die dus hun cashflow niet kunnen laten toenemen. Het stelt me in elk geval zwaar teleur.

We gaan het meemaken met Prinsjesdag!
Je bent nu teleurgesteld over een ‘gelekt’ iets, zou ik niet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:35

Janneke2 schreef:
Citaat:
Vroeger een kennis op Aruba, die had een garage en als hij 1 auto gerepareerd had stopte hij. Ik heb ze weer verdiend vandaag zei hij dan.

... is hier iets fout aan, dan?

(Het is geen calvinistisch arbeidsethos - maar ik vind niet dat iedereen krek zoals ik moet leven.)

In materieel opzicht word je er niet rijk van - in andere opzichten kan het juist heel rijk zijn.
Denk aan ontspanning, contact met familie, tijd voor reflexie of vrijwilligerswerk...

Sterker nog; ik ben ook zo „lui“.
Ik zou het dubbele kunnen verdienen van wat ik nu doe, mijn man ook. Hebben we allebij geen zin in, ik heb genoeg om prettig te leven. Geld kun je toch niet mee je graf in nemen. Een erfenis voor je kind is misschien leuk meegenomen, maar ze krijgen er ook niets van als ze voor hun eigen geld moeten werken.

Hoeveel huisvrouwen gaan nooit meer terug aan het werk omdat het salaris van de man wel voldoende is om de hypotheek te betalen?

Mijn ouders laten ook niet echt wat bijzonders achter straks, mijn vader is al ruim voor zijn pensioen gaan minderen met alleen nog maar projekten waar hij zelf zin in had. Officieel is hij nu met pensioen, maar als er een verbouwing gedaan moet worden dan werkt hij weer wat bij om de buffer aan te vullen, precies genoeg zeg maar.

Lijkt me juist een heel gezonde levensinstelling in een economie die gericht is op groei en destructie. De burnouts vliegen je aan alle kanten tegemoet.

Helaas heeft niet iedereen die keus en dat vind ik eigenlijk veel erger. De mensen die 2 volledige banen naast elkaar runnen om hun noodzakelijke rekeningen te betalen. Ik vind het hoog tijd dat werken op ongeschoold niveau ook meer gaat lonen.
Hie rot ook voor mensen zonder werk, voor mij is het logisch dat je eerst energie gaat stoppen in die werkende minima, anders loont het zich op den duur meer om in de bijstand te zitten. Of ze worden vanzelf wel arbeitsongeschikt door overbelasting.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:46

Wel gek dat andere landen in staat zijn beleid op korte termijn bij te sturen. Terwijl Nederland al grote moeite heeft om het beleid van volgend jaar bij te sturen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:48

Ik vind het vooral bizar dat je 1 dag voor de deadline een „maraton“ zitting moet doen omdat het blijkbaar het hele jaar niet lukt om het eens te worden.
Iedereen weet dat beslissingen onder druk en vermoeidheid zelden goede beslissingen zijn.
Ik hou dus mijn hart vast.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 10:26