Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 10:46

maar goed....alles leuk en aardig, maar alles staat en valt natuurlijk wel met handhaving.

En we weten allemaal wel hoe het daarmee zit; die vrijwel niet aanwezig. En tot nu toe werd het excuus gebruikt; ja maar het is lastig te bepalen of een stuk vuurwerk legaal of illegaal was/is....wat gewoon bullcrap is, want je zou als wetgevende macht gewoon in de bepaling kunnen hebben gezet; al het vuurwerk wat buiten de aangewezen tijden wordt afgestoken zal als illegaal worden beschouwd en daarmee ook de voorraad die nog thuis ligt en zal om die reden worden ingevorderd.....of iets in die trant.

Knalvuurwerk was voor dit jaar al verboden, maar ik hoor elke dag zware knallen ( hier gelukkig maar heel af en toe).

De politie en brandweer zullen het ( zeker in bepaalde delen van het land) nog steeds erg druk hebben aankomende jaarwisseling. Of er nu wel of niet een verbod komt.

BigOne

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:13

Maar met verbod is elke knal strafbaar dus dat maakt handhaven net iets simpeler.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:16

Bovendien kan het ook gewoon niet aangeschaft worden.
Ja, in het buitenland maar ik denk echt dat niet iedereen dat zal doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 12:53

secricible schreef:
Bovendien kan het ook gewoon niet aangeschaft worden.
Ja, in het buitenland maar ik denk echt dat niet iedereen dat zal doen.

Ook niet iedereen hoeft er voor naar het buitenland. Er zijn handelaren waar je terecht kan.
En dit belooft nog niet heel veel goeds:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/164894 ... -Hoogeveen
https://www.ad.nl/binnenland/deze-hande ... gle.com%2F
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -vuurwerk/

Zomaar even een paar eerste hits bij zoeken op "illegaal vuurwerk".

Het wordt ook echt tijd dat de EU hier met de lidstaten uit gaat komen. Want als het in NL verboden is en over de grens gewoon bij de Aldi ligt, dan is het vragen om problemen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:02

Maar zolang het aantal vuurwerkincidenten afneemt bij een verbod (wat sowieso het geval gaat zijn :)* ) wordt handhaven op overgebleven incidenten een stuk makkelijker.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 13:14

Magrathea schreef:
Maar zolang het aantal vuurwerkincidenten afneemt bij een verbod (wat sowieso het geval gaat zijn :)* ) wordt handhaven op overgebleven incidenten een stuk makkelijker.

Dat zal tegenvallen.

Stel, ik steek een pot af, het vuurwerk zelf duurt zn 5 minuten, als je een goede pot hebt.

Dan moet politie/ handhaving wel héél dicht in de buurt zijn, willen ze binnen die 5 minuten voor mijn voordeur staan. Zeker als er in de achtertuin afgestoken wordt, ga dan als politie/ handhaving maar eens de juiste achtertuin zien te vinden binnen 5 minuten.

Vorig jaar stonden een aantal tieners het speeltuintje tegenover mijn huis te vernielen met vuurwerk. Politie gebeld, zelfs 112, maar politie kwam mooi niet. Was trouwens niet op 31-12 maar ergens eerder in de maand... Dus tot zo ver de handhaving.

Edit: ik heb een spiegelraam in mn woonkamer = Ik kon de tieners buiten wél zien, zij mij niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 14:38

mvdende schreef:
Dat zal tegenvallen.

Stel, ik steek een pot af, het vuurwerk zelf duurt zn 5 minuten, als je een goede pot hebt.

Dan moet politie/ handhaving wel héél dicht in de buurt zijn, willen ze binnen die 5 minuten voor mijn voordeur staan. Zeker als er in de achtertuin afgestoken wordt, ga dan als politie/ handhaving maar eens de juiste achtertuin zien te vinden binnen 5 minuten.

Vorig jaar stonden een aantal tieners het speeltuintje tegenover mijn huis te vernielen met vuurwerk. Politie gebeld, zelfs 112, maar politie kwam mooi niet. Was trouwens niet op 31-12 maar ergens eerder in de maand... Dus tot zo ver de handhaving.

Edit: ik heb een spiegelraam in mn woonkamer = Ik kon de tieners buiten wél zien, zij mij niet.

Daarvoor hebben wij tegenwoordig een camera op onze mobiel.
Je kan foto's en video's maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:30

mvdende schreef:
Magrathea schreef:

Dat zal tegenvallen.

Ik zal mijn burgerlijke plicht serieus nemen en diegene even op de kiek zetten en zelf de politie bellen met het juiste nummer. *\o/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 16:50

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:29

Boete is minimaal 100 euro, wat mij betreft hadden ze het wel op 1000 mogen zetten. Nu flink knallen met illegaal vuurwerk maakt de diehards niets uit wanneer er dan ook nog 100 euro boete betaald moet worden. Maar goed, verbod is er, fijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:36

Inderdaad een flinke boete op zetten. Dan hebben we die 40 miljoen die de vuurwerkbranche krijgt zo bij elkaar. :D

Helaas is mijn ervaring handhaving /politie echt slappe hap is bij vuurwerk overlast en vernielingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:36

bigone schreef:
Boete is minimaal 100 euro, wat mij betreft hadden ze het wel op 1000 mogen zetten. Nu flink knallen met illegaal vuurwerk maakt de diehards niets uit wanneer er dan ook nog 100 euro boete betaald moet worden. Maar goed, verbod is er, fijn.

Dat heeft volgens mij het maken met dat het boven de 100 euro op je strafblad komt, en dat is nogal een heftige maatregel.
Neem trouwens aan dat bij recidive de boete wel een stuk omhoog gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:43

Met 100 euro heb je een strafblad dus daar ontkom je niet aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:07

Zo... gommers geeft net in Beau aan dat hij de vuurwerkmaatregel ikv corona onzin vindt. Hij denkt ook dat corona nu gebruikt is voor het verbod.
Hij geeft aan dat de feestjes vooral voorkomen moeten worden, daar kan vuurwerk verbieden wel iets in betekenen maar specifiek de vuurwerkslachtoffers ziet hij niet als een probleem. Hij zegt wel heel duidelijk dat hij IC arts is en dus niet helemaal kan inschatten voor de SEH.

Pittige woorden wel denk ik van hem.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:09

secricible schreef:
Zo... gommers geeft net in Beau aan dat hij de vuurwerkmaatregel ikv corona onzin vindt. Hij denkt ook dat corona nu gebruikt is voor het verbod.
Hij geeft aan dat de feestjes vooral voorkomen moeten worden, daar kan vuurwerk verbieden wel iets in betekenen maar specifiek de vuurwerkslachtoffers ziet hij niet als een probleem. Hij zegt wel heel duidelijk dat hij IC arts is en dus niet helemaal kan inschatten voor de SEH.

Pittige woorden wel denk ik van hem.

Ik dacht meteen, dit wordt een nieuwskop en terecht, ik ben het helemaal met hem eens. Dit is gewoon om het er doorheen te krijgen vanuit de overheid. Los van wat ik van een vuurwerkverbod vind.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:12

Ik vind het geen slecht idee an sich, maar ik ben bang dat het mis gaat met het handhaven. Want dat kan nooit gebeuren. Dan wordt het een heksenjacht en krijg je onder burgers ook steeds meer gezeik. En er zal veel massaler 'illegaal' vuurwerk worden afgestoken ben ik bang. Of wel gevaarlijker vuurwerk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:13

Ein-de-lijk!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:16

Ik vind het vooral naar dat de regering Corona nu als reden gebruikt om het in te stellen. Ben gewoon eerlijk en zeg dat je het wilde afschaffen, ga dan niet Corona weer gebruiken als smoes wat nu overal voor gebeurt.

Verder hier in Tilburg constant elke dag al knallen dus veel succes met handhaving.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:00

Ik sluit me bij Diederik aan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:21

bigone schreef:

Mee eens! Het moet een bedrag zijn wat flink zeer doet in de portemonee en dan is 1000 euro een realistischer bedrag.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:44

€1000 voor vuurwerk afsteken een realistisch bedrag, komop, dat is een grap toch :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:09

sureido schreef:
€1000 voor vuurwerk afsteken een realistisch bedrag, komop, dat is een grap toch :')

Nee maar 100 euro maakt geen enkele indruk op mensen die toch al voor 1000 euro en de rest vuurwerk kopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:36

Handhaven valt niet mee met vuurwerk. Je moet iemand er echt mee betrappen en dat lukt vaak niet. Maar goed, er blijven natuurlijk genoeg mensen die zich braaf aan het verbod houden dus denk wel dat het zin heeft.

Buiten mogelijke druk op de zorg zijn er nog wel meer redenen waarom vuurwerk beter afgeschaft kan worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:49

Gommers is IC arts en weet niet veel van de SEH... dan moet ie er ook niks over zeggen denk?
Ik denk niet dat Rutte het helemaal in z’n upje verzonnen heeft.. en aan de andere kant, als t zwaarder/illegaal vuurwerk wordt met meer gewonden, maakt dat blijkbaar niet veel uit, kunnen ze best hebben op de SEH’s :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:10

Het afschaffen van vuurwerk was al een aantal jaren een gebeuren, het was een kwestie van tijd tot dat het ook daadwerkelijk ging gebeuren, persoonlijk ben ik er blij mee, voor mij hoeft het allemaal niet dat vuurwerk. Er is teveel ellende mee omdat een te grote groep zich er niet mee kan gedragen, de goede die zich wel aan de regels houden zijn daar nu de dupe van. Dat corona het versneld heeft denk ik ook wel.