Karl66 schreef:Natuurlijk zegt het wel wat. Even los van het coronavirus en de economie, kan je er een half jaar voor de verkiezingen vanuit gaan, dat het met de verkiezingen ca. 4% in de plus of de min van deze cijfers afwijkt. Dit gebaseerd op gegevens van eerdere verkiezingen. Dus dat betekent dat Biden in dat geval op een voorsprong van 2 tot 10% uitkomt. Het probleem is alleen dat dit over de popular vote gaat en dat Biden sowieso meer stemmen nodig heeft om voldoende kiesmannen achter zich te krijgen. Dat is het gevolg van gerrymandering. Het aantal dat hij extra nodig heeft is vier tot zes procent. Dus nee, het zegt niet alles, maar een voorsprong zegt zeker wel iets. Daarnaast is de approval rate zeker geen momentopname. Die is zijn hele ambtsperiode al heel slecht in vergelijking met andere presidenten.
Het probleem voor de peilers is dat het heel moeilijk is om de invloed van het coronavirus en de economie te voorspellen. Daar is gewoon te weinig harde data voor en het kan een enorme invloed hebben. Bijvoorbeeld Florida, Trump heeft Florida nodig om herkozen te worden. Maar in Florida wonen heel veel oudere kiezers, die een risicogroep voor het coronavirus zijn. Uit peilingen blijkt dat die oudere inwoners van Florida niet zo blij zijn met Trump zijn aanpak van het virus. Als die ouderen daardoor massaal op Biden gaan stemmen, dan kan het zomaar zijn dat Florida naar Biden gaat en het voor Trump zo goed als onmogelijk wordt om herkozen te worden.
De bottomline is, dat Trump zeker niet heel erg populair is, zoals hier door een aantal mensen beweert wordt en waar ik op reageerde en dat de herverkiezing van Trump nog helemaal niet zeker is. Het kan gewoon nog steeds beide kanten opgaan.
Ho ho ho, ik zeg ook niet dat het niets zegt, maar het zegt ook zeker niet alles. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kandidaat op een zeker moment voorstaat in de peilingen, maar uiteindelijk toch niet wint. (John Kerry stond in Juni 6% voor op Bush, McCain en Romney in mei 6% op Obama.) Daarnaast is het ook waar wat Imandra nog heeft aangevuld. Het komt niet vaak voor, maar het gebeurt, dat de popular vote gewonnen wordt en dat iemand toch geen president wordt.
Er is een thoerie die aardig wat aandacht heeft gekregen sinds de overwinning van Trump (ondanks dat hij dus achterstond in de peilingen). Deze stelt dat mensen die op Trump stemmen dit niet zo snel aangeven in de polls, o.a. omdat het sociaal minder geaccepteerd zou zijn. Aangezien het nu weer om Trump gaat, bestaat de kans dat hetzelfde effect opnieuw optreedt, en dat de cijfers dus niet helemaal de realiteit weergeven.
Met je conclusie ben ik het verder eens, er is een goede kans dat Trump niet herkozen wordt. Ik vind ook niet dat je ongelijk hebt. Ik wilde enkel wat nuance aanbrengen in de cijfers die je hebt voorgesteld
.