Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 02:09

Inmiddels staat het er helemaal niet goed voor:

Bron: Belgian Military Interest

In een emotionele speech sprak de president van Oekraïne zonet de natie toe (01u00 Lokale tijd). Tevens heeft Rusland een NOTAM uitgebracht en het luchtruim in het Noord-Oosten van Oekraïne gesloten. In Kiev is de spanning te snijden, men gaat uit van een aanval vanaf 04u00.

---
President Zelensky:
Hij heeft Putin proberen bellen maar die nam niet op.

Hij richtte zich ook tot de Russen.

"In case you will cross our borders of Ukraine we will defend our country"

"President Zelensky to Russian citizens(speaking in Russian language): almost 200 000 of your troops on the border between us, your government ordered them to move, on the territory of other country"

"You were told we are Nazis, but how the people spent 8M lives could be Nazis? how could be I the Nazi? - tell this to my grandpa, who walked the whole war(WW2) as Soviet soldier but died in Independent Ukraine"

"You were told I ordered to attack Donbas, me? who walked Artema street in Donetsk during Euro? me? who has the best friend from Luhansk?"

"We do not need war, not cold, not hot, not hybrid. If you attack us - you will see our faces, not backs. Thousands will die"

"I believe there humans among you, civil society, real people. I understand this appeal will not be shown on Russian TV, but if Russian government doesn't want to talk - I believe Russian people wants to talk"

https://www.youtube.com/watch?v=VkHR4n3 ... skrypin.ua
----

The mayor of Kyiv, Vitaly Klitschko, has declared an emergency for the Ukrainian capital effective midnight local time, saying an "operational headquarters has been set up to coordinate the actions of the executive branch, the military command and law enforcement agencies."

---

Rusland heeft woensdag zijn diplomatiek personeel uit Oekraïne teruggetrokken.

---

Frankrijk vraagt landgenoten ASAP Oekraïne te verlaten.

https://youtu.be/VkHR4n35R-Q

Daks

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 02:36

Inmiddels volg ik al een aantal dagen het militaire luchtruim en het is eigenlijk bizar wat er zoal allemaal vliegt. Momenteel 2 Turkse airbus a400-M op weg naar Kiev. En dan hoop ik om daar te bemiddelen en niet de mensen daar weg te halen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 06:34

Pff Poetin heeft min of meer oorlog verklaard aan Oekraïne, in het hele land zijn explosies te horen :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 06:57

Citaat:
De Russische VN-ambassadeur heeft zojuist de Raad op de hoogte gebracht van een "speciale militaire operatie" in Oost-Oekraïne. Daarop zei de Oekraïense ambassadeur dat Rusland de oorlog heeft verklaard tegen zijn land. Dat weersprak de Russische ambassadeur, waarop werd herhaald dat het om een 'militaire operatie' gaat.

Nos

Getverderrie. Militaire operaties afgekondigd -O- gewoon vanalle kanten. Dus niks alleen oost stuk dhr poetin gaat voor heel ukraine lijkt het %)

Nos liveblog
Citaat:
'Russische troepen bij Charkov grens overgestoken'
De Oekraïense journalist Andrei Tsaplienko meldt dat Russische troepen bij Charkov, in het noordoosten van het land, de grens zijn overgestoken. In Soemy, ten noorden van Charkov, is een grote explosie geweest,

Citaat:
Interfax: Russische troepen aan land in Marioepol en Odessa
Persbureaus Interfax en Reuters melden dat Russische militairen vanuit de Zwarte Zee aan land zijn gegaan in de Oekraïense havensteden Marioepol (in de regio Donetsk) en Odessa (in het zuidwesten).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:15

De oorlog is begonnen :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:27

%) gewoon zinloos landjepik door een ego haantje ten koste van levens en bezit van onschuldige burgers. ;(

Nos liveblog

Deze grapjurken zijn nog veel gevaarlijker vrees ik.maar lijkt ookte duiden op een vies zorgvuldig plan dat al lang klaarlag
Citaat:
Pro-Russische separatisten kondigen aanval aan
Troepen van de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk (DNR) gaan Oekraïense troepen langs de demarcatielijn aanvallen. Dat is de grens tussen de afvallige regio en de rest van Oekraïne. Dat laat de "volksmilitie van de DNR" op Telegram weten. Persbureau Interfax meldt dat de milities de aanval op het dorpje Sjsjatsja hebben geopend.

Citaat:
Luchtalarm in Kiev, inwoners naar schuilkelders
Op dit moment klinkt voor het eerst sinds de Russische aanval op Oekraïne het luchtalarm in Kiev. "We wachten af of we geëvacueerd worden of naar een schuilkelder moeten", zegt NOS-verslaggever Roel Pauw vanuit de Oekraïense hoofdstad. Inwoners van de stad moeten een schuilkelder opzoeken.

Het filmpje van poetin de speech krijg ik niet geplakt. Maar de korte samenvatting van een heel eng naar filmje. De uitstraling van poetin is dood en verderf %)
Speciale militaire operatie om de genocide te stoppen die zijn landgenoten al 8 jaar ondergaan. En om zijn eigen volk daartegen tebeschermen.

Ukrainse militairen die de wapens neerleggen mogen de militaire zone verlaten en naar hun familie gaan. Zo niet dan zie onderstaande zin.
Citaat:
President Poetin: 'Tegenwerking leidt tot gevolgen die jullie nog nooit hebben meegemaakt'

De man heeft waandenkbeelden en is gaan geloven in zijn eigen leugens

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:43

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:51

Nos liveblog
Heel ukraine is wel duidelijk nu. Akelig dicht bij het volgende land -O-

Citaat:
Ook aanval op luchthaven westelijke stad Ivano-Frankivsk'
Op sociale media circuleren beelden waarop rookpluimen boven de West-Oekraïense stad Ivano-Frankivsk te zien zijn. Het zou gaan om een aanval op het vliegveld. De stad ligt relatief dichtbij (zo'n 180 kilometer) van NAVO- en EU-lidstaat Roemenië.

Die lijsten |(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:52

Hoopte zo dat het niet zover zou komen. Ik vind de mensheid soms zo verschrikkelijk. Hoeveel naars we elkaar aan kunnen doen in dat korte leven wat we hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:53

Wat een idioot.. :(

We leven in 2022.. echt.. hoe dan..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:55

Poetin is gewoon niet ok. :n Geestelijk beetje de weg kwijt. Alleen is dat levensgevaarlijk als je eigenaar bent van dodelijke speeltjes %) hij zal je buurman maar zijn -O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:09

Als ze ook maar een bepaald deel wouden hebben, waarom dan ook de aanvallen op de andere grote steden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:12

Dit zijn tijden van 1942-1943.

Dat is de goudprijs nu namelijk, terwijl het minder dan een maand geleden nog onder de 1800 lag.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:15

Getsiederrie. Oorlog. -O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:17

idinn schreef:
Wat een idioot.. :(

We leven in 2022.. echt.. hoe dan..

Dat was ook mijn gedachte.

Je ziet ook heel duidelijk het verschil in berichtgeving in de media. Ruslands verhaal in de media is haaks op wat wij in het westen te horen krijgen.

Eerst die pandemie en nu oorlog in Oekraïne. Ik vind het zo ontzettend verschrikkelijk voor de inwoners daar

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:20

Ik lees van rebellen legers die "de bezette gebieden" willen bevrijden. Welke bezette gebieden? Welke genocide heeft er dan plaatsgevonden?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:20

Dat de eerzucht van 1 mens anno 2022 nog altijd velen in grote ellende en verdriet kan storten. En dat anderen dat laten gebeuren door op zo'n persoon te stemmen of hem te blijven steunen. Verbijsterd ben ik daarover.

Mensen als jij en ik overal ter wereld willen maar 1 ding, vrede en veiligheid. Geen oorlog.

Ik leef mee met de mensen daar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:25

Boras schreef:
Dat de eerzucht van 1 mens anno 2022 nog altijd velen in grote ellende en verdriet kan storten. En dat anderen dat laten gebeuren door op zo'n persoon te stemmen of hem te blijven steunen. Verbijsterd ben ik daarover.

Mensen als jij en ik overal ter wereld willen maar 1 ding, vrede en veiligheid. Geen oorlog.

Stemmen op zo'n persoon is niet zo moeilijk als er -figuurlijk- iemand met een kalashnikov achter je in het stemhokje staat.
Daarnaast berichtten de media in Rusland heel anders dan hier in het westen. De Russen horen enkel dat ze in Oekraïne zo fout zijn, gevaarlijk, nazi's etc. Als je enkel dat nog maar te lezen krijgt en een enge dictator(-look-alike) als president hebt.... tel uit je winst

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:28

Ik vind het echt dood eng, heb die man altijd al een erg enge man gevonden en er is wel al vaker dreiging geweest van oorlog. Maar nu dus echt... -O-

Vraag me ook af of het alleen Oekraïne gaat blijven of dat hij nu dus verder gaat. Krijg nu ook echt hele andere gevoelens bij dat Rusland hier paar weken terug met drones over de energie centrales gevlogen heeft (hier is Zweden).

Ik hoop dat Zweden er naast zit en Rusland het hier (en de rest) over slaat, maar diep van binnen zegt mijn gevoel wat anders. :=
Las ook ergens over doden lijsten?! Heeft ie iets te veel naar Hitler gekeken? Enge man. |(

Rocamor schreef:
Boras schreef:

Stemmen op zo'n persoon is niet zo moeilijk als er -figuurlijk- iemand met een kalashnikov achter je in het stemhokje staat.
Daarnaast berichtten de media in Rusland heel anders dan hier in het westen. De Russen horen enkel dat ze in Oekraïne zo fout zijn, gevaarlijk, nazi's etc. Als je enkel dat nog maar te lezen krijgt en een enge dictator(-look-alike) als president hebt.... tel uit je winst

Ik snap dat er super veel propaganda is, maar ergens snap ik niet dat dat in deze tijd met alle Social media/internet/enz nog zo kan. Of is in Rusland ook alles buiten Rusland afgesloten zoals China dat heeft?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:33

enzino schreef:
Dit zijn tijden van 1942-1943.

Dat is de goudprijs nu namelijk, terwijl het minder dan een maand geleden nog onder de 1800 lag.

Waarom is de goudprijs relevant voor de oorlog die nu uitbreekt daar?

Ik vind het zo eng wat er gebeurt daar, vreselijk voor de gewone burger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:35

En erg ongepast ook nog. Jippie we kunnen geld verdienen 8)7 terwijl dat is door de ellende van onschuldige mensen dankzij een gestoorde gevaarlijke figuur. :r
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-02-22 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:36

Ik vind dat echt serieus dood eng, blijft dit bij Oekraïne of gaat hij straks stukje voor stukje alle landen langs? Rusland is groot en gevaarlijk, daar kan niks of niemand tegen aan.

Wat voor gevolgen gaat dit hebben voor de andere landen? Gas? Kunnen we straks nog leven in een warm huis, kunnen we nog wel tanken?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:52

Voorop gesteld vind ik dat oorlog niet oke is.

Maar de paar mensen uit Ukraine die ik ken, of naja heb gekend.
Die waren wel extreme nazi's.
En hadden een best rare instelling met betrekking tot buitenlanders terwijl ze zelf ook in het buitenland waren.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:53

Goud prijzen omhoog gaat is heel normaal met oorlogen en heeft niets te maken met geld verdienen, maar omdat je dan iets fysiek hebt (en goud is meer waarde vast, dan bijvoorbeeld fysiek geld). Die cijfertjes op de bank, zeggen namelijk helemaal niets en kunnen zomaar ineens weg zijn (zeker in deze tijd). Daarom gaan mensen vaak ook geld opnemen om nog iets te hebben, als netwerken en dergelijke eruit liggen, kan je ook niets meer met je pasjes, niet eens meer eten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:55

Kana schreef:
Waarom is de goudprijs relevant voor de oorlog die nu uitbreekt daar?

Omdat Rusland al maandenlang goud aan het opkopen is en goud historisch erg stijgt in prijs in tijden van politieke onzekerheid (oorlog). Komen er sancties op Rusland geen toegang tot SWIFT meer te laten hebben dan zullen ze toch met wat anders moeten betalen, waarbij goud een van de makkelijkste manieren is (grote waarde per volume, relatief makkelijk te transporteren, niet het achterhalen waar het vandaan komt, wereldwijd verkoopbaar, etc).