Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:06

MyWishMax schreef:
secricible schreef:
Er zijn sowieso 4 programmas: cool, slimmer, beweegkuur en samen in beweging. Allemaal met andere focus.

En nee, je hoeft geen paramedici te zijn om GLI aan te bieden. Ook een "lifestylecoach" mag dat. En dat zijn geen beschermde titels. Met name het coolprogramma wordt veel door "coaches" aangeboden.

Ah ik zie het al, hier is het slimmer. Met leefstijlcoach, diëtist en fysio dus. Maar blijft toch apart eigenlijk?

Laura, oh dat lijkt me erg vervelend, ja! Zo'n programma heb je liever echt wat aan of hoe moet ik het noemen? Jij had dus beter/liever wel die fysio of diëtist gehad. Meer of diepere kennis?

Ja, dat zou voor mij beter zijn geweest. Nou ben ik eerder bij een dietiste geweest en qua kennis van voeding heb ik daar echt veel aan gehad, maar qua achterliggende problematiek niet. Fysio ben ik inmiddels op eigen initiatief geweest voor allerlei lichamelijke klachten die met mijn overgewicht te maken hebben, dat gaat nu een stuk beter en ik ben bezig met sterker worden om dit resultaat te behouden. Ik ben nog steeds te zwaar, maar ik durf eindelijk te zeggen dat ik een groot deel van mijn eetproblemen inmiddels zelf aangepakt heb. Alleen afvallen gaat langzaam, daar heb ik me bij neergelegd. Hopelijk wel blijvend, want dat is iets wat ik nu belangrijker vind dan ooit.

MyWishMax

Re: Obesitasmedicijn in basispakket: 'Maar niet voor iedereen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:08

Knap hoor! Kost toch veel eigen initiatief en inzet om het allemaal zelf te zoeken, dus goed gedaan. Ik hoop het ook voor je!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:58

Laura82 schreef:
Ja, dat zou voor mij beter zijn geweest. Nou ben ik eerder bij een dietiste geweest en qua kennis van voeding heb ik daar echt veel aan gehad, maar qua achterliggende problematiek niet. Fysio ben ik inmiddels op eigen initiatief geweest voor allerlei lichamelijke klachten die met mijn overgewicht te maken hebben, dat gaat nu een stuk beter en ik ben bezig met sterker worden om dit resultaat te behouden. Ik ben nog steeds te zwaar, maar ik durf eindelijk te zeggen dat ik een groot deel van mijn eetproblemen inmiddels zelf aangepakt heb. Alleen afvallen gaat langzaam, daar heb ik me bij neergelegd. Hopelijk wel blijvend, want dat is iets wat ik nu belangrijker vind dan ooit.

Ik denk dat dat voor heel veel diëtisten geldt.
Ik denk ook dat je je af kan vragen of de dietist daar wel de goede professional voor is. Een gedragsprobleem met voeding is primair een gedragsprobleem. Maar he moet vooral leren een andere tactiek te vinden om met je problemen om te gaan. Of je dat nou doet door teveel te eten, te weinig, agressief te worden of depressief maakt in essentie niet uit. Dat je copingstrategie gerelateerd is aan voeding maakt niet dat een voedingsprofessional het op kan lossen.
Bij anorexia vinden we een psycholoog doodnormaal. Waarom dat bij obesitas niet is snap ik niet.

Ik heb iig om die reden al heel snel de eerstelijn verlaten (ik ben dietist). Ik deed werk waar ik m.i. niet voor gestudeerd had.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:03

secricible schreef:
Laura82 schreef:

Ik denk ook dat je je af kan vragen of de dietist daar wel de goede professional voor is. Een gedragsprobleem met voeding is primair een gedragsprobleem. Maar he moet vooral leren een andere tactiek te vinden om met je problemen om te gaan. Of je dat nou doet door teveel te eten, te weinig, agressief te worden of depressief maakt in essentie niet uit. Dat je copingstrategie gerelateerd is aan voeding maakt niet dat een voedingsprofessional het op kan lossen.
Bij anorexia vinden we een psycholoog doodnormaal. Waarom dat bij obesitas niet is snap ik niet.

Ik heb iig om die reden al heel snel de eerstelijn verlaten (ik ben dietist). Ik deed werk waar ik m.i. niet voor gestudeerd had.

Ms beetje off-topic, maar is er voor diëtisten niet iets van een masteropleiding psychosomatische/psychologische diëtetiek?

Ik ben bv in opleiding voor psychosomatisch fysiotherapeut omdat heel veel klachten aan je lichaam ook niet puur biomedisch zijn maar ook de uitwerking van trauma, emoties, gevoelens, omgang met klachten etc.
Dat is bij voedingsproblematiek natuurlijk net zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:56

Gedragsproblemen, het wordt steeds uitzinniger hier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:03

Wat is er mis met dat woord?

Het is toch een feit dat je door trauma, depressie, andere psychosociale factoren een verstoorde relatie met je lichaam kan krijgen en dus ook met de voeding van het lichaam?
Zo bijzonder is dat toch niet? Dan moet je het ook behandelen als een dergelijk probleem.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:05

Hoezo is dat uitzinnig shadow? Emotie-eten ed zijn gewoon gedragsproblemen en geen voedingsproblemen. Het vraagt om gedragsverandering, geen kennis van voeding.

En verootjoo, destijds iig niet. Ik ben een andere tak ingegaan van dietetiek dus wellicht nu wel maar toen iig niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:10

Het is niet ongewoon dat diëtisten opleiding volgen in cognitieve gedragstherapie. En hoe meer kennis een behandelaar heeft, des te beter. Om een probleem met meerdere facetten aan te pakken, moet er ook de kunde op allerlei vlakken zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:14

Shadow0 schreef:
Gedragsproblemen, het wordt steeds uitzinniger hier.

Ik geef secricible eigenlijk wel gelijk...

Het zou dus ook fijn zijn als er iets van bijvoorbeeld een maatschappelijk werker aanwezig zou zijn of dat die een aantal gesprekken zou houden om er samen achter te kunnen komen waarom er problemen spelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:16

En daarna vooral helpen met hoe je het om kan buigen. Maar ik denk dat je eerder aan psycholoog moet gaan denken dan? Want sommige problemen kunnen echr wel heel ingewikkeld zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:21

MyWishMax schreef:
En daarna vooral helpen met hoe je het om kan buigen. Maar ik denk dat je eerder aan psycholoog moet gaan denken dan? Want sommige problemen kunnen echr wel heel ingewikkeld zijn.

Zou ook kunnen, maar dan wordt het helemaal onbetaalbaar
Of eerst een aantal gesprekken met een poh? Om achter de oorzaak te komen
Laatst bijgewerkt door purny op 26-05-22 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:22

Voor zover ik weet is dieet psycholoog een aparte tak van sport?

Vind hier echt niets raars noch beledigends aan.

Ja er zijn uiteraard te zware mensen zonder verstoorde relatie met eten. Maar vaak komt extra gewicht door emotie en troost eten, bingen, ander compensatiegedrag en dat is toch niet alsof men dan niet weet dat een grote zak chips in 1 keer leeg eten in zo'n bui ongezond is. Voedingsadvies en leefstijl coaching raken de kern van zulke issues niet, psychologische begeleiding is dan helemaal geen gek voorstel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:25

Psycholoog is niet nodig hoor als er geen psychotrauma onderligt of persoonlijkheidsstoornis die behandeld moet worden.
Bij bv emotie-eten als copingstijl kan ACT of CGT heel effectief zijn, hoeft niet per se door een psycholoog gegeven te worden. Er zijn goede coaches die daarmee werken, of dus bv een psychosomatisch fysiotherapeut.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 21:26

Fly_high schreef:
Voor zover ik weet is dieet psycholoog een aparte tak van sport?

Vind hier echt niets raars noch beledigends aan.

Ja er zijn uiteraard te zware mensen zonder verstoorde relatie met eten. Maar vaak komt extra gewicht door emotie en troost eten, bingen, ander compensatiegedrag en dat is toch niet alsof men dan niet weet dat een grote zak chips in 1 keer leeg eten in zo'n bui ongezond is. Voedingsadvies en leefstijl coaching raken de kern van zulke issues niet, psychologische begeleiding is dan helemaal geen gek voorstel?

Geen sport psycholoog maar een poh of maatschappelijk werker.
Maar als je in het verleden een slecht beeld hebt gekregen over jezelf omdat je getreiterd bent
Of als je bij een tegenslag de kasten gaat nakijken of er nog iets te eten is. Waarom dan niet eerst dat aanpakken?
Bij mij in de cursus werken we met heitjes(complimenten) en het vat van zelfwaardering.
Maar dit is in sommige gevallen niet genoeg

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:28

Maat bot gezegd, een maatschappelijk werker die niet genoeg kan helpen is dan ook te duur. En zulke problematiek die bijvoorbeeld niet op te lossen zou zijn door diëtiste met extra opleiding, zoals verootjoo aangeeft of die fysio met extra opleiding, is ook voor maatschappelijk werk iets wat doorverwezen zou worden. En zou onder basisverzekering vallen, zoals ggz al doet. Dus snap niet waarom het onbetaalbaar zou worden ervan.

Ik vind die coaches dus gevaarlijk als er geen andere opleiding achter zit. Maar dat is een hele andere discussie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:41

Coaches moet je idd we goed uitzoeken := dat zijn momenteel net paddestoelen.
Maar er zijn echt hele goede te vinden. Vaak hebben die een vooropleiding social work oid. Zou iig iemand nemen die minstens hbo opgeleid is in een relevante opleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:47

verootjoo schreef:
Wat is er mis met dat woord?

Het is toch een feit dat je door trauma, depressie, andere psychosociale factoren een verstoorde relatie met je lichaam kan krijgen en dus ook met de voeding van het lichaam?
Zo bijzonder is dat toch niet? Dan moet je het ook behandelen als een dergelijk probleem.

Het probleem is dat het steeds centraal gesteld wordt. Daarnaast is gedrag bij uitstek een symptoom zou ik zeggen, en allerlei vormen van het aanpakken van wat gezien wordt als 'gedragsproblemen' is meestal het onderdrukken van een uiting, niet de oplossing. Cognitieve therapie heeft die neiging ook vaak vind ik (en meestal met een vrij simplistisch idee over hoe lichaam en geest werken daaronder.) Een gemakkelijke toolkit, een makkelijk label om op te plakken, maar vaak genoeg niet behulpzaam.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:58

Het is gewoon heel belangrijk te achterhalen waarom iemand zwaar wordt.
Ik heb mensen begeleid die geen idee hadden waarom ze te zwaar waren. Bij navraag van gesprekken blijkt dat ze een wereldgerecht voor 3 personen samen opeten en nog wel wat extra vlees en zetmeelcomponent toevoegen. Hier werd al genoemd hoe het gebakje vervangen werd door croissants (mv).
Dat soort mensen hebben een gebrek aan kennis en kunnen goed geholpen worden door een diëtist.

Maar iemand die psychische issues bestrijd door te eten (eetbuien, emotie-eten, jezelf belonen met voedsel, eenzaamheid wegeten) help je niet met kennis.

@tieneke: ik ken ze niet. Maar je kan je afvragen of dat voor een behandelaar die primair overgewicht behandelt niet onderdeel moet zijn van de opleiding.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:09

secricible schreef:
Laura82 schreef:

Absoluut waar! Maar daarvoor moet je eerst wel erachter komen waar het probleem ligt, daaris totdat ik aan GLI begon eigenlijk heel weinig aandacht voor geweest. En tot voor kort dacht ik heel eerlijk, net als veel mensen: "ach stel je niet aan, gewoon minder eten en meer bewegen. Je hebt gewoon niet genoeg doorzettingsvermogen!" Maar dat is het gewoon niet. Er zitten zoveel psychische en emotionele problemen achter, en daarnaast heb ik inmiddels ook wel gemerkt dat er zeker ook lichamelijke factoren meespelen. Na jaren diëten, crashen, vreetbuien en dan weer diëten, gaat het gewoon allemaal zo makkelijk niet meer, zelfs niet als het qua eten wel heel goed gaat.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:14

Ik hoor dat er een groep is die graag begeleiding wil hebben in de groep met sporten. Is het geen optie om in de groep en balletje op te gooien of meer mensen dit willen? Zo zou je zelf een groep kunnen vormen een is het veel beter betaalbaar dan alleen. De huisarts/poh/ mensen die de begeleiding doen hebben misschien wel connecties en kunnen iemand voordragen die zij geschikt achten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 09:58

Even een update.
Ik ga starten met de mysimba.
Deze medicatie krijg ik wel vergoed.
Ik hoop hiermee veel kilo's kwijt te raken