Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:26

mysa schreef:
Het is niet zo dat de opwarming bedacht is door commerciële partijen, het zijn wetenschappers die de alarmklok hebben geluid. Al vijftig jaar geleden verschenen er rapporten over. Natuurlijk wordt het uiteindelijk een verdienmodel. Maar dat is bijkomstig.

Dit dus. Het is geen mening maar een bewezen wetenschappelijk feit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:34

Het luiden van de alarmklok is natuurlijk het verdienmodel: zonder alarmklok geen budget voor verder onderzoek. En die alarmbellen zijn allemaal gebaseerd op hun eigen modellen, alleen komen de modellen vaak niet overeen met de werkelijkheid. Hier een stukje uit Science van bijna 2 weken geleden:

Afbeelding

Die tweede paragraaf is interessant: ze kijken in de toekomst op basis van modellen, maar nu geloven ze de uitkomsten van hun eigen modellen niet.

pien_2010 schreef:
Anne dat klopt, alleen het tempo waarmee het klimaat de laatste 20 jaar is veranderd dat is gigantisch en onvergelijkbaar met de eeuwen geleden veranderingen, en daar heeft de mens een te grote rol in.

Volgens mij is droogte nu de nieuwste alarmklok in Amerika, en natuurlijk is dat door de mens veroorzaakt. Of misschien toch niet?

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:07

Anne_GTI schreef:
Ik ontken klimaatverandering niet maar ik heb wel mijn bedenkingen over de invloed van de mens.

Vandaar ook mijn opmerking milieu heb je invloed op en is zeker problematisch maar klimaat is zo complex dat onze rol daarin als mensheid op waarde geschat moet worden. We denken alles te kunnen beïnvloeden maar onze invloed zou zomaar weleens een stuk kleiner kunnen zijn. Klimaat is lange termijn, geen tientallen jaren maar eeuwen. Ijstijden horen daarbij en ook warme periodes.

Idd, klimaat is lange termijn.

Dat is lastig voor de mens.

Maar PRAAT mij niet van 'een vrrdienmodel'. Shell wist in 1964 al van het broeikaseffect - en tot op de huidige dag doen ze er niets tot nauwelijks iets aan.
(Ooit was er Shell solar, maar dat stond het verdienen asn oppompen van olie, nicknamed productie, om het daarna te verbranden in de weg.)

En aangezien er nauwelijks reden is om te denken dat de huidige 'hittegolf' (ee zijn mondiaal aan het opwarmen) dadelijk weer over is:
hou toch op met de smoesjes.
'Het hoort erbij'
'Dat kunnen we helemaal niet'
'Dat weten we pas over honderden jaren'.

Zeg dan gewoon dat je een klimaatontkenner ben.

En ja, misschien ben ik gewoon jaloers, je zet oogkleppen op en leeft een onbezorgd leventje waarin je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:20

Citaat:

En ja, misschien ben ik gewoon jaloers, je zet oogkleppen op en leeft een onbezorgd leventje waarin je geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen.

Pittige aanname doe je daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:21

Janneke2 schreef:

Geen idee wat een klimaatontkenner is, zelfs het woordenboek in bokt herkend het niet.

En is deze manier van een discussie voeren nou stage 5 of stage 7 kijkende naar Friedrich Glasl's model van conflict escalatie?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:23

enzino schreef:
Het luiden van de alarmklok is natuurlijk het verdienmodel: zonder alarmklok geen budget voor verder onderzoek. En die alarmbellen zijn allemaal gebaseerd op hun eigen modellen, alleen komen de modellen vaak niet overeen met de werkelijkheid. Hier een stukje uit Science van bijna 2 weken geleden:

[ [url=m/WbFdyB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die tweede paragraaf is interessant: ze kijken in de toekomst op basis van modellen, maar nu geloven ze de uitkomsten van hun eigen modellen niet.

Wat een vreemde conclusie. De alarmklok zorgt voor meer budget voor verder onderzoek... Maar als die alarmklok niet echt is dan is verder onderzoek niet nodig (en dat zal ook in onderzoek naar voren komen).

De alarmklok is echt. Dat is echt al keer op keer bewezen. Dat de specifieke modellen niet perfect zijn is op zich toch niet gek? Klimaat(verandering) is een ontzettend complex onderwerp. Ik heb het even bijgelezen, maar dat artikel wat je linkt heeft over de gevoeligheid van deze modellen, aan beide kanten. De hoge uitkomst is onwaarschijnlijk, maar de lage ook. Men is ook druk bezig om deze gevoeligheid verder te onderzoeken, te kijken wat nu de correcte waarden zijn.

Het volledige artikel wat je deelt, gezien je ook een flink stuk eraf knipt in je printscreen (waarom niet gewoon de link delen?): https://www.sciencemag.org/news/2021/07 ... re-warming

En, de moeilijkheid van het onderzoek wordt gewoon gedeeld? Er wordt gewoon gerapporteerd dat extreme stijgingen niet realistisch zijn, dus wat nou focus op alarm slaan? De modellen worden gewoon getest met bekende data, en vanuit daar zijn ze erachter gekomen dat het model veel te gevoelig is. Blijkbaar zorgen (simulaties van) wolken voor problemen.

Citaat:
So the IPCC team will probably use reality—the actual warming of the world over the past few decades—to constrain the CMIP projections. Several papers have shown how doing so can reduce the uncertainty of the model projections by half, and lower their most extreme projections. For 2100, in a worst-case scenario, that would reduce a raw 5°C of projected warming over preindustrial levels to 4.2°C. It’s good news for the modelers—but also a clear, and dismaying, sign that global warming has gone on long enough to help chart its own path, says Aurélien Ribes, a climate scientist at France’s National Centre for Meteorological Research. “Observations now provide a clear view for what climate change will be.”

Deze twitter-tread is wel interessant:
https://twitter.com/hausfath/status/1421118845276721153

Kortom, wetenschappers zijn niet "alarmist" en dit artikel bewijst het alleen maar. Want ze geven gewoon toe wanneer ze fout zitten, kijken wáár die fout zit en proberen dat te verbeteren, zodat we een realistische weergave hebben van de toekomst. Conclusie is ook dat, hoewel de voorspelde 5/6ºC verhoging onrealistisch is, een stijging van ±3ºC wél heel plausibel is en bovendien ook een flinke impact heeft. Dus als puntje bij paaltje komt, zullen we toch echt onze levensstijl en policies moeten aanpassen.

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Anne dat klopt, alleen het tempo waarmee het klimaat de laatste 20 jaar is veranderd dat is gigantisch en onvergelijkbaar met de eeuwen geleden veranderingen, en daar heeft de mens een te grote rol in.

Volgens mij is droogte nu de nieuwste alarmklok in Amerika, en natuurlijk is dat door de mens veroorzaakt. Of misschien toch niet?

[ [url=m/DChgjP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier deel je weeral niet een artikel wat je plaatje ondersteund. Een plaatje waar overduidelijk dingen aan zijn toegevoegd. Hoe kan ik controleren of de toegevoegde dingen kloppen? Ik zie immers geen context. Bovendien zijn dit soort modellen relatief makkelijk fout te interpreteren als je die context niet meeneemt: het is zo ver uitgezoomd. Ik heb dus sterk het vermoeden dat dit plaatje niet zegt wat jij zegt wat het zegt.

Anyway, de droogte –specifiek gezien wildfire season– wordt wel verergerd door klimaatverandering.
https://www.vox.com/2021/7/25/22592004/ ... ation-bill

Citaat:
Scientists say that [the current drought] is part of a megadrought — a decades-long dry spell, punctuated by severe droughts. This current megadrought began around 2000, and the majority of the land in the West has been at some level of drought ever since.

And this striking drought bears the fingerprints of climate change. Using tree ring data, a study published in Science in April 2020 found that “anthropogenic warming was critical for placing 2000–2018 on a trajectory consistent with the most severe past megadroughts,” and that megadrought has extended to today.

This fits in with a grim picture laid out by the latest National Climate Assessment, authored by 13 US federal agencies in 2018. Rising temperatures will increase the likelihood of megadroughts in the Southwest and make droughts more frequent and severe, according to the scientific literature cited.

Het abstract van bovengenoemd artikel:
Citaat:
Severe and persistent 21st-century drought in southwestern North America (SWNA) motivates comparisons to medieval megadroughts and questions about the role of anthropogenic climate change. We use hydrological modeling and new 1200-year tree-ring reconstructions of summer soil moisture to demonstrate that the 2000–2018 SWNA drought was the second driest 19-year period since 800 CE, exceeded only by a late-1500s megadrought. The megadrought-like trajectory of 2000–2018 soil moisture was driven by natural variability superimposed on drying due to anthropogenic warming. Anthropogenic trends in temperature, relative humidity, and precipitation estimated from 31 climate models account for 46% (model interquartiles of 34 to 103%) of the 2000–2018 drought severity, pushing an otherwise moderate drought onto a trajectory comparable to the worst SWNA megadroughts since 800 CE.

https://science.sciencemag.org/content/ ... 8/314.full

Je bent weer lekker bezig met misinterpretaties en misinformatie om jouw visie op de wereld te ondersteunen. Of je daar nu bewust van bent of niet.

Klimaatverandering is er. We moeten het tegengaan om de ergste scenarios te voorkomen. En jij steekt je kop in het zand met dit soort redenaties, zodat jij je zelf lekker prima kan voelen over je huidige levensstijl ('want het is allemaal niet zo heftig als ze doen voorkomen, die alarmknop is niet nodig en alleen gedaan voor geld'). Typisch wel.

8nnemiek

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:37

IMANDRA _/-\o_
Ik vind het knap dat je elke keer weer zo veel moeite doet om zo uitgebreid te reageren!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:06

Ik vind het ook knap. En ik hoop ook nuttig!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:08

8nnemiek schreef:
IMANDRA _/-\o_
Ik vind het knap dat je elke keer weer zo veel moeite doet om zo uitgebreid te reageren!

Dat vind ik ook. Na al die jaren strijd (40 jaar inmiddels)voor ERKENNING van dit probleem merk ik dat ik nu als 60++ afhaak als het probleem gebagetaliseerd wordt cq de rol vd mens daarin cq als het probleem ontkend wordt.
Ik voel dan ook een enorme dankbaarheid als anderen zoals Imandra, wel nog dit soort goede inhoudelijke posts doen. Chapeau! Ik kan het niet meer opbrengen simpel zat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:21

Thanks :D. Het is niet super diepgaand hoor, daar heb ik atm de tijd niet voor. Maar fijn dat het wordt gewaardeerd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:27

Invloed van de mens is er en of je dat nu in de snelle verandering zelf ziet of niet, onze veranderingen van onze omgeving, manier van landbouw bedrijven, leeg trekken van de grote ondergrondse waterbronnen, gaan wonen waar teveel aan rivierwater naar toe kon, ... maakt dat we nu de klappen harder te verwerken krijgen. Er zit geen veerkracht en ruimte in het systeem zoals wij onze enige geschikte menselijke habitat ingericht hebben. Tel daar nog eens de hoeveelheid afval bij op wat niet afgebroken kan worden door de natuur en daar dus de boel sloopt en je krijgt inderdaad grote ellende zodra iets een beetje begint af te wijken van "normaal".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:28

IMANDRA: +:)+ Schitterend gedaan.

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Pittige aanname doe je daar

Ik doe vooral een uitspraak over mijzelf.
Ik maak me zorgen.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid.

Omdat ik sinds 1984 weet van de zaken rond broeikasgassen en global warming en de ENORME gevolgen.

We leven nu 2021 en mijn geduld is op.
Wat Shell al wist in 1964 en stil hield,
waar de club van Rome met het rapport 'Grenzen aan de groei' in 1970 over sprak,
waar inmiddels duizenden bewijzen voor zijn,
anno nu afdoen?

Één van de grappigste bewijzen komt uit België.
(Sorry dat het zo raar klinkt.)
Wielrennen is daar erg belangrijk en elk jaar worden er op vaste tijden op vaste trajecten wielerwedstrijden gereden en integraal uitgezonden.
Ik ken als kaaskop alleen de 'omloop van het volk'.
Iemand heeft alle wedstrijden bekeken, maar niet gelet op de renners, maar op de natuur.
Die twee graden kun je ""gewoon"" zien, zo. |(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:35

Janneke
Dat je je zorgen maakt is prima, zeggen dat iemand oogkleppen opzet en niets doet is een aanname.

Kijk ik naar mijzelf heb ik inderdaad mijn twijfels in wat de mens zijn aandeel is in klimaat.
Want ja zeker hulde voor Imandra, maar als een ander er voor gaat zitten kan deze ook wel een lijstje maken met dat het gewoon een natuurverschijnsel is.

Neemt niet weg dat ik wel probeer goed met de aarde om te gaan voor het milieu en dan is dat in veel gevallen ook automatisch zo voor het klimaat.
Dan ben ik misschien een klimaatontkenner, betreft menselijke aandeel, niet in dat het klimaat veranderd want dat is gewoon zo. Maar weet zeker dat ik echt niet direct de grootste vervuiler ben.

En ik weet zeker dat er mensen zijn die vinden dat de mens er aandeel in is maar ondertussen veel vervuilender dan de mensen waar jij nu op afgeeft.
En dat is niet terecht.

De bedrijven minder vervuilen is sowieso een goede stap, maar daar durven onze regeringspartijen niet aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:52

DP het verschil is dat de hoeveelheid bewijs voor menselijk aandeel vs. 'gewoon' natuurverschijning een stuk groter is. Als je er even voor gaat zitten en lang genoeg zoekt kan je voor alles wel eea beargumenteren, maar feit blijft dat een menselijk aandeel gewoon bewezen is. Sommige mensen willen dat alleen niet geloven, maar dat verandert niks aan de feiten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:01

Maar al geloven ze het niet, dat maakt ze niet meteen mensen die lekker achterover hangen en niets doen.
En dat is wel wat hier werd beweerd.
Misschien doen ze het niet uit klimaatoverweging, maar uit milieuoverweging, maakt dat als uitkomst wat uit?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:08

Er zijn heel wat nieuwe woorden de laatste tijd bijgekomen. Wat ik niet begrijp is, dat iemand die andere mening heeft het daardoor ook automatisch slecht met de mensen voor heeft of de aarde of het milieu. Er zijn heel veel wetenschappers, en meteorologen die de opwarming van de aarde tegenspreken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:12

DuoPenotti schreef:
Maar al geloven ze het niet, dat maakt ze niet meteen mensen die lekker achterover hangen en niets doen.
Misschien doen ze het niet uit klimaatoverweging, maar uit milieuoverweging, maakt dat als uitkomst wat uit?

Zeker niet. Maar helaas zijn niet alle 'deniers' zoals jij :D

@Dinopino: Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:14

Mijn twijfels liggen niet alleen bij het aandeel van het mens in dit alles (ook al zijn die twijfels zeker aanwezig gezien de financiële belangen die er spelen op elk niveau), de volgende vraag is natuurlijk wat kunnen we eraan doen, wat gaat dat kosten, en is dit daadwerkelijk het beste wat we nu kunnen doen? En die vragen worden wat mij betreft wat te gemakkelijk geneert, we gaan gewoon door met het volgende klimaatplan, er veranderd weinig, en andere zaken blijven volledig links liggen. Het is wat mij betreft erg kortzichtig en het feit dat zowel de politiek, de media en het bedrijfsleven er zo flink mee aan de haal gaat is een flinke alarmbel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:17

Ik ben mij zeer zeker bewust van deze problemen en probeer op mijn manier daar toch wel bewust mijn steentje aan bij te dragen. Zo komt er schonere lucht uit de uitlaat van mijn auto dan dat erin gaat. Vliegen doe ik niet. De bus is voor mij ook regelmatig vervoer. Ik consumeer grotendeels lokaal, groente van het seizoen en vlees van lokale boer. De kachel brandt alleen in de woonkamer. Schoonmaken met groene zeep was al een gewoonte uit de tijd van de beerput.

En natuurlijk koop ik ook weleens iets bij de action maar daar kan ik ook maanden niet komen.

Bij alles wat ik koop vraag ik me af of ik het echt nodig heb en of ik er gelukkig van word.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:18

Gelukkig niet zeg dat alle ontkenners zijn zoals ik. Word het niet beter op :P
En ik ben ook geen 100% ontkenner, maar ook geen 100% believer.

Maar ik denk dat veel mensen wel zuinig met hun omgeving om willen gaan, al is het maar voor de toekomst van (klein)kinderen, of anders wel voor hun eigen oude dag.
Maar ik zie en lees wel om me heen dat het opdringen, zoals bijvoorbeeld van gas af, elektrisch rijden juist eerder zorgt voor tegenwerking dan medewerking.
Bij mij net zo.
Geef ik eerlijk toe.

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:

Zeker niet. Maar helaas zijn niet alle 'deniers' zoals jij :D

@Dinopino: Nee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:22

@DP: Maar dat opdringen van diverse dingen (al vind ik datgene wat je noemt nog wel meevallen, zit nog geen regelgeving aan die direct, op korte termijn, invloed op jou als individu heeft) is ook omdat het best een nijpende situatie is, wat de oorzaak ook is.

@Anne_GTI: Je lucht komt schoner uit je auto? Hoe bedoel je die?

En natuurlijk moet regering en industrie ook mee. Daar zitten immers de grootste zaken. Maar dat de grootste zaken elders zitten wil natuurlijk niet zeggen dat andere zaken óók niet verbeterd moeten worden (bijv. uitstoot door auto's).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:26

Diesel waarbij roetfilter de lucht schoonmaakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:31

Anne_GTI schreef:
Ik ben mij zeer zeker bewust van deze problemen en probeer op mijn manier daar toch wel bewust mijn steentje aan bij te dragen. Zo komt er schonere lucht uit de uitlaat van mijn auto dan dat erin gaat. Vliegen doe ik niet. De bus is voor mij ook regelmatig vervoer. Ik consumeer grotendeels lokaal, groente van het seizoen en vlees van lokale boer. De kachel brandt alleen in de woonkamer. Schoonmaken met groene zeep was al een gewoonte uit de tijd van de beerput.

En natuurlijk koop ik ook weleens iets bij de action maar daar kan ik ook maanden niet komen.

Bij alles wat ik koop vraag ik me af of ik het echt nodig heb en of ik er gelukkig van word.

Hier dus ook, op de bus na niet, moet ik eerst 2,5 km reizen voor ik bij de eerste halte ben.
Prive rij ik 4/5000 per jaar, dat dus zonder OV.

IK heb wel eens door het topic gekeken van de mensen die zich ontdoen van spulletjes, maar dan denk ik, hoe kom je aan al die meuk dan?
Ik koop ook echt wat ik gebruik, goed gebruik anders hoef ik het niet.
Kleding idem dito.

Dat is betreft meubels (al 25 jaar oud op de bank na die was eerder op) betreft elektronica die pas vervangen word als het niet meer werkt.

Wat ik soms lees over eten dat word weggegooid dan denk ik ook, hoe dan? Hier haal ik nog geen kilo in een jaar.

Verwarming staat alleen beneden aan, waar we ook de douche hebben. Met als resultaat in een vrijstaande energie label F huis op 605m3 per jaar aan gas .

Lampen staan ook alleen aan waar we zijn, gebruiken al jaren greenchoiche als leverancier. Nu hebben we ook al 2,5 jaar panelen en leveren meer terug dan we gebruikte.
Al was ons gebruik ook onder gemiddeld.

Schoonmaken doe ik ook met groene zeep en een stoomapparaat.

Mijn shampoo koop ik bij de action want daar ik de dierproefvrije een stuk goedkoper dan bij het kruidvat.

Vliegen heb ik nooit gedaan. Staat ook niet op de planning.

Ik eet zoveel mogelijk lokaal, ja ook vlees en zuivel eet ik wel.
En als ik zie dat een hollandse tomaat duurder is dan de buitenlandse pak ik of wat anders als ik het te idioot vind, of toch de Nederlandse.

En ja sorry gebruik hem toch weer, na mij geen voetdruk meer....

Maar ja, heb bedenkingen over de invloed op klimaat door de mens, klopt.

Anne, wij grappen wel eens mijn man rijd een vrachtwagen waarvan dat ook word gezegd dat die schoner filtert dan wat er in gaat, dat ik wel voor hem ga rijden als ik ergens heen moet :P

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:37

Wat enorm steekt is dat de infrastructuur niet klaar is... de overheid dringt je allerlei maatregelen op. Dus hoppatee zonnepanelen op het dak. Met mooi weer liggen ze mooi te glimmen maar het zonnepark heeft voorrang dus ik als kleintje moet maar wachten op de termijn dat teruglevering echt wat gaat opbrengen.

Het zonnepark is van buitenlandse investeerders dus ook indirect hebben we er geen barst aan. Alleen maar landschapsvervuiling. Ik hou mijn hart vast als er een keertje de bliksem inslaat.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 12:52

Ik vind dat persoonlijk ook vooral het grootste probleem aan het "opdringen" van klimaatregels: Jan Modaal wordt te snel in de mal gedrukt, maar er zit voor hem niks in - sterker nog, vaak kost het hem nog geld ook.

Ja, natuurlijk is het grote geheel belangrijk. Maar ik kan heel goed begrijpen dat er genoeg mensen zijn die "screw it" zeggen als je ziet naar de grote vervuilers en hoe die gewoon nog steeds lekker hun gang mogen gaan (ja, een aantal pagina's terug is gezegd dat Shell ook sancties krijgt.. maar die hoeven pas in 2030 de uitstoot gehalveerd te hebben, terwijl officieel het Point of No Return al in 2035 ligt).

Bovenstaande tast voor mij ook de geloofwaardigheid van de ernst van het klimaat-/milieuvraagstuk op de politieke agenda aan. Het is dat ik ook gedeeltelijk intrinsiek gemotiveerd ben om het beste te doen, maar stel dat ik dat niet was geweest?