Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:40

oomens schreef:
Urbanus schreef:
Condooms kopen of een abortus ondergaan is niet taboe voor mijn generatie. Kan me niet voorstellen dat mensen daar lacherig of stiekem over doen.

Voor jouw generatie in Nederland of geldt dat ook voor jouw generatiegenoten in conservatief-religieus Amerika?

Mijn generatie hier, of had superpony het over conservatief religieus Amerika?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:12

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 27-06-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:19

Dinopino schreef:
Heerlijk om me hier te mogen melden. Ik vier het dat die wet is aangenomen. Ben blij dat iedereen die hier is geboren kon worden. Vier het leven.

Afbeelding

Dinopino

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:27

Sterk argument Urbanus. Goed uitgelegd je standpunt. Ik ben helemaal om.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:30

Dinopino schreef:
Sterk argument Urbanus. Goed uitgelegd je standpunt. Ik ben helemaal om.

Takes one to know one Pino. Want welk leven valt er te vieren als moeder en kind overlijden door complicaties tijdens de zwangerschap omdat de baby niet geaborteerd mag worden?

Vier het leven. Savita Halappanavar is een beetje uitgevierd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:30

ongeveer net zo goed uitgelegd als jouw standpunt Dinopino?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 10:31

Dinopino schreef:
Heerlijk om me hier te mogen melden. Ik vier het dat die wet is aangenomen. Ben blij dat iedereen die hier is geboren kon worden. Vier het leven.

Dan doe ik een poging of jij misschien meer inzicht kan geven in de anti-abortus zienswijze :D. Oprecht benieuwd, hoop echt dat iemand hier inzicht in kan geven en we een nette, respectvolle discussie kunnen hebben.

• Vind jij de rechten van het ongeboren kind in deze belangrijker dan die van de moeder?

• Zo ja, dan vind jij dus dat de overheid iemand [de moeder] mag dwingen haar lichaam te gebruiken, zodat het leven van de ander [de foetus] gered kan worden, correct?

• Als je antwoord op bovenstaande vragen 'ja' is, mag je dan iedereen dwingen om bloeddonor te worden zodat je ook meerdere levens kan redden? Bloed doneren is immers risicoarm en maar een kleine moeite. En wat wbt verplichte orgaandonatie als je overlijdt? Of een nier of stuk lever afstaan tijdens je leven? Hoe ver mag het dan gaan om een leven te redden / waarborgen? Al het leven is waardevol toch?

• Zo nee, waarom is het leven van die ongeboren baby meer waard dan wanneer die baby eenmaal geboren is en bijv. als X-jarige een nieuw orgaan nodig heeft om te kunnen overleven?

• En laten we eerlijk zijn, een zwangerschap is niet zonder risico en het kan blijvende schade of zelfs de dood tot gevolg hebben. Vind jij dat de overheid mensen dan alsnog kan dwingen om deze "aandoening" te ondergaan. die bovendien (mogelijk blijvende) schade veroorzaakt aan je lichaam? Of zelfs de dood tot gevolg heeft?

• En wat als de moeder in levensgevaar is of de baby niet levensvatbaar. Mag abortus dan wel? Waarom wel/niet?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-06-22 10:34, in het totaal 4 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:31

Volgens mij ben ik gewoon weer de megolio die op een troll heeft heeft gereageerd.

Sorry mensen!

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:34

Dinopino schreef:

Vier het leven! Ook als:
De vrouw overlijdt door complicaties in de zwangerschap of de geboorte
De vrouw opgepakt wordt doordat haar miskraam als abortus word gerekend
De vrouw de rest van haar leven moet zorgen voor een ernstig gehandicapt kind wat ze geforceerd heeft moeten baren
De vrouw getraumatiseerd de rest van haar leven naar het product van haar verkrachting/incest moet kijken
Het kind door de vrouw opgegeven wordt voor adoptie en totdat het volwassen is in het traumatische jeugdzorg systeem terechtkomt
Het kind opgroeit in een gezin waar het compleet ongewild is met alle mentale trauma’s tot gevolg.
Vul maar aan.

Wat moet je een verschrikkelijke plaat voor je kop hebben om deze wet te vieren. Zum kotsen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:38

Summerfly schreef:
Dinopino schreef:

Vier het leven! Ook als:
De vrouw overlijdt door complicaties in de zwangerschap of de geboorte
De vrouw opgepakt wordt doordat haar miskraam als abortus word gerekend
De vrouw de rest van haar leven moet zorgen voor een ernstig gehandicapt kind wat ze geforceerd heeft moeten baren
De vrouw getraumatiseerd de rest van haar leven naar het product van haar verkrachting/incest moet kijken
Het kind door de vrouw opgegeven wordt voor adoptie en totdat het volwassen is in het traumatische jeugdzorg systeem terechtkomt
Het kind opgroeit in een gezin waar het compleet ongewild is met alle mentale trauma’s tot gevolg.
Vul maar aan.

Wat moet je een verschrikkelijke plaat voor je kop hebben om deze wet te vieren. Zum kotsen.

Toevoeging:

Het kind ondraaglijk lijdt door een aandoening.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:41

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 27-06-22 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:43

Dinopino schreef:
Urbanus dat is je argument. Een grote foto zonder tekst, iemand een troll noemen die jou argument niet begrijpt. En dan vragen jullie serieus waarom die 8% niet reageert. Op wat moeten ze reageren?
Op een Urbanus die niet inhoudelijk reageert maar enkel met emotionele plaatjes. Kan je ook wel een filmpje van Babys op een lopende band laten zien, die vanwege hun organen zijn gekweekt.
Dat is geen discussie en daarom denk ik ook niet dat er nog iemand reageert.

Ik heb letterlijk argumenten eronder gezet, moet ik het je voorlezen ofzo? :')

Baby's die gekweekt worden op een lopende band? Oh dear :')
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 27-06-22 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:43

Dit is precies de reden dat mensen zich hier niet willen melden. Ze worden overvallen en met een mes op de keel ''gedwongen'' onze tegenargumenten te weerleggen. Op die manier kan je geen discussie voeren.

Wellicht heeft zo iemand voorargumenten die niet persé jouw tegenargumenten weerleggen, maar voor hem of haar wel opwegen tegen die zelfde tegenargumenten.

Geef iemand de ruimte...

Ik zie zelf niet in waarom mensen (zeker vrouwen!) voor deze verandering zijn, maar dat neemt niet weg dat iemand anders geen andere mening mag hebben en deze moet kunnen aangeven zonder meteen overvallen te worden.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:44

Dinopino schreef:
Kan je ook wel een filmpje van Babys op een lopende band laten zien, die vanwege hun organen zijn gekweekt.

Waar komt deze informatie vandaan?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:49

Bij mij uit de buurt, maar die ga ik echt nooit plaatsen omdat dit voor moeders een trauma kan opleveren. Het voegt ook niets toe aan een discussie het is enkel met emotionele plaatjes elkaar toegooien. Precies wat Urbanus doet.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:57

Dinopino schreef:
Urbanus dat is je argument. Een grote foto zonder tekst, iemand een troll noemen die jou argument niet begrijpt. En dan vragen jullie serieus waarom die 8% niet reageert. Op wat moeten ze reageren?
Op een Urbanus die niet inhoudelijk reageert maar enkel met emotionele plaatjes. Kan je ook wel een filmpje van Babys op een lopende band laten zien, die vanwege hun organen zijn gekweekt.
Dat is geen discussie en daarom denk ik ook niet dat er nog iemand reageert.

Summerfly en waarom mag een baby die door incest is ontstaan niet leven? Welke moeder heeft een hekel aan zijn kind omdat het niet zo is als het moeten zijn. En al die mensen die te horen gekregen hebben van hun moeder dat ze ongewild zijn. Zo kan je doorgaan. Ga jij de mensen met down-syndroom ook maar vertellen dat ze gelukkig mogen zijn dat ze leven, en hun moeder niet van het recht van abortus heeft gebruikt.

En waarom zou een vrouw geforceerd zijn om een baby te moeten dragen, baren en verzorgen als het haar zo oneindig veel verdriet brengt? Moeder zijn is geen magisch wondermiddel wat al je pijn en verdriet weghaalt zodra het kind geboren word, al zijn veel mensen zoals jij daar wel van overtuigd.
Er zijn ontelbaar veel mensen die een kind geen liefdevolle of stabiele situatie kunnen bieden om wat voor reden dan ook. Gun jij ze dat? Heb je liever twee zielsongelukkige mensen (vrouw en kind) dan één gelukkige?

Vreselijk typisch dat je moeders geen trauma wil geven van een filmpje, trouwens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 11:13

Molfre schreef:
Dit is precies de reden dat mensen zich hier niet willen melden. Ze worden overvallen en met een mes op de keel ''gedwongen'' onze tegenargumenten te weerleggen. Op die manier kan je geen discussie voeren.

Wellicht heeft zo iemand voorargumenten die niet persé jouw tegenargumenten weerleggen, maar voor hem of haar wel opwegen tegen die zelfde tegenargumenten.

Geef iemand de ruimte...

Ik zie zelf niet in waarom mensen (zeker vrouwen!) voor deze verandering zijn, maar dat neemt niet weg dat iemand anders geen andere mening mag hebben en deze moet kunnen aangeven zonder meteen overvallen te worden.

Volgens mij probeer ik gewoon een nette discussie op te starten :). Ik ben oprecht benieuwd hoe deze mensen naar die punten kijken en we kunnen prima een gesprek voeren en elkaar daarbij in waarde laten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:15

inderdaad imandra. ik vraag me dat ook gewoon af. Hoe werkt die gedachtengang? Is het iets wat het geloof voorschrijft en daarmee af, of is het zo dat je dan toch nog nadenkt over de argumenten die hier gegeven worden. Hoe/wat/waarom??

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:17

Dinopino schreef:
Bij mij uit de buurt, maar die ga ik echt nooit plaatsen omdat dit voor moeders een trauma kan opleveren. Het voegt ook niets toe aan een discussie het is enkel met emotionele plaatjes elkaar toegooien. Precies wat Urbanus doet.

Oh meid, pb het me maar hoor. Ik ben wel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:17

Als je dat oprecht wilt weten dan is het misschien verstandiger gewoon met een simpele open vraag te beginnen zoals: "zou je dat verder toe willen lichten?". Dat lijkt me beter werken dan een complete vragenlijst met "als je daar nee op antwoord, wat vind je dan van dit hypothetische rampscenario waar je impliciet mede verantwoordelijk voor bent?" (gechargeerd).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:19

tja, ik heb een vraag gesteld, aan Anjali in dit geval. Niks bijzonders, niet aanvallend etc.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:21

Ik ben ook benieuwd wat de antiabortus stemmers vinden als de vrouw in levensgevaar verkeert door de zwangerschap. Of ze dan nog steeds de foetus willen laten overleven en de vrouw dood willen laten gaan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:26

IMANDRA schreef:
Dinopino schreef:

Dan doe ik een poging of jij misschien meer inzicht kan geven in de anti-abortus zienswijze :D. Oprecht benieuwd, hoop echt dat iemand hier inzicht in kan geven en we een nette, respectvolle discussie kunnen hebben.

• Vind jij de rechten van het ongeboren kind in deze belangrijker dan die van de moeder?

• Zo ja, dan vind jij dus dat de overheid iemand [de moeder] mag dwingen haar lichaam te gebruiken, zodat het leven van de ander [de foetus] gered kan worden, correct?

• Als je antwoord op bovenstaande vragen 'ja' is, mag je dan iedereen dwingen om bloeddonor te worden zodat je ook meerdere levens kan redden? Bloed doneren is immers risicoarm en maar een kleine moeite. En wat wbt verplichte orgaandonatie als je overlijdt? Of een nier of stuk lever afstaan tijdens je leven? Hoe ver mag het dan gaan om een leven te redden / waarborgen? Al het leven is waardevol toch?

• Zo nee, waarom is het leven van die ongeboren baby meer waard dan wanneer die baby eenmaal geboren is en bijv. als X-jarige een nieuw orgaan nodig heeft om te kunnen overleven?

• En laten we eerlijk zijn, een zwangerschap is niet zonder risico en het kan blijvende schade of zelfs de dood tot gevolg hebben. Vind jij dat de overheid mensen dan alsnog kan dwingen om deze "aandoening" te ondergaan. die bovendien (mogelijk blijvende) schade veroorzaakt aan je lichaam? Of zelfs de dood tot gevolg heeft?

• En wat als de moeder in levensgevaar is of de baby niet levensvatbaar. Mag abortus dan wel? Waarom wel/niet?

Op deze manier zou ik ook heel graag een discussie voeren met iemand, want ik ben ook oprecht benieuwd naar hoe de gedachtegang gaat.
Ik verwacht (of hoop) dat de mensen die voor de anti-abortus regels zijn vaak veel genuanceerder zijn dan deze wetten of hoe ze soms weggezet worden.
Wanneer de baby niet levensvatbaar is, de zwangere vrouw in levensgevaar is of bijvoorbeeld bij seksueel misbruik zullen de meeste er echt wel veel milder in zijn.
Misschien is deze gedachte naïef hoor, maar juist daarom zou ik graag dat soort gesprekken zien op een normale manier.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:29

Ik heb vooral een beetje het idee dat anti-abortus mensen die zich "pro-life" noemen (want wees eerlijk, pro-life ben je niet als je tegen het leven van de vrouw bent), dat die niet in de gaten hebben hoe groot de gevolgen zijn van een ban op abortus.

Die mensen hebben volgens mij geen flauw benul van de risico's van een zwangerschap, de mentale tol die het eist van een vrouw.

Ze hebben niet door dat een ban op abortus ervoor zorgt dat er talloze vrouwen gaan overlijden. Vanwege de levensreddende abortus die niet uitgevoerd mag worden, vanwege een abortus die ergens in een achteraf steegje uitgevoerd wordt, van vrouwen die zelfmoord plegen omdat ze de mentale gevolgen niet aan kunnen.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:29

@Dinopino

Maar je licht niks toe. Er worden normale vragen gesteld, uit interesse. Maar je reageert niet. En dan zeg jij, oh wat een fijne discussie. Imo is het heel normaal om geïrriteerd te raken als mensen maar steeds de vraag ontwijken.

Maar oké, licht je beeld dan eens toe? En niet in 2 zinnen, daar hebben we niks aan.

Edit:
Al die hypothetische rampscenario's zijn niet zo hypothetisch. Waarom denk jij dat al die abortussen gepleegd worden, omdat ze het zo geweldig leuk vinden om te doen? 8)7
Laatst bijgewerkt door Appeltje_1 op 27-06-22 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt