Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Ik zou als bewoner van de wijk graag zien dat anderen het niet de hele tijd gebruiken voor hun eigen doelen.
Ik zou willen dat de gemeente kan kiezen voor wat goed werkt, en dat is meestal een combinatie van een aantal stimulerende en sturende maatregelen (dus buurtwerk, activiteiten voor jongeren) en handhaving (maar zonder dat het structureel wordt of buitensporig veel geweld meebrengt of discriminerend is.)
Oh ja, en ik zou graag een verbod op vuurwerk willen. Ook op de verkoop ervan.
Verootjoo: het zit met rellen en de ME wat ingewikkelder dan dat. Maar het is vooral de gretigheid waarmee mensen die graag inzetten die me zorgen baart. Dat soort dingen moet je niet te snel willen. Die terughoudendheid merk ik bij veel mensen niet op... en de ME heeft ook invloed op iederene die geen 'ruzie' maakt. Dat is een van de punten: als je je normaal gedraagt hoor je normaal gesproken niet in aanraking te komen met de politie, ME, geweld. Maar als je de politie heel veel inzet, dan komen ook mensen die zich normaal gedragen daar steeds mee in aanraking. Dat maakt de situatie onveiliger en een stuk onleefbaarder, niet veiliger.
verootjoo schreef:Wijken bezet met politiebureaus?
Geen politie-inzet, maar culturele activiteiten en sport? Die raddraaiers lachen zich een breuk.
ME loopt er doorgaans niet standaard, maar wel als er rellen aangekondigd zijn of vermoeden van rellen of als er al rellen zijn. Als je je normaal gedraagt ben je niet aan het rellen dus krijg je ook niet te maken met ME.
verootjoo schreef:Wijken bezet met politiebureaus?
Citaat:Geen politie-inzet, maar culturele activiteiten en sport? Die raddraaiers lachen zich een breuk.
Citaat:ME loopt er doorgaans niet standaard, maar wel als er rellen aangekondigd zijn of vermoeden van rellen of als er al rellen zijn. Als je je normaal gedraagt ben je niet aan het rellen dus krijg je ook niet te maken met ME.
Electra63 schreef:Sommige dingen veranderen nooit.
Als er vroeger in de straat/buurt van mijn man wat gebeurde, bal in de tuin of door het raam, vuurwerk afsteken, brommers opvoeren, fikkie steken enz, kerstbomen-rellen..... Mijn man en zijn broer, enige allochtonen toen in die straat, kregen altijd de scnuld.
Het is gewoon gemakkelijk om te wijzen naar anderen.
Wij werden ook altijd bij de douane eruit gepikt, vrienden met wie we reisden, nooit.
En zo kan ik nog vele vooroordelen benoemen.
Ik vind preventief fouilleren en bijv. een samenscholingsverbod in bepaalde gebieden/straten prima, maar dan voor iedereen die zich in dat gebied ophoudt. Niet alleen de jongeren met een tintje.
Ik denk dat de problemen uiteindelijk minder zullen worden.
De 1e generatie sprak vaak geen Nederlands en dachten nog terug te gaan.
De jeugd moest veel zelf uitzoeken.
Het belangrijkste blijft scholing, maar ook sport is goed om te voorkomen dat jongeren het verkeerde pad op gaan.
In onze wijk in Rdam hadden ze jaren geleden al Marokkaanse vaders, die 's avonds een rondje door de wijk liepen en jongeren aanspraken als zij zich misdroegen. Dat werkte heel goed.
Citaat:Wil je de rellen stoppen? Zorg voor culturele activiteiten, sport, sociale ondersteuning en onderwijs. Geef binding met Nederland. Creëer kansen om onderdeel te worden van de bredere samenleving. Je weet wel, die dingen die de meeste mensen met middelen elke dag genieten.
Mindim schreef:Electra63 schreef:Sommige dingen veranderen nooit.
Als er vroeger in de straat/buurt van mijn man wat gebeurde, bal in de tuin of door het raam, vuurwerk afsteken, brommers opvoeren, fikkie steken enz, kerstbomen-rellen..... Mijn man en zijn broer, enige allochtonen toen in die straat, kregen altijd de scnuld.
Wij werden ook altijd bij de douane eruit gepikt, vrienden met wie we reisden, nooit.
Ik vind preventief fouilleren en bijv. een samenscholingsverbod in bepaalde gebieden/straten prima, maar dan voor iedereen die zich in dat gebied ophoudt. Niet alleen de jongeren met een tintje.
Het belangrijkste blijft scholing, maar ook sport is goed om te voorkomen dat jongeren het verkeerde pad op gaan.
In onze wijk in Rdam hadden ze jaren geleden al Marokkaanse vaders, die 's avonds een rondje door de wijk liepen en jongeren aanspraken als zij zich misdroegen. Dat werkte heel goed.
Mijn man had vroeger altijd lang haar, werd er evengoed standaard uitgepikt op het vliegveld, daar kon je vergif op innemen. En hij vloog veel![]()
Ik denk dat er best veel stereotypen zijn, die men er uit pikt bij de douane, niet perse mensen met een kleurtje.
Mindim schreef:Electra63 schreef:Sommige dingen veranderen nooit.
Mijn man had vroeger altijd lang haar, werd er evengoed standaard uitgepikt op het vliegveld, daar kon je vergif op innemen. En hij vloog veel![]()
Ik denk dat er best veel stereotypen zijn, die men er uit pikt bij de douane, niet perse mensen met een kleurtje.
verootjoo schreef:Ja ik heb dat gelezen.
Dat staat gewoon in dat Twitter bericht:Citaat:Wil je de rellen stoppen? Zorg voor culturele activiteiten, sport, sociale ondersteuning en onderwijs. Geef binding met Nederland. Creëer kansen om onderdeel te worden van de bredere samenleving. Je weet wel, die dingen die de meeste mensen met middelen elke dag genieten.
Ik vind dat een rare oplossingWat moeten ze dan zeggen bij die rellen: ‘jongens, ff kappen nou, dan gaan we met z’n allen naar de film ipv de boel kort en klein slaan’.
Die ME op Kanaleneiland bv kwam niet zomaar, er was eerst al enorm veel vuurwerk naar politieagenten gegooid. Niet omdat ze zoveel respect hebben.
Hoe wil je dat anders stoppen?
Hiraeth schreef:1. Ze verdienen op dit moment leuk aan dropshipping en andere webstores die net in het grijze gebied zitten van wat wel en niet handig is in Nederland.
2. Veel van die dikke auto's zijn ook gewoon huurauto's of tweedehands sportauto's die voor het model relatief veel op de teller hebben staan. 50.000 km voor een Lamborghini is bijvoorbeeld al heel veel.
Vanwege status (wat een belangrijk onderdeel is van de cultuur) hechten ze veel waarde aan merkkleding en dure auto's - het is dus niet zo gek als ze een dikke auto rijden zodra ze een manier hebben gevonden om die onder hun kont te kunnen krijgen.
Uiteindelijk is dat maar een klein punt dat ik wil benoemen, maar ik denk zeker dat bepaalde eigenschappen heel goed zijn om te kunnen gebruiken voor een positieve beweging.Er liggen superveel kansen om zowel op maatschappelijk als economisch vlak dingen te verbeteren.
Electra63 schreef:Ik vind preventief fouilleren en bijv. een samenscholingsverbod in bepaalde gebieden/straten prima, maar dan voor iedereen die zich in dat gebied ophoudt. Niet alleen de jongeren met een tintje.
verootjoo schreef:Ja ik heb dat gelezen.
Dat staat gewoon in dat Twitter bericht:Citaat:Wil je de rellen stoppen? Zorg voor culturele activiteiten, sport, sociale ondersteuning en onderwijs. Geef binding met Nederland. Creëer kansen om onderdeel te worden van de bredere samenleving. Je weet wel, die dingen die de meeste mensen met middelen elke dag genieten.
Ik vind dat een rare oplossingWat moeten ze dan zeggen bij die rellen: ‘jongens, ff kappen nou, dan gaan we met z’n allen naar de film ipv de boel kort en klein slaan’.
Citaat:Die ME op Kanaleneiland bv kwam niet zomaar, er was eerst al enorm veel vuurwerk naar politieagenten gegooid. Niet omdat ze zoveel respect hebben.
Mindim schreef:verootjoo schreef:Ja ik heb dat gelezen.
Die ME op Kanaleneiland bv kwam niet zomaar, er was eerst al enorm veel vuurwerk naar politieagenten gegooid. Niet omdat ze zoveel respect hebben.
Daarom zei ik, is het niet al te ver heen met deze groep, is dit niet al veel te lang op zijn beloop gelaten.
Ik geloof best dat als je met de jonkies nu begint met activiteiten, kickboxen of een andere sport en als je zorgt dat ze gewoon op school blijven, dat je al wel heel veel ondervangt. Het ligt er ook aan onder welke invloed de jonkies nu al staan. Ik denk wel dat je daar moet beginnen.
Mindim schreef:Cowboy55 schreef:Soms zelfs de mensen die als enigen geen kleurtje hebben.....pak ‘m beet op Queen Juliana Airport op St. Maarten. Was wel leerzaam.
Ik vloog alleen naar Indonesie, werd er op Dubai ook telkens uitgepikt
Hiraeth schreef:Enkele dingen die ik vanuit de lerarenopleiding en opleiding journalistiek heb meegekregen om problematiek en integratie in het algemeen te vergroten zijn onder andere dat er meer geld in de educatie moet. Zo is er meer ruimte om toch klassen terug te schalen en om tijd te besteden aan de individuele gevallen.
Veel van deze jongens en meiden hebben heus wel de capaciteit om te leren, maar blijven vaak in lager onderwijs hangen deels omdat de verwachtingen toch al laag liggen. Als jij blijft zeggen tegen een bepaalde groep dat ze een probleemgevallen zijn, zul je merken dat deze groep niet gestimuleerd wordt om bij te gaan dragen aan de samenleving die hun bij wijze van spreke haat.
Als je kijkt naar hoe andere groepen vluchtelingen of immigranten gerepresenteerd zijn zul je bijvoorbeeld zien dat de Iraniërs het juist uitermate goed doen omdat vanuit daar vaak de rijkere Iraniërs moesten vertrekken vanwege hun kritische houding.
Als je kijkt naar de groepen die het minder doen, is eigenlijk de makkelijkste manier om dit op te lossen dus door het op lange termijn op te lossen. Maak van scholen een mengelmoes, geef men de tijd om probleemgevallen vroeg te begeleiden en ondersteun de ouders ook vooral, helemaal als ze zelf de taal niet zo goed onder controle hebben.
Een tolk voor bij een oudergesprek zou ook zeker nodig moeten zijn, want een eerste generatie die emigreert heeft vaak toch meer moeite met integreren dan de jongere generatie. Als ik bijvoorbeeld naar Denemarken emigreer (wat ik graag wil) zul je zien dat het voor mij veel moeilijker zou zijn dan voor mijn kinderen.
Overigens vind ik deze discussie niet geheel aansluiten op de openingspost. Ik vind namelijk niet dat je kunt wijzen naar een groep die het slecht doet (deels door nalatenschap van 'ons') en dan dat kunt gebruiken als excuus om racistische opmerkingen te maken.
Shadow0 schreef:En dit is echt niks ongewoons. Kinderen die je niks te doen geeft gaan uiteindelijk ruzie maken, paarden die je niets te doen geeft kunnen besluiten de stal af te breken, jongeren die je niks te doen geeft gaan ook hun eigen vermaak en actie zoeken.
Electra63 schreef:@Mindim,
Dat kan.
Maar je gaat voorbij aan de rest van mijn bericht![]()
Nu vind ik dat prima, mijn man en zijn broer (politie/recherche) zijn prima terecht gekomen.
Maar als ik weleens met mijn schoonvader sprak over wat hij meemaakte aan vooroordelen en beledigende uitspraken....... Maar goed dat ik toen nog niet in de familie was, ik pik dat soort oliebol echt niet.
On-topic:
Ik spreek me dus zeker uit tegen racisme en/of discriminatie.
Niet zo zeer op FB of ander SM i.v.m. werk en herkenbare achternaam.
Maar in real life, op verjaardagen of discussies op het werk zeker wel.
Ik wil geen racisten in mijn omgeving.
elnienjo schreef:Wij moesten ons vroeger ook zelf vermaken een groot deel van de vakantie.
Citaat:Als ze baldadig worden zet ze dan maar ergens aan de dwangarbeid; zwaar lichamelijk werk waardoor ze zo uitgeput raken dat ze geen energie meer hebben om rotzooi te trappen.
Mindim schreef:verootjoo schreef:Kickboksen serieus?ik zou meer denken aan yoga.
Nee joh, kickboxen, de meesten vinden het leuk, je leert respect te hebben, je kan je uitleven, je word moe en het houd je van de straat. Je kan trainen voor wedstrijden, je leert discipline en bovenal is respect een groot goed.
Mindim schreef:verootjoo schreef:Kickboksen serieus?ik zou meer denken aan yoga.
Nee joh, kickboxen, de meesten vinden het leuk, je leert respect te hebben, je kan je uitleven, je word moe en het houd je van de straat. Je kan trainen voor wedstrijden, je leert discipline en bovenal is respect een groot goed.