Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De Russische VN-ambassadeur heeft zojuist de Raad op de hoogte gebracht van een "speciale militaire operatie" in Oost-Oekraïne. Daarop zei de Oekraïense ambassadeur dat Rusland de oorlog heeft verklaard tegen zijn land. Dat weersprak de Russische ambassadeur, waarop werd herhaald dat het om een 'militaire operatie' gaat.
Citaat:'Russische troepen bij Charkov grens overgestoken'
De Oekraïense journalist Andrei Tsaplienko meldt dat Russische troepen bij Charkov, in het noordoosten van het land, de grens zijn overgestoken. In Soemy, ten noorden van Charkov, is een grote explosie geweest,
Citaat:Interfax: Russische troepen aan land in Marioepol en Odessa
Persbureaus Interfax en Reuters melden dat Russische militairen vanuit de Zwarte Zee aan land zijn gegaan in de Oekraïense havensteden Marioepol (in de regio Donetsk) en Odessa (in het zuidwesten).
Citaat:Pro-Russische separatisten kondigen aanval aan
Troepen van de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk (DNR) gaan Oekraïense troepen langs de demarcatielijn aanvallen. Dat is de grens tussen de afvallige regio en de rest van Oekraïne. Dat laat de "volksmilitie van de DNR" op Telegram weten. Persbureau Interfax meldt dat de milities de aanval op het dorpje Sjsjatsja hebben geopend.
Citaat:Luchtalarm in Kiev, inwoners naar schuilkelders
Op dit moment klinkt voor het eerst sinds de Russische aanval op Oekraïne het luchtalarm in Kiev. "We wachten af of we geëvacueerd worden of naar een schuilkelder moeten", zegt NOS-verslaggever Roel Pauw vanuit de Oekraïense hoofdstad. Inwoners van de stad moeten een schuilkelder opzoeken.
Citaat:President Poetin: 'Tegenwerking leidt tot gevolgen die jullie nog nooit hebben meegemaakt'
Citaat:Ook aanval op luchthaven westelijke stad Ivano-Frankivsk'
Op sociale media circuleren beelden waarop rookpluimen boven de West-Oekraïense stad Ivano-Frankivsk te zien zijn. Het zou gaan om een aanval op het vliegveld. De stad ligt relatief dichtbij (zo'n 180 kilometer) van NAVO- en EU-lidstaat Roemenië.
idinn schreef:Wat een idioot..
We leven in 2022.. echt.. hoe dan..
Boras schreef:Dat de eerzucht van 1 mens anno 2022 nog altijd velen in grote ellende en verdriet kan storten. En dat anderen dat laten gebeuren door op zo'n persoon te stemmen of hem te blijven steunen. Verbijsterd ben ik daarover.
Mensen als jij en ik overal ter wereld willen maar 1 ding, vrede en veiligheid. Geen oorlog.
Ik leef mee met de mensen daar.
Rocamor schreef:Boras schreef:Dat de eerzucht van 1 mens anno 2022 nog altijd velen in grote ellende en verdriet kan storten. En dat anderen dat laten gebeuren door op zo'n persoon te stemmen of hem te blijven steunen. Verbijsterd ben ik daarover.
Mensen als jij en ik overal ter wereld willen maar 1 ding, vrede en veiligheid. Geen oorlog.
Ik leef mee met de mensen daar.
Stemmen op zo'n persoon is niet zo moeilijk als er -figuurlijk- iemand met een kalashnikov achter je in het stemhokje staat.
Daarnaast berichtten de media in Rusland heel anders dan hier in het westen. De Russen horen enkel dat ze in Oekraïne zo fout zijn, gevaarlijk, nazi's etc. Als je enkel dat nog maar te lezen krijgt en een enge dictator(-look-alike) als president hebt.... tel uit je winst
Kana schreef:Waarom is de goudprijs relevant voor de oorlog die nu uitbreekt daar?