'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:45

En niet alleen Ali is verkeerd op dit punt. Ook andere grootgrutters die online verkopen zoals bol, zalando etc. Maken verlies. Met als enige doel de markt overnemen en de grootste worden. Zodat we straks alleen nog bij dat soort winkels kunnen kopen. Dus om nu maar alles bij Ali neer te leggen is te simpel de hele markt is verrot.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:34

Alles draait om centen. Maar je kunt wel fairtrade produkten kopen. Dan weet je dat die bananenboer of theeplukker een eerlijk loon krijgt. Tenminste, dat zou je moeten kunnen controleren.
Biologisch hoeft voor de werknemer niet beter te zijn. Je kunt dan nog steeds uitgebuit worden.

Kleding checken op geen kinderarbeid is heel lastig. Veel bedrijven geven niets vrij.
Ik loop graag op wolky schoenen. Maar worden ze door kinderen gemaakt? Geen idee. Milieutechnisch verantwoord? Geen idee.
En milieutechnisch verantwoord hoeft niet samen te gaan met een eerlijk salaris of geen kinderarbeid. Dus best lastig na te gaan.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:59

germie schreef:
Dan mag het niet, want er zit patent op. En ja, dan baal je echt.
Ik vind het gebruik van afbeeldingen van de echte merken ook storend. En ja, daar doe je ook niets tegen.

In China mag dat wel. Zij hoeven zich niet aan de Westerse patentwetgeving te houden. Of misschien wel, maar ze hebben beslist van het niet te doen. In het onlangs getekend handelsverdrag met de VS ‘beloven’ de Chinezen er ‘meer rekening mee te houden’.
Bv met de hondentuigjes van Julius K9. Een Chinese fabrikant gebruikt gewoon een origineel tuigje in zijn reclamefilmpje, maar je krijgt uiteraard een replica. Daar mag dat. En als jij dat tuigje daar bestelt, omzeil je de wetgeving, want hier mag dat niet.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:26

Trouwens, Germie, je hebt ook gelijk met de stelling : biologisch is niet gelijk aan ethisch!
Zijn twee totaal verschillende dingen. Ik hecht meer waarde aan ethisch, dan aan biologisch.
Kleding is een hele moeilijke. Maar het heeft mij wel al de ogen geopend dat bv LVMH (producent van een aantal merken zoals Louis Vuitton en Kenzo) wel een charter heeft opgemaakt dat het geen kinderarbeid tolereert bij zijn rechtstreekse onderaannemers, maar meer ook niet. Prada en Versace hebben zelfs dit niet, terwijl dan H&M Group hierin een heel etisch en streng beleid voert... Met de prijs heeft het dus niks te maken.
Feit is ook dat een voorwerp volledig in China mag gemaakt worden, maar als er dan een kleinigheid aan gebeurd in Europa, zoals een etiket of label erin stikken, dan mag het wel opeens Made in Italy oid vermelden.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:37

Ik hecht ook meer waarde aan ethisch. Als een merk expliciet kinderarbeid helpt, dan zal ik het niet kopen. Daar valt bijvoorbeeld ook horze.nl en de onderbetaalde sekteleden onder. Europese medewerkers , wel uitbuiting.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:40

Sheran schreef:
Wat eerder werd gezegd vind ik dan wel weer treffend: er wordt nu net gedaan alsof je recht hebt op al die spullen. Minder te besteden hebben kan natuurlijk ook gewoon als gevolg hebben dat je minder verschillende spullen kan kopen.


Ja precies, je hoeft dat goedkope vlees niet te kopen.

mvdende schreef:
Ik denk dat als iedereen zwom in het geld, er een stuk vaker producten van dichtbij huis zouden worden aangeschaft.

Ik zou ook liever vlees kopen van bijvoorbeeld koopeenkoe.nl

Speciale vuilniszakken gebruiken die beter zijn voor het milieu.

Bio hondenpoepzakjes kopen ipv plastic.

Mijn tanden poetsen met een bamboe tandenborstel.

Merkproducten kopen van bijvoorbeeld ruffwear, die in de usa gemaakt worden.

De realiteit is echter dat ik niet zo rijk ben.

En dus koop ik goedkope plastic vuilniszakken en poepzakjes, koop ik het goedkoopste vlees uit de supermarkt en poets ik mn tanden met een gangbare plastic tandenborstel.

En bestel ik zo nu en dan wat bij Ali.

Ja, omdat het euro's scheelt als ik een vergelijkbaar product hier in Nederland moet kopen en zeker als dat product ook nog eens fair trade moet zijn....


Tandenborstels zijn vier voor een tientje, dat heb je zo bij elkaar gespaard als je een maand of 3 dat goedkope vlees laat staan en weet je wat? Dan heb je ook genoeg geld voor koopeenkoe!

Oh my god, je problemen opgelost zonder dat je moet zwemmen in het geld.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:56

MB _/-\o_

Het is een kwestie van keuzes maken. Soms zijn de duurzamere keuzes de goedkoopste. Bv bij poetsproducten. Koop een blok bruine zeep. Doet prima zijn werk en het kost quasi niks.
En koop gewoon minder. We kopen er maar op los, -tig bandjes voor onze hond, prullen voor in huis, dat extra t-shirtje, troep voor ons paard wat we niet nodig hebben.
Ik denk dat de plasticsoup in de oceanen nu wel aantoont dat het echt zo niet verder kan in onze wegwerpmaatschappij.
Trouwens: kartonnen wattenstaafjes zijn goedkoper dan de plastic variant!

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:00

Ik ben ook helemaal niet rijk, maar goede kleding is van zo’n goede kwaliteit dat het heel lang mee gaat. En dus dragen de kinderen gerust goede merkkleding tweedehands gekocht. Soms verkoop ik het zelfs derdehands daarna nog door. En de nieuwe spullen ook voor de helft van het geld.

Vlees koop ik van een goede slager maar eet nog liever geen vlees dan supermarkt vlees

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:05

verootjoo schreef:
Ik ben ook helemaal niet rijk, maar goede kleding is van zo’n goede kwaliteit dat het heel lang mee gaat. En dus dragen de kinderen gerust goede merkkleding tweedehands gekocht. Soms verkoop ik het zelfs derdehands daarna nog door. En de nieuwe spullen ook voor de helft van het geld.

Vlees koop ik van een goede slager maar eet nog liever geen vlees dan supermarkt vlees


Zelfde hier.

Ik koop mijn jurkjes niet goedkoop in maar ik heb het meeste al sinds mijn studietijd. Tijdloze mooie stukken.

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:19

sevke schreef:
germie schreef:
Dan mag het niet, want er zit patent op. En ja, dan baal je echt.
Ik vind het gebruik van afbeeldingen van de echte merken ook storend. En ja, daar doe je ook niets tegen.

In China mag dat wel. Zij hoeven zich niet aan de Westerse patentwetgeving te houden. Of misschien wel, maar ze hebben beslist van het niet te doen. In het onlangs getekend handelsverdrag met de VS ‘beloven’ de Chinezen er ‘meer rekening mee te houden’.
Bv met de hondentuigjes van Julius K9. Een Chinese fabrikant gebruikt gewoon een origineel tuigje in zijn reclamefilmpje, maar je krijgt uiteraard een replica. Daar mag dat. En als jij dat tuigje daar bestelt, omzeil je de wetgeving, want hier mag dat niet.


Dit klopt niet. Het ligt er aan waar je je patent hebt vastgelegd.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:41

MarcoBorsato schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben ook helemaal niet rijk, maar goede kleding is van zo’n goede kwaliteit dat het heel lang mee gaat. En dus dragen de kinderen gerust goede merkkleding tweedehands gekocht. Soms verkoop ik het zelfs derdehands daarna nog door. En de nieuwe spullen ook voor de helft van het geld.

Vlees koop ik van een goede slager maar eet nog liever geen vlees dan supermarkt vlees


Zelfde hier.

Ik koop mijn jurkjes niet goedkoop in maar ik heb het meeste al sinds mijn studietijd. Tijdloze mooie stukken.


Mijn figuur is helaas niet tijdloos, dus na twee zwangerschappen moet ik m’n broeken vervangen :=

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:49

Maar er wordt toch ook al een paar keer genoemd dat het niet perse om goedkoper gaat maar om dingen die je ergens anders niet kan vinden? Of spitsen we het hier toe op het kopen van imitatie?

En een “goed” “duur” merk wat lang meegaat geeft niet altijd inzicht in arbeidsomstandigheden in het buitenland...

Ja of Apple een goed merk is, is de vraag :') maar t is in ieder geval niet goedkoop

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:53

Mij zul je nooit vinden in de action, en al helemaal niets bestellen op ali bijvoorbeeld.

Ik snap mensen die het om financiele redenen doen, maar met genoeg inkomen sponsor ik liever de plaatselijke slager, bakker en boer.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:56

Je kunt ook tweedehands kopen.
Ik begrijp mooit zo goed waarom mensen voortdurend nieuwe, goedkope kleding willen om die na een paar maanden alweer weg te doen.
Met een beetje slim kopen, een mix van nieuw en tweedehands, en af en toe investeren in duurdere basisstukken,kun je je ook duurzaam en toch leuk kleden (en door je geen hol aan te trekken van modetrends, dat wil ook wel helpen).

Ik zou weleens een lijst willen zien van al die unieke 'made in China artikelen' die je echt nergens anders vandaan kunt krijgen. Volgens mij is overal wel een alternatief voor te vinden, als je maar zoekt, en niet per se voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:00

Askja, ik weet niet of dat over mij ging qua dingen die niet ergens anders te halen zijn maar ik wilde iets met een zonnebloemprint voor in de auto (levensbehoefte? Nee zeker niet) maar ik kon niet eens een leuk zonnebloemprintstofje vinden om t zelf te maken (buiten dat ik dan ook niet weet waar die stoffen vandaan komen trouwens, ik koop wel eens stof via internet, Nederlandse winkel, maar geen idee waar zij het vandaan halen eigenlijk)

Als ik Google op zonnebloem sleutelhanger (ander item) kom ik op wish, Ali of een enkele webshop die dezelfde als wish/Ali verkoopt ...

Ik heb het zelf uiteraard niet over kleding, make up (hell no) of apparaten. Met make up en verzorging zoek ik persoonlijk zelfs naar merken die níet ook im China op de markt zijn vanwege de verplichte dierproeven die dan nodig zijn ...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:08

Askja schreef:
Je kunt ook tweedehands kopen.
Ik begrijp mooit zo goed waarom mensen voortdurend nieuwe, goedkope kleding willen om die na een paar maanden alweer weg te doen.
Met een beetje slim kopen, een mix van nieuw en tweedehands, en af en toe investeren in duurdere basisstukken,kun je je ook duurzaam en toch leuk kleden (en door je geen hol aan te trekken van modetrends, dat wil ook wel helpen).

Ik zou weleens een lijst willen zien van al die unieke 'made in China artikelen' die je echt nergens anders vandaan kunt krijgen. Volgens mij is overal wel een alternatief voor te vinden, als je maar zoekt, en niet per se voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten

Als je een goed figuur hebt wat aan standaard maten voldoet kan dat wellicht. Als je te kort, te lang of te dik bent dan is een tweedehandszaak geen optie want de kans dat het artikel wat jij leuk vindt toevallig ook nog de juiste maat heeft lijkt me bijzonder klein. Ik wil gewoon kunnen kiezen en de juiste maat erbij kunnen zoeken online.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:09

Sunnda schreef:
Mij zul je nooit vinden in de action, en al helemaal niets bestellen op ali bijvoorbeeld.

Ik snap mensen die het om financiele redenen doen, maar met genoeg inkomen sponsor ik liever de plaatselijke slager, bakker en boer.


Maar dat heeft toch niks met elkaar te maken? Bij de Action koop ik ook geen groente en vlees.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:34

Askja: er is vast wel een alternatief te vinden, maar mij lukt het meestal niet. Echt ontzettend frustrerend, vooral omdat ik vaak gewoon wil vervangen wat ik al had, alleen dan is het er ineens niet meer.

Dat liep al mis voor AliExpress trouwens, zo heb dus ook wel een gesprek gevoerd met een winkel:
"ik ben op zoek naar handschoenen"
"sorry, het seizoen is voorbij"
"Maar er ligt sneeuw buiten!"
(Ja, dat was al een tijdje terug.)

En als ik een rode trui wil, dan is het 'seizoen' alleen maar deprimerend donkerblauw of beige, dat soort dingen.
(Al koop ik kleding eigenlijk meestal niet via internet.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:53

Shadow0 schreef:
Askja: er is vast wel een alternatief te vinden, maar mij lukt het meestal niet. Echt ontzettend frustrerend, vooral omdat ik vaak gewoon wil vervangen wat ik al had, alleen dan is het er ineens niet meer.

Dat liep al mis voor AliExpress trouwens, zo heb dus ook wel een gesprek gevoerd met een winkel:
"ik ben op zoek naar handschoenen"
"sorry, het seizoen is voorbij"
"Maar er ligt sneeuw buiten!"
(Ja, dat was al een tijdje terug.)

En als ik een rode trui wil, dan is het 'seizoen' alleen maar deprimerend donkerblauw of beige, dat soort dingen.
(Al koop ik kleding eigenlijk meestal niet via internet.)


O zo herkenbaar. Wat dacht je van een nieuw badpak voor je kind nodig hebben. In de winter. Of waterschoenen voor zwemles. Ook in de winter. Echt ik koop het liefst in de fysieke winkel. Maar soms is het gewoon onmogelijk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:33

Sunnda schreef:
Mij zul je nooit vinden in de action, en al helemaal niets bestellen op ali bijvoorbeeld.

Ik snap mensen die het om financiele redenen doen, maar met genoeg inkomen sponsor ik liever de plaatselijke slager, bakker en boer.

Want die verkoopt telefoon hoesjes, speelgoed, opladers en slippers :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:47

LadyMadonna schreef:
Sunnda schreef:
Mij zul je nooit vinden in de action, en al helemaal niets bestellen op ali bijvoorbeeld.

Ik snap mensen die het om financiele redenen doen, maar met genoeg inkomen sponsor ik liever de plaatselijke slager, bakker en boer.

Want die verkoopt telefoon hoesjes, speelgoed, opladers en slippers :?

Zat plaatselijke ondernemers die dat wel doen. ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:52

Waar denk je dat die hoesjes vandaan komen dan? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:13

MarlindeRooz schreef:
Waar denk je dat die hoesjes vandaan komen dan? :+

Want jij gebruikt je telefoonhoesjes ook als teenslippers of zwempak? :)) Ik ben ook niet extreem recht in de leer hoor. Ali sla ik wel over, en de lokale iPhixYourPhone ook, maar ik bestel ook echt nog weleens wat via Amazon. Wel minder dan een aantal jaar terug, maar er zijn momenten dat gemakzucht het toch wint van mijn streven om de plaatselijke middenstand te steunen. :') Belangrijk voor mij is wel dat ik niet koop om te hebben, maar omdat ik het daadwerkelijk nodig heb, of ga gebruiken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:14

MarlindeRooz schreef:
Waar denk je dat die hoesjes vandaan komen dan? :+


Precies het punt dat ik eerder ook al heb willen maken hier.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:15

SusanH schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waar denk je dat die hoesjes vandaan komen dan? :+


Precies het punt dat ik eerder ook al heb willen maken hier.

Je hebt alleen geen punt want ook telefoonhoesjes kun je allang 'lokaal gefabriceerd' en van milieuvriendelijk materiaal kopen.