George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:34

Racisme, white privilege en cultural appropriaton zijn onderwerpen die in de VS veel meer aan de oppervlakte zijn dan hier, maar ook hier zijn het onderwerpen waarvan, zeker de eerste twee, voor veel mensen aan de orde van de dag zijn. Het zijn onderwerpen waar de meesten van ons zich weinig tot niet in verdiept hebben omdat ze er zelf zelden of nooit mee te maken hebben, maar dat betekent natuurlijk niet dat het er niet is. Onderstaande link vind ik een goede video over white privilege.
https://m.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:13

Loretta schreef:
De organisatie is Groningen is zelf racistisch bezig.

RTV Noord schreef:
Opvallend was dat de organisatie aangaf dat zwarte mensen vooraan moesten zitten, en witte mensen achteraan. Volgens de organisatie is dit gevraagd om zwarte mensen zichzelf zo veel mogelijk te laten zien. Het was geen keiharde regel, maar vooral een oproep, aldus de organisatie.

De ironie.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/709207/V ... aal-update

Ach hou op man! Worden de witte hier met de knie op de keel tegen de grond gewerkt misschien? Dit is een vraag van een zwarte groep mensen, die protesteerd voor zwarte mensen tegen politiegeweld, een groep mensen die iedere dag op alle vlakken tegengewerkt word door witte mensen op alle sociaal politieke en economische vlakken. Het is niet omdat ze pro zwart zijn en gebruik willen maken van het kleine platform die zwarte mensen in europa hebben dat ze ant-wit zijn.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:17

Hier In Nederland worden geen witte en geen zwarte mensen met de knie naar de grond gewerkt.
Daarom slaat de demonstratie van politie geweld hier in Nederland ook nergens op.
En een demonstratie voor racisme, prima. Maar niet nu.

Hier zou juist de politie de straat op mogen gaan omdat ze juist geen zak mogen doen. Zelfs niet als er weer eens politie en hulpverleners aangevallen worden.
Het zou dan eens tijd worden dat ze dat schorriemorrie eens naar de grond mogen duwen, wit of zwart of alles daar tussen in, als ze worden lastig gevallen en belemmerd in hun werk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:19

Heb nu wel genoeg demonstratie gezien. Nu weten we het wel.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:23

Popstra schreef:

Mooi. Dan zet je je tv uit. We don't care. Daag.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:27

Ja jij ook tot kijk, veel plezier met je druk maken om dingen in de wereld die wij hier niet kunnen oplossen :evaw:

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:31

Natuurlijk kunnen we dat wel oplossen. Niet gelijk direct vandaag maar je moet ergens beginnen. Etnisch profileren en wit privilege is ook gewoon hier aanwezig. Dan is het wel makkelijk om te zeggen dat je er allemaal niks aan kunt doen als je ook niet degene bent die er last van heeft toch?

Quebelle, ik snap wel waar je vandaan komt maar je manier van communiceren slaat niet bepaald bruggen. Je bereikt het tegenovergestelde nu.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:35

Quebelle schreef:
Ach hou op man! Worden de witte hier met de knie op de keel tegen de grond gewerkt misschien? Dit is een vraag van een zwarte groep mensen, die protesteerd voor zwarte mensen tegen politiegeweld, een groep mensen die iedere dag op alle vlakken tegengewerkt word door witte mensen op alle sociaal politieke en economische vlakken. Het is niet omdat ze pro zwart zijn en gebruik willen maken van het kleine platform die zwarte mensen in europa hebben dat ze ant-wit zijn.

Ik vind dat jij een heel agressieve manier van discussieren hebt... de autoriteit straalt er vanaf...
Generaliserend en beschuldigend...

Ik vind het een heel belangrijk onderwerp maar voornamelijk jouw posts weerhielden mij ervan om actief mee te praten... maar inhoudelijk wil ik er nog steeds niets over kwijt vanwege jouw vijandige houding.. vind ik wel jammer... het is echt een belangrijk onderwerp... :\

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:00

Kom maar door hoor Cer, ik zit wel op je bijdrage te wachten :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:13

enzino schreef:
Daar komt het meestal toch op neer?

Mensen die het hardst roepen tegen racisme te zijn spenderen hun hele dag met andere mensen te classificeren op basis van ras in de hoop een "misstand" te vinden waar ze zich kwaad om kunnen maken. Tegen racisme zijn maar wel mensen verschillend behandelen op basis van huidskleur.

Juist het classificeren van mensen heeft tot zoveel problemen geleid.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:22

Pantykous schreef:
Natuurlijk kunnen we dat wel oplossen. Niet gelijk direct vandaag maar je moet ergens beginnen. Etnisch profileren en wit privilege is ook gewoon hier aanwezig. Dan is het wel makkelijk om te zeggen dat je er allemaal niks aan kunt doen als je ook niet degene bent die er last van heeft toch?

Quebelle, ik snap wel waar je vandaan komt maar je manier van communiceren slaat niet bepaald bruggen. Je bereikt het tegenovergestelde nu.

Polariseren is nu eenmaal makkelijker dan nuanceren. Dat blijkt wel weer uit dit topic. Jammer, want met polariseren en de zaken op scherp zetten vergroot je de verschillen alleen maar, in plaats van dat je wederzijds begrip en inlevingsvermogen bevordert. Nu is een deel daar m.i. ook bewust op uit (aan beide kanten van het spectrum), maar die moet je niet in de kaart willen spelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:36

Cer schreef:
Quebelle schreef:

Ik vind dat jij een heel agressieve manier van discussieren hebt... de autoriteit straalt er vanaf...

Ik vind het een heel belangrijk onderwerp maar voornamelijk jouw posts weerhielden mij ervan om actief mee te praten... maar inhoudelijk wil ik er nog steeds niets over kwijt vanwege jouw vijandige houding.. vind ik wel jammer... het is echt een belangrijk onderwerp... :

Ik vind het nog altijd best wel erg dat Quebelle mij foutief interpreteert, op basis daarvan aannames over mijn gedachten doet en daar dan niet verder op ingaat wanneer ik haar daarop wijs. Dat weerhoudt mij er ook van verdere inhoudelijke berichten te plaatsen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:43

Of we negeren Quebelle gewoon en hebben het inhoudelijk over het onderwerp :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:45

Snap ik, maar dat is moeilijk. Dit is een delicaat onderwerp. Als dan iemand je misinterpreteert of meteen de aanval op jou inzet, is dat heel wat minder fijn en moeilijker los te laten dan wanneer het gaat over welk beleg je tussen je boterham doet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:47

Gini schreef:
Snap ik, maar dat is moeilijk. Dit is een delicaat onderwerp. Als dan iemand je misinterpreteert of meteen de aanval op jou inzet, is dat heel wat minder fijn en moeilijker los te laten dan wanneer het gaat over welk beleg je tussen je boterham doet.

Dat snap ik, maar bij sommige mensen bereik je ook niets als je met ze in discussie gaat, want dan voelen ze zich meteen aangevallen. Bij mij zit ze onder de foeiknop in elk geval, ik hou niet van dat aanvallende gedoe :=

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 10:09

Popstra schreef:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:42

Memes zijn altijd de beste argumenten....

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:50

enzino schreef:

Soms moet je bepaalde dingen heel erg simplificeren vooral mensen ze beginnen te snappen :j

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:53

enzino schreef:

Niet elk plaatje is een meme, in dit geval had ze de tekst ook gewoon kunnen typen. Het gaat hier om de boodschap, niet hoe deze gebracht wordt.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:54

Cer schreef:
Quebelle schreef:

Ik vind het een heel belangrijk onderwerp maar voornamelijk jouw posts weerhielden mij ervan om actief mee te praten... maar inhoudelijk wil ik er nog steeds niets over kwijt vanwege jouw vijandige houding.. vind ik wel jammer... het is echt een belangrijk onderwerp... :

Dit is een belangrijk onderwerp, een heel belangrijk onderwerp. Mensen gaan letterlijk dood. Zojuist is weer een ongewapende man neergeschoten door de politie maar hier word er liever gejankt omdat ik te 'activistisch en grofgebekt' ben.
Jouw stilte helpt de zaak natuurlijk veel meer :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:56

Geef dan ook even aan dat er agenten zijn neer geschoten gisteren?
Of tellen die niet?!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:58

Gini schreef:

Discusieren hoort niet altijd fijn te zijn. Soms is het helemaal niet fijn. Zeker niet over onderwerpen zoals deze, waar wij als witte mens gewoon deel en oorzaak van zijn of het zich nu op een kilometer van ons huis afspeelt of 3000.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:01

Maar politiegeweld tegen de mensen met een kleurtje gebeurd hier niet.
Dus hoort die discussie en demonstratie hier ook niet.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:01

@Quebelle; Je kan jezelf ook groot maken voor een onderwerp, zonder mensen aan te vallen die er in grote lijnen hetzelfde over denken maar er simpelweg minder mee bezig zijn dan jij. Jouw agressieve houding werkt tegen wat je probeert te bereiken in dit geval.

Even de vergelijking met de klimaatcrisis. Er is veel commentaar op de activisten hierin, grotendeels (denk ik) omdat je het in hun ogen nooit goed genoeg kan doen. Als je alleen maar te horen krijgt dat je het niet goed genoeg doet, ga je vanzelf een negatieve relatie met het onderwerp ontwikkelen. Zo agressief en negatief reageren op mensen die het goed bedoelen, zoals jij nu doet, zorgt ervoor dat mensen juist een negatiever beeld krijgen over de anti-racisme activisten, terwijl hun cause juist erg goed is. Dat is toch zonde?
Laatst bijgewerkt door __Sannne op 03-06-20 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:02

_Penotti schreef:
Geef dan ook even aan dat er agenten zijn neer geschoten gisteren?
Of tellen die niet?!

Bedoel je die agent die een week geleden omkwam in een shoot out, en die andere agent die een dag voor de protesten omkwam bij een gewapende huiszoeking maar die nu pas overal online verspreid worden en eigenlijk helemaal niets te maken hebben met de BLM beweging en de protesten omtrent George Floyd maar wel nu van pas komen om er propaganda van te maken? Die?