Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

verootjoo

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:31

Niet helemaal. Zomertijd duurt 7 maanden en wintertijd maar 5 maanden :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:58

karuna schreef:
Zou je zeggen maar biologisch werkt dat dus niet zo in een lichaam.
Ochtend licht wordt effectiever gebruikt om processen na de nachtrust op gang te brengen weer
Kan nu link niet plaatsen doe ik vanavond wel

Fijn
Maar mijn lichaam werkt beter bij een kortere ochtend en een langere avond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:01

karuna schreef:
Maar wat vergeten wordt is zomertijd aanhouden is in de winter langere tijd pas na 9 uur op zijn vroegst licht. Een tijd zelfs pas na 9.30. en permanente wintertijd scheelt s avonds een uur buitenzit licht. Wat vaak toch alleen in het weekend is. Ja vroeg licht wat te remmen is door donkere gordijnen.

.

Het vroege licht is te remmen met gordijnen ja. Maar de vogels die krijsen die zijn daar niet mee te remmen.

Het maakt mij niet uit dat het in de winter pas om 9:30 licht wordt. Ik heb een wake-up licht en die zorgt voor een aangenaam wakker worden.
En verder ben ik toch aan het werk. Ik ga niet voor het werk uit sporten. Ik ga na het werk sporten.

Overigens mag er van mij gewoon gewisseld worden. Zo ging het vroeger ook. Mensen leefde mee met het licht.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:04

Op het werk merk ik idd ook weinig er van, ik kan me voorstellen dat het voor bijv bouwvakkers wel hinderlijk kan zijn. Maar daarom zou ik gewoon blijven wisselen, dan kom je iedereen een beetje tegemoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:05

-:) Ik plaats hem nog maar eens;

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:07

Dit jaar gelukkig geen last van de wisseling. Maar moet gezegd worden dat ik me ook fit voel.
Met een slaaptekort is zo'n verandering een stuk moeilijker.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:08

karuna schreef:
Zou je zeggen maar biologisch werkt dat dus niet zo in een lichaam.
Ochtend licht wordt effectiever gebruikt om processen na de nachtrust op gang te brengen weer
Kan nu link niet plaatsen doe ik vanavond wel

Als je ochtendlicht belangrijk vindt, dan is de zomer/wintertijd juist handig: de overgang maakt dat de zonsopgang minder verschilt. Het is het moment dat het donker wordt (niet dat het licht wordt) dat de grootste sprong maakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:14

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:16

Ook nergens last van! Dag vd wisseling lag ik sowieso pas om 4.30 op bed, dus op zondag sowieso vroeg naar bed gegaan. En dat gewoon aangehouden :D

Ik ben ook veel blijer met dat uurtje meer licht. S ochtends donker maakt me echt niks uit. Maar ik knap onwijs op van s avonds langer licht!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:20

Shanna schreef:
-:) Ik plaats hem nog maar eens;

[ Video ]

Ik ben ontzettend fan van Arjen Lubach hoor.

Maar dit is verder alleen maar cabaret uiteraard.

Bekeken uit het oogpunt van de cabaretier die voor wintertijd is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:21

karuna schreef:
Even wat linkjes neergezet. Is gewoon een biologisch vaststaand feit dat zomertijd permanent in nederland ongezond is

https://www.hersenstichting.nl/actueel/ ... pressiever

https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/wa ... gezondheid

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... -zomertijd

Het is ongezond omdat sommige mensen er minder goed door slapen. Onvoldoende nachtrust is ongezond ja, dat is het altijd.

Maar niet iedereen slaapt slechter door het verzetten van de klok. Dus dan gaat het kopje 'ongezond' niet op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:22

karuna schreef:
Even wat linkjes neergezet. Is gewoon een biologisch vaststaand feit dat zomertijd permanent in nederland ongezond is

Voor een x-percentage van de mensen.

Deze onderzoeken zijn redelijk recent gedaan.

Wat ga je uitvinden als je 20 jaar lang geen zomertijd hebt gehad?

Waarschijnlijk een zelfde percentage aan mensen dat ziek wordt van de wintertijd(dwz....dat is wat ik dan verwacht)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:28

Karuna: ik verbaas me over hoe gekleurd en onwetenschappelijk dat is. Het uur in verschuiving van de klok valt in het niet bij de verschuiving van 4 uur in zonsopgang. Het enige wat er gebeurt als de klok verschoven wordt is dat we dezelfde zonsopkomst hebben als een week of 3 daarvoor...

Het punt is dat de overgang een concreet aangrijpingspunt is van de grote verschuiving die toch al plaats vindt. Dus heel veel mensen voelen zich rond maart en oktober uit evenwicht, omdat het daglicht per dag al enorm verschilt. Vandaag is het bijvoorbeeld 4 minuten langer licht dan gisteren, en morgen is het weer 4 minuten. Twee weken, en je hebt dat uur verschil al. Maar omdat mensen allemaal net een beetje verschillend zijn, verschuift dat allemaal net een beetje anders. Met de klok valt het ineens op, omdat het zo'n concrete overgang is. Maar het verschil tussen zomer en winter is veel groter dan zomer- en wintertijd, en veel gevolgen zouden hoe dan ook komen, alleen dan een beetje meer verspreid, waardoor het niet zo opvalt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:30

Het is bekeken van zomertijd in de winter, dus de donkerste dagen waarin we daglicht het hardst nodig hebben. Niks gekleurd gewoon harde feiten. Puur het effect op permanent de zomertijd aanhouden in de winter ook. Dus de kortste dagen

En ik heb de periode van alleen wintertijd nog meegemaakt hoor voor aantal jaren. :D Geen problemen mee gehad.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:32

karuna schreef:
Het is bekeken van zomertijd in de winter, dus de donkerste dagen waarin we daglicht het hardst nodig hebben. Niks gekleurd gewoon harde feiten.

En ik heb de periode van alleen wintertijd nog meegemaakt hoor voor aantal jaren. :D Geen problemen mee gehad.

Ja maar voor de drieentachtigste keer, dat is voor iedereen anders. Iedereen heeft een ander ritme, een ander schema. De een werkt snachts de ander werkt van 9 tot 5. En dan heb je ook nog het fenomeen ochtend en avond mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:34

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
Het is bekeken van zomertijd in de winter, dus de donkerste dagen waarin we daglicht het hardst nodig hebben. Niks gekleurd gewoon harde feiten.

Ja maar voor de drieentachtigste keer, dat is voor iedereen anders. Iedereen heeft een ander ritme, een ander schema. De een werkt snachts de ander werkt van 9 tot 5. En dan heb je ook nog het fenomeen ochtend en avond mensen.

Dus moet je doen waar de meeste mensen bij gediend zijn en dat is denk ik steeds wisselen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:37

De uitslag van de poll is wat dat betreft ook echt wel duidelijk: mensen verschillen! Als het zo overduidelijk zou zijn dat de wintertijd beter is, dan zou 60% niet anders stemmen, wel? Blijkbaar beleven mensen het toch anders.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:40

verootjoo schreef:
Shaggy09 schreef:

Dus moet je doen waar de meeste mensen bij gediend zijn en dat is denk ik steeds wisselen.

Dat zeg ik ook constant :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:06

Citaat:

Dat kan zijn, maar een ander keihard feit is dat ik in de winter in het donker van huis ga. En met mij vele anderen.

Dus ik krijg niets mee van dat ochtend licht :Y).

Ik heb trouwens ook een wake up light, heerlijk wakker worden!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:20

Shaggy09 schreef:
Op het werk merk ik idd ook weinig er van, ik kan me voorstellen dat het voor bijv bouwvakkers wel hinderlijk kan zijn. Maar daarom zou ik gewoon blijven wisselen, dan kom je iedereen een beetje tegemoet.

Die zij er ook echt niet blij mee, afschaffen zomer-wintertijd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 23:09

Kunstlicht in de avond is aangetoond slechter dan kunstlicht in de ochtend. Je slaapt er slechter van, het is dus voor veel mensen zaak om de tijd kunstlicht in de avond te verkorten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:42

Grappig al die wisselende reacties en ervaringen.

Voor mij is de wintertijd "mijn" tijd, en ik heb echt moeite gehad met een uur vroeger opstaan. Oja, geen moeite met niet met m'n bed uit kunnen komen oid. Maar gewoon echt te vroeg wakker voor mijn lichaam en geest en me daar beroerd door voelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:48

Elisa dat heb ik dus precies zo. Nog steeds gevoel van jetlag. Het is "maar" 1 uurtje. Maar toch voel ik hem nog.

Ik heb trouwens geen kantoorbaan, werk doordeweeks vooral late diensten. Ik zou zwaar depressief worden van donker tot 9.30 in de wintermaanden. Bovendien ook niet handig, ik ga vaak naar stal in de ochtend juist omdat ik in het licht wil kunnen trainen in de wintermaanden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:55

Wat er volgens mij vergeten wordt, is dat het midden van onze dag niet 12 uur ´s middags is.
Dat zou zo zijn als we om 8 uur opstonden en om 20:00 uur weer gingen slapen. Maar dat is niet zo, de meeste mensen zullen pas om 23:00 ongeveer gaan slapen. Deze mensen maken een dag van 15 uur.

8:00h + 7,5 uur betekent dat het midden van de dag voor deze mensen om 15:30 uur is. (dit is gewoon een rekenvoorbeeld he).

Volgens mij is het daarom bull dat we geen zomertijd kunnen hanteren. De overgangsperiode wordt misschien lastig, maar alles went heus. En anders als je een eigen bedrijf hebt, begin je gewoon lekker een uur eerder toch?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:35

Het beste zou volgensmij zijn als we zomer/wintertijd uitsmeren over 6-12 weken (elke week 10 of 5 minuten verzetten) Alleen dat is nogal omslachtig met alle klokken die dat niet automatisch doen :Y)

Ik ben voor de gezonde optie (wintertijd), maar moet zeggen dat ik het weer heerlijk vind dat het zomertijd is.