Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:57

Ik ga CU stemmen. Dat was ik al van plan omdat het mijn 'vaste' partij is, maar komt ook steeds weer als eerste (of soms tweede) uit de stemwijzer. Óók bij verkiezingen waar van 'christelijke' onderwerpen geen sprake is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 01:12

Ik vind t momenteel zó moeilijk... Stemde nogal eens D66 maar kan me daar niet meer geheel in vinden. SGP/CDA/CU/alles met religieuze achtergrond steun ik sws niet gezien ik graag over mijn eigen lijf en leven beschik ipv dat aan een stel grijze mannetjes over te laten.

PVV/FVD neuh.

VVD, ben ik helaas niet vermogend genoeg voor om daarop te kunnen stemmen.

Groenlinks is me iets te groen en te links.

Het is momenteel een beetje of je nu door de hond of kat gebeten wordt. Hoewel we in een vermogend land waarin geen oorlog is en een hoop gewoon echt wel goed geregeld is eigenlijk niet (teveel) mogen klagen.

Samengevat, ik moet me hier nog echt wat beter in gaan verdiepen. :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:05

purny schreef:
Ik vind dat zo'n onzin.. Je hebt als vrouw zijnde stemrecht gekregen dus moet je maar stemmen. Maar als je nu niet weet waarop je moet stemmen. Moet je dan maar op een random partij gaan stemmen?
Er zijn veel mensen die niet gaan stemmen. Puur waarschijnlijk omdat het vorige kabinet wederom mensen in de kou heeft gezet en dood gewoon niet de beloftes zijn nagekomen

Dan stem je blanco :)
Door niet te gaan verpruts je je stemrecht en weet niemand waarom je niet ging; geen zin, geen tijd, vergeten, laks oid. Maar door blanco te stemmen zeg je; ik vind mijn stemrecht belangrijk maar er is niemand die mijn belangen kan behartigen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 09:45

Ik ben het ook niet 100% eens met de partij waarop ik stem. Ik kan je vertellen, heb zelf een tijdje in de gemeentepolitiek gezeten en zelfs binnen 1 partij is niet iedereen het altijd met elkaar eens. Juist daardoor kom je tot nieuwe inzichten en ideeen. Als je vindt dat je in de kou gezet bent moet je imo juist gaan stemmen. En dan niet op 1 van de regeringspartijen. Dan blijft er nog zat te kiezen over :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:32

Mars kijk eens naar D66. Klinkt wel als een partij die bij je past.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:38

Nee, er is geen partij die 100% denkt wat ik denk. Maar ik pak daar de belangrijkste punten uit waar de komende jaren wat mee gaat en moet gebeuren. En de rest kan wel in het partijprogramma staan maar dat komt er dan nooit doorheen.
SGP heeft bv echt goede punten vind ik. Goed voor de boeren en zorg, wat ik heel belangrijk vind.
Maar achter die hele filosofie sta ik niet. Maar ja, ze kunnen toch niet in hun eentje vanalles invoeren wat ze willen want er is geen enkele partij die het op die gekke dingen met ze eens is.
Dus ik stem wel eens SGP. Nu stem ik denk ik CU. Dat past meer bij mij, heeft meer overeenkomsten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:48

Dat is juist het mooie van democratie al die verscheidenheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:39

Ik heb niet gezegd dat ik niet stem hé mensen. Ik stem altijd.
Ik geef alleen aan dat dat wel een van de redenen kan zijn waarom de opkomst zo laag is iedere keer

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 11:59

purny schreef:
Ik geef alleen aan dat dat wel een van de redenen kan zijn waarom de opkomst zo laag is iedere keer

Nou ja, je vond het onzin dat je als vrouw zijnde moet stemmen omdat je dat recht hebt gekregen. Dat is iets anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:39

purny schreef:

Als je niet snapt waarom het vrouwenkiesrecht zo belangrijk is, kijk de film 'Suffragettes'.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:56

Bah! Er is nog geen stemwijzer voor mijn provincie..
Heb die van de dichtstbijzijnde provincie maar gedaan en kwam toen uit op PVV op FvD.. Als er 2 partijen waar ik uit principe niet op wil stemmen zijn die het wel.. :')

Ik neig naar PvdD of GroenLinks, maar ik weet eigenlijk niet of die wel verkiesbaar zijn. Handig man, in een niemandsland wonen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:40

Sok schreef:
Ik neig naar PvdD of GroenLinks, maar ik weet eigenlijk niet of die wel verkiesbaar zijn. Handig man, in een niemandsland wonen!

De pvdd is in alle provincies verkiesbaar :j
Ik zou je aanraden als je al een beetje een idee hebt van de richting de websites van die partijen te bekijken. Meestal hebben ze een aantal speerpunten, hieruit kan je zien waar de partij haar prioriteiten heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:46

Ik heb de standpunten van de Partij voor de Dieren eens goed doorgenomen en die zijn zo gek nog niet!
Hun naam geeft eigenlijk een totaal verkeerd beeld, ze staan voor zoveel meer wat echt belangrijk is.
Ze vallen mij iig niets tegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:54

Klopt Repelsteel. Het is ook een betrouwbare partij die voor veel meer dingen staat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 21:55

Sok schreef:
Heb die van de dichtstbijzijnde provincie maar gedaan en kwam toen uit op PVV op FvD.. Als er 2 partijen waar ik uit principe niet op wil stemmen zijn die het wel.. :')

https://home.kieskompas.nl/nl/ of https://friesland.mijnstem.nl/survey/24 ... 7411/start

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:35

Magrathea schreef:
Sok schreef:

De pvdd is in alle provincies verkiesbaar :j
Ik zou je aanraden als je al een beetje een idee hebt van de richting de websites van die partijen te bekijken. Meestal hebben ze een aantal speerpunten, hieruit kan je zien waar de partij haar prioriteiten heeft

Top! Dat scheelt al!
Dat doe ik indd meestal bij elke verkiezing, kijken of ze op de voor mij belangrijke punten hetzelfde hebben staan als wat ik vind! Maar zo'n stemwijzer is wel errug handig!

lenaa_tje schreef:
Sok schreef:

https://home.kieskompas.nl/nl/ of https://friesland.mijnstem.nl/survey/24 ... 7411/start

Ohja, kieskompas is er ook nog! :D Thanks!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 12:49

Ik heb nogmaals het kieskompas ingevuld en ik twijfel momenteel tussen de SP en de FvD. Lastig..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:05

Dat zijn wel twee partijen die aan het uiterste van het spectrum zitten.

Ik zou dan voor SP gaan...maar ik weet niet wat er bij jullie in de provincie allemaal speelt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:07

Ik kijk bij deze verkiezingen voornamelijk naar wat partijen voor de provincie willen doen, en niet zozeer naar hun landelijke standpunten. Het is dan ook goed mogelijk dat ik provinciaal anders stem dan landelijk. Er speelt momenteel heeeel veel in deze provincie, en er zijn een aantal partijen die er echt bizarre ideeën over hebben := Een aantal partijen krijgen sowieso mijn stem niet (PVV, VDD, FVD) dus dan kijk ik welke aansluiten bij het beste belang voor de provincie.

Ik krijg wel het idee dat veel mensen meer landelijk dan op provincie niveau naar de verkiezingen kijken. Natuurlijk hebben de provinciale verkiezingen invloed op de Eerste Kamer maar ik kijk wel eerst naar wat partijen híer willen doen en welke standpunten ze hebben.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:11

Bij mij kwam wederom het advies voor 50+ uit de bus. Laat ik dat nou ook landelijk hebben gestemd de vorige keer :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:55

Shaggy09 schreef:
Ik heb nogmaals het kieskompas ingevuld en ik twijfel momenteel tussen de SP en de FvD. Lastig..

Dan zou ik gaan voor de SP. Dan heb je wel een partij die oprecht is en zich niet, of aanzienlijk minder bediend van leugens. Vind ik wel belangrijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:16

Shaggy09 schreef:

Hoe kom je aan die twijfel? Dat zijn wel beiden heel erg verschillende partijen :=

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:19

Shaggy09 schreef:

Zijn idd 2 partijen die heel erg van elkaar verschillen. Ik zou gewoon op een rijtje zetten wat je voor jezelf belangrijk vindt, en dan een partij kiezen die daarbij goed aansluit.

Ik vind persoonlijk dat geen enkele partij een verkeerde keuze is. Ik ben duidelijk een rechtse stemmer, maar dat betekent niet dat linkse partijen alleen maar 'slechte' standpunten hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:46

Nathalie18x schreef:
Ik vind persoonlijk dat geen enkele partij een verkeerde keuze is. Ik ben duidelijk een rechtse stemmer, maar dat betekent niet dat linkse partijen alleen maar 'slechte' standpunten hebben.
Oneens.

Goede partijen om op te stemmen zijn:
VVD, CDA, Christenunie, D66, PvdA, Groen links, PVDD, SP. Dan stem je op partijen die een eerlijke boodschap hebben hetzij rechts/ links of christelijk gekleurd.
Alle andere partijen (ik heb het nu over het landelijke spectrum) vind ik bagger en linke poep.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 15:06

pien_2010 schreef:
Nathalie18x schreef:
Oneens.

Goede partijen om op te stemmen zijn:
VVD, CDA, Christenunie, D66, PvdA, Groen links, PVDD, SP. Dan stem je op partijen die een eerlijke boodschap hebben hetzij rechts/ links of christelijk gekleurd.
Alle andere partijen (ik heb het nu over het landelijke spectrum) vind ik bagger en linke poep.

Juist ja, jij vind dat dat betekend niet dat het per definitie zo is.
Het zijn inderdaad twee nogal verschillende partijen. Echter zie ik gewoon in beide partijen een aantal plus en min punten, die ik belangrijk vind.

Wat ik goed en fijn vindt aan de FvD is dat zij kritisch kijken naar de maatschappij en naar het huidige kabinet, en dat zij dingen aan de kaak stellen die veel andere partijen in mijn ogen links laten liggen.
Wat ik goed en fijn vindt aan de SP is dat zij zich ook echt inzetten voor de onder en midden klasse en hun standpunten mbt milieu en klimaat wat ik bij bijvoorbeeld de FvD mis.

En zo zijn er nog een paar dingen die ik bij de één wel zie en bij de ander niet. Dus dat wordt een kwestie van overwegingen maken.
Aangezien het provinciaal is kijk ik dus ook naar die dingen die mij voor de provincie goed of juist slecht lijken.