De dood van Samuel Paty

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:26

Karl66 schreef:
Gedrag heeft consequenties. En in het geval van bedreiging gerechtelijke consequenties. Op het moment dat je de streep naar een misdrijf overschrijdt, kan je het niet meer afdoen met een goed gesprek. En daar vallen bedreigingen, waardoor iemand moet onderduiken zeker onder.

Dat wil niet zeggen dat mensen dan gelijk tot levenslang of de doodstraf veroordeeld moeten worden. Maar als je als samenleving dit gedrag wilt uitroeien, dan moet je consequent optreden en duidelijk zijn over wat onacceptabel is.


Als dat zo is dan zouden de bedreigers ook opgepakt zijn nu toch? Zou ik het ook mee eens zijn als de bedreiging serieus genoeg is.
Als de bedreigers niet opgepakt zijn, dan denk ik dat het meer met het huidige "dreigingsniveau" te maken heeft dan de daadwerkelijke pubers die de bedreiging gedaan hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42089
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:29

FiveSports schreef:
Karl66 schreef:
Gedrag heeft consequenties. En in het geval van bedreiging gerechtelijke consequenties. Op het moment dat je de streep naar een misdrijf overschrijdt, kan je het niet meer afdoen met een goed gesprek. En daar vallen bedreigingen, waardoor iemand moet onderduiken zeker onder.

Dat wil niet zeggen dat mensen dan gelijk tot levenslang of de doodstraf veroordeeld moeten worden. Maar als je als samenleving dit gedrag wilt uitroeien, dan moet je consequent optreden en duidelijk zijn over wat onacceptabel is.


Als dat zo is dan zouden de bedreigers ook opgepakt zijn nu toch? Zou ik het ook mee eens zijn als de bedreiging serieus genoeg is.
Als de bedreigers niet opgepakt zijn, dan denk ik dat het meer met het huidige "dreigingsniveau" te maken heeft dan de daadwerkelijke pubers die de bedreiging gedaan hebben.

De leraar moet wel eerst aangifte doen, lijkt me. Geen idee of dat gebeurd is.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:31

FiveSports schreef:
Wel zo fijn, wel op 1,5m afstand hè?

Weet niet op wat voor middelbare school jij gezeten hebt? Maar bij mij was dat de gewone manier hoe er omgegaan wordt met dingen die niet kunnen. Schorsen en een gesprekje met de ouders erbij.


Nou ten eerste liepen we toen al zeker niet met (kap)messen rond zoals nu ook een groot probleem is maar dat terzijde.. en hadden wij respect voor de leraren die we met u en mevrouw/meneer aan spraken. Laat staan een leraar bedreigen! Dat kwam al helemaal niet in je op. En al helemaal niet dat je dat zou doen en een leraar serieus in gevaar kon brengen daarmee.
Dat was jaren 80

Tijden zijn veranderd.
En als je weet wat voor radicale moslims als straffen gebruiken pist de jeugd die zich daar aan op trekt hier in zn broek van het lachen als deze enkel met een gesprekje en schorsing er af komt!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:33

Wilders heeft aangifte gedaan tegen honderden bedreigingen maar het OM weigert er iets mee te doen:

Afbeelding

FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:36


FiveSports

Berichten: 1874
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:44

Popstra schreef:
Nou ten eerste liepen we toen al zeker niet met (kap)messen rond zoals nu ook een groot probleem is maar dat terzijde.. en hadden wij respect voor de leraren die we met u en mevrouw/meneer aan spraken. Laat staan een leraar bedreigen! Dat kwam al helemaal niet in je op. En al helemaal niet dat je dat zou doen en een leraar serieus in gevaar kon brengen daarmee.
Dat was jaren 80

Tijden zijn veranderd.
En als je weet wat voor radicale moslims als straffen gebruiken pist de jeugd die zich daar aan op trekt hier in zn broek van het lachen als deze enkel met een gesprekje en schorsing er af komt!


Wilde westen hier joh, als ik jou mag geloven. Scholen waar jongeren met kapmessen rondlopen.
Ik moet uitgaan van wat ik zelf meegemaakt heb en gezien heb en van docenten op het middelbare en MBO hoor. Op basis daarvan heb ik het idee dat je het wel heel erg aan het opblazen bent.

In de jaren 80 had je geen pubers die rare dingen deden en waren er geen jeugdgevangenissen? Ik wil ook terug naar de jaren 80 xD

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:57

FiveSports schreef:
Karl66 schreef:
Gedrag heeft consequenties. En in het geval van bedreiging gerechtelijke consequenties. Op het moment dat je de streep naar een misdrijf overschrijdt, kan je het niet meer afdoen met een goed gesprek. En daar vallen bedreigingen, waardoor iemand moet onderduiken zeker onder.

Dat wil niet zeggen dat mensen dan gelijk tot levenslang of de doodstraf veroordeeld moeten worden. Maar als je als samenleving dit gedrag wilt uitroeien, dan moet je consequent optreden en duidelijk zijn over wat onacceptabel is.


Als dat zo is dan zouden de bedreigers ook opgepakt zijn nu toch? Zou ik het ook mee eens zijn als de bedreiging serieus genoeg is.
Als de bedreigers niet opgepakt zijn, dan denk ik dat het meer met het huidige "dreigingsniveau" te maken heeft dan de daadwerkelijke pubers die de bedreiging gedaan hebben.


Dat is de vraag, in Nederland zijn we namelijk niet zo goed in het consequent aanpakken van mensen of er kort op zitten.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:52

Jij kijkt zeker geen nieuws fivesports? Drillrap enz...
In sommige delen van steden begint het idd op wildwest te lijken ja. Mss word het ook voor jou tijd dat je je roze bril eens af zet.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:23

Fivesports schreef:
Heb je nooit meegmaakt dat een docent werd bedreigd? Volgens mij is dat (helaas) iets wat wel vaker op verschillende scholen gebeurt.

Dat er nu iemand ondergedoken is lijkt me meer zo omdat iedereen zo bang nu is door dat gebeuren in Frankrijk.

Zo, jij durft. Het zijn gewoon bange schijterds volgens jou?
Heb jij enig idee wat het met een leraar doet als hij/zij dusdanig bedreigd wordt dat hij/zij zelfs niet meer veilig is in eigen huis? Bij M vertelde de minister van onderwijs zojuist over het telefonisch gesprek dat hij vanmiddag had met de ondergedoken leraar. Heb je vast gemist, anders zou je niet zo gevoelloos reageren.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:31

Bedreiging van leraren komt wel vaker voor, maar dan gaat het meestal om een uit de hand gelopen persoonlijk conflict tussen leraar en leerling(en). Ik kan me een geval herinneren dat twee leerlingen een overlijdensadvertentie van een leraar in een plaatselijke krant hadden geplaatst. Die zijn onmiddellijk van school getrapt. En terecht natuurlijk.

Maar dat een leraar moet onderduiken omdat hij bedreigd wordt - en dan ook nog vanwege een spotprent die al jaren in zijn klaslokaal hing - dat heb ik persoonlijk echt nog nooit eerder gehoord. Ik vind het schokkend en verontrustend.

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:47

Er is nu ook een tweede vergelijkbare situatie in den Bosch.
Alles uit de context.
Wat ik dan niet begrijp: leerlingen en ouders zijn 'emotioneel en aangeslagen'.

Vanwaar die heftige reactie?

Het AD heeft wekenlang strips geplaatst waarin God een grappige rol speelde.
Ik vond dat helemaal niet grappig en heb toen het AD gemaild of de tekenaar ook een strip van Allah wilde maken.
Daar kwam een niet samenhangende reactie op en ook geen plaatsing.
Ik bedoel maar, ik vond die strips ook echt niet kunnen, en al helemaal niet grappig.
Maar ik heb niet emotioneel allerlei mensen bedreigd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 21:57

ravellie schreef:
Er is nu ook een tweede vergelijkbare situatie in den Bosch.
Alles uit de context.
Wat ik dan niet begrijp: leerlingen en ouders zijn 'emotioneel en aangeslagen'.

Vanwaar die heftige reactie?

Het AD heeft wekenlang strips geplaatst waarin God een grappige rol speelde.
Ik vond dat helemaal niet grappig en heb toen het AD gemaild of de tekenaar ook een strip van Allah wilde maken.
Daar kwam een niet samenhangende reactie op en ook geen plaatsing.
Ik bedoel maar, ik vond die strips ook echt niet kunnen, en al helemaal niet grappig.
Maar ik heb niet emotioneel allerlei mensen bedreigd.

Ik vind het eerlijk gezegd al ver gaan dat je een krant mailt omdat ze iets plaatsen wat niet in jouw straatje past qua humor. De ene keer vind ik 'n strip grappig, de andere keer niet, maar dan zal er vast 'n ander om kunnen lachen.

vienna1987
Berichten: 647
Geregistreerd: 18-02-11
Woonplaats: leusden

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:13

Wat ik begreep is dat er ook journalisten zijn bedreigd bij die school.
Overigens toen ik in 1987 tot 1991 op school zat werd er op een LBO ook wel degelijk met messen gelopen. Iemand had zelfs zo'n shock apparaat. Gewoon voor de lol. Dus met messen werd er toen ook gelopen. Niet dat ik het normaal vind hoor. Maar ga me niet vertellen dat gebeurde vroeger niet. Op bepaald niveau zeker wel!
Kapmessen kan ik me niet herinneren, wel zware kettingen, pistool enz.

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:13

Dat heeft niet met 'in mijn straatje' te maken.
Ik ben Christen en kan die humor dus niet waarderen.
Mijn vraag aan de krant was dan ook waarom ze dit zolang gedaan hebben.
En of ze dit van een andere religie ook zouden durven ( zoals Allah)
Daarop kwam dus een niet even samenhangend en zeker geen duidelijk antwoord.

ravellie

Berichten: 3101
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:16

vienna1987 schreef:
Wat ik begreep is dat er ook journalisten zijn bedreigd bij die school.
Overigens toen ik in 1987 tot 1991 op school zat werd er op een LBO ook wel degelijk met messen gelopen. Iemand had zelfs zo'n shock apparaat. Gewoon voor de lol. Dus met messen werd er toen ook gelopen. Niet dat ik het normaal vind hoor. Maar ga me niet vertellen dat gebeurde vroeger niet. Op bepaald niveau zeker wel!
Kapmessen kan ik me niet herinneren, wel zware kettingen, pistool enz.


Dat begreep ik ook, was dat niet Pownews?.

In mijn tijd was er ook weleens wat, maar niet zoals nu.
Of ik kan het mij totaal niet herinneren.
Volgens mij zat ik best op brave scholen als braaf kind :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:16

ravellie schreef:
Dat heeft niet met 'in mijn straatje' te maken.
Ik ben Christen en kan die humor dus niet waarderen.
Mijn vraag aan de krant was dan ook waarom ze dit zolang gedaan hebben.
En of ze dit van een andere religie ook zouden durven ( zoals Allah)
Daarop kwam dus een niet even samenhangend en zeker geen duidelijk antwoord.

Ik ben katholiek opgegroeid maar in mijn kindertijd/jeugd werd ook flink de draak gestoken met de paus (popie jopie) en dat item werd ook in de carnavalsoptochten in het katholieke brabant flink gebruikt. Of André van Duin met z'n monniken/pastoors die aan de kerkklokken hingen, die was ook leuk. Waarom zou je door zoiets beledigd zijn? Kom op facebook regelmatig grappige memes tegen waarin god/petrus/jezus iets grappigs zegt. Die humor zal ik waarschijnlijk juist beter begrijpen door m'n christelijke achtergrond dan wanneer het over 'n cultuur gaat waar ik niet mee ben opgegroeid. En iedereen is wel 'ns iets waar leuke satire over te maken valt. Zelfspot vind ik ook een zeer gezonde eigenschap.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:40

Ik heb vroeger op een destijds beruchte school gezeten in Amere Haven waar ook echt tuig zat, zowel blank als zwart maar allen ontzettend leuk met de leraren om gingen. Nee heb dus nooit bedreigingen van leraren mee gemaakt toen ik op de middelbare school zat. Wellicht dat nu aan de orde van de dag is, geen idee. Maar dat is dan wel enorm triest en laat zien hoe verrot de samenleving geworden is!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:24

Verrot niet. Verhard wel.

Babootje

Berichten: 26629
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:47

ravellie schreef:
Dat heeft niet met 'in mijn straatje' te maken.
Ik ben Christen en kan die humor dus niet waarderen.
Mijn vraag aan de krant was dan ook waarom ze dit zolang gedaan hebben.
En of ze dit van een andere religie ook zouden durven ( zoals Allah)
Daarop kwam dus een niet even samenhangend en zeker geen duidelijk antwoord.


Ik ben ook Christen en ik kan me om spotprenten niet zo druk maken om eerlijk te zijn.
Waar het om gaat bij het Christen zijn is volgens mij je eigen verhouding tot je God. Zolang jij je God niet beledigt is het toch oke? Wat anderen doen moeten ze zelf weten Uiteindelijk is het alleen God die oordeelt.
Wat wij als Christenen leren is Jezus na te volgen als voorbeeld: hij had zijn vijanden lief.

Feitelijk staat er de doodstraf op het beledigen van de profeet en mensen vinden dat ze die moeten voltrekken. Gematigde moslims zeggen wel dat ze het verschrikkelijk vinden maar willen dan toch de discussie voeren over het verbieden van beledigingen van de profeet en de vrijheid van meningsuiting. Een vrij onmogelijke discussie. En waarom? Waar is Allah in het hele verhaal? Zorg ervoor dat je eigen verhouding tot je God goed is en laat Allah het zelf oplossen.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:23

Het probleem met het verbieden van het beledigen van de profeet is dat een groep voor de rest probeert te bepalen wat ze moeten vinden. Terwijl de westerse waarde juist is dat het je helemaal vrij staat om zelf te vinden wat je vindt, maar dat die vrijheid automatisch betekent dat je dat je dat niet aan een ander op kan leggen.

Je mag de profeet als je grote voorbeeld zien, je mag je beledigd voelen, je mag naar de rechter om te toetsen of een belediging over de lijn is. Maar wat je niet mag is jouw zienswijze bij anderen afdwingen en al helemaal niet met geweld.

mysa

Berichten: 10651
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:05

Karl66 schreef:
Het probleem met het verbieden van het beledigen van de profeet is dat een groep voor de rest probeert te bepalen wat ze moeten vinden. Terwijl de westerse waarde juist is dat het je helemaal vrij staat om zelf te vinden wat je vindt, maar dat die vrijheid automatisch betekent dat je dat je dat niet aan een ander op kan leggen.


Dat is inderdaad de essentie!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:55

Karl66 schreef:
Het probleem met het verbieden van het beledigen van de profeet is dat een groep voor de rest probeert te bepalen wat ze moeten vinden. Terwijl de westerse waarde juist is dat het je helemaal vrij staat om zelf te vinden wat je vindt, maar dat die vrijheid automatisch betekent dat je dat je dat niet aan een ander op kan leggen.

Je mag de profeet als je grote voorbeeld zien, je mag je beledigd voelen, je mag naar de rechter om te toetsen of een belediging over de lijn is. Maar wat je niet mag is jouw zienswijze bij anderen afdwingen en al helemaal niet met geweld.

Juist.
De uitdaging voor de meerderheid van de moslimgemeenschap, de gematigde groep, is om zich hier 100% aan te committeren. Dat je aanvaardt dat je niets te zeggen hebt over hoe een ander zich in woord en beeld uit over jouw geloof. De radicalere groep is daarvoor waarschijnlijk moeilijk tot niet in te bereiken, die moet wat dat betreft de pas afgesneden worden door haatimams te bestrijden/verwijderen, geldstromen en propaganda uit radicale islamitische landen zo veel mogelijk te stoppen en waar nodig strafrechtelijk op te treden.

We moeten als Nederlandse samenleving daarnaast veel actiever aan onze burgers (niet alleen moslims) uitdragen wat onze fundamentele normen en waarden zijn. Via onderwijs, voorlichting, buurtwerk etc. Maar ook door echt een front te vormen als leraren, politiemensen, hulpverleners en zorgmedewerkers bedreigd worden. Dat mis ik momenteel wel. Zo vind ik dat de school waar de bedreigde leraar werkt zich veel te slap opstelt. Die vinden de bedreiging 'onacceptabel'. Ja, natuurlijk is het onacceptabel, er zijn namelijk geen acceptabele vormen van bedreiging. Een hardere stellingname was hier m.i. wel op zijn plaats geweest.
Ondertussen geven leerlingen van de betreffende school in de media (gisteren in M of het 8 uur journaal, dat weet ik niet meer precies) er blijk van dat ze nog erg weinig benul hebben van het belang van vrije meningsuiting door begrip te tonen voor de ophef over de cartoon, want ja, cartoons over Mohammed zijn nu eenmaal verboden en het is kwetsend voor moslims (in de betreffende cartoon van Van Lieshout wordt overigens Mohammed helemaal niet afgebeeld maar een jihadi, maar dat is blijkbaar niet van belang).
Dat vind ik een teken dat er op dat soort scholen qua burgerschapsvorming en uitdragen van normen en waarden iets helemaal niet goed gaat. Hopelijk is iedereen nu wakker geschud en wordt het pappen, nathouden en gladstrijken vervangen door actief eenduidig beleid: kom niet aan onze fundamentele waarden, kom niet aan onze leraren en leer te aanvaarden dat je anderen niet jouw normen en regels op kunt leggen als die normen en regels in strijd zijn met de basiswaarden en de grondwet van de samenleving waar je deel van uitmaakt.

Anoniem

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:25

hoe komt het dan dat deze extremisten niet tot de orde worden geroepen door hun eigen achterban
of worden zij op pad gestuurd om mensen angst aan te jagen om zo de islam te promoten!!

vele hebben natuurlijk twee paspoorten, of hebben gemengd bloed door huwelijken tussen islam en niet islam, of waarvan een ouder een afrikaans paspoort heeft, het is dan best lastig om uit te maken waar je bij hoort, en dan op scholen mee doet met.... ja met wie, wie is de leider/aanstichter tot deze haat

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:28

Citaat:
Die vinden de bedreiging 'onacceptabel'.

Komt omdat Rutte zelf het slappe voorbeeld geeft. Ze moeten een voorbeeld aan Macron nemen, die spreekt nu tenminste klare taal.

Hopelijk gaan meer leraren zichzelf durven te outen zonder dat het door schoolbesturen onder de pet gehouden kan worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42089
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: De dood van Samuel Paty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:33

Ik hoorde op de radio dat er voor de bedreiging van de leraar arrestaties zijn verricht.