996981 schreef:Badeendje schreef:Ik vind dat je nu enorm aan het generaliseren bent. Dit gaat over de subsidie op scheiden, niet of je elkaar een handje helpt of er bent voor elkaar in moeilijke tijden. Of je nou arm, modaal of rijk bent, in alle gevallen is scheiden een verdrietige gebeurtenis. Maar waarom mag Jan Modaal het uit eigen zak betalen, en tevens meebetalen aan iemand die arm is? Hoe kan het dat iemand die heel weinig verdient of niet goed met geld om kan gaan, wel geld heeft om te trouwen, maar niet om te scheiden?
Edit: ik vind het standpunt van NPS hierin ook waardevol. Het gaat niet om het scheiden an sich, het gaat erom dat mensen na moeten denken voordat ze bepaalde keuzes maken in het leven, omdat dat voor íedereen beter zou zijn.
Maar die kun je heel ver doortrekken...
De meesten op dit forum hebben bijvoorbeeld een gevaarlijke hobby; paarden. Dat is een keuze die je gemaakt hebt. Als je een zwaar ongeval krijgt zullen lang niet alle kosten door je eigen zorgverzekering gedekt kunnen worden. Daar betalen mensen met minder risicovolle hobby's dus automatisch aan mee.
Is dat dan eerlijk? Zo kun je alles op de weegschaal leggen. Dat lijkt me echt zeer onwenselijk.
Een medewerker die gaat skiën en een been breekt. Hoeft de werkgever dan niet meer mee te betalen aan de arbeidsongeschiktheid? het was immer een bewuste eigen keuze om te gaan skiën en jezelf in gevaar te brengen. Of degene die onder een auto komt? Hij heeft er zelf voor gekozen zich op straat te begeven met alle risico's van dien. Maar niet helpen dan?
Uiteindelijk wordt dat wel gedaan, alles op een weegschaal leggen. Voor elke activiteit moet je een afweging maken wie er voor op moet draaien als het fout gaat. Meestal wordt dat gedaan op basis van het risico. Het risico om een been te breken of een auto-ongeluk te krijgen is vele male kleiner dan het risico op een scheiding, dat met 34% toch wel erg aannemelijk is.