Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:28

Popstra schreef:
Ik denk dat Trump gewoon herkozen word.
Heel veel Amerikanen bevalt zijn stelling ,,Make Amerika Great again,, wel en dat is nog lang niet klaar.

Hij was er bijnaaaaaa, maar moet nu weer helemaal onderaan en wel echt onderaan in de kelder beginnen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:54

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Je kan natuurlijk in de privésfeer je mening delen maar op je werk (bijv. als Twitter fact-checker) gewoon op professionele werk doen en je eigen mening erbuiten laten. Vind maar eens iemand die nergens een mening over heeft... Nogmaals: controle hierop vind ik top.

Dan zijn we het eens dat er een vorm van controle nodig is.
Hoe zou jij dat willen bereiken zonder sectie 230 aan te tasten?

En we kunnen het er hopelijk ook over eens zijn dat een "Twitter fact-checker" die zich publiekelijk denigrerend uitlaat over een politieke partij en de president misschien niet de beste persoon is om de tweet van de president te gaan fact-checken: dat is een regelrechte PR ramp.

Het eruit gooien van sectie 230, wat trump wil doen, heeft wat controle betreft geen nut. Een aanpassing is wellicht wel een idee, waarbij bedrijven niet verantwoordelijk worden gehouden voor de posts van een user, maar als ze besluiten een flair bij een post te zetten of een post te verwijderen, dat daar door de user bezwaar op kan worden gemaakt waarna het door een onafhankelijke instantie gecontroleerd wordt. Ik zou niet zo ver willen gaan dat ze aangeklaagd kunnen worden voor een moderatiekeuze. Maar, als je het hebt over een onafhankelijke instantie... wie? De regering, waarbij trump zijn buddies het hand boven het hoofd houdt en zijn tegenstanders de grond in probeert te boren, beiden met leugens en misinformatie? Ook juridisch gezien? Ik zou de Amerikaanse regering op dit moment dat niet toevertrouwen. En dan is de vraag, wie is wél onafhankelijk?

Ik heb gezegd dat Twitter dan misschien helemaal niet meer modereert, maar het tegenovergestelde kan ook: dat ze preventief tweets gaan verwijderen indien ze verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Trump roeptoetert nu over freedom of speech maar zijn maatregelen kunnen juist het tegenovergestelde effect hebben: dat zijn tweets die misinformatie bevatten juist helemaal verwijderd worden. Twitter is -bij het verwijderen van sectie 230- immers verantwoordelijk voor wat hij plaatst.

Maar, ik heb verder geen verstand van het Amerikaanse rechtsstelsel laat staan de specifieke wetten, dus durf me er verder niet te veel over uit te laten. Veel bronnen zijn het wel erover eens dat het verwijderen van sectie 230 een héél slecht idee is.

En ik ben het daar niet helemaal over eens. Dat het PR-wise niet handig is klopt, maar als hij niet de enige is geweest die trump zijn tweets als zodanig heeft beoordeeld (en ik geloof dat die beoordeling langs heeeeel wat mensen is gegaan omdat ze Trump zijn woede echt wel aan zagen komen) zie ik inhoudelijk geen probleem.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:27

Popstra schreef:
Ik denk dat Trump gewoon herkozen word.
Heel veel Amerikanen bevalt zijn stelling ,,Make Amerika Great again,, wel en dat is nog lang niet klaar.
Daarmee impliceer je dat hij daar wel een begin mee gemaakt heeft. Ik ben wel benieuwd waar jij dat dan in terugziet.
Ja, de economie zat behoorlijk in de lift voordat de coronacrisis uitbrak, maar dat is voornamelijk een kwestie van het tij mee hebben (de economische ontwikkeling vertoont per definitie een golfbeweging), en geen verdienste van Trump.
M.i. gaat 'Make America great again' vooral om het opstuwen van national(istisch)e sentimenten, zonder dat voor het merendeel van de Amerikanen er concreet iets in positieve zin verandert.
Trump is goed in het mobiliseren van de eigen achterban (en zit er ook niet mee dat daar racisten tussen zitten), en het trappen tegen groepen/personen die hij ziet als zijn tegenstanders.

Het zou zo'n verademing zijn om een president in het Witte Huis te zien die iets meer fatsoen uitstraalt. In plaats van iemand die over vrouwen zegt dat ze bij hun pussy gegrepen kunnen worden en dat ze als ze iets onwelgevalligs zeggen, vast uit hun jeweetwel bloeden (getver). Iemand met iets meer zelfreflectie en moreel besef. Die zich niet als een verwend klein kind gedraagt. Alleen dat al zou naar mijn idee een groot verschil kunnen maken voor de sfeer in Amerika. Los van beleidskwesties of politieke issues.

Ik hoop dat tegen de tijd van de volgende verkiezingen de meerderheid van het Amerikaanse volk er ook zo over denkt, en (in godsnaam dan maar) op Biden zal stemmen. Want wat je van Biden ook kan zeggen, hij uit zich tenminste niet continu als een grofgebekte overjarige kleuter, en hij zal, is mijn vermoeden, ook niet elke medewerker/minister/hoge ambtenaar/etc die ook maar enigszins onafhankelijk denkt en tegengas geeft direct de laan uitsturen - zodat er per saldo waarschijnlijk iets meer gezond verstand zal regeren, en er ook meer ruimte is voor het democratisch proces.

Een land dat zich steevast de grootste/beste democratie ter wereld placht te noemen, zou zich rot moeten schamen voor de teloorgang van de democratische waarden en instituties (hetgeen, toegegeven, al veel langer gaande is dan dat Trump aan de macbt is).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:42

Eens Askja, dat gebrek aan beschaving is vreselijk. Heeft niets met zijn politiek te maken. Al is het wel vaker een kenmerk van populisten.

Over twitter: het zou mooi zijn als politici en staatshoofden zouden ophouden met politiek te bedrijven via social media. Ik vind dat ronduit gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door mysa op 31-05-20 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:43

Oh dus die handelsverdragen met een aantal landen die zijn stop gezet omdat hij wil dat in eigen land geproduceerd en dus verdiend word is aan je neus voorbij gegaan zeker!?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:50

Popstra schreef:
Oh dus die handelsverdragen met een aantal landen die zijn stop gezet omdat hij wil dat in eigen land geproduceerd en dus verdiend word is aan je neus voorbij gegaan zeker!?

Heb je ook de gevolgen daarvan gelezen?
Edit; gevolgen die de Amerikaanse bevolking daarvan ondervindt? Het klinkt natuurlijk wel heel mooi om te zeggen dat alles binnen Amerika wordt geproduceerd, maar de kantzijde daarvan zijn de kosten die ermee gemoeid zijn en de impact op de economie.

De ‘goede economie’ die Trump aan zichzelf toewijst komt hoofdzakelijk door een algehele wereldwijde trend en de dingen die Obama heeft doorgevoerd. Maar dat Trump het te danken heeft aan oa Obama zal hij nooit toegeven. Hij heeft echt een intense haat richting Obama...
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 31-05-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:50

Verdragen sluit men toch niet om die vervolgens weer eenzijdig op te zeggen? Ga dan in gesprek en zoek een compromis. En alweer is het voor mij de er aan gepaard gaande agressieve retoriek die het extra onverteerbaar maakt.

Popstra

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet word herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 16:41

Ik zeg niet dat ik er voor ben he!?
Ik zeg alleen maar dat er heel veel mensen achter zijn gedachtegoed staan. (Heel veel ook niet, I know)
Amerikanen zijn zo nationalistisch als de pest.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:43

Alleen heeft Trump een verschrikkelijk slechte approval rating en staat Biden 6% voor in de peilingen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:36

Dat is een momentopname, en 6% is ook niet echt veel.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:51

Karl66 schreef:
Alleen heeft Trump een verschrikkelijk slechte approval rating en staat Biden 6% voor in de peilingen.

Ik kom even binnenvallen, maar dat zegt ook niet alles he. Hillary stond ook ruim voor in de peilingen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:24

Natuurlijk zegt het wel wat. Even los van het coronavirus en de economie, kan je er een half jaar voor de verkiezingen vanuit gaan, dat het met de verkiezingen ca. 4% in de plus of de min van deze cijfers afwijkt. Dit gebaseerd op gegevens van eerdere verkiezingen. Dus dat betekent dat Biden in dat geval op een voorsprong van 2 tot 10% uitkomt. Het probleem is alleen dat dit over de popular vote gaat en dat Biden sowieso meer stemmen nodig heeft om voldoende kiesmannen achter zich te krijgen. Dat is het gevolg van gerrymandering. Het aantal dat hij extra nodig heeft is vier tot zes procent. Dus nee, het zegt niet alles, maar een voorsprong zegt zeker wel iets. Daarnaast is de approval rate zeker geen momentopname. Die is zijn hele ambtsperiode al heel slecht in vergelijking met andere presidenten.

Het probleem voor de peilers is dat het heel moeilijk is om de invloed van het coronavirus en de economie te voorspellen. Daar is gewoon te weinig harde data voor en het kan een enorme invloed hebben. Bijvoorbeeld Florida, Trump heeft Florida nodig om herkozen te worden. Maar in Florida wonen heel veel oudere kiezers, die een risicogroep voor het coronavirus zijn. Uit peilingen blijkt dat die oudere inwoners van Florida niet zo blij zijn met Trump zijn aanpak van het virus. Als die ouderen daardoor massaal op Biden gaan stemmen, dan kan het zomaar zijn dat Florida naar Biden gaat en het voor Trump zo goed als onmogelijk wordt om herkozen te worden.

De bottomline is, dat Trump zeker niet heel erg populair is, zoals hier door een aantal mensen beweert wordt en waar ik op reageerde en dat de herverkiezing van Trump nog helemaal niet zeker is. Het kan gewoon nog steeds beide kanten opgaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:30

Gruis schreef:
Karl66 schreef:

Ik kom even binnenvallen, maar dat zegt ook niet alles he. Hillary stond ook ruim voor in de peilingen.

Hillary heeft ook de popular vote gewonnen ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:36

Alleen is dat niet zo relevant, als je daarmee niet genoeg kiesmannen behaalt. En daar kunnen wij van alles van vinden. Maar dat is de manier waarop in de VS de democratie vormgegeven is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:38

Een half jaar is best lang. Wie weet wat er nog kan gebeuren wat de weegschaal doet uitslaan? En daarnaast zijn beide heren niet piepjong meer. Biden al helemaal niet... (waarom zijn zo veel staatshoofden van wereldspelers eigenlijk bejaard of bijna bejaard?)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:10

Karl66 schreef:
Natuurlijk zegt het wel wat. Even los van het coronavirus en de economie, kan je er een half jaar voor de verkiezingen vanuit gaan, dat het met de verkiezingen ca. 4% in de plus of de min van deze cijfers afwijkt. Dit gebaseerd op gegevens van eerdere verkiezingen. Dus dat betekent dat Biden in dat geval op een voorsprong van 2 tot 10% uitkomt. Het probleem is alleen dat dit over de popular vote gaat en dat Biden sowieso meer stemmen nodig heeft om voldoende kiesmannen achter zich te krijgen. Dat is het gevolg van gerrymandering. Het aantal dat hij extra nodig heeft is vier tot zes procent. Dus nee, het zegt niet alles, maar een voorsprong zegt zeker wel iets. Daarnaast is de approval rate zeker geen momentopname. Die is zijn hele ambtsperiode al heel slecht in vergelijking met andere presidenten.

Het probleem voor de peilers is dat het heel moeilijk is om de invloed van het coronavirus en de economie te voorspellen. Daar is gewoon te weinig harde data voor en het kan een enorme invloed hebben. Bijvoorbeeld Florida, Trump heeft Florida nodig om herkozen te worden. Maar in Florida wonen heel veel oudere kiezers, die een risicogroep voor het coronavirus zijn. Uit peilingen blijkt dat die oudere inwoners van Florida niet zo blij zijn met Trump zijn aanpak van het virus. Als die ouderen daardoor massaal op Biden gaan stemmen, dan kan het zomaar zijn dat Florida naar Biden gaat en het voor Trump zo goed als onmogelijk wordt om herkozen te worden.

De bottomline is, dat Trump zeker niet heel erg populair is, zoals hier door een aantal mensen beweert wordt en waar ik op reageerde en dat de herverkiezing van Trump nog helemaal niet zeker is. Het kan gewoon nog steeds beide kanten opgaan.

Ho ho ho, ik zeg ook niet dat het niets zegt, maar het zegt ook zeker niet alles. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kandidaat op een zeker moment voorstaat in de peilingen, maar uiteindelijk toch niet wint. (John Kerry stond in Juni 6% voor op Bush, McCain en Romney in mei 6% op Obama.) Daarnaast is het ook waar wat Imandra nog heeft aangevuld. Het komt niet vaak voor, maar het gebeurt, dat de popular vote gewonnen wordt en dat iemand toch geen president wordt.

Er is een thoerie die aardig wat aandacht heeft gekregen sinds de overwinning van Trump (ondanks dat hij dus achterstond in de peilingen). Deze stelt dat mensen die op Trump stemmen dit niet zo snel aangeven in de polls, o.a. omdat het sociaal minder geaccepteerd zou zijn. Aangezien het nu weer om Trump gaat, bestaat de kans dat hetzelfde effect opnieuw optreedt, en dat de cijfers dus niet helemaal de realiteit weergeven.

Met je conclusie ben ik het verder eens, er is een goede kans dat Trump niet herkozen wordt. Ik vind ook niet dat je ongelijk hebt. Ik wilde enkel wat nuance aanbrengen in de cijfers die je hebt voorgesteld :) .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:20

Ik heb dan weer een andere theorie :D De mensen die op Trump stemden waren de mensen die acht jaar daarvoor op Obama stemden. Obama was gekozen als de man die verandering zou brengen. Alleen wat gebeurde er? In de praktijk bleven dezelfde mensen aan de touwtjes trekken, werd het grootkapitaal bevoordeeld, verdwenen de banen naar China en bleef de onderklasse zonder geld, zonder huis en zonder toekomst achter. Vier jaar geleden hebben ze op Trump gestemd, want Trump zou voor verandering zorgen. En wat gebeurde er? Er veranderde niks. Ja de beurswaarde van bedrijven groeide als een gek, de rijken werden steeds rijker en de onderklasse mocht zich met drie baantjes net boven water houden.

Nu hebben we weer een crisis en wat gebeurt er? Even leek het erop dat het eindelijk anders zou gaan met loonbescherming en steun voor de kleine bedrijven. Maar dat was in de praktijk een mooi verhaaltje voor de buhne. Er komt een tweede serie steunmaatregelen om te zorgen dat de grote bedrijven beschermd worden. Daarnaast worden de werknemers en de kleine bedrijven vergeten, zodat de grote bedrijven weer een deel van de omzet en winst daar weg kunnen halen. Op die manier gaat er nog meer geld uit de kleine plaatsjes in de VS verdwijnen naar de grote bedrijven in de grote steden, terwijl het werk nog meer naar China uitbesteed wordt. Oh ja, en de economie moet weer zo snel mogelijk opgestart worden, zodat de grote bedrijven geld kunnen verdienen over de ruggen van mensen die het risico lopen corona te krijgen. Het is tekenend dat het drugsgebruik en de alcoholverkoop in de VS met 50% gestegen is. De mensen zien geen uitweg en de regering Trump biedt ze die ook niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:46

Eerst moet Trump maar eens de huidige maatschappelijke onrust het hoofd zien te bieden. Zijn spindoctors breken zich momenteel het hoofd over de vraag welke benadering Trump moet kiezen om zo min mogelijk kiezers van zich te vervreemden.
Uiteraard is dat prio nr 1, niet het feit dat het racisme zo diep geworteld is binnen de Amerikaanse politie, en dat daar heel nodig iets aan gedaan moet worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:52

Askja schreef:
Eerst moet Trump maar eens de huidige maatschappelijke onrust het hoofd zien te bieden. Zijn spindoctors breken zich momenteel het hoofd over de vraag welke benadering Trump moet kiezen om zo min mogelijk kiezers van zich te vervreemden.
Uiteraard is dat prio nr 1, niet het feit dat het racisme zo diep geworteld is binnen de Amerikaanse politie.

Hij hoeft helemaal niet zo min mogelijk kiezers van zich te vervreemden, het enige noodzakelijke is zorgen dat de andere kandidaten nóg meer kiezers van zich vervreemden. Als het niet lukt om mensen op hem te laten stemmen, dan kan hij altijd nog zorgen dat diegenen zeker niet op een tegenkandidaat gaan stemmen.

Komt hij nu niet met de juiste aanpak om (een deel van) de zwarte gemeenschap aan zich te binden, dan kan hij er altijd nog voor proberen te zorgen dat die mensen überhaupt niet gaan stemmen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:01

Hoe dan?

Er is maar 1 andere kandidaat en die houdt zich nogal stil. Poging tot damage control denk ik, na zijn eigen metoo-momentje.

Het blijft jammer dat de niet-Trump stemmers het straks moeten doen met Biden. Als er een goede kandidaat had gestaan, was het m.i. een gelopen race geweest, nu niet. Trump kan zich nu heel wat permitteren en dan wint ie waarschijnlijk nòg, bij gebrek aan beter.
Tenzij er zich last minute nog een onafhankelijke kandidaat aandient als dark horse, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:09

Askja schreef:
Hoe dan?

Bijvoorbeeld door te zorgen dat in een staat waar veel Democratische kiezers wonen en veel per post gestemd wordt, het stemmen zo lastig mogelijk te maken bijvoorbeeld. Iedere Democraat die niet stemt is (grofweg) net zo waardevol als een Republikein die is overgehaald om wel te gaan stemmen, maar mogelijk stukken goedkoper.

Nu met de protesten tegen racistisch politiegeweld, kan het heel productief zijn om het wantrouwen tegen iedere overheid - Democratisch of Republikeins - te voeden. Het kan veel gemakkelijker zijn om van Biden een ongelukkige, racistisch uit te leggen uitspraak uit het verleden op te diepen, en zo zwarte kiezers bij hem weg te jagen, dan dat het voor Trump is om zichzelf als integer en niet-racistisch te profileren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:13

oomens schreef:
Askja schreef:
Hoe dan?

Bijvoorbeeld door te zorgen dat in een staat waar veel Democratische kiezers wonen en veel per post gestemd wordt, het stemmen zo lastig mogelijk te maken bijvoorbeeld. Iedere Democraat die niet stemt is (grofweg) net zo waardevol als een Republikein die is overgehaald om wel te gaan stemmen, maar mogelijk stukken goedkoper.

Nu met de protesten tegen racistisch politiegeweld, kan het heel productief zijn om het wantrouwen tegen iedere overheid - Democratisch of Republikeins - te voeden. Het kan veel gemakkelijker zijn om van Biden een ongelukkige, racistisch uit te leggen uitspraak uit het verleden op te diepen, en zo zwarte kiezers bij hem weg te jagen, dan dat het voor Trump is om zichzelf als integer en niet-racistisch te profileren.

Dat laatste sowieso, want zichzelf als integer verkopen aan de zwarte kiezers gaat Trump echt niet lukken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:43

Askja schreef:
Hoe dan?

Er is maar 1 andere kandidaat en die houdt zich nogal stil. Poging tot damage control denk ik, na zijn eigen metoo-momentje.

Het blijft jammer dat de niet-Trump stemmers het straks moeten doen met Biden. Als er een goede kandidaat had gestaan, was het m.i. een gelopen race geweest, nu niet. Trump kan zich nu heel wat permitteren en dan wint ie waarschijnlijk nòg, bij gebrek aan beter.
Tenzij er zich last minute nog een onafhankelijke kandidaat aandient als dark horse, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Ja precies dit inderdaad.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:41

Aan de Trump supporters hier, ik ben wel benieuwd wat jullie van Trumps handelen vinden mbt de situatie in Amerika nu? Bijv de photo-op waar hij (peaceful) protesterende mensen hardhandig voor verwijderd heeft etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 04:46

Trump is aan het 3-dimensionaal schaken, terwijl wij allemaal aan het dammen zijn. De genialiteit, of het ontbreken daarvan, van zijn handelen zullen we pas veel later begrijpen.