[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Anoniem

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:12

Ik heb gestudeerd en werk keihard voor mijn centen, ik zou niet weten waarom 'arm' daarvan mee moet profiteren.. Ik vind nog steeds dat niet werken in Nederland teveel loont, van mij mogen de uitkeringen lager en korter (let wel, bij werkloosheid.. Niet bij ziekte) er is werk genoeg, maar teveel werk waar Nederlanders zich te goed voor voelen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:14

CharleyT schreef:
Ik vind het bijzonder dat er steeds op de VVD gehakt wordt, alsof dat een partij is met meer dan 75 zetels in de kamer. De VVD regeert altijd samen met andere partijen. En die andere partijen stemmen voor of
tegen de plannen van de regering(niet alleen de VVD dus.)
Samen regeren=samen verantwoordelijk.

fransje23 schreef:
Andere partijen bekennen wel schuld en nemen hun verantwoordelijkheid zoals met de toeslagenaffaire.

Overigens zijn veel andere partijen ook afgestraft op fouten in hun regeerperiode.
Bij de VVD lijkt het er op de een of andere manier allemaal af te glijden.

CharleyT schreef:
Je brengt het mooi, maar blijkbaar een diepgewortelde afkeer van de VVD. We zullen het niet eens worden, stemmen en we zien wel wat het wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:18

bigone schreef:
Zorg in Nederland is de meest efficiënte van heel Europa. Gemiddeld 7 ligdagen en niet onnodig, zoals bvb in Duitsland vijf dagen liggen voor een simpele bevalling.
Er word elk jaar meer geld in de zorg gepompt terwijl je kunt zeggen IC bedden erbij, echter , door Corona is het spaak gelopen omdat de ligdagen eerder een maand dan een week is. Normaal staan 26% van de ic bedden leeg en 10.000 lege ic bedden erbij betekend 17.000.000 PER DAG . En je lost het probleem van Corona niet op. Dus 365 x 17.000.000 , wie betaald dat ? Wij , en het is niet alleen de zorgpremie die we betalen , ook ongeveer 7 % van je inkomen word al ingehouden. Terwijl de rekening dan wederom bij diegenen terecht komt die nergens voor in aanmerking komen want de mensen met minder krijgen allerlei toeslagen.

Efficiënt is niet hetzelfde als goed.
Er bestaat vast een middenweg en een anders georganiseerde zorg.
Misschien inder macht bij de verzekeraars, ander management?
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 10-03-21 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:21

Relaxed schreef:
Mizora schreef:
Voor de mensen die geen bezuinigingen maar juist extra geld in de zorg willen. Willen jullie daar 5% van jullie bruto salaris (dus netto bijna 10%) voor opofferen zodat de zorg er 15% bij krijgt? Of willen jullie dat anders financieren?

Edit: de bezuinigingen in de zorg zijn altijd relatief geweest. Er is niet minder geld naar de zorg gegaan, alleen minder bij gekomen.

Hoe kun je nou van 5% bruto 10% netto maken? Dat is wel heel creatief rekenen..

Als je van 100 euro btuto 5 euro extra inlevert, boven op de 40 tot 50 euro die je toch al inlevert, ga je van 50 tot 60 euro netto naar 45-55 euro netto.

Dat is 8.5-10%.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:21

Relaxed schreef:
Ik heb gestudeerd en werk keihard voor mijn centen, ik zou niet weten waarom 'arm' daarvan mee moet profiteren.. Ik vind nog steeds dat niet werken in Nederland teveel loont, van mij mogen de uitkeringen lager en korter (let wel, bij werkloosheid.. Niet bij ziekte) er is werk genoeg, maar teveel werk waar Nederlanders zich te goed voor voelen.

Ik heb 2 HBO opleidingen, werk normaal gesproken (meer dan) fulltime maar als alleenstaande moeder van 3 en werkzaam in de zwaar onderbetaalde logistiek val ik alsnog onder 'arm', zelfs met de toeslagen vanuit de overheid.

Ik ken diverse mensen die onder rijk vallen en die geen reet uitvoeren want vaders sleept het goudschip wel binnen.

Zo zwart-wit is arm en rijk niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:23

Relaxed schreef:

Arm is niet gelijk aan werkeloos of een uitkering.
Ook een groot deel van de beroepsbevolking is arm!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:25

Relaxed schreef:

Oef leg dat maar eens uit waarom mensen naar een voedselbank moeten, de kinderen geen leuke nieuwe kleren mogen en hun leeftijdsgenootjes wel. Waarom het ene kindje wel in een luxe villa in bv Wassenaar opgroeit met ook nog een grote tuin en 2 dure auto's voor de deur. En de ander in een flatje 20 hoog op de bank moet slapen want er is maar een bed en die is voor moeder en zoon, er is geen tuin, geld voor een autootje is er niet.

Nee er is voor mij veel en veel te veel ongelijkheid. Daar worden zeker kindjes de dupe van. Die kunnen daar helemaal niks aan doen.

Ik stem daarom links en groen en ik denk partij voor de dieren vanwege dat ik ook zeer tegen de bio industrie ben. Ik vind het walgelijk hoe onze varkens gehouden worden, ze zijn nog intelligenter dan een hond. En dan al die dierziekten, nog meer pandemieën, bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:30

Mizora schreef:
Relaxed schreef:

Hoe kun je nou van 5% bruto 10% netto maken? Dat is wel heel creatief rekenen..

Als je van 100 euro btuto 5 euro extra inlevert, boven op de 40 tot 50 euro die je toch al inlevert, ga je van 50 tot 60 euro netto naar 45-55 euro netto.

Dat is 8.5-10%.

Ik ben financieel heel goed onderlegd en zit ook aardig in de salarissen.. Je zit nu bedragen te vergelijken met percentages dat gaat al nooit op. 5 euro bruto inleveren is hooguit 3 euro netto.. Netto kan nooit meer zijn dan bruto.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:33

Ik zal mezelf weer even quoten. :) Ben oprecht benieuwd naar de antwoorden op de onderstaande vragen.

Fink schreef:
Klopt, de VVD heeft daar niet als enige schuld in, maar het is wel de partij van de demissionaire minister-president. Een sleutelfiguur van de Nederlandse regering. Daarin zit wel een vergrote verantwoordelijkheid.

Waarom stem je (weer) op iemand die de toeslagenaffaire heeft laten gebeuren en daardoor zelfs demissionair is geworden?

Waarom weegt dat niet zwaar genoeg mee? Hoe ver moet het gaan voordat ‘the good outweighs the bad’ niet meer geldt? En welke dingen wegen dan zo zwaar dat de toeslagenaffaire door de vingers kan worden gezien?

Ik stel deze vragen omdat ik het verontrustend vind dat de VVD na al deze trammelant nog steeds het hoogste in de peilingen staat.

Anoniem

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:35

Fink, dat is de afgelopen pagina toch door meerdere mensen beantwoord?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:37

Relaxed schreef:

Ik ben het hier toch wel mee eens als ik eerlijk moet zijn. Iedereen krijgt tegenwoordig kansen om te gaan studeren in Nederland, ook diegene die uit een armer gezin komen. Ik zie nooit mensen bij de voedselbank die een universitaire studie hebben gevolgd.

Nu vind ik die situaties ook zeer zeker schrijnend en vind ik dat de grootverdieners flink meer belasting mogen betalen, maar ik zie ook veel uitkeringstrekkers en mensen die het wel prima vinden om lekker een jaar op de zak van de staat te teren. Heb ik 0,0 respect voor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:38

fransje23 schreef:
Zonnetje81 schreef:

De vvd regeert nooit in zijn uppie en daarbij wat is er mis met rijk/arm? Als ik hard werk voor mijn centen hoef ik niet 3 dubbel belasting te betalen omdat een ander te lam is om van zijn reet te komen, om die persoon vervolgens te sponseren. . (even heel zwart wit ja)

Het is dus niet zwart wit, dat bestaat namelijk niet.
Harder werken betekent niet automatisch ook veel meer geld.

Daarbij geld maakt geld en geld geeft mensen betere kansen op nog meer geld.
Als kind van ouders met een hoger inkomen heb je meer kansen,ben je bevoorrecht.
Helaas kan niemand kiezen waar hij geboren wordt.

Het leven is nou eenmaal niet eerlijk en dat je bevoorrecht bent wil niet zeggen dat je een beter of gelukkiger leven hebt. Maar iemand die veel geld verdient hoeft daarom niet meer af te geven omdat het niet eerlijk is. Een ander kan ook andere keuzes maken. Dat is nou eenmaal het leven. En niet werken moet niet lonen en daar staat de vvd onder andere voor.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:39

Zonnetje81 schreef:
Het leven is nou eenmaal niet eerlijk en dat je bevoorrecht bent wil niet zeggen dat je een beter of gelukkiger leven hebt. Maar iemand die veel geld verdient hoeft daarom niet meer af te geven omdat het niet eerlijk is. Een ander kan ook andere keuzes maken. Dat is nou eenmaal het leven. En niet werken moet niet lonen en daar staat de vvd onder andere voor.

Maar hier haak ik wel af. Je kan niet verwachten dat mensen met kleine inkomens net zoveel kunnen afdragen aan de belasting als de grotere vermogens.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:41

Ik denk dat een van de redenen dat de VVD redelijk ongeschonden de toeslagenaffaire doorkomt, is omdat hun achterban niet direct betrokken is bij deze affaire. Ze zijn hooguit toeschouwer geweest. Hopelijk vinden ze het wel heel vervelend wat er gebeurt is, maar omdat ze zelf de consequenties niet dragen is het makkelijker om dat opzij te zetten.

Hiermee wil ik het trouwens niet goedpraten, ik ben geen VVD stemmer en dit zou voor mij zeker een reden zijn om er ook niet een te worden. Ik vind dat je als zittende regeringspartij namelijk niet alleen een verantwoordelijkheid hebt naar je eigen achterban, maar naar de hele bevolking. De VVD ontloopt zijn verantwoordelijkheid naar de bevolking nu door in te spelen op de eigen achterban. Helaas is dat hoe politiek werkt..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:43

Shaggy09 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Maar hier haak ik wel af. Je kan niet verwachten dat mensen met kleine inkomens net zoveel kunnen afdragen aan de belasting als de grotere vermogens.

Oh dus als je veel meer inkomen hebt moet je daarom maar de helft afgeven omdat een ander minder inkomen heeft. Hard werken voor een betere baan loont dan niet....je wordt dan afgestraft. En thuis gaan zitten niksen strijk je even een flink bedrag op. Lekker krom.

edit:
en dat iemand zijn ouders veel meer geld heeft wil niet zeggen dat ze dat geld als water uitgeven en delen met het kind. Dus ook maar een aanname dat je bevoorrecht bent in een rijker gezin.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 10-03-21 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:43

Relaxed schreef:

Hoewel ik het deels met je eens ben in de zin dat werken echt moet lonen tov uitkeringen als je wel kan werken, ligt dit imo wel genuanceerder. We hebben het thuis zelf meegemaakt.

Mijn vader is WO-opgeleid en heeft een best prima baan die goed verdient. Toen hij in de crisis werkloos raakte heeft hij kei-en-keihard gesolliciteerd om weer aan het werk te komen (immers, de WW-uitkering heeft een maximum, maar van dat maximum kon de hypotheek van ons woonhuis + boodschappen + vaste lasten etc. niet betaald worden). –en met 4 kinderen waarvan er destijds 2 erg jong ga je niet heel makkelijk zeggen van 'ik verkoop mijn huis', want ook de huizenmarkt was destijds niet goed en kon ons 'dure' woonhuis niet snel verkocht worden– Ook op functies die 'te laag' voor hem waren. Maar daar namen ze hem juist om zijn ervaring en niveau niet aan, want dan was de mening van 'ja jij bent straks als het weer goed gaat weer snel weg" (en daar zit wat in). Bovendien, als je dan zo'n lagere functie met minder loon aanneemt en vervolgens weer ontslagen wordt (want crisis) dan gaat je ww-uitkering ook weer op basis van je meest recente werk, en dus een stuk lager.

Het is dus lang niet altijd sprake van 'er is genoeg werk maar mensen voelen zich te goed'.

Aan de andere kant wil het niet zeggen dat als jij welvarende ouders hebt je meteen bevoorrecht bent qua opleiding en kennis. Genoeg welvarende ouders die geen cent meebetalen aan de opleiding, en genoeg ouders die onder 'arm' vallen die het wél doen. Een vriendin van me kreeg honderden euro's aan studiebeurs destijds, omdat haar moeder alleenstaand was. Maar tegelijkertijd betaalde die moeder dus wel de gehele studie, dus die hoefde niet te werken om de studie te betalen. Ik, als kind van 'welvarende' ouders, wel. Dus zwart-wit is het nooit, aan welke kant je ook staat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:49

Shaggy09 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Zonnetje81 schreef:
Oh dus als je veel meer inkomen hebt moet je daarom maar de helft afgeven omdat een ander minder inkomen heeft. Hard werken voor een betere baan loont dan niet....je wordt dan afgestraft. En thuis gaan zitten niksen strijk je even een flink bedrag op. Lekker krom.

edit:
en dat iemand zijn ouders veel meer geld heeft wil niet zeggen dat ze dat geld als water uitgeven en delen met het kind. Dus ook maar een aanname dat je bevoorrecht bent in een rijker gezin.

Nu schets je het weer super zwart wit, als je mijn post had gelezen hierboven dan snap je dat ik niet zo erover denk maargoed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:50

De VVD is nog steeds populair omdat zij rechts van het midden zitten, de auto en eigen huis (Hypotheekaftrek) zeer belangrijk zijn, niet teveel immigratie en vluchtelingen willen hebben en een kleine overheid.
Het gros van Jan Modaal en de midden- en hogere inkomens kunnen zich daar prima in vinden.

Voor de FvD-stemmers met een laag inkomen: zij willen alle toeslagen afschaffen (kleine en simpele overheid), het belastingtarief voor de topinkomens van 52% flink verlagen, zorg naar Amerikaans model ;)
Dus denk even na, als je gebruik maakt van toeslagen en een laag inkomen hebt om op FvD te stemmen :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:53

Electra63 schreef:
De VVD is nog steeds populair omdat zij rechts van het midden zitten, de auto en eigen huis (Hypotheekaftrek) zeer belangrijk zijn, niet teveel immigratie en vluchtelingen willen hebben en een kleine overheid.
Het gros van Jan Modaal en de midden- en hogere inkomens kunnen zich daar prima in vinden.

Voor de FvD-stemmers met een laag inkomen: zij willen alle toeslagen afschaffen (kleine en simpele overheid), het belastingtarief voor de topinkomens van 52% flink verlagen, zorg naar Amerikaans model ;)
Dus denk even na, als je gebruik maakt van toeslagen en een laag inkomen hebt om op FvD te stemmen :D

Ik zie dat ook altijd, of iig vaak, dat kleinere inkomens FvD stemmen omdat ze denken dat die partij het goed met de lage inkomens voorheeft. Niets is minder waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:56

Relaxed schreef:

Veel dingen die goed gaan in jouw leven, zijn niet per se direct het resultaat van jouw handelen.
Er gebeurd veel meer om je heen dan dat stuk waar je zelf regie over hebt. Leven overkomt je ook deels.
Dus, fijn dat het goed gaat, maar dat zegt niet dat bij de mensen waar het minder gaat, dat dat hun eigen schuld is.
Hoe denk jij bijvoorbeeld over steun aan derde wereld landen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:56

Electra63 schreef:

Ik snap echt niet hoe het Amerikaans model als ‘goed’ voorbeeld kan dienen, buiten een voorbeeld hoe het níét moet. Als je kijkt hoe de bevolking daar in de schulden komt puur door bijv een simpele bevalling...

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:00

Zonnetje81 schreef:

edit:

Dat hard werken moet lonen ben ik met je eens, maar dat geldt ook voor mensen die hard werken in de zorg, of in het onderwijs. Mensen die hard werken als schoonmaakster, of in de horeca. Mensen die meer dan fulltime in de logistiek werken, of andere banen hebben waarbij echt niet gezegd kan worden dat ze 'alleen maar op hun luie reet zitten'. En toch loont voor veel van dit soort beroepen 'hard werken' veel minder dan voor andere beroepen. Armoede betreft echt niet alleen mensen die niet willen werken, of niet 'hard genoeg' werken. Het treft ook mensen die ondanks hun harde werk nog steeds niet normaal rond kunnen komen. Als rijke mensen dan 50 % van hun inkomen moeten afstaan zodat andere mensen die hard werken ook een normaal leven kunnen hebben, dan lijkt mij dat meer dan terecht. Al die mensen werken namelijk hard. En al die mensen zijn mensen, en hebben recht op een fatsoenlijk bestaan.

Dat je iets wilt doen aan excessen, dat zou kunnen, maar dat moet toch niet ten koste gaan van mensen die ook gewoon een bijdrage leveren? Het is de arrogantie van het privilege om te denken dat alles wat ons toekomt door onszelf komt, en niet door een privilege/geluk dat we hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:01

Electra63 schreef:

O ja, de hypotheekrenteaftrek die een harde verkiezingsbelofte was van de VVD de vorige verkiezingen :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:01

Shaggy09 schreef:
Relaxed schreef:

Ik ben het hier toch wel mee eens als ik eerlijk moet zijn. Iedereen krijgt tegenwoordig kansen om te gaan studeren in Nederland, ook diegene die uit een armer gezin komen. Ik zie nooit mensen bij de voedselbank die een universitaire studie hebben gevolgd.

Nu vind ik die situaties ook zeer zeker schrijnend en vind ik dat de grootverdieners flink meer belasting mogen betalen, maar ik zie ook veel uitkeringstrekkers en mensen die het wel prima vinden om lekker een jaar op de zak van de staat te teren. Heb ik 0,0 respect voor.

Hoe vaak kom jij bij de voedselbank dan dat jouw observatie iets waard is?

Deze veralgemenisering van mensen die rond moeten komen van een uitkering omdat ze te lui zijn of zich te goed voelen om te werken is precies de manier waarop de hele toeslagenaffaire is ontstaan. Mensen (en dan blijkbaar vooral mensen met een migratie achtergrond) die toeslagen aan moeten vragen zouden in grote getale fraudeurs zijn.
Voor WW kom je alleen in aanmerking als je daadwerkelijk gewerkt hebt dus het lijkt me best redelijk dat de lengte van een WW-uitkering afhankelijk is van de hoeveelheid jaren dat je gewerkt hebt. Neem daarbij dat mensen die op latere leeftijd werkloos worden vaak moeilijker aangenomen worden bij een andere werkgever.

En houdt er ook rekening mee dat drastisch uithollen van de WW-uitkering gevolgen gaat hebben voor de hypotheek toekenning, een bank gaat echt geen geld uitlenen aan iemand die grote risico loopt zijn baan te verliezen en dan binnen 2 maanden zijn hypotheek niet meer kan betalen. Dit kan worden opgelost door het voor werkgevers moeilijker te maken om mensen te ontslaan, maar ik geloof niet dat de VVD-stemmers daar zo voor zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:03

brokjes schreef:
Relaxed schreef:

Veel dingen die goed gaan in jouw leven, zijn niet per se direct het resultaat van jouw handelen.
Er gebeurd veel meer om je heen dan dat stuk waar je zelf regie over hebt. Leven overkomt je ook deels.
Dus, fijn dat het goed gaat, maar dat zegt niet dat bij de mensen waar het minder gaat, dat dat hun eigen schuld is.
Hoe denk jij bijvoorbeeld over steun aan derde wereld landen?

Dat ben ik ook met je eens, maar daar zijn toch enorm veel vangnetten voor?
Derde wereldlanden, tja, ik vind het een bodemloze put.. Beter steun je dan organisaties die daar ter plaatse goed werk verrichten. Maar om die landen zo een schep geld te geven.. :n