Leefgeld

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:46

Lusitana schreef:
Shaggy09 schreef:
Maar je moet niet alles volledig op je eigen situatie baseren.

Wat denk je van (jonge) gezinnen? Die hebben nog minder te besteden en hebben kinderen om op te voeden.

Ik baseer niet alles op mijn eigen situatie, ik wilde alleen maar duidelijk maken dat ik goed weet wat het is om elk dubbeltje om te moeten draaien en dat ik hier niet zit te typen vanuit een huis met een zwembad en een ongebaseerd oordeel heb over mensen die het niet breed hebben.


Oké fijn, maar jij geeft meermaals aan dat je je super rijk voelt en dat je nooit zou klagen en dat komt op mij iig over alsof het allemaal wel meevalt. Maar ik vind wat jij omschrijft ook echt pure armoe. Ik vind het eerder zielig dan knap dat er mensen zo leven.

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:50

Ceffyl schreef:
8nnemiek, ik zie jou toch wel makkelijk praten over alles. Dat mensen de minima zo luxe kunnen leven en hoe men “makkelijk” geld kan besparen met een moestuin e.d. En dan zie ik daarna ook dat je bij je ouders woont, en dus zoals bovenstaande quote zegt veel belastingen met zn vieren kan splitten. Je huur zal ook wel meevallen daardoor.
Je ouders hebben een boerderij, dus grond. Vandaar die moestuin. Waarschijnlijk heeft je vader dan ook veel gereedschap staan waar je gebruik van kunt maken.

Ik denk echt dat je jouw situatie niet met die van anderen kunt vergelijken. Ik heb een vriendin die overal buitenvalt omdat ze net “teveel” verdient. Maar het is echt armoe troef. Driehoog achter met een minibalkon woont ze. In dr eentje verantwoordelijk voor alle gemeentelijke belastingen. Geen ruimte om iets te verbouwen. Ik wil haar vaak helpen, maar daar is ze ook te trots voor en.dat begrijp ik. Maar zeggen dat zij lekker luxe kan leven, nee echt niet hoor :n

Qua huur betaal ik nu hetzelfde als wat mijn vriend betaalde voor zijn huurappartement 5 jaar geleden incl alle belastingen en rechten enz enz. Qua grootte binnen is ons huidige huis iets kleiner, enige voordeel is inderdaad de grond er omheen. Helaas heb ik afgelopen jaar geen tijd gehad voor een moestuin, en heb ik er alleen wat pompoenen in geplant.
Gereedschap hebben we allemaal zelf aangeschaft, schuurtjes hebben we zelf gebouwd, het huis hebben we zelf verbouwd.. Eigenlijk zonde, want het geld dat we daarin hebben geïnvesteerd zijn we kwijt. Qua geld zouden we ook iets goedkopers en moderners kunnen vinden, maar de locatie is hier erg mooi, dus heb ik die extra kosten er wel voor over.
Het is niet zo mooi als het lijkt, naast je ouders wonen :))

Mijn vriend heeft geen enorm inkomen, redelijk modaal, valt ook altijd net buiten alle toeslagen, en toch heeft hij in de afgelopen 10/15 jaar echt een flinke cent gespaard. Als die vriendin ook een modaal salaris heeft dan zou ik dat toch geen armoe willen noemen, of woont ze in hartje Amsterdam in een appartement van een paar duizend euro?

MyWishMax

Berichten: 25593
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:26

Ailill schreef:
MyWishMax schreef:
Oh, ik heb bakvormen zat, alleen geen goede oven. Een combimagnetron waarbij de ovenfunctie niet zo goed is en zo klein dat mijn vormen en schalen niet passen. :')
Ik heb een goede oven!

Zullen we een deal sluiten, jij brengt gevulde bakvormen en ze mogen hier de oven in :')


Deal :') _/-\o_

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:43

Shaggy09 schreef:
Oké fijn, maar jij geeft meermaals aan dat je je super rijk voelt en dat je nooit zou klagen en dat komt op mij iig over alsof het allemaal wel meevalt. Maar ik vind wat jij omschrijft ook echt pure armoe. Ik vind het eerder zielig dan knap dat er mensen zo leven.

Ja, maar dat komt uit jouw gevoel voor wat jij nodig denkt te hebben in het leven....
Mensen die gelukkig zijn met weinig zitten niet te vissen naar een compliment, die vragen je ook niet om hetzelfde te doen, maar tonen gewoon dat je voor geluk geen spullen om je heen en geld op een spaarrekening hoeft te hebben.
Arm zijn is relatief en kan dus ook best wel meevallen. Als je positief bent ingesteld valt alles mee. Als je dan bijna dood bent, valt het mee omdat je niet dood bent, als je snapt wat ik bedoel. Het kan altijd erger.
Je doet net alsof iedereen maar een bepaalde standaard moet halen en dat zie ik meer in dit topc.
Dat mensen maar luxe zouden moeten hebben.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:51

Lusitana schreef:
Shaggy09 schreef:
Oké fijn, maar jij geeft meermaals aan dat je je super rijk voelt en dat je nooit zou klagen en dat komt op mij iig over alsof het allemaal wel meevalt. Maar ik vind wat jij omschrijft ook echt pure armoe. Ik vind het eerder zielig dan knap dat er mensen zo leven.

Ja, maar dat komt uit jouw gevoel voor wat jij nodig denkt te hebben in het leven....
Mensen die gelukkig zijn met weinig zitten niet te vissen naar een compliment, die vragen je ook niet om hetzelfde te doen, maar tonen gewoon dat je voor geluk geen spullen om je heen en geld op een spaarrekening hoeft te hebben.
Arm zijn is relatief en kan dus ook best wel meevallen. Als je positief bent ingesteld valt alles mee. Als je dan bijna dood bent, valt het mee omdat je niet dood bent, als je snapt wat ik bedoel. Het kan altijd erger.
Je doet net alsof iedereen maar een bepaalde standaard moet halen en dat zie ik meer in dit topc.
Dat mensen maar luxe zouden moeten hebben.


Nee ik krijg gewoon een lichte irritatie van de extreem optimistische blik van sommigen t.o.v armoedige situaties. Met name de dikgedrukte zin uit je post. Bij arm denk ik aan de armoedegrens of daaronder en dat is gewoonweg heel erg poedersuiker om daar in te zitten, al helemaal wanneer je een gezinnetje hebt dat je moet onderhouden. Ik vind het erg dat er mensen zijn die zo moeten leven en vind het bijna respectloos om dan te zeggen dat ze een wat positievere mindset moeten aannemen.
En niet iedereen heeft een moestuin, een huis in portugal, dieren, goedkoop onderdak, een goedkope toko in de buurt. Of de kennis en tijd om bijvoorbeeld goedkoop én gezond te eten/koken.

En ik geloof weldegelijk dat je geluk soms kunt kopen. Lang niet altijd, maar er zijn echt wel dingen die een mens een stuk gelukkiger kan maken waar je domweg gewoon geld voor nodig hebt.

chanicha

Berichten: 12226
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:07

Als je van 40 of 60 euro rond moet komen is dat echt knijpen en als je ook nog kleine kinderen hebt!
Heb ik in mijn omgeving meegemaakt maar is echt zwaar, kinderen hebben kleding nodig, onverwachte groeispurt, worden uitgenodigd voor een kinderfeestje e.d.

Ik zit gelukkig niet in die situatie maar ging afgelopen week bij de plattelandswinkel groente halen, nou geloof me dat ik zelfs stond te kijken wat ik kwijt was voor niks bijzonders.

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:12

8nnemiek schreef:
Ceffyl schreef:
8nnemiek, ik zie jou toch wel makkelijk praten over alles. Dat mensen de minima zo luxe kunnen leven en hoe men “makkelijk” geld kan besparen met een moestuin e.d. En dan zie ik daarna ook dat je bij je ouders woont, en dus zoals bovenstaande quote zegt veel belastingen met zn vieren kan splitten. Je huur zal ook wel meevallen daardoor.
Je ouders hebben een boerderij, dus grond. Vandaar die moestuin. Waarschijnlijk heeft je vader dan ook veel gereedschap staan waar je gebruik van kunt maken.

Ik denk echt dat je jouw situatie niet met die van anderen kunt vergelijken. Ik heb een vriendin die overal buitenvalt omdat ze net “teveel” verdient. Maar het is echt armoe troef. Driehoog achter met een minibalkon woont ze. In dr eentje verantwoordelijk voor alle gemeentelijke belastingen. Geen ruimte om iets te verbouwen. Ik wil haar vaak helpen, maar daar is ze ook te trots voor en.dat begrijp ik. Maar zeggen dat zij lekker luxe kan leven, nee echt niet hoor :n

Qua huur betaal ik nu hetzelfde als wat mijn vriend betaalde voor zijn huurappartement 5 jaar geleden incl alle belastingen en rechten enz enz. Qua grootte binnen is ons huidige huis iets kleiner, enige voordeel is inderdaad de grond er omheen. Helaas heb ik afgelopen jaar geen tijd gehad voor een moestuin, en heb ik er alleen wat pompoenen in geplant.
Gereedschap hebben we allemaal zelf aangeschaft, schuurtjes hebben we zelf gebouwd, het huis hebben we zelf verbouwd.. Eigenlijk zonde, want het geld dat we daarin hebben geïnvesteerd zijn we kwijt. Qua geld zouden we ook iets goedkopers en moderners kunnen vinden, maar de locatie is hier erg mooi, dus heb ik die extra kosten er wel voor over.
Het is niet zo mooi als het lijkt, naast je ouders wonen :))

Mijn vriend heeft geen enorm inkomen, redelijk modaal, valt ook altijd net buiten alle toeslagen, en toch heeft hij in de afgelopen 10/15 jaar echt een flinke cent gespaard. Als die vriendin ook een modaal salaris heeft dan zou ik dat toch geen armoe willen noemen, of woont ze in hartje Amsterdam in een appartement van een paar duizend euro?

Sorry, maar modaal is dus niet minimumloon en niet onder de armoedegrens. Mijn vriendin kan niet eens sparen, want als haar vaste lasten eraf zijn houdt ze echt niks over. Dat kun je dus echt niet met elkaar vergelijken.

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:15

Je zei dat je vriendin te veel verdiende voor toeslagen. Als je geen zorgtoeslag meer krijgt dan zit je al boven de 30.000 per jaar, dus ik ging er vanuit dat die vriendin daar boven zat.
Als je vriendin wel rond minimumloon zit dan krijgt ze zeker toeslagen, toch?

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:22

Het is jou diepgewortelde geloof dat je niet gelukkig kunt zijn als je arm bent. Dat is materialistisch denken en dat kun je niet zomaar veranderen. Maar het zorgt ervoor dat we hier en daar volkomen langs elkaar heenpraten.
Je hoeft niet persoonlijk te worden en je hoeft het niet met me eens te zijn een topic is gewoon een verzameling gedachtes en meningen met onderbouwingen en iedereen kan eruithalen wat ze willen...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:45

8nnemiek schreef:
Ik gebruik mijn auto nauwelijks. 't Is dat ik hem nodig heb voor mijn werk, anders had ik mijn auto al lang verkocht.

Dat kinderopvang drama, ja vreselijk natuurlijk, maar daar zijn gewoon fouten gemaakt en dat wordt inderdaad teruggedraaid.
Verder zijn veel mensen zeker verantwoordelijk voor de schulden die ze hebben opgebouwd. Er worden zo makkelijk leningen aangevraagd, zo makkelijk grote hypotheken genomen, auto's op afbetaling, telefoons op afbetaling. Door daar aan mee te doen loop je gewoon een groter risico op schulden die je niet kan afbetalen.
En inderdaad, pure armoede heb je hier in Nederland nauwelijks. Een enkele zwerver, die geen onderkomen heeft.. maar verder heeft bijna iedereen een dak boven het hoofd, genoeg eten om geen honger te hoeven lijden, en zelfs voor die zwerver staat eten klaar en een warme plek om te slapen.
Echte armoede vind je vooral in de derde wereld landen. Als je Nederland daarmee vergelijkt dan mogen we in onze handjes wrijven. In Nederland heeft elke inwoner recht op bijstand, gratis geld dus.. en zorg, ook gratis als je weinig inkomen hebt.. Vergelijk dat eens met andere welvarende landen, met Amerika bijvoorbeeld. Ook dan hebben wij het enorm goed hier.


Echt... Mijn bek valt open. Excuses voor mijn taalgebruik, maar jij weet echt niet waar je het over hebt. Er zijn zeer grote tekorten in opvangcentra voor daklozen en de opvangcentra die er zijn, zijn sterk verouderd. Ga jij maar eens maanden of langer op één kamer slapen in stapelbedden met negen vreemden. Niet iedereen is even hygiënisch, er wordt drugs gebruikt, er verblijven psychiatrische patiënten en wat je niet als je slaapt onder je kussen hebt liggen is de volgende dag gejat.
Er is totaal geen doorstroming. In Amsterdam is een stop om überhaupt op de wachtlijst gezet te worden.
En ik hoor je wel meer onjuiste informatie geven: zorgtoeslag is niet afhankelijk van het inkomen van je partner. Huurtoeslag en bijstand wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42035
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:51

Op FOK! was er een tijd terug een vraag wat je wil met iemand die in de daklozenopvang heeft gezeten. Heel verhelderend topic. Daklozenopvang is geen rozegeur en maneschijn, dat is puur armoe.

https://forum.fok.nl/topic/2490296/1/50

Door ziekte dakloos geworden.

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:53

Nikass schreef:
Echt... Mijn bek valt open. Excuses voor mijn taalgebruik, maar jij weet echt niet waar je het over hebt. Er zijn zeer grote tekorten in opvangcentra voor daklozen en de opvangcentra die er zijn, zijn sterk verouderd. Ga jij maar eens maanden of langer op één kamer slapen in stapelbedden met negen vreemden. Niet iedereen is even hygiënisch, er wordt drugs gebruikt, er verblijven psychiatrische patiënten en wat je niet als je slaapt onder je kussen hebt liggen is de volgende dag gejat.
Er is totaal geen doorstroming. In Amsterdam is een stop om überhaupt op de wachtlijst gezet te worden.
En ik hoor je wel meer onjuiste informatie geven: zorgtoeslag is niet afhankelijk van het inkomen van je partner. Huurtoeslag en bijstand wel.

Zeer grote tekorten, dat valt wel mee. In de grote steden ja, in de rest van Nederland niet. En natuurlijk is dat vreselijk voor die mensen, en daar zou ook iets aan gedaan moeten worden. Maar velen zijn daar wel geraakt door inderdaad drugsgebruik en andere verslavingen.

Zorgtoeslag is zeker afhankelijk van het inkomen van je toeslagpartner. Ze kijken naar je gezamenlijke inkomen.. of dat moet kort geleden veranderd zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42035
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:54

8nnemiek schreef:
Nikass schreef:
Echt... Mijn bek valt open. Excuses voor mijn taalgebruik, maar jij weet echt niet waar je het over hebt. Er zijn zeer grote tekorten in opvangcentra voor daklozen en de opvangcentra die er zijn, zijn sterk verouderd. Ga jij maar eens maanden of langer op één kamer slapen in stapelbedden met negen vreemden. Niet iedereen is even hygiënisch, er wordt drugs gebruikt, er verblijven psychiatrische patiënten en wat je niet als je slaapt onder je kussen hebt liggen is de volgende dag gejat.
Er is totaal geen doorstroming. In Amsterdam is een stop om überhaupt op de wachtlijst gezet te worden.
En ik hoor je wel meer onjuiste informatie geven: zorgtoeslag is niet afhankelijk van het inkomen van je partner. Huurtoeslag en bijstand wel.

Zeer grote tekorten, dat valt wel mee. In de grote steden ja, in de rest van Nederland niet. En natuurlijk is dat vreselijk voor die mensen, en daar zou ook iets aan gedaan moeten worden. Maar velen zijn daar wel geraakt door inderdaad drugsgebruik en andere verslavingen.

Zorgtoeslag is zeker afhankelijk van het inkomen van je toeslagpartner. Ze kijken naar je gezamenlijke inkomen.. of dat moet kort geleden veranderd zijn.

Dat laatste is niet waar. Nooit zo geweest ook.

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:59

https://www.geld.nl/zorgverzekering/ser ... samenwonen
“ als jij en de persoon met wie je gaat samenwonen toeslagpartners zijn, kijkt de Belastingdienst niet meer alleen naar jouw inkomen, maar ook naar dat van je toeslagpartner. Hierdoor verandert de hoogte van je toeslag op de zorgverzekering en misschien heb je zelfs helemaal geen recht meer op zorgtoeslag.”

Ik heb van dichtbij gezien dat iemand de zorgtoeslag van een heel jaar moest terugbetalen omdat ze in December toeslagpartners werden..

TeSzZz
Berichten: 1757
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:02


8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:05

Ik dacht al, ben ík nou gek.. :')
Begon al aan mezelf te twijfelen :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42035
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:12

Dank heb ik het verkeerd, mea culpa.

Overigens is die link wel echt een aanrader om door te lezen. Geeft heel mooi weer hoe instanties langs elkaar en tegen elkaar in werken. Instanties waar best veel mensen van afhankelijk zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:18

Tieneke schreef:
Ik volg deze discussie van in het begin. Veel wil ik me er niet in mengen. Wel valt er mij één woord op, nl. "vervelend". Het is "vervelend" als je iets moet betalen waar je eigenlijk geen marge voor hebt. Nou, vervelend vind ik in deze context echt een vervelend woord. Het is niet vervelend. Het is angstaanjagend, stresserend, doodongerust makend als je niet weet hoe je zulke kosten gaat moeten betalen. Ik vind het behoorlijk naïef en bijna kleinerend en onrespectvol om dat "vervelend" te noemen. En van moeten is toch wel héél anders dan als je zelf kiest om van zo'n budget te leven. En niet altijd is dat je eigen "schuld".


Amen _/-\o_

En dan nog wat Annemiek:
In Nederland wordt je altijd geholpen als je ziek bent? Ja, ze laten je uiteraard niet doodgaan. Maar als iets niet levensbedreigend is, zoals een gebroken hand, dan zal je moeten betalen als je niet verzekerd bent. En je wil niet weten hoeveel mensen er niet verzekerd zijn. Of vindt je dat ook gevalletje eigen schuld, dikke bult?
Kan hard gaan dan hoor, als je stratenmaker bent en door die gebroken hand dus niet meer kunt werken. Geen inkomen, en dus geen huur meer kunnen betalen.
En ook al is het een gevolg van eigen verkeerde keuzes (meestal is het een combinatie van factoren) moet iemand daar dan maar voor blijven boeten? Want eruit komen, weer mee gaan doen in de maatschappij, is ongelooflijk moeilijk als je eenmaal dakloos bent en schulden hebt.

Je kunt Nederland niet vergelijken met de derde wereld. In principe ga je in Nederland niet dood van de honger, dat is een groot goed. Maar sociale armoede is heel erg. Jammer dat mensen dat onderschatten.

8nnemiek

Berichten: 43528
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:35

Een zorgverzekering is in Nederland verplicht. Hoeveel mensen zijn er niet verzekerd dan? Ik heb het nooit gehoord.

Voor zzp’ers zijn er speciale groepen, ik kom niet op de naam, waar andere zzp’ers elkaar helpen en waar je een soort uitkering krijgt als je ziek bent, zonder dat je een dure ondernemersverzekering hoeft af te sluiten. Heel mooi principe vond ik dat!

Eigenlijk zou iedereen eens een tijdje in een ander land moeten leven. Zelfs in Amerika, Australië, of hier binnen Europa.. daar zijn de sociale voorzieningen zó veel slechter. Dan zouden mensen meteen zo veel positiever kijken naar wat we hier in Nederland hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42035
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:40

8nnemiek schreef:
Een zorgverzekering is in Nederland verplicht. Hoeveel mensen zijn er niet verzekerd dan? Ik heb het nooit gehoord.

Voor zzp’ers zijn er speciale groepen, ik kom niet op de naam, waar andere zzp’ers elkaar helpen en waar je een soort uitkering krijgt als je ziek bent, zonder dat je een dure ondernemersverzekering hoeft af te sluiten. Heel mooi principe vond ik dat!

Eigenlijk zou iedereen eens een tijdje in een ander land moeten leven. Zelfs in Amerika, Australië, of hier binnen Europa.. daar zijn de sociale voorzieningen zó veel slechter. Dan zouden mensen meteen zo veel positiever kijken naar wat we hier in Nederland hebben.

Lees het topic dat ik postte eens door.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:47

TeSzZz schreef:
Zorgtoeslag is idd wel afhankelijk van t gezamenlijk inkomen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/inkomen/

Dat is ook al heel lang zo.


Dan moet je wel toeslagpartner zijn. Als je samenwoont zonder getrouwd te zijn of geregistreerd partnerschap, ben je geen toeslagpartners.

Snorlex

Berichten: 2536
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:49

Jullie hebben beiden voor de helft gelijk ;) de crux zit hem in het “toeslagpartner” zijn.

Toen ik samenwoonde met een studiegenoot werden onze inkomsten gezamenlijk meegenomen voor de huurtoeslag (medebewoner), maar wij waren geen toeslagpartners als het gaat om de zorgtoeslag.

Dit kan er bijvoorbeeld ook toe leiden dat je geen huurtoeslag ontvangt ivm een medebewoner, maar wel recht hebt op zorgtoeslag.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 14-01-20 21:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:54

8nnemiek schreef:
Nikass schreef:
Echt... Mijn bek valt open. Excuses voor mijn taalgebruik, maar jij weet echt niet waar je het over hebt. Er zijn zeer grote tekorten in opvangcentra voor daklozen en de opvangcentra die er zijn, zijn sterk verouderd. Ga jij maar eens maanden of langer op één kamer slapen in stapelbedden met negen vreemden. Niet iedereen is even hygiënisch, er wordt drugs gebruikt, er verblijven psychiatrische patiënten en wat je niet als je slaapt onder je kussen hebt liggen is de volgende dag gejat.
Er is totaal geen doorstroming. In Amsterdam is een stop om überhaupt op de wachtlijst gezet te worden.
En ik hoor je wel meer onjuiste informatie geven: zorgtoeslag is niet afhankelijk van het inkomen van je partner. Huurtoeslag en bijstand wel.

Zeer grote tekorten, dat valt wel mee. In de grote steden ja, in de rest van Nederland niet. En natuurlijk is dat vreselijk voor die mensen, en daar zou ook iets aan gedaan moeten worden. Maar velen zijn daar wel geraakt door inderdaad drugsgebruik en andere verslavingen.

Zorgtoeslag is zeker afhankelijk van het inkomen van je toeslagpartner. Ze kijken naar je gezamenlijke inkomen.. of dat moet kort geleden veranderd zijn.


Dat valt niet mee. Ja de meeste daklozen vindt je in de grote steden. En zij kunnen daar ook niet weg. Je komt namelijk in een andere gemeente niet binnen als je er geen regiobinding hebt. Dus heel fijn als er in Oost Groningen plek is, maar daar hebben de daklozen uit de randstad helemaal niets aan.
Wat betreft verslaving: dat is een ziekte, net als een depressie bijvoorbeeld. Niet iets waar je even voor kiest. En wil je er vanaf, dan kan je heel lang op de wachtlijst staan voor een opname. Vooral als er sprake is van een combinatie van verslaving en psychische problemen. En dat is meestal het geval.

Ik lees in jouw bericht toch dat het iemands eigen schuld is als hij dakloos is. Maar het kan ons allemaal overkomen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-01-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:57

Lusitana schreef:
Het is jou diepgewortelde geloof dat je niet gelukkig kunt zijn als je arm bent. Dat is materialistisch denken en dat kun je niet zomaar veranderen. Maar het zorgt ervoor dat we hier en daar volkomen langs elkaar heenpraten.
Je hoeft niet persoonlijk te worden en je hoeft het niet met me eens te zijn een topic is gewoon een verzameling gedachtes en meningen met onderbouwingen en iedereen kan eruithalen wat ze willen...


Ik wordt helemaal niet persoonlijk, het valt me gewoon op dat er best laconiek wordt gedaan over arm zijn. Het is niet gewoon even met je beste been uit bed stappen en positief blijven, als dat de key was om gelukkig te worden dan speelde geld inderdaad geen rol.

Ik ben inderdaad best materialistisch dat durf ik gerust te zeggen. Maar ook mensen die niet materialistisch zijn hebben geld nodig. Zeggen dat arm zijn allemaal wel meevalt vind ik respectloos.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:11

8nnemiek schreef:
Een zorgverzekering is in Nederland verplicht. Hoeveel mensen zijn er niet verzekerd dan? Ik heb het nooit gehoord.

Voor zzp’ers zijn er speciale groepen, ik kom niet op de naam, waar andere zzp’ers elkaar helpen en waar je een soort uitkering krijgt als je ziek bent, zonder dat je een dure ondernemersverzekering hoeft af te sluiten. Heel mooi principe vond ik dat!

Eigenlijk zou iedereen eens een tijdje in een ander land moeten leven. Zelfs in Amerika, Australië, of hier binnen Europa.. daar zijn de sociale voorzieningen zó veel slechter. Dan zouden mensen meteen zo veel positiever kijken naar wat we hier in Nederland hebben.


Het gaat niet om positief kijken. Ik ben blij dat wij een verzorgingsstaat hebben, al wordt die voor een deel al minder. Ik ben blij met ons rechtssysteem, ik ben blij om in Nederland te wonen en wellicht hebben wij heel veel zaken beter geregeld dan elders. Dat ontken ik niet.
Maar er is daarom nog steeds wel sprake van sociale armoede. En als je daarmee te maken hebt, dan wordt je situatie niet opeens anders door er positief naar te kijken. Het is ontzettend calvinistisch om blij te moeten zijn met wat je hebt. En Het Kan Vast Altijd Erger. Maar mensen zijn niet geholpen met dat soort dooddoeners.

Ik kan ook niet over jouw situatie oordelen, maar jij hèbt ouders, een fijne leefomgeving, een leuke partner, toch? Sommige mensen hebben niemand en wonen drie hoog achter in een woninkje met achterstallig onderhoud, geluidsoverlast en uitzicht op een kale muur.
Dan kan je kijk op het leven zomaar een andere zijn.

Edit: ik ben niet zo goed in cijfers. 20, 30 duizend onverzekerden? Illegalen en EU onderdanen niet meegerekend.
Als je langer dan een bepaalde tijd niet verzekerd bent (maand of tien geloof ik, beetje afhankelijk van ze zorgverzekeraar) kun je je pas weer verzekeren als je eerst in één keer die achterstand + een flinke boete betaald. Je komt er dus niet meer uit. (Of niet meer in, in dit geval).
Laatst bijgewerkt door Nikass op 14-01-20 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt