Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:12

kiki1976 schreef:
Citaat:
Oekraïne – Rusland en het effect op de gasprijzen
Het gewapende conflict tussen Oekraïne en Rusland heeft de situatie op de energiemarkt laten escaleren. Nu Duitsland de goedkeuring van de nieuwe Nord Stream 2 gaspijpleiding opschort, lijkt er geen rem meer op de stijging van gasprijzen.

Als Duitsland dit tegenhoud, maar wel leuk ons gas koopt? Thnx Rutte

Omdat er een contract loopt

Exitium

Re: Oorlog in Ukraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:14

_San87_ schreef:
Nanne schreef:
Waarom schrijven een hoop mensen Oekraïne zo raar trouwens?

De Engelse spelling. Makkelijler dan de ï, denk ik.

Zelfde dat veel mensen 'de Oekraïne' schrijven, dat klopt ook niet helemaal. Toen het nog deel uitmaakte van de Sovjetunie was dat de naam van de streek waar nu het land ligt, maar sinds het een land is is het lidwoord vervallen.

996981 schreef:
Ik geloof dat geen enkel land bij Rusland in de buurt komt qua militaire capaciteit…

De Navo heeft drie keer zoveel soldaten dan de Russen, en van wat alle landen wereldwijd uitgeven aan hun legers staat 3% op het conto van de Russen, meer dan de helft op het conto van de Navo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:18

Zou Poetin de Sovjet-Unie weer terug willen? Dan gaat hij nog wel even door met landje pik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:19

Ik woon naast Volkel, lekker veilig idee. Maar het zijn wel Amerikaanse kernwapens die daar liggen, niet de onze. Wij hebben er geen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:23

Suzanne F. schreef:
Zou Poetin de Sovjet-Unie weer terug willen? Dan gaat hij nog wel even door met landje pik.

Ja, dat wil hij, maar nee, die kans is klein. Te risicovol. Maar goed, de Amerikanen denken dat ie doorgaat en over deze oorlog hadden ze ook gelijk.

Ik weet t allemaal niet meer :'). In mijn hoofd kan niks, maar ook alles.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:23

Exitium schreef:
_San87_ schreef:

De Engelse spelling. Makkelijler dan de ï, denk ik.

Zelfde dat veel mensen 'de Oekraïne' schrijven, dat klopt ook niet helemaal. Toen het nog deel uitmaakte van de Sovjetunie was dat de naam van de streek waar nu het land ligt, maar sinds het een land is is het lidwoord vervallen.

996981 schreef:
Ik geloof dat geen enkel land bij Rusland in de buurt komt qua militaire capaciteit…

De Navo heeft drie keer zoveel soldaten dan de Russen, en van wat alle landen wereldwijd uitgeven aan hun legers staat 3% op het conto van de Russen, meer dan de helft op het conto van de Navo

De NAVO zijn dertig landen…

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:26

Wat is nou precies de aanleiding? Waardoor liep het emmertje over? Dat vraag ik me af.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:29

Mijn schoonfamilie is Russisch en mijn vriend volgt het nieuws omtrent Putin al jaren nauwlettend.
Russische schoonfamilie woont ook in Oekraïne (weet niet meer welke stad) maar vond het vrij opvallend dat zij er erg rustig onder was. Ze gaf aan dat enkel militaire basissen zijn aangevallen en het wel overwaait allemaal (geen bron, haar woorden).
Theorie van vriend. Oekraïne heulde teveel met de VS en en Rusland voelde zich bedreigd. Strategische zet van de VS om de relatie met Oekraïne te versterken en Rusland verder te bedreigen. In die zin denk ik ook dat Rusland geen baat heeft bij oorlog. Ik geloof zeker dat de VS ook wel iets op z’n kerfstok hier heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:37

Je schoonmoeder is niet goed op de hoogte, er worden ook woonhuizen gebombardeerd, die filmpjes staan online.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:39

Ik moet altijd aan Jaap de Hoop Scheffer denken: misschien hadden we gewoon toen al moeten denken, laten we nu niet die grens opzoeken..wetende dat iemand als Poetin geen politicus uit het poldermodel is en echt wel doet waar hij mee dreigt.

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... -navo.html

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:40

996981 schreef:
Exitium schreef:

De NAVO zijn dertig landen…

Ok. VS heeft ­± 400.000 troepen meer dan Rusland, maar met reservisten hebben de Russen er meer. China is wat dat betreft de absolute koploper gevolgd door India. Wat militair budget betreft besteedt de VS zo'n 40% van de totale uitgaven wereldwijd, China zo'n 13% en de Russen zo'n 3%.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:42

Sunnda schreef:
Ik moet altijd aan Jaap de Hoop Scheffer denken: misschien hadden we gewoon toen al moeten denken, laten we nu niet die grens opzoeken..wetende dat iemand als Poetin geen politicus uit het poldermodel is en echt wel doet waar hij mee dreigt.

Achteraf is het altijd zo makkelijk praten. Soevereine staten mogen imo zelf bepalen wat ze doen en waarom. Wat Poetin daar ook van vindt, mag ie lekker houden.

Maar ja, zo werkt hij niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:44

40% voor de VS.

Ziek eigenlijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:45

_San87_ schreef:
Sunnda schreef:

Achteraf is het altijd zo makkelijk praten. Soevereine staten mogen imo zelf bepalen wat ze doen en waarom. Wat Poetin daar ook van vindt, mag ie lekker houden.

Dat is zo vreselijk Nederlands gedacht, dat ik het eigenlijk wel een grappige reactie vind.

Zelfs de Ukrainers zelf zijn zich meer bewust van de geschiedenis en de gevoeligheden omtrent afspraken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:49

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:

Dat is zo vreselijk Nederlands gedacht, dat ik het eigenlijk wel een grappige reactie vind.

Zelfs de Ukrainers zelf zijn zich meer bewust van de geschiedenis en de gevoeligheden omtrent afspraken.

Het is maar goed dat ik niet in de politiek zit, ik zal er wel te simpel over denken 8-).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:50

_San87_ schreef:
Sunnda schreef:

Mwah, Nederland is ook niet zo blij met die kerncentrale net over de belgische grens. En er zijn zat landen die hun gevaarlijke(re) activiteiten liefst tegen de grens aan plakken. Dan nog eens iets met bv rivieren die door verschillende landen lopen en waarbij die stroomafwaarts geheel logisch ook niet blij zijn met wat een ander land er in kiept. Of wat de gevolgen zijn als je er een dam in legt (China en Ethiopië bv).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:52

_San87_ schreef:
Sunnda schreef:

Het lastige is natuurlijk dat die staten zelf onder het juk uit wilden van Poetin, zoals er ook heel veel Russen zijn die meer vrijheid willen en oppositie alleen wordt al dat protest in de kiem gesmoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:53

Sunnda schreef:
Nanne schreef:
Cyberaanvallen worden ook al de hele dag uitgevoerd op Oekraïne

Duitsland heeft vanmiddag ook al aangegeven hun cybersecurity drastisch op te schalen.

We weten allemaal dan hoe dit voor nederland afloopt. :') Nederland en cybersecurity..
(Sorry even een geintje tussendoor)

Nederland is anders behoorlijk goed op gebied van cybersecurity :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:54

tamary schreef:
_San87_ schreef:

Mwah, Nederland is ook niet zo blij met die kerncentrale net over de belgische grens. En er zijn zat landen die hun gevaarlijke(re) activiteiten liefst tegen de grens aan plakken. Dan nog eens iets met bv rivieren die door verschillende landen lopen en waarbij die stroomafwaarts geheel logisch ook niet blij zijn met wat een ander land er in kiept. Of wat de gevolgen zijn als je er een dam in legt (China en Ethiopië bv).

Ik bedoel het in de vorm van mogen beslissen of ze zich aansluiten bij de NAVO en/of de EU, eigenlijk. Niet eventuele gevaarlijke activiteiten.

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

Het lastige is natuurlijk dat die staten zelf onder het juk uit wilden van Poetin, zoals er ook heel veel Russen zijn die meer vrijheid willen en oppositie alleen wordt al dat protest in de kiem gesmoord.

Kan je het ze kwalijk nemen? Nee, toch. Die mensen lezen en zien ook hoe het er in de 'vrije' wereld aan toe gaat, dat willen zij ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:58

Danique_G schreef:
Mijn schoonfamilie is Russisch en mijn vriend volgt het nieuws omtrent Putin al jaren nauwlettend.
Russische schoonfamilie woont ook in Oekraïne (weet niet meer welke stad) maar vond het vrij opvallend dat zij er erg rustig onder was. Ze gaf aan dat enkel militaire basissen zijn aangevallen en het wel overwaait allemaal (geen bron, haar woorden).
Theorie van vriend. Oekraïne heulde teveel met de VS en en Rusland voelde zich bedreigd. Strategische zet van de VS om de relatie met Oekraïne te versterken en Rusland verder te bedreigen. In die zin denk ik ook dat Rusland geen baat heeft bij oorlog. Ik geloof zeker dat de VS ook wel iets op z’n kerfstok hier heeft.

Dus de gebombardeerde woonwijk en het ziekenhuis is gewoon collateral damage en stelt niets voor?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:03

San ik geef ze groot gelijk. Wij mensen willen vrij zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:30

bigone schreef:
Danique_G schreef:

Dus de gebombardeerde woonwijk en het ziekenhuis is gewoon collateral damage en stelt niets voor?

Geen idee of ze daar van de op hoogte is. Maar vindt het wel typerend. Er werd een aantal pagina’s geleden gesuggereerd waarom de Russen meededen met deze aanval. Het feit dat als je in Oekraïne zelf woont en dergelijke uitspraken doet zegt al wel genoeg. Dat is het voornaamste wat ik wil aangeven. Ze zijn compleet gehersenspoeld. Extreem sneu…

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:33

Danique_G schreef:

Wat ik ervan heb begrepen is dat Rusland al 8 jaar vraagt de regering te stoppen. Dat er al 8 jaar bombardementen zijn en kinderen in dorpen worden gedood van de provincies, die zich niet aansluiten bij de regering. Een regering die met behulp van onder ander Amerika de macht toen heeft overgenomen.

De Krim schijnt ook weer water te krijgen, althans het noord krim kanaal. Weet jouw schoonfamilie daar wat van?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:40

Danique, ik snap je volkomen, je vriend staat er anders in neem ik aan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:41

Dinopino dit is Russchische propaganda waarvan bewezen is dat dit niet waar is. Er is zelfs een hart verscheurend filmpje opgedoken waarin werd beweerd dat een 3 jarig kind van alles werd aangedaan (tot en met kruisiging toe). Dit verhaal werd zo overtuigend door een "ooggetuigen" verteld. Ook hiervan is het bewezen dat het gewoon niet waar is. Notabene door een Russische journalist die afgereisd is naar dat gebied en zelfs de overheid heeft dit toegegeven ( niet van harte)..