Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:54

kan de bv Nederland ook zonder al die inkomsten? en al die bedrijven die op de fles gaan, inclusief toeleveranciers. Waar gaan al die mensen werken?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:22

Marjo schreef:
Citaat:
Die nieuwe wet, ingebracht door de Partij voor de Dieren, regelt dat dieren vanaf 1 januari 2023 geen pijn of ongemak meer mogen hebben als ze in een stal, hok of kooi worden gehouden.

Oké een dier mag geen pijn hebben als ze in stal e.d gehouden worden. Maar een paard wat op boxrust moet ivm een wond of operatie heeft hij toch ook pijn?? Ja oké er bestaan pijnstillers maar toch vind ik maar appart

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 20:28

En een paard/ hond castreren mag dat wel?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:29

Kinke schreef:
kan de bv Nederland ook zonder al die inkomsten? en al die bedrijven die op de fles gaan, inclusief toeleveranciers. Waar gaan al die mensen werken?

Het economische vraagstuk is ook nog een probleem. Ja er zijn niet enkel boeren vij betrokken maar ook dierenartsen, vrachtwagenchauffeurs, boekhouders, loonwerkers, voedingsleveranciers, bedrijven die agrarische apparatuur leveren. De Rabobank heeft veel geld in de agrarische sector zitten. Wat zijn de kosten wanneer dat in 1 keer weg zou vallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:52

Tiepfoudt schreef:
Askja schreef:
Dat er in 'het buitenland' (nog veel en veel) minder zorgvuldig met dierwelzijn wordt omgegaan, betekent nog niet dat je hier het aanscherpen van de regels maar (goeddeels) achterwege moet laten, 'want anders haalt men het vlees/bont/etc wel uit het buitenland'.

Zoals al vaker gezegd, verbeter de wereld, begin hij jezelf. En kijk naar wat mogelijk is, in plaats van alleen maar negatief te doen. We willen toch hoop ik en neem ik aan allemaal wel het beste voor onze dieren.

Oke vooruit, we scherpen de regels hier in Nederland dermate aan zoals in de droomwereld van de PvdD + co. De productie van vlees en zuivel gaat onderuit, akkoord?. Ondertussen op de wereldmarkt stijgt de vraag naar dierlijke producten, iets met een wereldbevolking die voorlopig alsmaar toeneemt. Aan die vraag zal gewoon voldaan worden. Wat zijn 'onze dieren' daarmee geholpen? Of geldt hier: zolang het in ons flinterdunne blikveld niet gebeurt, bestaat het niet?

Of denk jij, en een aantal anderen hier, dat de rest van de wereld (Zuid-Amerika, Noord-Afrika, China, ...) naar ons kijkt en denkt: "Allemachtig, dat doen ze leuk daar in Nederland. Kom, wij gaan ook onze megastallen omvormen naar Ot en Sien boerderijtjes en schreeuwend duur voedsel produceren." Die landen beginnen net joh en hun bevolking groeit explosief. Waarop baseren jullie het idee dat de rest van de wereld ooit wel een keer volgt?

Op onderbuikgevoel?

Onethische dingen doen "omdat zij het ook doen - en erger" vind je een betere oplossing dan...?

Hadden we hier bvb. ook maar kinderarbeid moeten houden, omdat als wij het niet doen, kinderen elders hun werk over zullen nemen?

Of zou het een betere aanpak zijn als je zegt: hier verbieden we het, en de volgende stap is er voor zorgen dat we geen producten meer aankopen die elders door kinderen worden gemaakt?

Als niemand er mee stopt en daarmee aangeeft dat dit niet hoort, dan gaat het idee dat het niet hoort ook niet leven. Op een gegeven moment ga je toch wel voelen dat iets als slavernij of mensen martelen niet meer van deze tijd is, stoppen steeds meer landen er mee, en voel je toch een toenemende sociale druk als jouw land nog wel zoiets doet.

Slavernij / martelen van mensen is nu toch een stuk minder, nu zijn de dieren toch wel een beetje aan de beurt om ook een wat menselijkere behandeling te krijgen ipv. veelal te worden gezien als een ding dat verhandeld kan worden en waar je mee kan doen wat je maar wilt :(:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:20

pmarena schreef:
Oke vooruit, we scherpen de regels hier in Nederland dermate aan zoals in de droomwereld van de PvdD + co. De productie

Onethische dingen doen "omdat zij het ook doen - en erger" vind je een betere oplossing dan...?

Hadden we hier bvb. ook maar kinderarbeid moeten houden, omdat als wij het niet doen, kinderen elders hun werk over zullen nemen?

Of zou het een betere aanpak zijn als je zegt: hier verbieden we het, en de volgende stap is er voor zorgen dat we geen producten meer aankopen die elders door kinderen worden gemaakt?

Als niemand er mee stopt en daarmee aangeeft dat dit niet hoort, dan gaat het idee dat het niet hoort ook niet leven. Op een gegeven moment ga je toch wel voelen dat iets als slavernij of mensen martelen niet meer van deze tijd is, stoppen steeds meer landen er mee, en voel je toch een toenemende sociale druk als jouw land nog wel zoiets doet.

Slavernij / martelen van mensen is nu toch een stuk minder, nu zijn de dieren toch wel een beetje aan de beurt om ook een wat menselijkere behandeling te krijgen ipv. veelal te worden gezien als een ding dat verhandeld kan worden en waar je mee kan doen wat je maar wilt :(:)

Wat leven we feitelijk in een bizarre maatschappij waar dierhouderij in 1 zin met slavernij en kinderarbeid wordt vergeleken. Zal dit nu iets met het fenomeen sociale media te maken hebben dat iedereen zich tegenwoordig een moderne
Multatuli waant

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 22:23

Je quote klopt niet ;)

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 22:31

Pmarena mooi gezegd!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 22:42

pmarena schreef:
Je quote klopt niet ;)

Ja ik zie het ja het klopte niet. Maar mijn reactie klopte wel

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 01:20

Er zullen toch ook regels moeten aangepast worden dan. Ik heb ze niet opgezocht, maar las even terug een advertentie van kippenvlees van vrij gehouden kippen. De kippen lopen in een grote stal, x aantal kippen op x aantal m2 en goede ventilatie, "speelgoed" goed eten etc etc.

De kippen komen echter niet buiten, want dan moeten ze gevaccineerd worden en het doel is bij hun om "schoon" vlees te verkopen. Ik las dat een aantal mensen daar toch over vielen.

Zo weet ik ook boeren die vanwege allerlei regels de koeien niet meer buiten laten lopen of erg weinig in verhouding. Dan wel modernere stallen, maar niet buiten.

Maar het gaat erom wie gaat bepalen. Boeren worden getroffen. Ze houden wel van hun dieren en willen vaak wel, maar kunnen niet. En voor hun is het werk en een manier van leven, maar moet het ook wat opleveren.
Iemand die thuis zit met zijn of haar hondje op schoot, denkt er heel anders over meestal. Staat ver van die wereld af, haalt boodschappen in de winkels en vindt alles met vacht aaibaar. Niet erg, ik ook, maar je bekijkt het vanuit een ander standpunt, andere emoties etc.

Als de veehouderij getroffen wordt, weiger ik ook absoluut om geimporteerd vlees te gaan eten. Dan maar niet.

Er moet op veel plekken echt wat verbeterd worden, maar wie wil is daar echt al mee bezig. Die andere groep is moeilijker te bereiken en over te halen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:00

Kinke schreef:

alles bij elkaar goed voor zo'n 600.000 arbeidsplaatsen. Elke boer houdt 10 mensen aan het werk.
https://www.parool.nl/nieuws/dit-draagt ... 0Nederland.

pmarena, als jij vindt dat ik zo onethisch bezig ben, dan nodig ik je van harte uit om op ons bedrijf te komen kijken. }:0

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:43

Amber_anne schreef:
Sunnda schreef:
Ik snap gewoon de naieviteit niet van mensen.
Kijk wat er nu al gebeurd, de ene na de andere rechtszaak over stikstof. Kost klauwen met geld en levert vooral niets op, want je kunt simpelweg niet stellen dat mensen voortaan maar dakloos worden omdat er geen huizen komen en dat we de hele economie om zeep draaien ten behoeve van een paar ego's.

De wet dieren zal niet anders zijn. De grotere bedrijven (die niets hebben met dierenwelzijn) wijken direct uit naar oost-bloklanden waardoor je helemaal geen zicht meer hebt op welzijn. De gewone burger eordt weer gepakt en de staat kost het weer tonnen aan rechtzaken die door allehande clubjes worden aangespannen. Oftewel: niemand blij.

Behalve natuurlijk degene die procederen.

Dus wat vind jij dat we moeten doen? Niks?

Laat al die dieren maar creperen hier want anders dan gaat het naar het Oostblok....

We zijn toch ook ooit gestopt met legbatterij kippen? Die boeren waren ook niet blij, kost te veel geld etc etc

Een keer naar het buitenland gaan en je realiseren dat NL een schattig stadsparkje is en niet het middelpunt van de wereld en dat hier het dierenwelzijn gigantisch hoog ligt. Geloof me, ga een keer naar Zuid-amerika, het Midden-Oosten, Afrika.. dan springen de tranen pas in je ogen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 08:49

ja maar ja maar... je mag niet vergelijken met slechter.....

Met je eens hoor Sunnda
Ook eens kijken in hoe goed we het wél doen.
Wil dat zeggen dat er niet verbeterd mag worden, zeker op huisdier vlak, ja echt wel.
Want daar zijn nu 0 regels voor.
Maar het moet niet op een wappie PvdD manier, daar heeft niemand wat aan, zelfs de dieren niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 08:54

Nou ja het kan toch zijn dat nederlands product een luxe product wordt. Dat zou k graag zien. Maar dan wel tegelijkertijd geen import meer.

(wat de economische gevolgen zijn, zal blijken... dat zal best pittig zijn, maar dat maakt dan even niet uit)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 08:56

Ik denk dat de economische gevolgen zeker wel belangrijk zijn.
Steeds meer mensen die niet werken in Nederland die wel zorg nodig hebben en onderhouden moeten worden.
Daar hebben we hardwerkende mensen voor nodig, en dat zijn oa dus ook de boeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:08

Ik weet niet of het helemaal zo werkt... de enige die niet meer verdienen als er geen import meer is, zijn import bedrijven... (en alles wat daarmee samenhangt). Maar er zijn wel meer banen/industrieen verdwenen in de loop van de afgelopen jaren.. dat is soms wel hoe dingen gaan..

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat men bijv maar moet doorgaan met asbest verwerken/produceren etc omdat er andere mensen zijn die niet werken... :?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 09:10

Maar die produceren dan andere dakplaten dus net zoveel werk.

Hier word gezonde bedrijfsvoering de nek omgedraaid omdat een klein groepje, want dat is het, het zielugh vind. Dat kleine groepje schreeuwt wel veel dus heeft in Nederland veel te zeggen.
Terwijl de vraag niet mindert dus de dieren elders gehouden gaan worden, met minder dieren welzijn en minder oog voor milieu.
Maar inderdaad het is dan uit het oog, dat wel.
Maar welk dier is er mee geholpen??
Dat is de vraag die ik me dan steeds stel, welk dier heeft er wat aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:15

Nou DP ik denk ook niet dat het altijd zo werkt hoor...
Ik vind dat je ook een beetje star bent.. Stel nou dat het simpelweg wel móet veranderen.. stel dat. Hoe zou jij het je dan voorstellen?

Overigens, als dieren op een natuurlijke manier kunnen leven, dan kan men toch verder boeren? Alleen zullen de kosten/baten anders worden. En als het niet uit kan, kan het niet uit.
Ik ben helemaal voor Nederlands product omdat ik denk dat het hier heel mooi geproduceerd kan worden :j Dan maar exclusiever.. Of een voorbeeld voor andere landen..
Er zijn altijd landen die niet meedoen, maar er zijn er genoeg die veel op hebben of kunnen leren van de Nederlandse kennis denk? Of niet?

Ik denk dat de mensen die vroeger aan de lopende band in een fabriek stonden, het ook niet gaaf vonden dat er robots kwamen.. maar die kwamen wel..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:17

Cer schreef:
Ik weet niet of het helemaal zo werkt... de enige die niet meer verdienen als er geen import meer is, zijn import bedrijven... (en alles wat daarmee samenhangt). Maar er zijn wel meer banen/industrieen verdwenen in de loop van de afgelopen jaren.. dat is soms wel hoe dingen gaan..

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat men bijv maar moet doorgaan met asbest verwerken/produceren etc omdat er andere mensen zijn die niet werken... :?

ik vind het apart dat je hier asbestproblemen denkt te kunnen vergelijken met de voedselproductie. Er is toch steeds meer vraag naar goed, veilig en gezond voedsel. Dat moet ivm de groeiende wereldbevolking gewoon geproduceerd blijven worden. En in ons land kan dat heel goed want goed klimaat, grond en kennis.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:20

Ik noem de huidige intensieve veehouderij geen "gezonde bedrijfsvoering".
Ik hoop juist dat in andere landen mensen gaan inzien waarom we dit zo doen, en ons voorbeeld zullen overnemen. Als niemand zich nooit aanpast krijg je natuurlijk nooit verandering. Ik vind het voorbeeld over slavernij ergens hierboven ook best een goede. Daar had je ook kunnen zeggen "we kunnen het beter niet afschaffen hier, dan gaat het ergens anders gewoon nog harder door". Misschien wel, maar uiteindelijk is er een kans dat men andere inzichten krijgt, juist omdat de buurman het opeens anders doet.
En iets met betere educatie over dierenleed, welzijn en milieu, kan vast wonderen doen..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 09:23

Voorbeeld naar andere landen geloof ik niet in.
De wereldbevolking stijgt en de vraag naar vlees ook.
Andere landen kijken alleen maar hoe kan het goedkoper, meer en efficiënter.
Niet hoe produceren we op een weitje in de modder maar veel minder.
Dat kun je als star bestempelen, maar dat is gewoon hoe het er wereldwijd voorstaat.
Nederland is betreft welzijn erg vooruitstrevend, maar ook betreft dat dit nog steeds niet goed genoeg is volgens een kleine groep.
Dat is in andere landen echt veel minder.

Kijk ik vind een grote stro stal met varkens ook mooi.
Maar dat betaald inderdaad niet uit.
Mensen willen in de supermarkt het goedkoopste stukje vlees, is het niet Nederlands dan uit het buitenland.
In het buitenland denken ze daar hetzelfde over, of juist nog meer, die hebben al een heel ander beeld over dieren welzijn in het algemeen. Die maken zich niet over de plofkip die hier niet meer mag.

Je kan graag anders willen, ik wil graag 10 miljoen mensen kwijt (nee geen genocide ) maar dat is ook niet realistisch. Want daar zit het probleem en wereldwijd wat miljarden minder, zou mooi zijn. Elk land een 1 kindsbeleid. Dan verminderen van zelf de vee bedrijven. Is dat realistisch, nee.

Gezonde bedrijven, die het betreft welzijn beter doen dan andere landen kapot laten gaan, waar ben je dan als land mee bezig?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:24

Echt om te huilen, het empathisch vermogen en de ethiek hier. Jullie zijn echt, echt geen dierenliefhebbers. Conservatief Bokt op z'n smalst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:25

juval schreef:
ik vind het apart dat je hier asbestproblemen denkt te kunnen vergelijken met de voedselproductie. Er is toch steeds meer vraag naar goed, veilig en gezond voedsel. Dat moet ivm de groeiende wereldbevolking gewoon geproduceerd blijven worden. En in ons land kan dat heel goed want goed klimaat, grond en kennis.

Dan snap je niet wat ik bedoel, want ik vergelijk niet het boeren met asbest, ik vergelijk een ongezonde industrie aan de gang houden omdat er 'werkeloze mensen zijn waar voor betaald moet worden'. Het is niet aan de boeren om te zorgen dat er genoeg geld gegenereerd wordt om uitkeringen te betalen.. toch?

En ik vind dat gezond voedsel vooral geproduceerd moet worden :j Daarom zeg ik ook dat ik trots ben op t Nederlands product (vanuit mn flatje op 4 hoog :') )

maar het gaat hier om het houden van dieren toch? Die wet? De boer wil zn dieren toch ook gezond houden en zo blij mogelijk? ik heb altijd begrepen dat dat beter product oplevert. Ik lees in de nieuwsartikelen steeds "geen staarten van varkens af"... gebeurt dat nog steeds eigenlijk? Dat moet je dan toch niet meer willen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 09:26

BaileyMix schreef:
Echt om te huilen, het empathisch vermogen en de ethiek hier. Jullie zijn echt, echt geen dierenliefhebbers. Conservatief Bokt op z'n smalst.

of juist dierenliefhebbers.

De vraag is er, dan doe je het meer diervriendelijk in Nederland, of je stopt hier, de vraag blijft en doet het veel minder diervriendelijk in het buitenland.

Wie is er dan uiteindelijk de dierenliefhebber?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:27

DuoPenotti schreef:
Mensen willen in de supermarkt het goedkoopste stukje vlees, is het niet Nederlands dan uit het buitenland.
In het buitenland denken ze daar hetzelfde over, of juist nog meer, die hebben al een heel ander beeld over dieren welzijn in het algemeen. Die maken zich niet over de plofkip die hier niet meer mag.

Maar dan moeten we dat vlees niet binnenhalen.... Dat is volgens mij ook wat een aantal keren gezegd wordt. Dan kan NL voor NL produceren en dan kunnen andere landen dat voor andere landen doen.
Dan kan de boer zn kostprijs veranderen zodat de kosten uit kunnen (en het waarschijnlijk een zeer luxe product wordt) ..
Is dat godsonmogelijk dan?