(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:54

Ailill schreef:
Susanne, ik probeer juist duidelijk te krijgen wat anderen verstaan onder aanranding. Ik stel er vragen over, ik trek nergens conclusies en het was verre van mijn bedoeling om de zaken in te vullen. Ik maak nergens onderscheid.

Aanranding kan je eigenlijk simpelweg invullen als ALLE aanrakingen waarvoor jij geen toestemming hebt gegeven en je niet wil.

Ik snap wel waarom Susanne er zo over valt. Je zal het ongetwijfeld niet verkeerd bedoelen en het beter willen begrijpen. Maar door vragen te stellen (in je onwetendheid) als 'maar heb je dan niet gegild?' of reacties als 'ow maar hij zat dus niet aan je borsten/geslachtsdeel/' kan een slachtoffer wel denken dat zij (of hij) overdrijft of zelf iets fout heeft gedaan en dus schuldig is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:57

linoleum schreef:
Ailill schreef:
Susanne, ik probeer juist duidelijk te krijgen wat anderen verstaan onder aanranding. Ik stel er vragen over, ik trek nergens conclusies en het was verre van mijn bedoeling om de zaken in te vullen. Ik maak nergens onderscheid.

Aanranding kan je eigenlijk simpelweg invullen als ALLE aanrakingen waarvoor jij geen toestemming hebt gegeven en je niet wil.

Ik snap wel waarom Susanne er zo over valt. Je zal het ongetwijfeld niet verkeerd bedoelen en het beter willen begrijpen. Maar door vragen te stellen (in je onwetendheid) als 'maar heb je dan niet gegild?' of reacties als 'ow maar hij zat dus niet aan je borsten/geslachtsdeel/' kan een slachtoffer wel denken dat zij (of hij) overdrijft of zelf iets fout heeft gedaan en dus schuldig is.

En zo leert er dus helemaal niemand wat.
Als je geen vragen stelt en/of meeleeft is het niet goed, als je het wel doet is het ook niet goed.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:57

Maar om even vanuit mezelf te spreken, als je nog nooit ervaringen hebt gehad die dusdanig heftig zijn dan kun je het toch ook niet weten?
Waarom zouden we daar zo over moeten vallen? Dat die onwetendheid er is? Ik denk dat we daar sowieso niets mee oplossen, door elkaar continu aan te wijzen op wat we fout doen of wat we niet zien bij de ander.

linoleum

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:59

Het gaat er niet om dat er geen vragen over gesteld mogen worden, maar je mag best anderen bewust maken van HOE ze die vragen stellen. Geen waarde oordeel in de vraag en vooral luisteren (of lezen in dit geval). Stel neutrale vragen zonder alvast in te vullen hoe diegene zich zou voelen of zou reageren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:59

Was het hele doel van dit topic dan niet om die onwetendheid te verminderen?
Dus ook hóe je dan vragen stelt is IMO geen slecht ‘keerpunt’.
Zoals ik Ailil ken wil hij ook graag weten hoe hij beter om kan gaan met vrouwen met slechte ervaringen/hoe de vragen dan wel te stellen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-03-21 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:01

linoleum schreef:
Ailill schreef:

Dat inderdaad, en ik reageer er wat heftig op omdat ik ook dit soort opmerkingen van de politie heb gehad. De tijd die ze in mijn zaak staken konden ze niet in echte zaken steken. Toen maanden later bleek dat mijn zaak toch wel zeer ernstig en echt gebeurd was durfden ze niet meer met me in gesprek.
Als zelfs de politie zo'n inschattingsfouten maakt...

Maar goed, ik snap inmiddels de achterliggende gedachte van de opmerkingen hiervoor.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:01

linoleum schreef:
Het gaat er niet om dat er geen vragen over gesteld mogen worden, maar je mag best anderen bewust maken van HOE ze die vragen stellen. Geen waarde oordeel in de vraag en vooral luisteren (of lezen in dit geval). Stel neutrale vragen zonder alvast in te vullen hoe diegene zich zou voelen of zou reageren.

Het geschreven woord is het meest lastig te interpreteren, misschien moeten we in dit topic daar eens rekening mee houden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:03

linoleum schreef:

Maar mensen zijn nieuwsgierig, dat is de aard van de mens. Ik ben het volledig met je eens, geen waarde oordeel. Maar door het iemand al kwalijk te nemen als die zich gewoon met een volledig neutrale blik afvraagt of je geen geluid kon maken vind ik wat anders. Ik zie niet zo goed in wat je dan wel nog zou mogen vragen.

Ayasha, natuurlijk moeten we onwetendheid verminderen maar het gebeurd voor mijn gevoel wel altijd behoorlijk met de wijzende vinger en ik denk oprecht dat je daar zo weinig mee opschiet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:04

linoleum schreef:

Dat is niet waar.. aanranding zijn ongewild ontuchtige handelingen (dus seksueel gerelateerd, borsten/billen, ongewild zoenen enz) en als je verplicht moet toekijken naar een seksuele handeling waarbij je niet weg kan lopen.
Dus niet als iemand ongewild je haren strijkt of over je rug aait of naast je in de trein zichzelf bevredigd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:07

Shaggy09 schreef:
Maar om even vanuit mezelf te spreken, als je nog nooit ervaringen hebt gehad die dusdanig heftig zijn dan kun je het toch ook niet weten?
Waarom zouden we daar zo over moeten vallen? Dat die onwetendheid er is? Ik denk dat we daar sowieso niets mee oplossen, door elkaar continu aan te wijzen op wat we fout doen of wat we niet zien bij de ander.

Ik heb het wel meegemaakt maar ik vind het ook geen verkeerde vragen die ailill stelt.

Probeer gewoon niet voor anderen wat in te vullen. Ook niet als slachtoffer. Zoals ik al eerder zei is angst een raar iets. Ik ben voor hele andere dingen bang die helemaal niets te maken hebben gehad met mijn ervaring. Ik wil ook helemaal niet dat iedere man oversteekt, niet meer mag dragen wat die wil of geen compliment neer durft te geven.

Ik haat het ook als slachtoffers er meteen van uit gaan dat iemand anders niks meegemaakt heeft als diegene er anders in staat. Kap zelf ook met dat oordelen!

Onwetendheid kan je ook anders oplossen zonder in de aanval te gaan of iemand af te kappen die aangeeft wel te willen weten wat er gedaan kan worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:11

Shaggy09 schreef:
linoleum schreef:

Maar mensen zijn nieuwsgierig, dat is de aard van de mens. Ik ben het volledig met je eens, geen waarde oordeel. Maar door het iemand al kwalijk te nemen als die zich gewoon met een volledig neutrale blik afvraagt of je geen geluid kon maken vind ik wat anders. Ik zie niet zo goed in wat je dan wel nog zou mogen vragen.

Ayasha, natuurlijk moeten we onwetendheid verminderen maar het gebeurd voor mijn gevoel wel altijd behoorlijk met de wijzende vinger en ik denk oprecht dat je daar zo weinig mee opschiet.

Dat is het gevoel wat jij er aan hangt. Voor iemand die zich dit niet kan voorstellen zijn de vragen van Aillil gewoon logisch. Niks ‘wijzend vingertje’ aan. :)
Als je hier zelf nooit mee te maken gehad hebt kan ik me best voorstellen dat je denkt dat je wel om hulp zou roepen of je zou proberen te verdedigen, ‘freeze’ is een instinctieve reactie die velen vergeten, ze zeggen niet zomaar ‘fight or flight’ ipv ‘fight, flight or freeze.’ Terwijl ‘freeze’ gewoon vanuit hetzelfde instinct komt. Net als veel zoogdieren gaat een mens in de freeze als de hersenen geconcludeerd hebben dat fight en flight geen optie meer zijn. :) in die zin is ‘freeze’ dus helaas de (onbegrepen) reactie die indiceert dat de persoon de dreiging als dusdanig groot zag dat hij of zij dacht geen schijn van kans meer te hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:17

Ayasha volgens mij begrijp je mijn post niet. Ik zeg juist dat de vraag van Ailil niet vinger wijzend is, maar de aanvallen die op die vragen komen wél.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:18

Shaggy09 schreef:
Ayasha volgens mij begrijp je mijn post niet. Ik zeg juist dat de vraag van Ailil niet vinger wijzend is, maar de aanvallen die op die vragen komen wél.

Ik heb al aangegeven dat ik het verkeerd begrepen had :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:20

VuurVleugels schreef:
[***] schreef:
Weet je hoe vaak je als slachtoffer je moet verdedigen? Ik heb "echte" verkrachting meegemaakt, door de enge man in de bosjes, en nog moet ik steeds uitleggen waarom ik daar last van heb.
Door onderscheid te maken tussen in jouw ogen echte aanranding en minder erg maak je onderscheid tussen hoe erg de ene aanranding vergeleken met de andere aanranding is. Dat is niet oké.

Hear, hear! Ailill, ik waardeer dat je open in het gesprek wilt staan, maar (geheel zonder dit als persoonlijke aanval te bedoelen) sommige van je uitspraken highlighten wel behoorlijk hoe onbekend dit enorm diepgaande probleem voor de meeste mannen is.
VuurVleugels, wat wil je dat ik zeg? Het was inderdaad niet in mij opgekomen dat zoiets ook (al) aanranding is, puur omdat ik er niet bij stil heb gestaan dat mensen dit blijkbaar doen - en dus overkomt. En dit ervaren als aanranding. Wat ik geheel begrijp, en nu ik het zo van jullie lees, deel ik die mening.

Ik heb mij i.i.g. voorgenomen om alerter te zijn op mijn omgeving, echt te kijken en niet enkel snel een blik. Voelsprieten aanzetten. Dit klinkt zwaar, maar er is wel een lampje gaan branden hier. En ik wil deze kennis ook delen binnen mijn omgeving, juist om mensen/mannen hiervan bewust te maken.

Door jouw (imo) voornamelijk vanuit emotie geschreven reacties, die ik begrijp, helpen hier toch niet echt aan mee. Nogmaals, ik begrijp je oprecht, zie je uitgangspositie, maar als je wil dat zaken veranderen, zul je zelf ook anders moeten gaan communiceren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:20

[***] schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik heb al aangegeven dat ik het verkeerd begrepen had :)

Ik heb het tegen Ayasha.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:21

linoleum schreef:
Ailill schreef:

Ho ho, zo stelde ik absoluut geen vragen, i.i.g. niet met die intentie. Dat waren zaken die ik (vooraf) zelf invulde, waren absoluut geen persoonlijke/vervelende vragen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:29

Ayasha schreef:
Kookaburra schreef:
Google maar eens op het bystander effect. Dat laat duidelijk zien wanneer medemensen sneller of minder snel helpen.

Heel handig om in je achterhoofd te houden. Want eens je het weet, hoe makkelijker het is om op straat toch hulp te krijgen of naar voren te stappen om hulp te verlenen.

Bystander effect is dubieus. https://decorrespondent.nl/8356/het-ber ... 0-8383302c
Of je minder of meer hulp krijgt hangt vooral af van of de omstaanders met elkaar kunnen communiceren. Niet van met hoeveel ze zijn.

Bedankt voor de tip!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:39

Shaggy09 schreef:

We hebben elkaar verkeerd begrepen dan denk ik want ik had het dus ook meer op de aanvallen die op ailil komen. :D
Mijn excuses voor de verwarring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:51

Ailill schreef:
Ik heb mij i.i.g. voorgenomen om alerter te zijn op mijn omgeving, echt te kijken en niet enkel snel een blik. Voelsprieten aanzetten. Dit klinkt zwaar, maar er is wel een lampje gaan branden hier. En ik wil deze kennis ook delen binnen mijn omgeving, juist om mensen/mannen hiervan bewust te maken.

Mocht je ooit nog vragen hebben of in gesprek willen erover dan weet je mijn pb te vinden :) ik kan ook rustig reageren :+

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:58

Ailill schreef:

Eerder vroeg iemand in dit topic "wat kunnen mannen hier nou aan doen?" en mijn antwoord zou dus zijn, wat jij doet Ailill! Kort samengevat dus voor mij, wat ik graag (meer) zou zien: openstaan voor de verhalen van vrouwen, je (vrouwelijke) vrienden laten weten dat je het begrijpt en erkent, dit soort dingen delen met je (mannelijke) vrienden, je vrienden erop aanspreken als ze grensoverschrijdend gedrag vertonen ook al is het zonder kwade bedoelingen, ingrijpen als je iets in je omgeving ziet gebeuren. Dankjewel voor je fijne en open reacties op mijn verhaal en die van anderen. Het doet mij als 'slachtoffer' iig altijd heel goed om zo'n dialoog aan te kunnen gaan waarin wederzijds begrip kan worden gecreëerd en perspectieven worden uitgewisseld. Over de terminologie is inmiddels al genoeg gezegd, ik begreep iig waar Ailill vandaan kwam en vatte het dus zeker niet verkeerd op maar dit is zo'n gevoelig onderwerp dat ik de discussie die daaruit voortkomt begrijp.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:49

Ailill schreef:
linoleum schreef:

Ho ho, zo stelde ik absoluut geen vragen, i.i.g. niet met die intentie. Dat waren zaken die ik (vooraf) zelf invulde, waren absoluut geen persoonlijke/vervelende vragen.

Sorry, bedoelde ook niet dat je letterlijk het zo zei. Had het iets anders verwoord om het wat duidelijker te maken. Wat ik er wel even bij had kunnen zetten. Blijft een lastig onderwerp waar, voor mij in elk geval, lastig de emotie uit te houden is tijdens reageren. Dan reageer ik ook zelf soms heftiger en sneller dan nodig.

En complimenten wel Aillil! Want je wil wel duidelijk het beter begrijpen wat slachtoffers meemaken en wat jij er aan kan doen. Weet heel goed dat je je opmerkingen absoluut niet verkeerd bedoelt.

Het blijft een heftig onderwerp om als slachtoffer over te praten. Ik schrik er zelf soms van hoe sommige dingen mij kunnen laten voelen en hoe ik dan reageer op een manier die ik niet van mezelf gewend ben. 13 jaar niet over gepraat en eerste keer dat ik met iemand over had was met mijn vriend, die heel erg schrok van wat me overkomen is, maar ook van hoe in paniek ik was op moment dat ik vertelde. Inmiddels twee jaar verder en weten best veel mensen in m’n eigen omgeving het en kan ik er makkelijker over praten, maar dat gevoel van paniek komt alsnog soms weer boven. En vooral ook het gevoel van schuld en schaamte is heeeeel lastig om vanaf te komen. Daar kunnen hele kleine dingen al triggers voor zijn. Maar er dan maar niet over praten is voor mij ook geen optie meer.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:56

Ailill schreef:
VuurVleugels schreef:

Hear, hear! Ailill, ik waardeer dat je open in het gesprek wilt staan, maar (geheel zonder dit als persoonlijke aanval te bedoelen) sommige van je uitspraken highlighten wel behoorlijk hoe onbekend dit enorm diepgaande probleem voor de meeste mannen is.
VuurVleugels, wat wil je dat ik zeg? Het was inderdaad niet in mij opgekomen dat zoiets ook (al) aanranding is, puur omdat ik er niet bij stil heb gestaan dat mensen dit blijkbaar doen - en dus overkomt. En dit ervaren als aanranding. Wat ik geheel begrijp, en nu ik het zo van jullie lees, deel ik die mening.

Door jouw (imo) voornamelijk vanuit emotie geschreven reacties, die ik begrijp, helpen hier toch niet echt aan mee. Nogmaals, ik begrijp je oprecht, zie je uitgangspositie, maar als je wil dat zaken veranderen, zul je zelf ook anders moeten gaan communiceren.

Mijn primaire intentie met mijn (eerste) reacties is niet om iemand te vertellen hoe ik het graag zou willen. Mijn primaire intentie was om bij mensen die nog altijd luchtig over het onderwerp lijken te denken (niet jij dus) met de deur in huis te vallen. Geen idee hoeveel impact het heeft? Hier, hoppa, nog vragen? Dat idee.

In mijn gequote bericht wilde ik enkel belichten dat er dingen zijn in je uitspraken die op onwetendheid duiden. Maar ik kan enkel lof uitspreken over je wens en je vraag naar meer informatie. Het is voor mij denk ik lastig om via het scherm te communiceren dat ik moeite heb met iemands uitspraken, maar nog steeds positief tegenover diegene of diens doel sta. Zoiets. Ofzo. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:05

Benzz schreef:
Shetloveerrr schreef:
Omdat bepaalde situaties toevallig in jouw omgeving voorgekomen zijn betekent niet dat dat altijd zo is? Het is nou eenmaal een feit dat vrouwen zich vaak erg onveilig voelen op straat in het donker. Als man help je dan heel erg door de straat over te steken en je gezicht niet te bedekken. Niemand verplicht je iets, maar als jij graag wil dat een vrouw zonder angst op straat loopt is dat wel het beste wat je kunt doen.

Nee helemaal niet namelijk, hiermee leg je de nadruk op verkeerd gedrag en dat mannen fout zijn.

Dat 1% van de mannen geflipt is, betekent niet dat de andere 99% zich anders moet gaan gedragen.

53% van de vrouwen krijgt in haar leven te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag. Dat is meer dan de helft. En 22% met seksueel geweld. Tuurlijk is het overgrote deel van de mannen niet zo, maar hoe moet je als vrouw op straat in het donker - terwijl er een man in het zwart gekleed met capuchon op achter je loopt - weten welke man "goed" of "slecht" is? Dat kun je niet weten. Dus zijn de meeste vrouwen maar altijd extreem oplettend of zelfs angstig. En door de straat over te steken en zo een vrouw te laten weten dat je haar niet achtervolgd, weet zij dat ze niet bang voor jou hoeft te zijn.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 22:09

Ik vind dat Aillil zich juist kwetsbaar opstelt door vragen te stellen waar veel mensen zich niet aan willen branden. Juist dat maakt het bespreekbaar!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:56

met het risico me in een wespennest te steken, doet deze discussie me een beetje denken aan de discussie over discrimineren, wie voelt zich gediscrimineerd en wanneer (op basis van huidskleur of sexuele orientatie of andere zaken).
Dan wordt het ook zo lastig om vragen te stellen omdat de vragensteller de bevraagde verkeerd bevraagd (volgens mij is dat bij discriminatie nog veel erger trouwens), laatst las ik ook zoiets over transgenders.. bij vragen stellen aan transgenders over het proces, lag bijna alles aan de vragensteller (verkeerde toon, verkeerde vraag, geen inlevingsvermogen etc)..

Ik denk dat met alles, als we begrip willen kweken, en bewustwording, dat het begint bij dingen bespreken. Als we dan de regels over hoe we dat bespreekbaar willen maken, heel erg strak zetten, is het gesprek al klaar voordat het begonnen is. (in het algemeen, niet perse gericht op berichten hier, voordat dat verkeerd overkomt (kijk, ik heb al het gevoel dat ik me moet 'indekken'.. ).

Ik vind wel dat er al meer vragen gesteld mogen worden dan bijv in het discriminatievraagstuk. Daar mag iemand die zich niet kan invoelen met discriminatie er eigenlijk niks van vinden.
Eigenlijk wat linoleum een paar pagina's eerder aangeeft "jij staat er niet bij stil, omdat het niet nodig is om er bij stil te staan"..
Dat is denk alles in een notendop :j
(als in 'ik als witte vrouw kan me niet voorstellen hoe het is om gediscrimineerd te worden want.. ')

Daarnaast herken ik veel van wat hier gezegd wordt. Ik ga niet in het donker over straat, als dat wel moet stop ik mijn haar in mn jas, of doe een capuchon op, ga iets anders lopen, heb wel eens hakken voor flatjes gewisseld zodat ik 'makkelijker' kon lopen en geen 'geile' schoenen aanhad op straat, telefoon in mn hand etc..

Het lijkt me lastig voor mannen om zo bedreigend over te komen, maar het is wat het is. Alleen op spierkracht leggen vrouwen het vaak af tegen mannen. (dat een vrouw aan vechtsport doet en een man een slappeling is, weet je nooit van te voren). Ik ben ook een vechtsport gaan doen om mezelf beter te kunnen redden, maar tegen een wapen leg ik het toch af. Eigenlijk is het te gek voor woorden... in mijn hele leven ben ik 'slechts' een paar keer in een bedreigende situatie terecht gekomen maar dat heeft als resultaat gehad dat ik mij nóóit meer echt onbezorgd veilig voel op straat, in het donker (en soms zelfs overdag)..

Ik weet nog wel dat ik een keer een parkeergarage in moest om mijn auto eruit te halen.. achter mij liep een man in een hoodie.. ik liep de garage in, en achter mij ging het hek weer omlaag, dus ik liep in een afgesloten garage zonder dat ik eruit kon en misschien was er nog iemand in die garage (dat wist ik niet zeker).. al die paniek voor niks (er was achteraf niemand) .. maar, je weet maar nooit, en dat is het nare ervan...

Wat mij overigens bij een paar berichten opviel dat zelfs vrouwen elkaar in deze afvallen... -O- En dat is ook wat het is, en dat is echt onbegrijpelijk.. Als een vrouw zich half naakt kleed, hoeveel vrouwen zeggen dan ook over deze vrouw 'oh kijk die h0er daar eens!'... Als wij onderling al haat en nijd hebben, dan komt het tussen mannen en vrouwen al helemaal nooit goed..een united front kan je dan wel vergeten :n