Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:07

Nou ja, ik kies daar ook bewust - niet - voor. Ten eerste heb ik de capaciteiten er niet voor, maar ik denk ook wel eens: op het moment dat je pakweg minister, premier of president wordt, weet je dat je in omstandigheden verzeild kunt raken dat je levens op het spel moet zetten. Lijkt me vreselijk moeilijk.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:43

NOS: Taliban willen evacuatie Afghanen stoppen, buitenlanders krijgen tot eind deze maand.
https://nos.nl/l/2394977

Wat had men anders verwacht dan. Dat de taliban de Afghanen zomaar liet gaan.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:03

Brain drain is funest voor je land, dus qua reden logisch, echter zullen ze dan garanties moeten geven als algehele amnestie oid en hun eigen mensen zo ver krijgen dat die dat naleven. Gezien hun gedrag in het verleden is hun woord weinig waard voor de mensen die ze nodig hebben voor wederopbouw.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:20

Citaat:
“Vrienden, op deze eerste blog na de vakantie wil ik het met jullie hebben over hell-hole Afghanistan. De olifant in de kamer daar wordt immers onvoldoende benoemd: de islam.

Oejjjj...
De islam..?
Weet Vermeersch over de tolerantie in de islam? Over het feit dat vele moslims zich distantiëren van de Taliban, omdat het lui zijn die de heilige Schrift verdraaien tot en met...?

Dus nee, de islam is de olifant in de kamer niet.
Citaat:
In Afghanistan is een machtswissel gebeurd die, naar lokale maatstaven, snel en relatief vredevol is verlopen.

Meaning...?
Alleen westerse landen hebben paleisrevoluties waarbij nauwelijks bloed vloeit...?

Citaat:
de mensen daar steunen die machtsovername in grote meerderheid. Er zijn inderdaad delen van de bevolking tegen (vooral onder de opgeleide stedelijke elite en de etnische minderheden in het noorden), maar zelfs zij kozen niet om te vechten, allicht omdat ze geen waardig politiek alternatief zien waarvoor ze willen strijden.

...na zo vreselijk veel bloedvergieten heeft het charme, sprak ik als feministe, om niet te knokken als er idd niets zou zijn om voor te knokken.

Citaat:
In werkelijkheid was deze missie vanaf dag 1 gedoemd om te falen. Waarom? Omdat ze geen rekening hield met de culturele realiteit op het terrein, die sterk verschilt van de onze.

...hangt nogal af van je doel.
Ik ben fan van de Dutch approach, alleen liefst wel nationwide en dan een jaar of 25 volhouden. In deze approach wordt wel rekening gehouden met plaatselijke cultuur, gebruik, etc.

Maar ten dele was HET doel: wraak voor een paar aanslagen.
(Dat kan prima zonder kennis van het een en ander, al is militaire kennis van de vijand wel handig.)
Citaat:
Elke poging om een diepgelovig moslimland met de wapenen te transformeren in een democratie en er onze eigen Westerse morele code (beter bekend als de “mensenrechten”) aan op te leggen, is bij voorbaat futiel.

Je tante op een houtvlot, zul je bedoelen....

Arrogant tot en met.

Diepgelovig wil ik de Taliban desnoods wel noemen, maar dan gelovend in geweld.

Mensenrechten de westerse morele code?
Nou, daar klopt helaas geen hout van.
Kijk just for fun eens op Moria. Of vraag eens naar de Nederlandse kinderopvangtoeslag...

Mensenrechten voor mensen in een niet westers land zijn met name voor Amerika nonexistent, zodra de Amerikaanse belangen in het geding lijken te zijn.

Enne, 'de nobele blanke man komt de Afganen efkes vertellen hoe of het moet'...
Dat kunnen ze prima zelf. Dwz als hun land niet bezet wordt of in puin geschoten.

En als gezegd, die moslems die geen idiote zaken van de daken schreeuwen, maar leven naar de Qoraan, doen gewoon aan mensenrechten, hoor. Als we het niet over de blasfemie van de Taliban hebben, maar over de islam, dan is dat een veel vrouwvriendelijker religie dan het christendom.

Trouwens, wie menserechten met geweld wenst te introduceren, heeft weinig van mensenrechten begrepen.
(Ik vind zinnetjes als 'the medium is the message', 'er is geen weg naar vrede en gerechtigheid, vrede en gerechtigheid zijn de weg' wel zinvol.)

Citaat:
Het is namelijk wensdenken, grenzend aan pretentie, om te denken dat onze eigen normen en waarden ‘universeel’ zijn. Dat zijn ze niet. Ze zijn niets meer dan het unieke product van onze eigen lange geschiedenis, in het bijzonder van de christelijke moraliteit die er in Europa al 2000 jaar wordt ingestampt en zo is gaan behoren tot ons culturele DNA.

Naïef.
"Wij zijn goed, de rest niet."
Het idee dat er wel eens verschil zou kunnen zijn tussen normen en waarden vind ik eindelijk eens een beetje verstandig klinken.
Citaat:
Het culturele DNA van de islamitische wereld is daarentegen helemaal anders: de zeer gedetailleerde goddelijke wetgeving die de profeet Mohammed in de zesde eeuw openbaarde. Er bestaat niet zoiets als een universele opvatting over goed en kwaad. Dat is relatief: wat samenlevingen ethisch vinden en wat niet hangt af van hun eigen cultuur en geschiedenis.

Tja, de verschillen met het christendom zijn niet zo groot, ten faveure van de rechten van islamitische vrouwen.

Citaat:
Dat geldt ook, en misschien wel in het bijzonder, voor de gelijkheid van man en vrouw. Ik wil hier niets afdoen aan het heroïsche streven naar emancipatie van Afghaanse vrouwenrechtenactivisten, die ik ware heldinnen vind, maar de trieste realiteit is dat de meeste Afghaanse vrouwen zélf weinig graten zien in hun ondergeschikte rol. Waarom? Om de simpele reden dat hun heilige teksten (de Koran en de Hadiths) die rol voor hen nu eenmaal zo voorschrijven. Als diepgelovige vrouwen vrezen zij Allah’s oordeel na de dood nog veel meer dan dat van hun echtgenoot en de Taliban tijdens hun leven.

Quatsch.

Citaat:
Enkel onder de opgeleide stedelijke elite, waarvan vele agnostisch zijn en soms zelfs atheïstisch denken net zoals in de andere landen van de moslimwereld, wordt er geklaagd over de teloorgang van de vrouwenrechten door deze machtsovername. Maar die groep is in demografisch opzicht véél te klein om de cultuur en moraliteit in de Afghaanse samenleving te kunnen bepalen, zelfs maar te kunnen beïnvloeden.

Demografisch is die groter dan 50%.
"De stedelijke elite", bestaat ook niet alleen uit mannen, he.
(Sexisten denken van wel, natuurlijk. )
En aangezien Afghaanse vrouwen gewoon mensen zijn, willen ze niet dat juk van een stel blasfemisten.
(Sowieso geen juk, wie wil dat nou - en de Taliban heeft slechts in naam iets met de islam van doen.)

Citaat:
De kolonisatie door Europese machten van de moslimwereld van de late 19de eeuw tot Wereld Oorlog 2 was in feite hetzelfde verhaal. Kostte ook véél meer dan het opbracht

Ja, hihi.

Dus lieten wij, slimme westerlingen, allerlei moeilijker taken over aan de lokale bevolking, maar we hielden economische touwtjes in handen.

Aka neo kolonialisme.

Citaat:
De invasie van Irak in 2003 was misschien wel het meest karikaturale voorbeeld van zulk Westers cultureel messianisme. We weten allemaal hoe dat afgelopen is. In chaos en een poel van bloed, een oefening die later nog eens netjes werd herhaald door Westerse militaire interventies in Syrië en Libië, met even rampzalige gevolgen.

Ivm de oliebelangen mocht Saddam Hoessein van alles doen met zijn "eigen" bevolking.
(zie: mensenrechten voor niet westerlingen...)
Tot hij stout was tov het westen.
Toen kwamen er opeens soldaten om hem 'mores' te leren. (Het mos, meervoud de mores: EIJ zijn de baas!!)

Citaat:
De Chinezen kondigden droog aan ‘akte te nemen’ van de machtswissel en op een rationele basis samen te werken. Zolang de Taliban geen terroristische groepen tolereert die China viseren, willen de Chinezen zelfs verregaand economisch samenwerken met de Taliban, onder meer om de enorme lithium-voorraden daar te kunnen ontginnen.

Zo is China, pragmatisch tot en met.
Nu ja, vraag maar in Tibet, dat werd om de een of andere reden bezet.
Maar neo kolonialisme gaat ook de Chinese overheid goed af.

Citaat:
Een laatste punt waar ik mij aan geërgerd heb in de hele Afghanistandiscussie is dit: selectieve verontwaardiging. Want in welk opzicht is het Taliban-regime minder repressief dan dat van Saudi-Arabië of Qatar?

Goede vraag.

Mijn antwoord: het zijn brave olieleveranciers.
Zeur niet over 'dat de Koran en de Hadith overal hetzelfde zouden zijn' - die uitspraak doet niet ter zake - en is ook niet waar. (Levendige debatten tussen de verschillende scholen...!)

Citaat:
Mbt het Qatarse en Saudische dictatoriale regime, allemaal lastige vragen die niet worden gesteld en ook niet mógen worden gesteld, omdat ze nu eenmaal wijzen op een lastige olifant in de kamer: de islam en de impact daarvan op het denken en doen van de bevolkingen in de islamitische wereld.”

1e Quatsch.
Hoezo, "mag" het niet...?
Deze meneer verdient een dikke onvoldoende, maar hoeft niet te vrezen voor arrestatie.

2e Quatsch: laten we ophouden weg te kijken van het geld.

3e Quatsch: geef de islam niet de schuld, nergens voor nodig. Leidt juist af van de vragen die wel gesteld moeten worden.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 02:48

De relatie tussen Europa en de VS heeft een behoorlijke knauw opgelopen door Biden zijn acties; zo erg zelfs dat de pijlen nu gericht worden op samenwerking met Rusland en China omdat het vertrouwen in Biden weg is.

Citaat:
Britain will this week turn to China and Russia to try to stop Afghanistan sliding further into chaos, after recriminations between London and Washington over US President Joe Biden’s withdrawal of American troops.

UK prime minister Boris Johnson’s government is also working closely with France — with whom relations are strained after Brexit — to try to engineer a UN response to the crisis in Afghanistan…

https://www.ft.com/content/3073164b-43c ... 2f7107a747

De verwachting is dat in september het internet uit gaat in Afghanistan, alle buitenlandse verslaggevers het land uit moeten en massa-executies gaan beginnen. Het beste dat Biden kan hopen is dat er geen beelden vrij komen van gestrande Amerikanen of westerlingen die daar onderdeel van zijn.

Na slechts 7 maanden Biden zijn de machtsverhoudingen in de wereld behoorlijk verschoven. Woord is dat ze hem willen aanhouden tot de midterm elections (Nov 2022) omdat Kamala het zo vreselijk slecht doet bij stemmers, maar het gaat twijfelachtig worden of hij het tot dan kan uithouden. Hij spreekt nog nauwelijks het volk toe en loopt weg na de paar minuten autocue voor iemand een vraag kan stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 06:05

Met betrekking tot de verschuivende machtsverhoudingen:

Citaat:
In the long post-Soviet jostling for power and influence in Central Asia sometimes called the new Great Game, an ever more dominant player has emerged from the chaos and confusion of Afghanistan: Russia, at least in security affairs.

En de gevolgen van het Afghanistan debacle zouden wel eens flink kunnen zijn voor andere landen die vertrouwde op Amerikaanse steun. De Ukraine is mogelijk het volgende land dat de gevolgen zal moeten dragen van Amerika's zwakke ( = afwezige) leiderschap:

Citaat:
From Latin America to Eastern Europe, Russia has fought for influence by insisting that the United States cannot be trusted. Nikolai Patrushev, the secretary of Russia’s Security Council, warned that America’s friends in Ukraine could soon also be disappointed.

“The country is headed toward collapse, and the White House at a certain moment won’t even remember about its supporters in Kyiv,” Mr. Patrushev said in an interview published on Thursday.

https://www.nytimes.com/2021/08/19/worl ... ussia.html

Puur mijn voorspelling, maar als we hier over 10 jaar op terug kijken zal het wel eens het moment geweest kunnen zijn dat Amerika haar positie in de wereld verloor: militair, economisch en cultureel. Europa is nog veel te zwak die positie over te nemen, China (als ze het overleven) en Rusland zullen het mogelijk samen doen. Een optimist koopt goud...
De bijbehorende foto die dit mooi in een plaatje weergeeft: "Joe Biden Walks Away from Questions About the Thousands of Americans Still Stranded in Afghanistan".

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:29

Enzino de teloorgang van de VS is allang bezig en versneld door Trump. Deze actie vd internationale gemeenschap waaronder VS met Biden helpt niet echt, eens met je.
Veel landen waaronder Rusland heeft zijn tanden kapotgebeten op dit lastige land dankzij de Taliban.
Dus dat bashen van Biden door jou ben ik wel klaar mee.
Gisteren analyse gehoord dat de terugtrekking uit Afghanistan niet goed had kunnen afgelopen zelfs als dit op een andere manier was gedaan.
Voor het gemak vergeet je dat jouw grote vriend Trump dit (de terugtrekking) allemaal begonnen is. Dus jouw opvatting over Biden en het zwarte Pieten ben ik wel klaar mee. Europa was ook vd partij net als anderen landen. Ik vind het altijd zo kleinzielig menselijk. Missie geslaagd.....kijk eens hoe goed we het gedaan hebben.
Missie mislukt....wat een slechterik is die man of vrouw.....
Dan rent iedereen zo hard mogelijk weg vh zinkende schip.

Het is een drama waar ik op de 1ste plaats de Taliban voor verantwoordelijk houd, en op de 2de plaats de regering daaro, en op de 3de plaats het Leger dat 0 schoten gelost heeft en dan pas komt de internationale gemeenschap met Biden aan kop.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-08-21 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:30

het is eigenlijk gewoon lachwekkend, de anti-Biden posts van Enzino :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 07:47

Kinke schreef:

Dank je wel Kinke, dan ben ik niet de enige die dat vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:04

De foei knop is heel handig daarvoor :)) Ik ben dat gezeur over Biden ook al een hele tijd moe.
Als Trump exact hetzelfde had gedaan dan had enzino er geen slecht woord over kunnen bedenken :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:23

Te droevig voor woorden: gisteravond een uit de hand gelopen protest bij een opvanglocatie voor Afghanen. Met leuzen als 'Eigen volk eerst' en zo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:37

Walgelijk inderdaad.
Dezelfde trieste figuren zetten lachende smileys bij hartverscheurende Facebook berichten.. dat snap ik ook niet. Zo'n mensen zouden eens een tijdje van lichaam moeten ruilen met de mensen die daar in angst zitten en niet weg kunnen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:45

mysa schreef:
Te droevig voor woorden: gisteravond een uit de hand gelopen protest bij een opvanglocatie voor Afghanen. Met leuzen als 'Eigen volk eerst' en zo.

Dat is gewoon dom tokkie volk! Denk dat die Afghanen die daar opgevangen worden een hoger IQ hebben dan zij

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:04

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:

Dank je wel Kinke, dan ben ik niet de enige die dat vind.

Haha ja precies. En wbt “wegwerken”… Trump heeft het ook 4 jaar volgehouden ondanks alle idiote acties. Dan zou dat Biden ook wel moeten lukken :))

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:52

mysa schreef:

Walgelijk, maar niet geheel onbegrijpelijk. Ik doe vrijwilligerswerk waarbij ik de zwakkeren/onderkant van de samenleving van juridisch advies voorzie, en hun positie is de afgelopen jaren (sinds 2008 eigenlijk) enorm verslechterd. Ik begrijp best dat als je zelf niet tot nauwelijks kan rondkomen, en met moeite steun van de overheid ontvangt, je erg argwanend kijkt naar de opvang van 'vreemdelingen'.

Even iets anders, Ik heb naar rapporten van het IMF en de WorldBank zitten kijken en ik ben enorm geschrokken van de hoeveelheid geld die in Afghanistan is gepompt en overal in corrupte zakken is verdwenen. Wat een slecht bestuur, zowel van de Afghanen als het IMF, de World Bank, de VS, EU en een ieder ander die tijd en geld heeft geïnvesteerd in Afghanistan.

Het verhaal over de geiten vond ik nog wel het meest bizar. Hier twee artikelen over de geiten, die de 'val' van project Afghanistan wel mooi illustreren: https://medium.com/war-is-boring/afghan ... 2114523b44

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... trade.html

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:58

Ik snap het wel. De woningnood is zo verschrikkelijk hoog, er zijn nog zat statushouders die voorrang hebben op de gewone mens in dit land. Op een gegeven moment is het gewoon klaar.
Waar willen ze al die mensen kwijt?
Laat ze gewoon in eigen omgeving opvangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:59

Ik dacht dat mijn Biden posts behoorlijk inhoudelijk waren, er was wat tegengas aan het begin maar niemand durft inhoudelijk zijn acties te verdedigen hier. Begrijpelijk, want het valt ook niet te verdedigen. En dat moet lastig zijn voor de Biden-aanhang hier. Moe van het bashen van Biden, maar het anti-Trump topic heeft 100+ pagina's met Trump bashen. Toen werd niemand er moe van.

Biden heeft hier fouten gemaakt. Grove fouten. En dat ga ik niet onder stoelen of banken schuiven omdat jullie Trump zo erg vinden en het daarom niet toe durven te geven.

Leef maar met mijn posts, lees ze niet, of reageer inhoudelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:03

De USA vraagt alle landen om vrijdag Afghanistan te verlaten zodat ze voor 31aug hun militairen van de luchthaven kunnen weghalen.
Er is een gesprek geweest tussen de CIA en de Taliban, maar er wordt niet met verlengingen gespeeld.

Er is inderdaad op 20 jaar tijd heel veel geld vanuit heel veel landen naar Afghanistan gepompt en in corrupte zakken verdwenen.
Je kan Biden ook moeilijk de terugtrekking verwijten.
Er werd al jaren geopperd dat het verblijf in Afghanistan enkel maar troepen en geld kost en niks meer oplevert.
Ik heb verder te weinig verstand van internationale politiek en co, maar dat is toch altijd wat er te lezen en te horen was.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:09

8nnemiek schreef:
Walgelijk inderdaad.
Dezelfde trieste figuren zetten lachende smileys bij hartverscheurende Facebook berichten.. dat snap ik ook niet. Zo'n mensen zouden eens een tijdje van lichaam moeten ruilen met de mensen die daar in angst zitten en niet weg kunnen.

Al dagen lees ik alleen maar negatieve berichten op social media zodra het woordje 'afghanistan' valt bij een nieuws bericht.
Ik vraag mij echt af waar toch al die haat weg komt.

En deze actie vind ik gewoon walgelijk. Prima dat je er niet mee eens bent, maar ga dat lekker in het dorp doen, niet bij het opvang kamp.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:27

enzino schreef:
Ik dacht dat mijn Biden posts behoorlijk inhoudelijk waren, er was wat tegengas aan het begin maar niemand durft inhoudelijk zijn acties te verdedigen hier. Begrijpelijk, want het valt ook niet te verdedigen. En dat moet lastig zijn voor de Biden-aanhang hier. Moe van het bashen van Biden, maar het anti-Trump topic heeft 100+ pagina's met Trump bashen. Toen werd niemand er moe van.

Biden heeft hier fouten gemaakt. Grove fouten. En dat ga ik niet onder stoelen of banken schuiven omdat jullie Trump zo erg vinden en het daarom niet toe durven te geven.

Omdat Biden niet alleen verantwoordelijk is hiervoor. En niemand hier zegt dat Biden níét verantwoordelijk is, of dat dit zo geweldig is gegaan.

Prima dat je de fouten niet onder stoelen of banken schuift, maar het is nogal tekenend dat je dat bij Biden doet maar totaal niet kritisch was op de situaties rondom Trump die toch qua intentie héél anders lagen, vergeleken met een mislukte strategie in Afghanistan. Het is immers niet voor niets dat er nog steeds onderzoeken lopen naar de corruptie en slechte situaties rondom Trump.

Trump is bovendien ook niet bepaald ‘onschuldig’ wat betreft de situatie in Afghanistan:

Citaat:
And in an interview with CNN on Wednesday, former Defense Secretary Mark T. Esper said that, while President Biden “owns” the ultimate outcome in Afghanistan, Mr. Trump had earlier “undermined” the agreement through his barely disguised impatience to exit the country with little apparent regard for the consequences. That included an October 2020 declaration by Mr. Trump that he wanted the 5,000 American troops then in Afghanistan home by Christmas.

Citaat:
After Mr. Trump moved thousands of troops out of Afghanistan during his last year in office, Mr. Biden inherited just 2,500 troops in the country.

Citaat:
Nor is there evidence that top Trump officials prioritized planning for the eventual evacuation of Americans, or of Afghans who might be subject to Taliban reprisals for working with the United States. (Knip) He has claimed that he would have ensured mass evacuations from Afghanistan, even though aides say he never focused on the issue.

Citaat:
Sunil Varghese, the group’s policy director, was skeptical of Mr. Trump’s claim that he would have ensured the rescue of Afghan allies like former interpreters for U.S. troops.

“If he was serious about including evacuation or relocation as part of our military withdrawal, I think he would have set a longer timeline and we would have heard about it” from federal officials, Mr. Varghese said.

http://www.nytimes.com/2021/08/19/us/po ... n.amp.html

Citaat:
Olivia Troye recalled sitting in meetings where Miller demanded restrictions on refugees, including those from Afghanistan and Iraq. She said the reductions in the refugee program during Donald Trump’s presidency hollowed out the government’s ability to bring the interpreters and others to the United States.

“Now we are in this crisis and they are saying Trump would have evacuated them,” Troye said. “But he didn’t in four years. You don’t get to play revisionist history here. There are people who know what the situation is.”

https://www.seattletimes.com/nation-wor ... e-efforts/

Maar het is vast makkelijk praten voor jou en Trump, zo vanaf de zijlijn. Biden is nu het gezicht omdat hij president is, maar dat wil niet zeggen dat alleen hij verantwoordelijk is voor deze rotzooi, dat het alleen zíjn schuld is of alleen van zijn administratie.

De situatie in Afghanistan is een opeenvolging van de keuzes en regelingen van de presidenten Bush tot en met Biden. Allemaal hebben ze linksom of rechtsom aan deze situatie bijgedragen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:29

enzino schreef:
De relatie tussen Europa en de VS heeft een behoorlijke knauw opgelopen door Biden zijn acties; zo erg zelfs dat de pijlen nu gericht worden op samenwerking met Rusland en China omdat het vertrouwen in Biden weg is.

Citaat:
Britain will this week turn to China and Russia to try to stop Afghanistan sliding further into chaos, after recriminations between London and Washington over US President Joe Biden’s withdrawal of American troops.

UK prime minister Boris Johnson’s government is also working closely with France — with whom relations are strained after Brexit — to try to engineer a UN response to the crisis in Afghanistan…

https://www.ft.com/content/3073164b-43c ... 2f7107a747

De verwachting is dat in september het internet uit gaat in Afghanistan, alle buitenlandse verslaggevers het land uit moeten en massa-executies gaan beginnen. Het beste dat Biden kan hopen is dat er geen beelden vrij komen van gestrande Amerikanen of westerlingen die daar onderdeel van zijn.

Na slechts 7 maanden Biden zijn de machtsverhoudingen in de wereld behoorlijk verschoven. Woord is dat ze hem willen aanhouden tot de midterm elections (Nov 2022) omdat Kamala het zo vreselijk slecht doet bij stemmers, maar het gaat twijfelachtig worden of hij het tot dan kan uithouden. Hij spreekt nog nauwelijks het volk toe en loopt weg na de paar minuten autocue voor iemand een vraag kan stellen.

Ik ben het met je eens dat Biden hier enorme steken heeft laten vallen. Het halsoverkop terugtrekken van de Amerikaanse troepen laat pijnlijk duidelijk zien dat Biden weinig begaan is met het lot van de Afghaanse bevolking.
In een column die ik vanochtend las, werd een link gelegd met de uitzending destijds van zijn zoon Beau naar Irak. Die kwam daar heelhuids van terug, maar overleed later in 2015 aan een hersentumor, wat Biden weet aan blootstelling aan giftige stoffen tijdens zijn missie in Irak.
Biden schijnt (bron: biografie van Richard Holbrooke) in 2010 in een gesprek met Holbrooke, die pleitte voor blijvende militaire steun aan Afghanistan om de vrouwen daar te beschermen tegen de Taliban, geschreeuwd te hebben dat 'hij zijn jongen niet terug wilde sturen om zijn leven te riskeren voor vrouwenrechten'. Vanuit persoonlijk perspectief wellicht begrijpelijk, maar zacht uitgedrukt weinig solidair met de Afghaanse vrouwen, die door de Amerikaanse interventie hoop hadden gekregen beschermd te worden tegen de Taliban. Als motivatie voor het huidige haastige vertrek uit Afghanistan is deze 'eigen zoon (lees: volk) eerst'- keuze buitengewoon laf. Ook als hij van het begin af aan tegen deze missie was geweest, had hij als president van de VS de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen om, met het risico op Amerikaanse slachtoffers, de missie zo goed mogelijk af te maken, in plaats van de Taliban alle ruimte te geven.
Een slechte beurt kortom voor Biden, en mondiaal gezien een groot gezichts- en machtsverlies voor de VS.

De laatste alinea neem ik voor kennisgeving aan, totaal niet relevant voor dit topic, geen bronvermelding en duidelijk ingegeven door een persoonlijke afkeer van Biden en de Democraten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:37

pien_2010 schreef:
Enzino de teloorgang van de VS is allang bezig en versneld door Trump. Deze actie vd internationale gemeenschap waaronder VS met Biden helpt niet echt, eens met je.
Veel landen waaronder Rusland heeft zijn tanden kapotgebeten op dit lastige land dankzij de Taliban.
Dus dat bashen van Biden door jou ben ik wel klaar mee.
Gisteren analyse gehoord dat de terugtrekking uit Afghanistan niet goed had kunnen afgelopen zelfs als dit op een andere manier was gedaan.
Voor het gemak vergeet je dat jouw grote vriend Trump dit (de terugtrekking) allemaal begonnen is. Dus jouw opvatting over Biden en het zwarte Pieten ben ik wel klaar mee. Europa was ook vd partij net als anderen landen. Ik vind het altijd zo kleinzielig menselijk. Missie geslaagd.....kijk eens hoe goed we het gedaan hebben.
Missie mislukt....wat een slechterik is die man of vrouw.....
Dan rent iedereen zo hard mogelijk weg vh zinkende schip.

Het is een drama waar ik op de 1ste plaats de Taliban voor verantwoordelijk houd, en op de 2de plaats de regering daaro, en op de 3de plaats het Leger dat 0 schoten gelost heeft en dan pas komt de internationale gemeenschap met Biden aan kop.

Mooie post Pien +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:49

IMANDRA schreef:
Maar het is vast makkelijk praten voor jou en Trump, zo vanaf de zijlijn. Biden is nu het gezicht omdat hij president is, maar dat wil niet zeggen dat alleen hij verantwoordelijk is voor deze rotzooi, dat het alleen zíjn schuld is of alleen van zijn administratie.

De situatie in Afghanistan is een opeenvolging van de keuzes en regelingen van de presidenten Bush tot en met Biden. Allemaal hebben ze linksom of rechtsom aan deze situatie bijgedragen.

Het is net zo makkelijk voor mij om te praten vanaf de zijlijn als het voor jou is.

De terugtrekking zelf is volledig in handen van Biden geweest, hij is al 7 maanden president en had dit gewoon beter moeten regelen.

Dat vorige presidenten verantwoordelijkheid delen voor het "verliezen van de oorlog" klopt volledig, maar niemand zegt hier toch ook wat anders???

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:50

enzino schreef:

Het is heel duidelijk dat als taliban aangeven die datum = alles weg, dan heb je je daar aan te houden. Alternatief is naast bodemloze geldput ook een knekelhuis voor wie je er na die datum nog hebt lopen. Er zijn afspraken met ze gemaakt en daar zullen ze je aan houden (waag het andersom niet trouwens, maar goed daar gaat het nu even niet over).
Er zijn zeker grove fouten gemaakt qua inschatting over rekbaarheid afspraken en hoe snel alles zou veranderen en dat met name door de Nederlandse regering. VS, Engeland en Frankrijk zagen de bui al veel eerder hangen gezien de nieuwsberichten.
Ik kan het eerlijk stellen waarom de VS Afghanistan binnen is gevallen geen grove fout noemen. Politieke zelfmoord zal het wel zijn, maar dat maakt gezien Bidens leeftijd niet uit. Verder heeft Biden ook te maken met de afspraken die zijn voorganger gemaakt heeft en dat betekent soms flink puinruimen, wat ook flinke rotzooi geeft.
Amerika heeft uit eigen belang in heel wat landen lopen rondroeren om eigen land draaiende te houden zonder daar concessies te hoeven doen ipv al veel eerder zaken als uitstoot en binnen de eigen middelen blijven toe te passen en zeker Europa is daar maar graag bij aangesloten. Beide hadden nl anders heel andere problemen gehad om zo'n verhaal aan hun kiezers te verkopen. (Marketing is nu eenmaal niet het sterkste punt van een overheid).
Capitalisme heeft geen ethisch/moreel besef of lange termijn verantwoordelijkheidsgevoel. Het eindresultaat van die manier van economisch handelen wordt nu zo duidelijk zichtbaar dat er niet meer omheen gedraaid kan worden. Bevolking kent teveel mensen die de klappen er van krijgen zonder er schuld aan te hebben. Alleen hoe anders is lastig in te vullen met fanatisme/apathie als enige duidelijke opties met alle gevolgen van dien.

Dat alles kan je Biden niet aanrekenen, hij is enkel de gene die moet starten met het optellen van de eindafrekening van 150-200 jaar "vooruitgang", waarbij de schaduwzijde altijd ontkend werd/eigen schuld was, maar waarvan inmiddels duidelijk begint te worden dat dat eigen schuld niets anders is dan pech.