Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:“Vrienden, op deze eerste blog na de vakantie wil ik het met jullie hebben over hell-hole Afghanistan. De olifant in de kamer daar wordt immers onvoldoende benoemd: de islam.
Citaat:In Afghanistan is een machtswissel gebeurd die, naar lokale maatstaven, snel en relatief vredevol is verlopen.
Citaat:de mensen daar steunen die machtsovername in grote meerderheid. Er zijn inderdaad delen van de bevolking tegen (vooral onder de opgeleide stedelijke elite en de etnische minderheden in het noorden), maar zelfs zij kozen niet om te vechten, allicht omdat ze geen waardig politiek alternatief zien waarvoor ze willen strijden.
Citaat:In werkelijkheid was deze missie vanaf dag 1 gedoemd om te falen. Waarom? Omdat ze geen rekening hield met de culturele realiteit op het terrein, die sterk verschilt van de onze.
Citaat:Elke poging om een diepgelovig moslimland met de wapenen te transformeren in een democratie en er onze eigen Westerse morele code (beter bekend als de “mensenrechten”) aan op te leggen, is bij voorbaat futiel.
Citaat:Het is namelijk wensdenken, grenzend aan pretentie, om te denken dat onze eigen normen en waarden ‘universeel’ zijn. Dat zijn ze niet. Ze zijn niets meer dan het unieke product van onze eigen lange geschiedenis, in het bijzonder van de christelijke moraliteit die er in Europa al 2000 jaar wordt ingestampt en zo is gaan behoren tot ons culturele DNA.
Citaat:Het culturele DNA van de islamitische wereld is daarentegen helemaal anders: de zeer gedetailleerde goddelijke wetgeving die de profeet Mohammed in de zesde eeuw openbaarde. Er bestaat niet zoiets als een universele opvatting over goed en kwaad. Dat is relatief: wat samenlevingen ethisch vinden en wat niet hangt af van hun eigen cultuur en geschiedenis.
Citaat:Dat geldt ook, en misschien wel in het bijzonder, voor de gelijkheid van man en vrouw. Ik wil hier niets afdoen aan het heroïsche streven naar emancipatie van Afghaanse vrouwenrechtenactivisten, die ik ware heldinnen vind, maar de trieste realiteit is dat de meeste Afghaanse vrouwen zélf weinig graten zien in hun ondergeschikte rol. Waarom? Om de simpele reden dat hun heilige teksten (de Koran en de Hadiths) die rol voor hen nu eenmaal zo voorschrijven. Als diepgelovige vrouwen vrezen zij Allah’s oordeel na de dood nog veel meer dan dat van hun echtgenoot en de Taliban tijdens hun leven.
Citaat:Enkel onder de opgeleide stedelijke elite, waarvan vele agnostisch zijn en soms zelfs atheïstisch denken net zoals in de andere landen van de moslimwereld, wordt er geklaagd over de teloorgang van de vrouwenrechten door deze machtsovername. Maar die groep is in demografisch opzicht véél te klein om de cultuur en moraliteit in de Afghaanse samenleving te kunnen bepalen, zelfs maar te kunnen beïnvloeden.
Citaat:De kolonisatie door Europese machten van de moslimwereld van de late 19de eeuw tot Wereld Oorlog 2 was in feite hetzelfde verhaal. Kostte ook véél meer dan het opbracht
Citaat:De invasie van Irak in 2003 was misschien wel het meest karikaturale voorbeeld van zulk Westers cultureel messianisme. We weten allemaal hoe dat afgelopen is. In chaos en een poel van bloed, een oefening die later nog eens netjes werd herhaald door Westerse militaire interventies in Syrië en Libië, met even rampzalige gevolgen.
Citaat:De Chinezen kondigden droog aan ‘akte te nemen’ van de machtswissel en op een rationele basis samen te werken. Zolang de Taliban geen terroristische groepen tolereert die China viseren, willen de Chinezen zelfs verregaand economisch samenwerken met de Taliban, onder meer om de enorme lithium-voorraden daar te kunnen ontginnen.
Citaat:Een laatste punt waar ik mij aan geërgerd heb in de hele Afghanistandiscussie is dit: selectieve verontwaardiging. Want in welk opzicht is het Taliban-regime minder repressief dan dat van Saudi-Arabië of Qatar?
Citaat:Mbt het Qatarse en Saudische dictatoriale regime, allemaal lastige vragen die niet worden gesteld en ook niet mógen worden gesteld, omdat ze nu eenmaal wijzen op een lastige olifant in de kamer: de islam en de impact daarvan op het denken en doen van de bevolkingen in de islamitische wereld.”
Citaat:Britain will this week turn to China and Russia to try to stop Afghanistan sliding further into chaos, after recriminations between London and Washington over US President Joe Biden’s withdrawal of American troops.
UK prime minister Boris Johnson’s government is also working closely with France — with whom relations are strained after Brexit — to try to engineer a UN response to the crisis in Afghanistan…
Citaat:In the long post-Soviet jostling for power and influence in Central Asia sometimes called the new Great Game, an ever more dominant player has emerged from the chaos and confusion of Afghanistan: Russia, at least in security affairs.
Citaat:From Latin America to Eastern Europe, Russia has fought for influence by insisting that the United States cannot be trusted. Nikolai Patrushev, the secretary of Russia’s Security Council, warned that America’s friends in Ukraine could soon also be disappointed.
“The country is headed toward collapse, and the White House at a certain moment won’t even remember about its supporters in Kyiv,” Mr. Patrushev said in an interview published on Thursday.
pien_2010 schreef:Kinke schreef:het is eigenlijk gewoon lachwekkend, de anti-Biden posts van Enzino
Dank je wel Kinke, dan ben ik niet de enige die dat vind.
mysa schreef:Te droevig voor woorden: gisteravond een uit de hand gelopen protest bij een opvanglocatie voor Afghanen. Met leuzen als 'Eigen volk eerst' en zo.
8nnemiek schreef:Walgelijk inderdaad.
Dezelfde trieste figuren zetten lachende smileys bij hartverscheurende Facebook berichten.. dat snap ik ook niet. Zo'n mensen zouden eens een tijdje van lichaam moeten ruilen met de mensen die daar in angst zitten en niet weg kunnen.
enzino schreef:Ik dacht dat mijn Biden posts behoorlijk inhoudelijk waren, er was wat tegengas aan het begin maar niemand durft inhoudelijk zijn acties te verdedigen hier. Begrijpelijk, want het valt ook niet te verdedigen. En dat moet lastig zijn voor de Biden-aanhang hier. Moe van het bashen van Biden, maar het anti-Trump topic heeft 100+ pagina's met Trump bashen. Toen werd niemand er moe van.
Biden heeft hier fouten gemaakt. Grove fouten. En dat ga ik niet onder stoelen of banken schuiven omdat jullie Trump zo erg vinden en het daarom niet toe durven te geven.
Leef maar met mijn posts, lees ze niet, of reageer inhoudelijk.
Citaat:And in an interview with CNN on Wednesday, former Defense Secretary Mark T. Esper said that, while President Biden “owns” the ultimate outcome in Afghanistan, Mr. Trump had earlier “undermined” the agreement through his barely disguised impatience to exit the country with little apparent regard for the consequences. That included an October 2020 declaration by Mr. Trump that he wanted the 5,000 American troops then in Afghanistan home by Christmas.
Citaat:After Mr. Trump moved thousands of troops out of Afghanistan during his last year in office, Mr. Biden inherited just 2,500 troops in the country.
Citaat:Nor is there evidence that top Trump officials prioritized planning for the eventual evacuation of Americans, or of Afghans who might be subject to Taliban reprisals for working with the United States. (Knip) He has claimed that he would have ensured mass evacuations from Afghanistan, even though aides say he never focused on the issue.
Citaat:Sunil Varghese, the group’s policy director, was skeptical of Mr. Trump’s claim that he would have ensured the rescue of Afghan allies like former interpreters for U.S. troops.
“If he was serious about including evacuation or relocation as part of our military withdrawal, I think he would have set a longer timeline and we would have heard about it” from federal officials, Mr. Varghese said.
Citaat:Olivia Troye recalled sitting in meetings where Miller demanded restrictions on refugees, including those from Afghanistan and Iraq. She said the reductions in the refugee program during Donald Trump’s presidency hollowed out the government’s ability to bring the interpreters and others to the United States.
“Now we are in this crisis and they are saying Trump would have evacuated them,” Troye said. “But he didn’t in four years. You don’t get to play revisionist history here. There are people who know what the situation is.”
enzino schreef:De relatie tussen Europa en de VS heeft een behoorlijke knauw opgelopen door Biden zijn acties; zo erg zelfs dat de pijlen nu gericht worden op samenwerking met Rusland en China omdat het vertrouwen in Biden weg is.Citaat:Britain will this week turn to China and Russia to try to stop Afghanistan sliding further into chaos, after recriminations between London and Washington over US President Joe Biden’s withdrawal of American troops.
UK prime minister Boris Johnson’s government is also working closely with France — with whom relations are strained after Brexit — to try to engineer a UN response to the crisis in Afghanistan…
https://www.ft.com/content/3073164b-43c ... 2f7107a747
De verwachting is dat in september het internet uit gaat in Afghanistan, alle buitenlandse verslaggevers het land uit moeten en massa-executies gaan beginnen. Het beste dat Biden kan hopen is dat er geen beelden vrij komen van gestrande Amerikanen of westerlingen die daar onderdeel van zijn.
Na slechts 7 maanden Biden zijn de machtsverhoudingen in de wereld behoorlijk verschoven. Woord is dat ze hem willen aanhouden tot de midterm elections (Nov 2022) omdat Kamala het zo vreselijk slecht doet bij stemmers, maar het gaat twijfelachtig worden of hij het tot dan kan uithouden. Hij spreekt nog nauwelijks het volk toe en loopt weg na de paar minuten autocue voor iemand een vraag kan stellen.
pien_2010 schreef:Enzino de teloorgang van de VS is allang bezig en versneld door Trump. Deze actie vd internationale gemeenschap waaronder VS met Biden helpt niet echt, eens met je.
Veel landen waaronder Rusland heeft zijn tanden kapotgebeten op dit lastige land dankzij de Taliban.
Dus dat bashen van Biden door jou ben ik wel klaar mee.
Gisteren analyse gehoord dat de terugtrekking uit Afghanistan niet goed had kunnen afgelopen zelfs als dit op een andere manier was gedaan.
Voor het gemak vergeet je dat jouw grote vriend Trump dit (de terugtrekking) allemaal begonnen is. Dus jouw opvatting over Biden en het zwarte Pieten ben ik wel klaar mee. Europa was ook vd partij net als anderen landen. Ik vind het altijd zo kleinzielig menselijk. Missie geslaagd.....kijk eens hoe goed we het gedaan hebben.
Missie mislukt....wat een slechterik is die man of vrouw.....
Dan rent iedereen zo hard mogelijk weg vh zinkende schip.
Het is een drama waar ik op de 1ste plaats de Taliban voor verantwoordelijk houd, en op de 2de plaats de regering daaro, en op de 3de plaats het Leger dat 0 schoten gelost heeft en dan pas komt de internationale gemeenschap met Biden aan kop.
IMANDRA schreef:Maar het is vast makkelijk praten voor jou en Trump, zo vanaf de zijlijn. Biden is nu het gezicht omdat hij president is, maar dat wil niet zeggen dat alleen hij verantwoordelijk is voor deze rotzooi, dat het alleen zíjn schuld is of alleen van zijn administratie.
De situatie in Afghanistan is een opeenvolging van de keuzes en regelingen van de presidenten Bush tot en met Biden. Allemaal hebben ze linksom of rechtsom aan deze situatie bijgedragen.
enzino schreef:Ik dacht dat mijn Biden posts behoorlijk inhoudelijk waren, er was wat tegengas aan het begin maar niemand durft inhoudelijk zijn acties te verdedigen hier. Begrijpelijk, want het valt ook niet te verdedigen. En dat moet lastig zijn voor de Biden-aanhang hier. Moe van het bashen van Biden, maar het anti-Trump topic heeft 100+ pagina's met Trump bashen. Toen werd niemand er moe van.
Biden heeft hier fouten gemaakt. Grove fouten. En dat ga ik niet onder stoelen of banken schuiven omdat jullie Trump zo erg vinden en het daarom niet toe durven te geven.
Leef maar met mijn posts, lees ze niet, of reageer inhoudelijk.