oomens schreef:Hipmeisje schreef:Ik heb geen antwoord op jouw vraag die je daarna stelt, omdat ik niet voor de doodstraf ben.
Ik evenmin, dus dan zijn we het daarover eens.
Ik ben wel een voorstander van het veel ruimer toepassen van levenslang.
Overigens, een argument wat hier vaak genoemd wordt tegen levenslang, namelijk de kosten van een gevangene, dat kan dan ook grotendeels van tafel.
Een groot deel van de kosten zitten niet in de huisvesting zelf, maar in de begeleiding, opvolging en activiteiten voor gedetineerden, die ervoor moeten zorgen dat zij zo goed mogelijk kunnen terugkeren in de maatschappij.
Heel waardevol voor degenen voor wie terugkeer een einddoel is, want daarin zit inderdaad een groot deel van de recidivepreventie, die in Nederland best wel goed werkt.
Voor degenen die sowieso niet meer hoeven terug te keren in de samenleving, kun je al die programma's schrappen, en dat zal ongetwijfeld de kosten een flink stuk drukken.
Ook zonder dat je mensen in een middeleeuwse kerker op water en brood en met een bal aan hun voet gooit (het beeld dat nog weleens gekscherend wordt opgeworpen), kun je een heel stuk drukken in de kosten als je enkel een cel/kamer, g/w/l, bewaking, voeding, kleding, basale medische zorg, en eventueel af en toe luchten hoeft te betalen.
Dat is weer een andere discussie, of meer mensen levenslang opgelegd zouden moeten krijgen.
Daar zou ik het misschien nog wel mee eens kunnen zijn.
Overigens weet ik niet zo goed of je die kosten flink kunt drukken. Als jij je hele leven lang in de bak zit, of een of andere instelling, denk ik dat je mentaal nog wel eens goed naar de haaien kan zijn. Misschien hebben deze lui juist hulp nodig om ook te kunnen functioneren in een dergelijke instelling. Of komen er speciale instellingen waar deze mensen samen worden opgesloten, geen/minder hulp krijgen, en zich mogen/kunnen ontwikkelen tot god weet wat?