De gele hesjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 08:17

Dank je Karl, mooie en duidelijke uitleg!

Magrathea

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:02

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:38

Magrathea schreef:

:') :')
Maar begint wel heel erg op de waarheid te lijken..

overigens: @Karl66, sommige mensen in Frankrijk hebben natuujrlijk ook gewoon serieus een probleem. Hele lage inkomens, wonen op plekken waar je of werkloos bent of kilometers moet reizen naar je werk, omdat dichtbij je werk wonen geen optie is (want te duur?), geeft natuurlijk ook woede. Ik denk zeker dat sommige mensen teveel willen, maar kunnen leven is natuurlijk wel een must. En dat hoeft niet met een PS4/4K TV/8 computers in de villa met zwembad, maar dat moet wel zijn: een huisje met verwarming/stromend water/electriciteit, voldoende eten en naar je werk kunnen. Of dat nu met OV is, of met de auto maakt niet uit. Maar hoorde al dat oV buiten de steden niet top is..

Stond overigens laatst ook een artikel in de volkskrant over gigantische, levensgevaarlijke krotten in (ik dacht) Marseille. Door verzakkingen zijn al die gebouwen eigenlijk onbewoonbaar, maar door woninggebrek moeten mensen er toch maar wonen. Het isd at of op straat wonen..
edit: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0331264/

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:15

Oh, er kan genoeg verbeterd worden in Frankrijk en wat dat betreft ook in Nederland. Het probleem in Frankrijk is alleen dat de economie hervormt moet worden en dat gebeurt niet, want dan gaat de bevolking ook op de barricaden. Geld geven zonder hervormingen is een korte termijn oplossing, die de problemen op de lange termijn vergroot.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:58

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:16

Magrathea schreef:
Jullie weten allemaal dat het afschaffen van de dividendbelasting alweer van de baan is hè?

Dat weten we inderdaad wel. Het had alleen weinig gescheeld of het was gebeurd. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het er om gaat dat dit kabinet probeert om zoveel mogelijk van de armen af te pakken om het vervolgens aan de rijken te geven. Dat is ook de enige reden waarom ik de gele hesjes beweging een warm hart toe draag. Omdat ondanks dat de dividend belasting niet is afgeschaft dat er nu wel andere maatregelen voor in de plaats komen ten behoeve van het bedrijfsleven. Echter de kosten daarvoor worden wel bij jan met de Pet neergelegd. Zoals door bijvoorbeeld de BTW verhoging. Het enige positieve er nu aan is dat nu ook het MKB een klein beetje mee profiteert. Maar het meeste geld gaat nog steeds naar de multinationals. Dat is het hele probleem met het neo liberale denken. De mensen die het al zwaar hebben krijgen het nog zwaarder om de multinationals en de superrijken die al zeer veel hebben nog meer te geven.

En ik sta inderdaad achter de gele hesjes. Dat wil dan nog niet zeggen dat ik het met de hooligans en de plunderaars eens ben. Het wordt hier gelijk gesteld dat als je de gele hesjes beweging een warm hart toe draagt dat je dan ook achter het slopen staat. Ik kan zeggen dat dat absoluut niet het geval is. De hooligans en plunderaars maken gewoon van de gelegenheid gebruik om hun slag te gaan. Die krijg je er helaas bij.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:34

Je weet dat het MKB die BTW ook gewoon weer af moet dragen en er dus niets mee opschiet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:35

MoniqueT schreef:
Je weet dat het MKB die BTW ook gewoon weer af moet dragen en er dus niets mee opschiet?

BTW krijg je terug toch? De stichting waarin ik zit doet elke maand BTW aangifte om dit terug te krijgen. Dus als dat hoger wordt betekent dat alleen dat je initieel iets meer op de bank moet hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:39

MoniqueT schreef:

Daar heb ik het niet over. Ik heb het over de 2 miljard die eerst voor de afschaffing van de dividend belasting is gereserveerd. Het is nog steeds zo dat het grootste deel van het geld naar de multinationals gaat maar het MKB profiteert nu ook een beetje mee.

Maar het maakt inderdaad niet zo heel veel uit. Het is Rutte alleen maar te doen om de multinationals en de miljardairs verder te spekken. Maar blijkbaar vind jij het een goed idee om de allerrijksten nog rijker te maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 13:44

Ik vind dat roeptoeteren, 'de rijksten nog rijker maken'. Alsof de politiek erop uit is om de armen te vernietigen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:45

Ik denk dat Monique het vooral een goed idee vindt om nuances aan te brengen in de discussies ipv te roepen dat Rutte dit en zus en zo en multinationals bla.

Ik ben geen voorstander van het VVD beleid, maar roeptoeteren dat die 2 miljard maar even naar de gewone burger terugmoet (ofzo) is ook krom. Daar kun je 1 maand huur mee betalen voor alle Nederlanders. (Om even het bedrag in perspectief te zetten.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:54

Magrathea schreef:
Ik denk dat Monique het vooral een goed idee vindt om nuances aan te brengen in de discussies ipv te roepen dat Rutte dit en zus en zo en multinationals bla.

Ik ben geen voorstander van het VVD beleid, maar roeptoeteren dat die 2 miljard maar even naar de gewone burger terugmoet (ofzo) is ook krom. Daar kun je 1 maand huur mee betalen voor alle Nederlanders. (Om even het bedrag in perspectief te zetten.)

Maar het wordt wel heel kwalijk om gelijktijdig de lasten voor de gewone man nog verder te verhogen. Dat is geen roeptooteren. Het is helaas wat er plaats vindt.

Rutte was zelf trouwens ook aan het roeptoeteren waarom de afschaffing van de dividendbelasting een goed idee was. Hij voelde dit aan zijn vezels dat het een goed idee was. Mooie premier die maatregelen neemt op zijn onderbuik gevoel terwijl onafhankelijke economen het heel anders zagen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:59

Magrathea schreef:
MoniqueT schreef:

BTW krijg je terug toch? De stichting waarin ik zit doet elke maand BTW aangifte om dit terug te krijgen. Dus als dat hoger wordt betekent dat alleen dat je initieel iets meer op de bank moet hebben.

Je kan als bedrijf de BTW terug vragen over ingekochte goederen en diensten, maar moet die ook weer afdragen over wat de klant bij jou besteedt. Voor een stichting werkt dat anders.

Loretta, als jij iets niet snapt, dan wil je het er niet over hebben blijkbaar.

Er zaten twee kanten aan het dividendbelastingverhaal, het doel was het binnenhalen van meer bedrijven uit het buitenland om meer werkgelegenheid te creëeren. En dat ging niet alleen over Unilever. Als het plan uiteindeijk niet doorgaat is Rutte de gebeten hond, als het wel doorgaat ook. Roeptoeteren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 14:04

Ehm Monique, jij bent nu de 3e die het woord roeptoeteren gebruikt, je moet een rondje geven. Voor mij graag een virgin mojito.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:08

Mijn excuus trouwens, het MKB krijgt natuurlijk wel een lagere vennootschapsbelasting. De verhoging van de BTW staat hier buiten. Hier haal ik een paar dingen door elkaar.

lieveli schreef:
Ehm Monique, jij bent nu de 3e die het woord roeptoeteren gebruikt, je moet een rondje geven. Voor mij graag een virgin mojito.

Komt eraan. Neem ik zelf een Baileys.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:15

Dat binnenhalen van multinationals was trouwens ook iets waar heel veel economen aan twijfelden. en zelfs multinationals zelf. Op het laatst was het alleen nog maar Rutte die daar in geloofde.

Als hij echt iets voor de reële economie economie had willen doen en banen creëren. Dan had hij zich volledig op het MKB gericht.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 14:16

Hoe kom je aan die informatie?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:16

Ik ga wel even op zoek naar wat links.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:17

Ja dat met die dividendbelasting was wel een dingetje.
Maar ik moet zeggen dat het daar ook eens klaar over moet zijn hoor := het is niet gebeurd, en het was ook weer niet zo'n groot ding dat het hele land onderuit ging als het wel was doorgevoerd. Kunnen we aub weer verder met ons leven?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:19

Loretta schreef:
Dat binnenhalen van multinationals was trouwens ook iets waar heel veel economen aan twijfelden. en zelfs multinationals zelf. Op het laatst was het alleen nog maar Rutte die daar in geloofde.

En dus ging het uiteindelijk niet door. Altijd goed als iemand die stap dan toch kan maken.

Op zoek naar links? Probeer het eens zelf uit te leggen ...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:20

Ik zal voortaan mijn argumenten wel onderbouwen met links.

9 van de 10 hoogleraren roeptoeterden hetzelfde als wat ik nu roeptoeter.

https://www.telegraaf.nl/financieel/107 ... dbelasting

Gelukkig is het uiteindelijk toch niet doorgegaan. Maar het maakt wel duidelijk waar de premier voor staat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 14:22

Heb je andere linkjes dan de Televaag?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:26

Dus neemt de premier deze kritiek serieus, heroverweegt en neemt alsnog de juiste beslissing. Dus moet hij weg. Dus??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:32

Nee kijk we weten allemaal dat dat dus een hevig bekritiseerd punt was waarop hij uiteindelijk ook overstag is gegaan.

Maar geef eens een ANDER voorbeeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:34

lieveli schreef:
Heb je andere linkjes dan de Televaag?

Ik kan wel bezig blijven.

RTLZ
https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/a ... ng-niet-af

Of is RTLZ nu ook al kwarts? Moet ik dan net van de 10 economen die er een mening over hebben enkel de mening van die ene die voorstander is geloven.