Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:33

Winged schreef:
PlantsTho schreef:
Ik zeg nergens dat ik het doden van dieren acceptabel vind, onder welke omstandigheid dan ook. Ik spreek alleen mijn verbazing uit dat mensen zich ineens zorgen maken over het doden van dieren, als dat uiteindelijk toch al het geval zou zijn. Activisten in de schuur of niet. Naar mijn mening zouden deze dieren er in eerste instantie al niet eens moeten zijn. Het lijkt er dus op dat je mij woorden in de mond wil leggen.

Het verschil is dat in het ene geval de dieren sterven voor consumptie dus met een doel. Als ze nu moeten worden afgemaakt dan heeft dat geen doel. Sterker nog, dan wordt het een kostenpost.

Wat er gisteren gebeurde is niet in het belang van de dieren. Ze hebben stress ervaren, de actievoerders hebben IN de luchttoevoer voor dieren gezeten. Daar zijn dieren aan overleden. Dus ik vraag mij af: Is het een doel van deze actievoerders geweest om juist extra leed te veroorzaken puur voor naamsbekendheid? Het grootste deel van de actievoerders (80%!!!) kwam niet uit Nederland. Hebben dus al helemaal geen weet van de regelgeving hier en hoe de lijnen lopen. Sterker nog, het overgrote gedeelte van de Nederlandse bevolking heeft al geen idee.

'De boer kan heus wel wat aanpassen'. Nee, de meeste boeren zitten al met het minimumloon, verdienen in veel gevallen onder modaal. Waar moet het geld dan vandaan komen voor aanpassingen? Juist, uit een betere prijs. Maar die willen onze vrienden van unilever niet betalen. Want de consument wil zo goedkoop mogelijk en unilever wil ook een inkomen hebben.

Het doel van deze activisten is niet dat er aanpassingen in de stal worden gedaan, maar dat er discussie ontstaat over het houden van dieren op zich.

Ik heb het volgens mij al gezegd, maar ik denk ook niet dat dit de manier is om daar aandacht voor te vragen. Waar ik me in dit topic over verbaas is dat mensen het ineens zo erg vinden dat die dieren misschien wel worden afgemaakt, terwijl dat altijd het uiteindelijke einde zou zijn geweest.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:34

PlantsTho schreef:
dakplaat schreef:
Zou ik even moeten zoeken. Ik weet dat iemand undercover is geweest bij zo'n club (in Engeland?) en die kreeg daar gewoon een lesje brandstichting en vandalisme. En Volkert van der G. is tijdens de varkenspest in verschillende varkensbedrijven betrapt.

Je hebt dus geen bron.

Bijzonder hoe hier steeds geroepen wordt dat activisten niet weten waar ze het over hebben, maar dit soort statements zonder kritiek gemaakt kunnen worden.

http://nvv.nl/administration_uploaded/5 ... ivist.docx

Voor de liefhebbers.
Wat maakt het uit dat het van Caroline van der plas is en wat haar achtergrond is? Zo kan die link in dit topic naar de website van de activisten ook wel weg wuiven.

Deze is ook wel aardig om te lezen.

https://www.agraaf.nl/artikel/181757-co ... ctivisten/

Ook hier werd een actieve oproep tot het overtreden van de wet gesignaleerd. Notabele ondersteund door Esther Ouwehand. Schandalig, mag van mij per direct de politiek uit worden gezet een vertegenwoordiger van de Nederlandse wet die het overtreden van deze wet steunt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:37

PlantsTho schreef:
Het doel van deze activisten is niet dat er aanpassingen in de stal worden gedaan, maar dat er discussie ontstaat over het houden van dieren op zich.

Ik heb het volgens mij al gezegd, maar ik denk ook niet dat dit de manier is om daar aandacht voor te vragen. Waar ik me in dit topic over verbaas is dat mensen het ineens zo erg vinden dat die dieren misschien wel worden afgemaakt, terwijl dat altijd het uiteindelijke einde zou zijn geweest.

Volgens mij maakt iedereen zich meer druk om de reden WAAROM ze NU worden afgemaakt. Niet in het algemeen.

De welzijnseisen voor varkens: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... en/varkens
En ja, daar mag IMO ook meer ruimte komen voor bijvoorbeeld de zeugende varkens. Het zou top zijn als er een uitloop naar buiten zou kunnen ontstaan. maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen, velen vinden de geur van varkens niet te harden...

Kinke

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:39

er schijnen meerdere filmpjes op Instagram te staan, gemaakt door de activisten, waarbij je kunt zien dat biggen uit hun hok worden gehaald en in andere hokken worden teruggezet.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:43

PlantsTho schreef:

Omdat je daarmee iemands bedrijf raakt.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:43

Kinke schreef:
er schijnen meerdere filmpjes op Instagram te staan, gemaakt door de activisten, waarbij je kunt zien dat biggen uit hun hok worden gehaald en in andere hokken worden teruggezet.

Klopt, en dat er medicijnen kapot worden gegooid.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:46

Winged schreef:
Volgens mij maakt iedereen zich meer druk om de reden WAAROM ze NU worden afgemaakt. Niet in het algemeen.

.

Dat is dus precies wat mij verbaast :)

Kinke schreef:

Met 'er schijnen' kunnen we niets hè. Ze zijn er of ze zijn er niet.bron bij je bewering zou mooi zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:46

Hebben jullie een linkje? Overigens is dat mooi belastend bewijsmateriaal voor een dergelijke aanklacht.. LIjkt mij

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:47

PlantsTho schreef:
Winged schreef:

.

Dat is dus precies wat mij verbaast :)

Waarom?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:49

Bubblewrap schreef:
Jennyj01 schreef:
In het topic staat ook een reactie van iemand waarbij de varkens van een ander type bedrijf komt. En als jullie allemaal zoveel verstand hebben van varkenshouderij dan weten jullie dat zelf ook.

Dat vlees wordt via de (plaatselijke) slager verkocht, niet door supermarkten. Persoonlijk weet ik niet hoe het kostenplaatje er uit ziet voor boeren die leveren aan een slager en voor boeren die leveren aan een groot slachthuis. Wel weet ik dat het slagersberoep stuk bij stuk lijkt te verdwijnen in NL. Het kiloknallervlees in de supermarkt is gewoon goedkoper.

Ik ben zelf bekend met de melkveesector, en ik weet zeker dat boeren alles voor de dieren over hebben. Maar niet alles kunnen door regels.

Niet alleen dat , supermarkt is ook veel sneller want alles in bij elkaar. Mensen hebben tegenwoordig oveel haast en druk dat ze geen tijd hebben om langs elke winkel te gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:56

Deze actie vind ik niet o.k stelletje no nutsen zijn het!!
Maar dat de consument wakker geschud moet worden vind ik wel goed evenals de politiek.

Neem mijn buurman, houd 2x per jaar vleesvarkens. Dit Zijn er 100 per keer. Staan binnen maar hebben veel bewegings ruimte en kunnen daglicht zien want de luiken staan open. Hij moet er met ingang van volgend jaar mee stoppen.
Hij mag wel doorgaan mits hij een mega stal bouwt met een luchtwas systeem....

Ik heb liever een paar van die buurmannen om me heen waar de varkens het toch net even fijner hebben dan een grote mega stal die alleen rendabel is als je hem uitpuilt met biggen.
Maar ja, milieu regels he.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:59

Winged schreef:
Waarom?

Omdat het voor de dieren niet uitmaakt waarom ze gedood worden. Dit is niet zieliger dan wanneer ze gedood worden voor het maken van vlees. Het is hooguit economisch zieliger voor de boer.

Vorodat iemand mij weer woorden in de mond legt: Ik sta niet achter deze actie. Ik geloof in radicale actie om de discussie op gang te brengen over het gebruik van dieren, maar ik denk niet dat dit de juiste manier was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:01

Citaat:
Het doel van deze activisten is niet dat er aanpassingen in de stal worden gedaan, maar dat er discussie ontstaat over het houden van dieren op zich

En dat doe je door als een stel nazi's een prive terrein binnen te vallen en de boel te bezetten.

Sorry maar ik kan er niks anders van maken.

Wakker schudden prima maar niet op zo'n manier. }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:04

PlantsTho schreef:
Citaat:
Klein detail dat ze normaal gesproken gedood worden om te kunnen worden geconsumeerd, want ja, mensen eten vlees en daarvoor worden dieren geslacht als de tijd rijp is..
Nu worden ze gedood en vernietigd, dat is gewoon voedselverspilling..
Hetzelfde vind ik overigens ook van de mensen die de auto's van activisten met plakken ham gingen behangen, dat doe je niet, onnodige voedselverspilling.

Voor het dier maakt het niet uit wat het uiteindelijke doel is.

Maar wat wil jij dan? Alle dieren laten leven en ze een natuurlijke dood laten sterven? Dat is toch meteen de doodvonnis voor moeder aarde? Wat vind jij dan realistisch?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:05

PlantsTho schreef:
Winged schreef:
Waarom?

Omdat het voor de dieren niet uitmaakt waarom ze gedood worden. Dit is niet zieliger dan wanneer ze gedood worden voor het maken van vlees. Het is hooguit economisch zieliger voor de boer.

Vorodat iemand mij weer woorden in de mond legt: Ik sta niet achter deze actie. Ik geloof in radicale actie om de discussie op gang te brengen over het gebruik van dieren, maar ik denk niet dat dit de juiste manier was.

Een discussie op gang brengen is goed, maar ik denk dat dit op de verkeerde plaats is gebeurd. De boer zit vast aan regelgeving (zie ook het bericht over de luchtwassers en het moeten verbouwen naar een megastal). De boer WIL wel, maar KAN niet. Al dan niet financieel gezien. Dit is iets wat op landelijk/EU-technisch-niveau besproken moet worden.

Het klopt dat het voor de dieren niet uitmaakt waarom ze gedood worden. Wat wel een verschil is dat ze nu stress hebben gehad en mogelijk besmet zijn geraakt. Als ze gedood worden voor consumptie hebben ze dit niet. Sterker nog, dan is het een vrij snelle en pijnloze dood., als ze het al opmerken. Een dier dat overlijd met stress heeft dit niet. De kans is vrij groot dat in de 24 uur nadat de activisten uit de stal zijn gehaald een deel van de dieren alsnog is gestorven vanwege de stress, mindere luchttoevoer en de ontbrekende zorg. Dat is een welzijnsverschil voor het dier.

Ginny135

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:10

Als deze dieren geruimd moeten worden, is dat een absoluut zinloze dood. De dode dieren zullen na het zeer waarschijnlijk vergassen naar destructie gaan. De boer gaat hieraan kapot en weet ik veel hoeveel dieren verliezen vroegtijdig en zinloos hun leven.

Mochten deze varkens geruimd worden, hebben die zogenaamde "dierenliefhebbers" bloed aan hun handen.

Deze boer zal financieel problemen krijgen, ik hoop dat hij van alle activisten een gepaste schadevergoeding krijgt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:20

Ginny135 schreef:
... en weet ik veel hoeveel dieren verliezen vroegtijdig en zinloos hun leven.

Even deze er uit gepikt. Wanneer het leven uitzichtloos is, dan is het einde meestal zoet. Of dat einde zinloos is of niet, dat maakt voor het betreffende dier geen verschil. Wat me aan deze situatie het meest tegenstaat is dat de schuur twee dagen weer gevuld is met een volgende lading massaslachtoffers.

Ik kan de actie niet goedkeuren. Er zijn alleen maar verliezers. Tegelijk wordt de wedstrijd niet eerlijk gespeeld, dus niets doen brengt ook alleen maar een oneerlijk winnaar.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 14-05-19 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:21

Winged schreef:
Djilna schreef:
De activisteren geld in laten zamelen zodat de boer aanpassingen kan doen ;)

Fijne utopie!

Samen met zijn allen bouwen aan een houderij die iedereen tevreden stelt zou perfect zijn. Maar in dit geval zijn dit mensen die echt anti-dieren-eten zijn.

(zouden ze wel eens een mug doodslaan?)

Met extremisten valt niet te onderhandelen. die willen koste wat kost hun zin doordrijven. Geen enkele nuance. Uiteindelijk zouden toch ook veganisten moeten polderen. Of ze nu willen of niet uiteindelijk moeten ze toch accepteren dat het grootste deel van de bevolking niet over zal gaan op een veganistisch dieet.

Uiteindelijk zal de discussie toch moeten gaan over leefomstandigheden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:25

Ben bang dat de actievoerders eerder zijn stal in brand steken als dat hij vergoed wordt voor de geleden schade. Ze zaaien met overgroot plezier dood en verderf.Als ze biggen bij andere varkens in hebben gedaan dan kan ik me haast geen grotere dierenmishandeling voorstellen. De big zal gepakt worden door die zeug als het de kans krijgt en wordt dan w.s. gebeten enniet helemaal gedood omdat de zeug dat niet kan door de kooi. In zo'n situatie worden de eigen biggetjes misschien ook vertrapt. De politie had de roosters moeten openen en de actievoerders 1 voor 1 een even aan een touwtje in de mest laten zakken, Kijken of ze dan nog zo stoer zijn en dan een schop onder de kont en naar buiten.Kunnen ze in hun autotjes klimmen. Doen ze het weer dan nog iets langer onder houden. Stopt deze waanzin vanzelf. Ze hebben hier zoveel rottigheid uitgehaald dat dit bedrijf wel verloren is. Hoop dat de gezondheid van de boer en zijn familie nog te redden is. Financieel en emotioneel en voor de dieren zal dit een ramp zijn en deze groep gaat zo weer naar de volgende als de politie ze blijft aaien.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:29

Ginny135 schreef:
Als deze dieren geruimd moeten worden, is dat een absoluut zinloze dood. De dode dieren zullen na het zeer waarschijnlijk vergassen naar destructie gaan. De boer gaat hieraan kapot en weet ik veel hoeveel dieren verliezen vroegtijdig en zinloos hun leven.

Mochten deze varkens geruimd worden, hebben die zogenaamde "dierenliefhebbers" bloed aan hun handen.

Deze boer zal financieel problemen krijgen, ik hoop dat hij van alle activisten een gepaste schadevergoeding krijgt.

Bizar he?! Zou wel een varken rechtreeks van deze boer willen kopen, of zeg ik nu iets heel geks.

Belachelijk dat er op deze manier actie gevoerd is en dat ze zo lang hun gang konden gaan....

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:35

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:40

Relaxed schreef:
Maar wat wil jij dan? Alle dieren laten leven en ze een natuurlijke dood laten sterven? Dat is toch meteen de doodvonnis voor moeder aarde? Wat vind jij dan realistisch?

Als je er geen dieren meer bijfokt valt dat met de belasting voor moeder aarde wel mee. Deze dieren zouden er niet hoeven zijn als we (meer) plantaardig zouden leven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:42

PlantsTho schreef:
Relaxed schreef:

Als je er geen dieren meer bijfokt valt dat met de belasting voor moeder aarde wel mee. Deze dieren zouden er niet hoeven zijn als we (meer) plantaardig zouden leven.

Ja en dan sterven er ik weet niet hoeveel rassen uit.

Is dat wat je wilt?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:44

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:45

@PlantsTho, dus jij ziet de dieren liever sterven zonder doel? Dus vernietigd worden in plaats van opgegeten worden. Dan heb jij een rare kronkel in jouw hoofd.. Dit had voorkomen kunnen worden (de dood van de varkens niet, het doelloos sterven wel)