Laurora schreef:oke, even een situatieschets omtrent de grens van abortus.
stel: een vrouw word zwanger maar komt er te laat achter.
echter heeft de zwangere fysieke problemen waardoor het langer dragen van de vrucht levensbedreigend is. mag de vrucht dan nog weg gehaald worden om de zwangere een kans op overleven te geven? anders heb je immers kans op twee doden.
dan nog een stapje verder.
zwangere heeft zeer ernstige psychische problemen en de kans is aanzienlijk dat zij zichzelf het leven ontneemt als ze de vrucht moet blijven dragen, waardoor de zwangere dus in levensgevaar komt.
zelfde vraag, mag het kindje nog weggehaald worden om te voorkomen dat er twee doden vallen?
voor mij is bij deze beide situaties het antwoord "ja"
imo is het leven en de gezondheid van de zwangere altijd belangrijker dan die van de vrucht, aangezien de vrouw 100% bewust is van zichzelf en het leven, en de vrucht voor zover men weet pas een bewustzijn krijgt een paar maanden na de geboorte. (waarmee ik niet wil zeggen dat een kindje gedood mag worden zolang het nog geen bewustzijn heeft)
het gaat hier dus niet om "gewoon" geen zin/tijd/geld hebben voor een kind, maar daadwerkelijk levensbedreigende situaties waarbij er "gekozen" moet worden tussen 1 of 2 doden, er van uit gaande dat de vrucht beide situaties evenals de zwangere niet overleefd.
Wettelijk of gevoelsmatig?
De eerste is wettelijk gezien sowieso ja, als er geen oplossingen voor zijn.
De tweede wordt moeilijker, maar zou wettelijk gezien ook “ja” moeten zijn. Ik denk dat het in de praktijk weerbarstiger is, net als dat bij euthanasie zo is. Ik verwacht dat zo iemand eerder in een psychiatrische instelling bewaakt zal worden, maar ik ben niet heel bekend met de ggz.
Het enige is dat de vrucht niet weg gehaald wordt, het kind wordt dan gewoon gehaald en op een neonatale afdeling geprobeerd in leven te houden. Het is buiten het lichaam van de vrouw levensvatbaar als de datum voor abortus verstreken is.
Hoe het in belgie zit weet ik niet, daar lijkt het me ingewikkelder.
Gevoelsmatig zou voor mij beide gevallen ook reden genoeg zijn om het kindje te halen.
Ik wist niet dat de kamasutra ook al anticonceptie was