94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:24

Maar het gaat toch niet alleen over die man en zijn motieven? Het gaat toch ook om het onrecht dat de mensen is aangedaan in het kamp dat hij bewaakte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:28

Dit proces is een mooie inkijk in die interne keuken en dus ook bijgevolg hoe in deze casus dat motief tot onwikkeling kwam.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:28

Volgens mij zijn we het na 13 pagina’s het er met zijn allen wel over eens dat hij berecht moet worden voor wat hij gedaan heeft.

En toch ben ík (ik, persoonlijk) benieuwd hoe hij in die situatie terecht is gekomen terwijl hij nu stelt dat hij nooit een nazi is geweest. Of mag dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:30

Klopt. Het lijkt me niet dat hij bij de SS ging om een actie à la Oscar Schindler uit te halen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:31

Anne. schreef:
En toch ben ík (ik, persoonlijk) benieuwd hoe hij in die situatie terecht is gekomen terwijl hij nu stelt dat hij nooit een nazi is geweest. Of mag dat niet?

Ja hoor. Net als dat er mensen mogen twijfelen aan zijn mededeling dat hij geen nazi was, terwijl hij SS-er was. Dat is namelijk innerlijk tegenstrijdig.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:54

Daarom ben ik ook zo benieuwd ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:30

Hij maakt er zich in ieder geval wel gemakkelijk vanaf voor de rechter. Hij werd kampbewaker in 1942. Toen was Duitsland echt nog niet de verliezende, kapotgebombardeerde, hongerende partij. Als je dan beweert dat er wel twee kampbewakers in een uniform pasten door de hongersnood, dan geef je voor 1942 echt een ongeloofwaardige voorstelling van zaken. Op dat moment waren het echt alleen de gevangenen die doodgehongerd werden en niet de SS-ers.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:06

Anne. schreef:
Volgens mij zijn we het na 13 pagina’s het er met zijn allen wel over eens dat hij berecht moet worden voor wat hij gedaan heeft.

Het lijkt een beetje een uitvlucht. Misschien kiest hij de insteek/uitvlucht/excuus: ik was geen nazi want ik was geen lid van de NSDAP. Je hoefde overigens geen lid van de NSDAP te zijn om bij de SS te komen. Een fors deel van de SS mannen had niet eens de Duitse nationaliteit en kon dus ook geen lid van de NSDAP worden.

Iemand kan natuurlijk ook hebben gekozen voor het SS lidmaatschap omdat de SS de besten van de besten waren die het Duitse leger te bieden had. Beste getrainde collega’s, beste training, beste wapens, beste materiaal. Dat spreekt best wat soldaten aan, ook vandaag de dag nog. Je wil bij de besten horen. Ik moet de eerste soldaat dsat tegen komen die zegt dat ie bij de eenheid met de meeste sukkelaars wil horen.

Een groot deel van de SS vocht overigens gewoon aan het front. Je had ook niet zoveel keuze bij welke SS divisie je terecht kwam. Als je bij de Totenkopf Divisie werd ingedeeld dan was het dat in principe. Daarnaast: zelfs de Totenkopf divisie had frontsoldaten: het waren niet allemaal kampbewakers.

Kortom, de keuze voor de SS is bewust, wat de overweging dan ook was. De keuze voor de Totenkopf divisie en de eenheid waar hij terecht kwam zal duidelijk minder een keuze geweest zijn: het leger staat niet bekend om zijn democratie en vragen als: “ hoe zie je je toekomst binnen onze SS?” :+

Dat alles neemt niet weg dat hij zich wat mij betreft dient te verantwoorden voor zijn daden.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 14-11-18 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:10

Wil je naar het front, mag je gaan martelen in een kamp.

Niet bepaald een spetterende carrière.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:12

Varekaj schreef:
Wil je naar het front, mag je gaan martelen in een kamp.

Niet bepaald een spetterende carrière.

Nope. En het lijkt redelijk om aan te nemen dat hij weg had gekund als hij echt had gewild. Maar het front was na 42 ook niet meer zo jofel voor Duitse soldaten. De machine stond toch vooral in z’n achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:27

Op dat punt is in een kamp blijven dan veiliger voor jezelf.
En waarschijnlijk ook uit het oogpunt op het aanzien dat hij verwachtte te krijgen na de oorlog.
Viel dat even tegen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:28

Varekaj schreef:
Op dat punt is in een kamp blijven dan veiliger voor jezelf.
En waarschijnlijk ook uit het oogpunt op het aanzien dat hij verwachtte te krijgen na de oorlog.
Viel dat even tegen.

Ik denk dat het dat heel goed ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:31

Hij was toen 18. Me dunkt dat er heel veel daarvoor zouden kiezen, zeker als ze helemaal warm gemaakt worden met mooie praatjes.

Kan verzachtend zijn, of juist niet. Hangt van de context af. Maar dat kan alleen meneer ons vertellen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:36

Voor zover dat hij het zelf nog echt weet.....of het verhaal reproduceert dat hij zichzelf de laatse 70+ jaar verteld heeft als ‘ de waarheid’.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:21

Kan ook, op zijn huidige leeftijd durft geheugen helaas al eens een keer wat steken laten vallen. Typisch ouderdomskwaaltje.

Het is dat je zoiets nooit rechtlijnig kan bekijken. Altijd maar zijstraatjes, nieuwe dingen, oude bijkomstigheden die plots belangrijk zijn.

Op zo'n momenten zou je de tijd willen terug kunnen draaien en gewoon in de hoofden van mensen kijken.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:37

Medeplichtig aan 36.000 moorden, hij heeft ze niet allemaal gepleegd. En dit is de aanklacht van het OM. Voor zover ik weet is er volgens de wet een verschil tussen medeplichtig zijn en de effectieve dader zijn. Het zal aan de rechter zijn om uit te maken of hij het gelijkstelt of niet qua strafmaat.
Het vergassen is dacht ik ook pas begonnen nadat hij er al was en hij is niet tot het einde gebleven?
Benieuwd hoe ze daar tegenaan gaan kijken en meewegen in het vonnis.

Daarnaast, er staat dat er 200.000 mensen in dat kamp hebben gezeten. Ik kan nu niet afleiden uit de tekst of dat de gehele periode was dat het kamp bestond, of is dat tijdens zijn aanwezigheid? (Vraag heeft niets met zijn proces te maken verder, gewoon interesse in de materie).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:41

Er hebben er ca 200.00 gezeten in de tijd dat het kamp bestond.
Ca 100.000 hebben het kamp niet overleefd.
Hij wordt aangeklaagd voor medeplichtigheid aan de dood van 36.000 mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 17:43

Zoals Will het plaatst is hij schuldig aan 36.000 moorden als zijnde hij heeft ze uitgevoerd, niet uitsluitend medeplichtig ;) Het was die nuance die ik wou aanbrengen. Niet dat het hem minder schuldig maakt natuurlijk, maar voor de wet (en ik vermoed de uitspraak van de rechter) kan het wel verschil maken in strafmaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:03

Willl65 schreef:
Alstublieft 36.000 moorden. Nog steeds een goed idee om deze man als straf voor de klas te zetten?

https://www.ad.nl/buitenland/oud-bewake ... a35481b1f/

Dit gaat weliswaar over een andere kampbewaarder... (Hans H.)

Maar het was natuurlijk al de grootste quatsch om mee te beginnen. Lieflijke strafjes :r Romantiseren van wat er ooit gebeurde :r

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:08

D
Goed punt Jeanine, deze is ook 95...
Was me in eerste instantie niet eens opgevallen (wellicht ook een gebrek in het artikel)

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:48

LadyMadonna schreef:
D
Goed punt Jeanine, deze is ook 95...
Was me in eerste instantie niet eens opgevallen (wellicht ook een gebrek in het artikel)

Mij ook niet maar wat goed dat ze ze nog hebben weten te pakken. Iets met karma

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:49

Janine1990 schreef:
Willl65 schreef:
Alstublieft 36.000 moorden. Nog steeds een goed idee om deze man als straf voor de klas te zetten?

https://www.ad.nl/buitenland/oud-bewake ... a35481b1f/

Dit gaat weliswaar over een andere kampbewaarder... (Hans H.)

Maar het was natuurlijk al de grootste quatsch om mee te beginnen. Lieflijke strafjes :r Romantiseren van wat er ooit gebeurde :r

Precies echt zum kotzen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:42

Ander kamp, andere omstandigheden en ander persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:32

Ow was dit een andere? Vandaar dat de rechter nog moest bepalen of hij fit genoeg was... Dat andere proces loopt al, toch?

Deze man in het laatste artikel heeft er slechts 9 maanden gewerkt, van mei 44 tot begin 45. Bij deze zou wel duidelijkheid zijn over zijn taken (heb het artikel herlezen). Dat schept gelijk een heel ander perspectief.