Vegan

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:17

Kinke schreef:
maar blij dat ze naar buiten gaan na de stalperiode is iets heel anders dan iedere dag behoefte hebben aan spelen. Maar goed, blijkbaar hebben wij hele rare koeien.
Of iets diervriendelijk is, hangt af van de boer, niet van wel of niet biologisch. En er zijn inderdaad biologische boeren die geen medicijnen willen geven, ook al mag het wel. Koe kan dus onnodig creperen of je voert ze direct af (staat natuurlijk geweldig in de BBP en voor je dierdagdosering)


Ja er zijn ook niet biologische boeren die hun koeien laten creperen omdat een veearts nou eenmaal duur is. Zulke mensen heb je er helaas altijd tussen zitten, heeft inderdaad niets te maken met wel of niet biologisch.

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:57

Jessix schreef:
Kinke schreef:
maar blij dat ze naar buiten gaan na de stalperiode is iets heel anders dan iedere dag behoefte hebben aan spelen. Maar goed, blijkbaar hebben wij hele rare koeien.
Of iets diervriendelijk is, hangt af van de boer, niet van wel of niet biologisch. En er zijn inderdaad biologische boeren die geen medicijnen willen geven, ook al mag het wel. Koe kan dus onnodig creperen of je voert ze direct af (staat natuurlijk geweldig in de BBP en voor je dierdagdosering)


Ja er zijn ook niet biologische boeren die hun koeien laten creperen omdat een veearts nou eenmaal duur is. Zulke mensen heb je er helaas altijd tussen zitten, heeft inderdaad niets te maken met wel of niet biologisch.


Precies,

En voor mij nog een heel belangrijke reden om voor biologisch te kiezen,
https://biolekkervoorje.nl/actueel/417/

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:37

Poekkie schreef:
Ik niet. Vegetarisch is nog ok, maar veganisten hou ik zeer bewust uit mijn vriendengroep.
Die groep gaat imo veel te ver.

Dit begrijp ik niet. Wat maakt het jou uit wat anderen wel of niet eten...

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:19

Avalanche schreef:
Nederlandse koeien ja :')

Probeer hetzelfde met een Limousin koe, of een Oostenrijkse koe en je hebt een groter probleem :')
Koeien zijn heus niet zo mak hoor, genoeg verhalen van mensen die op de hoorns zijn genomen of koeien die elkaar op de hoorns nemen.

Stieren zijn vaak niet eens te houden, zelfs voor mensen die er echt, echt echt heel handig mee zijn, hengsten wel.
Je kunt koeien wel trainen, maar ze zijn niet zo trainbaar als paarden, paarden zijn veel intelligenter en veel meer gericht op samenwerking. En er zijn niet zoveel mensen die echt handig zijn met paarden, daarom is de vraag naar brave (lees: paarden zonder eigen mening en persoonlijke grenzen) zo groot.


Ja, rassen verschillen, maar dat zijn ook keuzes die men maakt. Ik heb echt wel flink meegeholpen met melken, scheren, buiten en binnen zetten, bevallen etc.

En zoals ik al eerder schreef; we hebben het over het gedrag van koeien, in de situatie zoals ze al jaren worden gehouden.

Problemen met paarden komen ook heel vaak door verkeerd management, slecht voeren, verkeerd trainen etc. Paarden hebben vaak geheel onterecht een slechte reputatie, waar daar nog veel rechtgetrokken kan worden bij een beter management en omgang.

En brave paarden worden vaak genoeg minder braaf door de mens.........

superpony
Berichten: 25405
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:33

Kinke schreef:



Ik ga er eigenlijk vanuit dat mensen met koeien zelf ook kunnen bedenken hoe een koe "hoort" te leven. Wat de basis behoefte zijn van een koe.

Dan moet je het gedrag niet vergelijken met koeien die veel of alleen op stal staan nee.

Qua afspenen lijkt het alsof je dat afstoten zielig vindt, maar wie zegt dat het niet de natuur is en van beide kanten veel beter werkt?

Ik trek toch even de vergelijking met andere dieren, paarden, honden en katten bijv. Heel veel mensen hebben problemen en verzinnen van alles als oplossing. Toch ligt de oorzaak van veel problemen bij merrie en veulen alleen, weinig buiten, weinig meemaken, te vroeg afspenen, slechte opfok.

Bij honden ook problemen bij te jong uit het nest en zijn zelfs regels voor. Katten net zo.

Maar als het aaibaar is en in huis loopt, vinden mensen dat veel belangrijker. Dan is broodfok slecht en mogen de fokkers opgehangen worden. Om vervolgens een stukje vlees in de supermarkt te halen.......Of een pak melk, boter etc.

Koeien kunnen ook genieten van buiten lopen, variatie zoals bomen, zand, willen vaak wel sociaal contact, aandacht, lekker borstelen, vandaar ook de grote borstels etc.

Ja, er zijn veel regels en veel boeren hebben al veel moeten aanpassen. Maar waar het in deze discussie over gaat zoals het direct weghalen van het kalf, het veel binnen staan, de hoorns eraf etc, is nog steeds hetzelfde.
En ja, dan zijn boeren snel geirriteerd en schieten in de verdediging. Maar hun redenen om het te doen zoals ze het doen, komt ook voort uit beperkingen qua ruimte, regels en kosten. Dan moeten we daar naar kijken en niet naar elkaar wijzen, maar naar de mogelijkheden voor boeren om wel de omstandigheden te verbeteren.

Nogmaals; nu gaat het om melkvee. Maar mestkalveren is echt nog een stap erger hoe het daar gaat, net als op de varkensboerderijen.
De consumenten betalen weinig, maar als mensen gewoon niet meer hebben, moeten ze keuzes maken.

Mensen die nu alternatieven kiezen, worden echt vreselijk voor gek gezet, in hokjes gestopt etc. Maar denk oprecht dat veel mensen niet een die hard vega zijn, maar de keuze maken vanwege de omstandigheden.

Ik eet ook liever minder vlees of kip, maar wel met betere herkomst, eieren net zo. Melk en boter minimaal. Maar ik probeer ook niks weg te gooien en zo bewuster te leven.

herr_balou
Berichten: 1477
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:59

Jis_ schreef:
Jessix schreef:
Ja er zijn ook niet biologische boeren die hun koeien laten creperen omdat een veearts nou eenmaal duur is. Zulke mensen heb je er helaas altijd tussen zitten, heeft inderdaad niets te maken met wel of niet biologisch.


Precies,

En voor mij nog een heel belangrijke reden om voor biologisch te kiezen,
https://biolekkervoorje.nl/actueel/417/

Helaas moet ik je teleurstellen. Ik woon naast een - niet uit overtuiging - biologische melkveehouder.
Wat mij opvalt is dat zodra de grutto zich heeft gemeld - en dus zijn nest gaat bouwen, de boer zijn land gaat bewerken. Ruwe mest uitrijden, gier uitrijden, zaaien (raai gras, kruiden zijn niet te bekennen, evenmin de bloemen waarvoor de boer subsidie heeft geïnd), walsen, weer ruwe mest, weer gier, weer walsen. En dat gaat over een periode van een aantal weken. Geen pretje voor weidevogels die proberen nesten te bouwen, eieren te leggen en uit te broeden en dan de roofvogels blijven beschuldigen... Die roofvogels zijn uiteraard ook niet onschuldig, maar vroeger toen er meer grutto's waren, waren er ook roofvogels.
Overigens ging het dit jaar niet zo, want toen de grutto zich meldde had het al even niet geregend en de regen liet verder op zich wachten en nu is het land nog even te nat. Hopelijk gaan ze om de nesten heen rijden als ze binnenkort aan de slag gaan maar ik heb er bepaald geen vertrouwen in.
En dan is er nog al het landbouwplastic dat rondvliegt. Dat wat er in de bermen belandt ruimen wij op want dat doen ze zelf echt niet - ze gooien tenslotte ook hun peuken en lege sigarettenpakjes de berm in, maar ik weet zeker dat er ook veel in de weilanden terecht komt en niet wordt opgeruimd.

Juut

Berichten: 6910
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:36

...hufters heb je overal :\

Onali

Berichten: 18532
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:53

herr_balou schreef:
En dan is er nog al het landbouwplastic dat rondvliegt. Dat wat er in de bermen belandt ruimen wij op want dat doen ze zelf echt niet - ze gooien tenslotte ook hun peuken en lege sigarettenpakjes de berm in, maar ik weet zeker dat er ook veel in de weilanden terecht komt en niet wordt opgeruimd.



Ik mis even de connectie geloof ik.
Zijn de boeren ook schuldig aan alle blikjes en McDonaldszooi in alle bermen of zijn dat gewoon random aso's?

herr_balou
Berichten: 1477
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 15:58

Ja, daarom kies ik tegenwoordig nog vaker voor biologisch-dynamisch want een boer doet dat niet als hij/zij daar niet van overtuigd is, tenminste dat kan ik me niet voorstellen.
Biologisch-dynamisch is echter niet geschikt voor veganisten want dieren zijn onderdeel van dat type landbouw.

herr_balou
Berichten: 1477
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:07

Onali schreef:
herr_balou schreef:
En dan is er nog al het landbouwplastic dat rondvliegt. Dat wat er in de bermen belandt ruimen wij op want dat doen ze zelf echt niet - ze gooien tenslotte ook hun peuken en lege sigarettenpakjes de berm in, maar ik weet zeker dat er ook veel in de weilanden terecht komt en niet wordt opgeruimd.



Ik mis even de connectie geloof ik.
Zijn de boeren ook schuldig aan alle blikjes en McDonaldszooi in alle bermen of zijn dat gewoon random aso's?

Ik vind hier over het algemeen meer troep van boeren dan andere voorbijgangers in de bermen en op de weg. Echt de vreemdste dingen vaak. Mini stukjes touw waarmee strobalen zijn gebonden bijvoorbeeld, maar ook trekker onderdelen, landbouwplastic dus en stukken van een kapot gewaaide vlag of 'promotie' doek. Ik ben in elk geval blij dat diftar hier nog niet is ingevoerd want vaak zit onze afvalcontainer voor ruim de helft vol met afval dat ik tijdens wandelingen verzamel.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 16:40

superpony schreef:
Maar waar zou dat dan door komen? Te weinig ruimte? Kunnen ze voldoende naar buiten? Is het leven voor koeien in Nederland soms niet saai? En dan bedoel ik dat ze met meer beweging, afleiding en ruimte minder snel met elkaar gaan stoeien en klieren.


Absoluut. Zodra wij als mens dieren gaan opsluiten neemt het risico op dergelijke ongelukken toe. Wij proberen te schipperen tussen enerzijds zoveel mogelijk ruimte bieden aan onze koeien en anderzijds voor de gewone man betaalbare melk te produceren. En ik denk dat we daarin steeds meer slagen om het voor onze dieren telkens weer ietsje beter voor elkaar te krijgen én tegelijkertijd het kostenplaatje niet uit het oog te verliezen (o.a. met dank aan schaalvergroting). Ik zou voor geen goud terug willen naar onze oude stal, waarin onze koeien beduidend minder ruimte hadden. Nieuwe vaarzen hebben het nu een stuk makkelijker dan voorheen, omdat er in de stal veel meer ruimte is om de hoogste dieren in rangorde te ontwijken.

Of het leven van een koe in Nederland saai is vind ik best een leuke stelling om over na te denken. Gevoelsmatig ben ik geneigd te denken dat het inderdaad soms best saai is. Hele dagen alleen maar vreten, rondwandelen, een keer een vriendin groomen, onder de borstel gaan staan, drinken, een niet-vriendin aan de kant beuken, gemolken worden, liggen, slapen, eten, rondwandelen, etc... Toch vraag ik me dan af wat er feitelijk zoveel anders is in het leven van een koe in het wild (of iets vergelijkbaars). Die is ook het grootste deel van de dag aan het vreten, liggen, socializen, slapen, rondlopen.

superpony schreef:
En misschien worden koeien wel iets te makkelijk bij elkaar gezet? Met paarden zijn we vaak uiterst voorzichtig bij matchen bijvoorbeeld. Bij andere dieren; honden, katten, konijnen etc ook. En ik weet ook dat ik niet zomaar varkens bij onze varkens kan plaatsen, ook al lopen zij vrij op de pp rond. Buiten zal het gaan, maar met eten denk ik niet.


Dat klopt. Een pas afgekalfde vaars gaat bij ons hupatee de groep in, omdat het geen doen is om iedere nieuweling rustig te introduceren. Mede daarom zijn wij geen voorstander van vaarzen die heel jong hun eerste kalf krijgen, omdat ze dan in onze ogen veel te 'iel' zijn om ook maar iets te beginnen tegen de oudere koeien. Een paar maanden geleden hadden we trouwens echt een prachtige, sterke vaars die bij de koeien kwam. Nou, dat hou je dus even in de gaten hoe dat gaat. Die stond haar 'mannetje' wel even hoor, toen onze Eucalypta dacht dat jonkie wel even aan de kant te zetten. Dat duurde niet lang, maar Eucalypta ging uiteindelijk aan de kant en de vaars liep op haar dooie akkertje rechtstreeks naar de krachtvoerbox _O- Dat vind ik mooi, dan denk ik jij komt er wel dametje. En daarna is het ook klaar, gewoon elkaar uit de weg gaan zonder heisa.

Eucalypta is de bijnaam voor ons opperhoofd van de stal, Truus 51 ~~}>

superpony schreef:
En wat je zegt over huisdieren ben ik het helemaal mee eens. Ik zie me ook niet onze honden en katten opeten. Ik zie ons ook niet onze paarden en varkens opeten. Maar ik vind mezelf wel hypocriet en ben me bewust dat die kip of koe die ik eet minstens zo lief is, gevoel heeft en emoties.

Dat was vroeger wel ietsjes verder van mn bed, maar door de jaren heen wordt je soms bewuster en ik heb er wel echt moeite mee.
Maar ik wil niet in een hokje, ik wil niet anti dit of dat en blijf het van alle kanten bekijken.


Dat siert je en ik denk trouwens dat dat de enige manier is om überhaupt een zinvolle discussie over deze onderwerpen te kunnen voeren :)

herr_balou
Berichten: 1477
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:23

Tiepfoudt schreef:
superpony schreef:
Maar waar zou dat dan door komen? Te weinig ruimte? Kunnen ze voldoende naar buiten? Is het leven voor koeien in Nederland soms niet saai? En dan bedoel ik dat ze met meer beweging, afleiding en ruimte minder snel met elkaar gaan stoeien en klieren.


Of het leven van een koe in Nederland saai is vind ik best een leuke stelling om over na te denken. Gevoelsmatig ben ik geneigd te denken dat het inderdaad soms best saai is. Hele dagen alleen maar vreten, rondwandelen, een keer een vriendin groomen, onder de borstel gaan staan, drinken, een niet-vriendin aan de kant beuken, gemolken worden, liggen, slapen, eten, rondwandelen, etc... Toch vraag ik me dan af wat er feitelijk zoveel anders is in het leven van een koe in het wild (of iets vergelijkbaars). Die is ook het grootste deel van de dag aan het vreten, liggen, socializen, slapen, rondlopen.

Ik denk dat er wel wat aan verrijking te bedenken is voor koeien dat niet eens heel veel hoeft te kosten. Het valt mij altijd op dat als er een berg grond - ik zal het even niet over de kwaliteit daarvan hebben - gestort en nog niet uitgereden is, de koeien er altijd bovenop klimmen, tegenaan liggen, enzovoort. Een grote boomstronk trekt ook hun interesse. Een aantal bomen van ons hellen enigszins over de sloot en ik zie regelmatig koeien aan de takken trekken.

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 17:45

Juut schreef:
...hufters heb je overal :


Inderdaad, dan ben ik teleurgesteld in die boer, niet in het idee biologisch

herr_balou
Berichten: 1477
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 18:07

Overigens vind ik dat een bizar klein aandeel van de prijs van melk (ookal raar goedkoop) in de supermarkt naar de boer gaat. Het lijkt of de verdeling scheef is, naast dat er veel te veel wordt geproduceerd.
Maar wat me ook verbaast is dat alles marktwerking moet zijn en moet men dat normaal vinden, tot het over de landbouw gaat dan lijken er andere regels te moeten gelden.


Jis_ schreef:
Juut schreef:
...hufters heb je overal :


Inderdaad, dan ben ik teleurgesteld in die boer, niet in het idee biologisch

Het is gewoon jammer dat er niet heel af en toe een onaangekondigde controle is...

Ook "grappig", ze krijgen pluspunten omdat er wat katten rondlopen, die volgens hen dan natuurlijk weer echt nóóit nestjes van weidevogels leeg plunderen terwijl ik toch iets anders zie...

Kinke

Berichten: 20608
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:44

pluspunten omdat er katten rondlopen?

Needje

Berichten: 19216
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:05

Als mensen veganistisch willen eten prima.
(Ik ken echt niemand die ook verder veganistisch leeft)
Maar wat ik zelf persoonlijk zo irritant vind is dat het overal duidelijk gemaakt moet worden dat ze vegan zijn. Why?!!
(Bv insta profiel moet het altijd bij staan, zulke dingen)

Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:07

Kinke schreef:
pluspunten omdat er katten rondlopen?


Ben ook benieuwd

Vjestagirl

Berichten: 26683
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:08

Jis_ schreef:
Kinke schreef:
pluspunten omdat er katten rondlopen?


Ben ook benieuwd


Ik kan me zomaar voorstellen dat die worden gezien als een natuurlijke manier om aan ongedierte bestrijding te doen, waardoor er minder gif gebruikt wordt.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:27

Vjestagirl schreef:
Ik kan me zomaar voorstellen dat die worden gezien als een natuurlijke manier om aan ongedierte bestrijding te doen, waardoor er minder gif gebruikt wordt.

Maar waarom zou 'ongedierte' bestreden mogen worden volgens mensen die in het geheel geen dieren willen doden of gebruiken?

Vjestagirl

Berichten: 26683
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:40

oomens schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik kan me zomaar voorstellen dat die worden gezien als een natuurlijke manier om aan ongedierte bestrijding te doen, waardoor er minder gif gebruikt wordt.

Maar waarom zou 'ongedierte' bestreden mogen worden volgens mensen die in het geheel geen dieren willen doden of gebruiken?


Omdat dit niet gaat om vegans maar om veehouders?

Jessix

Berichten: 16519
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:41

oomens schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik kan me zomaar voorstellen dat die worden gezien als een natuurlijke manier om aan ongedierte bestrijding te doen, waardoor er minder gif gebruikt wordt.

Maar waarom zou 'ongedierte' bestreden mogen worden volgens mensen die in het geheel geen dieren willen doden of gebruiken?

Volgens mij ging dat van de katten over een biologische boer en niet een vegan.

herr_balou
Berichten: 1477
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:54

Kinke schreef:
pluspunten omdat er katten rondlopen?

Yep, want tegen muizen en ratten en dan zou er geen gif gestrooid worden...

Kinke

Berichten: 20608
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:21


Jis_

Berichten: 11752
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:26

herr_balou schreef:
Kinke schreef:
pluspunten omdat er katten rondlopen?

Yep, want tegen muizen en ratten en dan zou er geen gif gestrooid worden...


Dat snapte ik nog wel maar gif mogen ze sowieso niet gebruiken dus die optie valt al weg. Daarbij ben je een lompe boer, biologisch of niet, als je gif gebruikt tegen muizen en ratten, je neemt dan een risico ook Uilen en Roofvogels te doden.

Katten vs landbouw, wat geeft de meeste schade aan weidevogels. Een kat die af en toe een kuiken pakt of een landbouwmachine dat in 1 seizoen alle nest sloopt, + nog eens, wat valt er nog te halen aan voedsel op een “kale” weide

Als je een boer bent die nadenkt over de natuur dat laat je je paar poezen (blijven over het algemeen wat dichter bij het erf) castreren.

Kinke

Berichten: 20608
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:31

ik ben er wel een beetje klaar mee zo langzamerhand, al die vooroordelen. Er zijn veel boeren die juist meewerken aan weidevogelbescherming.
laten we wel wezen...een koe heeft het vele malen beter in Nederland dan het gemiddelde paard. Een boer is wel gemakkelijk aan te vallen, een vriend/vriendin/kennis/familie/jezelf die een paard heeft val je niet aan.