Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:04

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Misschien gaan mensen breder oriënteren als er geen wedstrijddisciplines meer zijn?

Bij de Facebookreacties gaan ze er vanuit dat paarden massaal worden weggedaan en de worst in moeten als sport niet meer mag.
Als je dat denkt heb je 'm.i. geen kijk op de paardenhouderij in al zijn facetten.

Ben je nu werkelijk zo naief om te denken dat het daarbij blijft. Als ze hun zin eenmaal gekregen hebben om de wedstrijdsport te verbieden dan is de volgende stap om ook dat leuke paardvriendelijke wat jij met jouw paarden doet te verbieden. En dat is dan nog maar een kleintje omdat danalle invloed met geld weg is.

Ik zou zeggen wees maar blij dat er inloedrijke mensen in de paardenwereld bestaan. En geniet van alle mooie dingen die jij met jouw paarden doet. Zonder de invloed van het grote geld zijn alle recreatieruiters, parelli mensen en andere natural paardenmensen verloren tegenover het Woke geweld.

Ik denk dat het in mijn leven wel zo blijft :j
Bedenk ook dat veel mensen die niet veel met topsport hebben wel huisdieren, waaromder vast ook paarden, hebben. Dus wie is: Ze?

Topsport met wezens die geen stem hebben is discutabel en daardoor een kwestie die regelmatig ethisch getoetst moet worden. Topsport vraagt namelijk offers, mentaal en fysiek. Als volwassen mens kun je die keuze zelf maken als kind of dier niet.

De grote invloed en het gote geld doen niet echt iets positiefs voor paardwelzijn.
Waarom zijn er nog geen wettelijke richtlijnen voor het houden van paarden? Zou toch zo geregeld moeten zijn?
Wel een lobby voor het BTW-percentage maar zeker niet voor een wettelijk vastgelegd paar uur vrije beweging met contact met soortgenoten?

Het grote geld in de sport heeft al veel kapot gemaakt. Ruiters die van nationaliteit veranderen een teamplaats kopen en rijke ruiters die erbarmelijk zitten maar toch op hoog niveau proberen te springen.
Endurance is als tak van de paardensport volledig kapot gemaakt door het grote geld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:22

Voor paardenwelzijn heeft het grote geld inderdaad niet veel goeds gebracht. Voor het feit dat jij door kunt gaan wat jij met jouw paarden doet dan weer wel. Helaas houdt de woke anti paardrijlobby niet op bij de topsport.

We leven in een tijd waarin leven en laten leven niet meer bestaat. We leven in een tijd waarin het draait om belangenclubjes die hun wil aan anderen proberen op te leggen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:39

Loretta schreef:
Voor paardenwelzijn heeft het grote geld inderdaad niet veel goeds gebracht. Voor het feit dat jij door kunt gaan wat jij met jouw paarden doet dan weer wel. Helaas houdt de woke anti paardrijlobby niet op bij de topsport.

We leven in een tijd waarin leven en laten leven niet meer bestaat. We leven in een tijd waarin het draait om belangenclubjes die hun wil aan anderen proberen op te leggen.

Ik wist niet dat populisme ook al een ding was in paardensport. :+

Ik denk persoonlijk dat de paardensport als branche een signaal moet geven te willen luisteren en actief de paardensport te willen verbeteren. Als dat niet gebeurt, dan verwacht ik dat de 'woke anti paardrijlobby' ( :+ ) gigantisch gaat groeien de komende jaren. Mede omdat er alleen maar meer voorbeelden bij gaan komen, maar vooral omdat mensen dan kunnen zeggen: "Zie je wel, ze willen zelf niets verbeteren, dus moeten wij het maar doen."

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 21:56

Hiraeth schreef:
[Mede omdat er alleen maar meer voorbeelden bij gaan komen, maar vooral omdat mensen dan kunnen zeggen: "Zie je wel, ze willen zelf niets verbeteren, dus moeten wij het maar doen."

Dat komt omdat we in een tijd leven waarin iedereen zich overal graag mee bemoeit.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:02

En is dat niet geheel terecht, als de paardensector zelf zo krampachtig lijkt te doen als mensen beginnen over misstanden binnen het wereldje? Ze hebben groot gelijk.

Popstra

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:10

Nogmaals als de sport word verboden, mag niemand meer op zn paard zitten.

Denk dat velen zich dat nog niet helemaal beseffen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:16

Popstra schreef:

Ik voor één zou het missen maar mijn paarden zouden gewoon blijven. Als je dat niet kan zeggen zonder te liegen dan heb je IMO niks in de paardensport te zoeken. En ja, ik weet dat ik nu tegen heel veel schenen ga schoppen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:43

Popstra schreef:

Dat zou voor mij niet heel veel verschil maken. Wandel nu al veel met haar en dan nog wat meer. Paard mag, onder normale omstandigheden, ook gewoon blijven tot ze haar laatste adem uitblaast ook al zou ze 25 jaar weidedecoratie zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 22:52

Popstra schreef:

Dat zou me werkelijk geen bal uitmaken? Zou ik het rijden missen? Ja, in het begin wel. Maar er is zoveel leuks wat je met en naast een paard kan doen.......

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:22

We eten dieren en dan zou ermee sporten niet meer mogen? Hoe langer hoe gekker in de woke-maatschappij...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:25

Ja, of je gaat met je tijd mee. Voortschrijdend inzicht heet dat.

Ik vind dit echt van die boomer aanstelleritis. We leren steeds meer over paardenpsychologie en je kunt ook natuurlijk gewoon op een ethische manier met je dieren omgaan. Overigens mag het eten van dieren van mij ook wel ter discussie staan.

Ik ben geen vegan, maar de varkensindustrie is nou niet iets waar je blij van wordt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:33

Dat zogenaamde 'voortschrijdend inzicht' heeft ons de laatste paar jaar niet veel positiefs gebracht...
Voor je er erg in hebt gaat niet alleen topsport maar 't uberhaupt houden van een huisdier in de ban als je die petatypes hun gang laat gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:39

elnienjo schreef:
Dat zogenaamde 'voortschrijdend inzicht' heeft ons de laatste paar jaar niet veel positiefs gebracht...
Voor je er erg in hebt gaat niet alleen topsport maar 't uberhaupt houden van een huisdier in de ban als je die petatypes hun gang laat gaan.

hoofdzakelijk omdat er niets mee gedaan wordt. Veel blabla maar niks in praktijk. Wat is er de afgelopen tien jaar daadwerkelijk veranderd in de sport dat het welzijn van de dieren verhoogt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 23:42

elnienjo schreef:

Mij wel hoor, en mijn paard ook.

Al valt het in mijn geval mee, ik geloofde toch al nooit dat paarden je in de maling nemen, of die dominantie bullshit.

En verder heb je het zelf in de hand. Als je up to date blijft met de kennis en ook zo met je paard omgaat, valt het erg mee. Maar als je het, wat was het ook weer? Oh ja:

elnienjo schreef:
Hoe langer hoe gekker in de woke-maatschappij...

blijft noemen, verandert er natuurlijk niets. En dan zal het op den duur best wel terecht zijn dat je niet meer mag rijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 00:23

elnienjo schreef:

Zolang er mensen zijn die huisdierrassen fokken met een patent op gezondheidsproblemen is dat voor een deel te begrijpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 00:26

elnienjo schreef:
We eten dieren en dan zou ermee sporten niet meer mogen? Hoe langer hoe gekker in de woke-maatschappij...

Niet iedereen eet dieren.

Als je graag veel bij het ouden houd is stoppen met het gebruiken van een modewoord waarvan de context zoek is een goed idee.
Woke.... :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 02:45

pol013 schreef:
Geen vooroordelen over andere sporten? Wielrenners? Motorrijders? Hockey(meisjes). Vooroordelen volop hoor. Daar zijn we niet uniek in.

Nog los van het feit: het gros van NL vind paardensport dikke prima (of heeft er gewoon totaal geen mening over). Dat is 3 jaar geleden nog eens onderzocht.
(wat niet wil zeggen dat we los daarvan geen vooruitgang moeten boeken. Maar die intrinsieke motivatie heb ik zelf wel. heb ik geen ander voor nodig)

Die noemde ik nou net niet. Natuurlijk zijn er meer vooroordelen of zogenaamde grapjes, maar als je het mensen vaak echt vraagt vinden ze paardrijden geen sport en ook vaak zielig voor de paarden. Kan onderzocht zijn, maar als ik kijk naar hoeveel je om je heen hoort als je het verteld, zijn dat toch aardige aantallen.

Loretta schreef:
Ben je nu werkelijk zo naief om te denken dat het daarbij blijft. Als ze hun zin eenmaal gekregen hebben om de wedstrijdsport te verbieden dan is de volgende stap om ook dat leuke paardvriendelijke wat jij met jouw paarden doet te verbieden. En dat is dan nog maar een kleintje omdat danalle invloed met geld weg is.

Ik zou zeggen wees maar blij dat er inloedrijke mensen in de paardenwereld bestaan. En geniet van alle mooie dingen die jij met jouw paarden doet. Zonder de invloed van het grote geld zijn alle recreatieruiters, parelli mensen en andere natural paardenmensen verloren tegenover het Woke geweld.

Zo makkelijk gaat het allemaal niet. De sport verbieden is een apart onderwerp van paardrijden of paarden houden. Zeker het houden van paarden komt nog lang niet in gevaar, omdat je dan ook problemen gaat krijgen met het houden van andere dieren.

En het laatste stukje is een beetje jammer.
Als er geen recreatie ruiters zijn, geen fans van de paardensport etc, valt er ook niks meer te verdienen. Dan worden evenementen niet meer bezocht, merk artikelen niet meer grootschalig verkocht etc. Dus ook die mensen met dat grote geld hebben belang bij ons, recreanten, paardenliefhebers.

En Parelli is zelf zo commercieel, daar gaat ook genoeg geld in om. Sws de HMS goeroe's en volgers.

Popstra schreef:

Dat is nog helemaal nergens gezegd. Dat roepen mensen om de sport te verdedigen en recreanten bang te maken, zodat die zich ook achter de sport scharen.
Maar sport met dieren verbieden, is echt al moeilijk zat.

Misschien dat er een groep daarna verder wil met paardrijden en paarden houden verbieden, maar dat kan je echt voor zijn, als de paarden mensen nu op tijd laten zien dat ze wel fatsoenlijk met hun dieren kunnen omgaan. Als er geen oliebol naar buiten komt, is er te weinig grond om dingen verder te verbieden.

Daarbij is de sport iets wat de mens voor zichzelf doet. Sommige paarden vinden het vast heel leuk, maar ze kunnen ook prima zonder als je ze voldoende afwisseling biedt. Net als alle onzin om paarden heen om de eigenaren en ruiters zich beter te laten voelen. Het dondert een paard niks wat voor broek, laarzen, trui of vest iemand aan heeft.

Er worden zelfs paarden op kleur gefokt bijvoorbeeld en dat vinden mensen dan geweldig...........Dat doen mensen voor zichzelf.

En dat is precies waar het om gaat. Laat je zien of je een paard kan trainen, met een paard kan samenwerken? Of wil iemand alleen een lintje en anderen laten zien wat ze kunnen??

Er zijn meer dan genoeg wedstrijd ruiters die niet eens fatsoenlijk met hun paard aan de hand kunnen lopen. En DE smoes; We hebben hete paarden.
Heb trainers/sporters gesproken die nog geen rondje in het bos durven te rijden en wederom met tig smoesjes komen, ofwel; paarden krijgen de schuld.

imo had de sport helemaal niet zo hoeven te groeien en is het ook prima als het aantal paarden in bezit weer langzaam dunner wordt. Ze hoeven niet massaal naar de slager, maar het dunt vanzelf uit als er voor een dood paard, niet altijd een paard terugkomt bijv.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 04:58

Want recreatief rijden doet met niet ,voor zichzelf,??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 07:57

Iedereen houd dieren voor zichzelf.
De kat, de hond, een vogel, een konijn en ook een paard.
Hoe dat gedaan wordt is belangrijk.
En mensen kunnen dat blijkbaar niet zelf verbeteren.
Nadeel er zijn geen wetten voor. En dat beetje wet wat we hebben schiet meestal te kort.
Zoals verwaarloosde dieren voordat die eens in beslag genomen worden..
En eigenaren die vrolijk daarna verder gaan.

Met paarden niet anders.

De eerder genoemde varkens industrie heeft regels.
Al jaren op een rij strenger.
X oppervlakte per dier als voorbeeld.
Misschien nog steeds niet streng genoeg. Maar in tegenstelling tot de paardenhouderij zijn er regels.

Dus ga daar alvast beginnen.
Maar de paardenhouders, je weet wel die mensen die zoooveeeel van hun paard houden steigeren het hardste dan.
Want ja hier kan dat niet anders. Hier is dat eenmaal zo. Het is al zo duur.

En dan hebben we het niet over dure sportpaarden. Niet over sport rijden.
Nee gewoon de stal op de hoek.

Willen we paarden blijven houden gooi je smoesjes overboord en doe er wat aan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:26

Hebben jullie van de week niet meegekregen dat een grote pensionhouder (ça 150 paarden) dreigt te moeten gaan stoppen wegens de natuur? Denk dat mensen met paarden niet moeten bijdragen aan dit soort rare fratsen van de regering en juist achter paardensport en paardenhouderij moeten staan om een vuist te maken. Na de koeien en varkens komen anders ongetwijfeld steeds vaker paarden onder vuur te liggen waardoor 't voor een recreatieruiter ook onmogelijk en/of onbetaalbaar gemaakt om z'n paard te kunnen blijven behouden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:45

elnienjo schreef:
Hebben jullie van de week niet meegekregen dat een grote pensionhouder (ça 150 paarden) dreigt te moeten gaan stoppen wegens de natuur? Denk dat mensen met paarden niet moeten bijdragen aan dit soort rare fratsen van de regering en juist achter paardensport en paardenhouderij moeten staan om een vuist te maken. Na de koeien en varkens komen anders ongetwijfeld steeds vaker paarden onder vuur te liggen waardoor 't voor een recreatieruiter ook onmogelijk en/of onbetaalbaar gemaakt om z'n paard te kunnen blijven behouden.

Misschien moeten we bij het onderwerp blijven?

Het gaat in dat specifieke geval er niet omdat het een paardenhouderij is een veehouder had ook zijn bedrijfsvoering extreem aan moeten passen.
We leven in Nederland op een kleine oppervlakte met veel mensen en dat geeft grote uitdagingen om voor alles een plek te vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 08:51

Popstra schreef:
Want recreatief rijden doet met niet ,voor zichzelf,??

Dieren houden doe je sowieso voor jezelf :j

Sommige diereneigenaren hebben bijzondere ideeën over welzijn dus wetten en regels zijn nodig.
Helaas, blijkt uit de praktijk dat er veel mensen zijn die zonder regels geen verandering doen. Denk aan hondenrassen met welzijnsproblemen. Met regels ook niet altijd, denk aan het coupeerverbod bij trekpaarden...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 09:04

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:

Misschien moeten we bij het onderwerp blijven?

Het gaat in dat specifieke geval er niet omdat het een paardenhouderij is een veehouder had ook zijn bedrijfsvoering extreem aan moeten passen.
We leven in Nederland op een kleine oppervlakte met veel mensen en dat geeft grote uitdagingen om voor alles een plek te vinden.

Die paardenhouder moet inkrimpen of weg omdat natuurgebieden aan elkaar gekoppeld moeten worden door natte bodem waar je met goed fatsoen geen paarden op kan zetten. Paarden eigenaren hebben in die omgeving weinig andere stallingsmogelijkheid dus drijf je mensen tot verkoop of tot dieronvriendelijker stallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:09

Is ook in mijn gedachten opgekomen Elnienjo..het is een andere discussie maar ik krijg ook het idee dat ze boeren en paardenhouders weg willen hebben voor de grond om er huizen op te bouwen. Ruimtegebrek is een van de problemen in NL en op veel stallen, teveel mensen, teveel dieren.

Het zou gewoon zo mooi zijn als de focus gaat veranderen op hoe je goed een paard traint en daarvoor beloond wordt ipv het resultaat. En dat kan op alle lagen en niveau's, samenwerking..paarden begrijpen etc. De paardenhouderij zou zachter mogen worden, voor elkaar en voor de dieren.

Vroeger werd er natuurlijk niet gefilmd dus ecxessen waren niet te zien, nu wel en nu ligt alles onder een vergrootglas. Het helpt al als je op je eigen social media goede dingen deelt die je doet met je paard merk ik zodat leken een breder beeld krijgen dan alleen de ecxessen.

Nu worden er weer evenementen georganiseerd dus ik ben benieuwd of er verandering te zien gaat zijn in de sport in NL.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:41

Artikel 1.3 van de Wet Dieren: de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:
a.dorst, honger en onjuiste voeding;
b.fysiek en fysiologisch ongerief;
c.pijn, verwonding en ziektes;
d.angst en chronische stress;
e.beperking van hun natuurlijk gedrag;
voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.

En artikel 2.1:
1 Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen.

2 Tot de in het eerste lid verboden gedragingen worden in ieder geval gerekend:

a.een dier arbeid doen verrichten die kennelijk zijn krachten te boven gaat of waartoe het uit hoofde van zijn toestand ongeschikt is.

Er is wel wetgeving, maar misschien moet er op gehandhaafd worden?