Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ailill schreef:dromertje2 schreef:Oprechte vraag: Waarom is het niet ok? Wat maakt het jou nou uit hoe iemand wil worden aangesproken/aangezien/aangeduid? Daar heeft een ander toch 0,0 last van.Ik heb totaal geen probleem met in paspoort x te zetten bij mensen die genetisch geboren zijn met kenmerken van beide geslacht. ( Wel met kanttekening dat ze niet van voordelen van beide geslachten kan genieten navenant hoe het hen voordelig uitkomt)
Wat ik niet ok vind, dat men dit ook zou gaan toepassen bij mensen die wel als vrouw of als man geboren zijn.
Ben je als man geboren maar voel je je vrouw, dan wordt je vrouw en omgekeerd.
Officieel dan he, als je op oneven dagen vrouw wilt zijn en op even dagen man, doe gerust maar op je paspoort moet wel je officiële geslacht op staan.
Het is in dit geval niet zo zwart wit als sommige mensen hier denken. Aan de andere kant, die mensen zien het, in mijn optiek, wel degelijk zo zwart wit.
Ik ben bang dat 'we' hier niet uit gaan komen, helaas
dromertje2 schreef:Dus enkel voor sommige 'formaliteiten' is het volgens jou handig om een duidelijk geslacht te (ver)melden?Ik heb daar ook geen probleem mee. Schrijf dat er toch bij maar officieel op paspoort zijn ze wel het geslacht waar ze mee geboren zijn of ze moeten officieel een ander geslacht kiezen en in transitie gaan. Maar t zal me een worst schelen of ze zich als vrouw, man,... kleden en gedragen officieus.
Bv voor dokters is het fijn voor bepaalde aandoeningen te kunnen uitsluiten die bv enkel bij man of vrouw voorkomen.
dimmelim schreef:Zeegers werd geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Op 28 mei werd ze de eerste Nederlander die officieel sekseneutraal door het leven gaat. Het was het resultaat van een lange reeks aan rechtszaken. De rechtbank in Roermond oordeelde uiteindelijk dat Leonne zich mag registreren als iemand bij wie bij de geboorte ‘het geslacht niet kon worden vastgesteld’.
https://www.ad.nl/binnenland/bredase-he ... ~a36cf6a1/
Als iemand is geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken dan lijkt het me niet dat je diegene dan maar moet dwingen voor het één dan wel het ander te kiezen. Lijkt me x een mooie oplossing en zeker niet doorslaan.
lieveli schreef:Wat mij betreft dikke prima, voor andere ligt dit blijkbaar anders en ik ben benieuwd naar de achterliggende gedachte. En dan bedoel ik niet een abstracte term als 'privé aangelegenheid'Die kunnen daar ook wel achterkomen als er X in het paspoort staat. Sommige mensen voelen zich man noch vrouw, geen behoefte aan transitie. Prima toch?
Ailill schreef:dromertje2 schreef:Dus enkel voor sommige 'formaliteiten' is het volgens jou handig om een duidelijk geslacht te (ver)melden?Ik heb daar ook geen probleem mee. Schrijf dat er toch bij maar officieel op paspoort zijn ze wel het geslacht waar ze mee geboren zijn of ze moeten officieel een ander geslacht kiezen en in transitie gaan. Maar t zal me een worst schelen of ze zich als vrouw, man,... kleden en gedragen officieus.
Bv voor dokters is het fijn voor bepaalde aandoeningen te kunnen uitsluiten die bv enkel bij man of vrouw voorkomen.
Daar kan ik me deels in vinden.
lieveli schreef:Die kunnen daar ook wel achterkomen als er X in het paspoort staat. Sommige mensen voelen zich man noch vrouw, geen behoefte aan transitie. Prima toch?
Magrathea schreef:lieveli schreef:Die kunnen daar ook wel achterkomen als er X in het paspoort staat. Sommige mensen voelen zich man noch vrouw, geen behoefte aan transitie. Prima toch?
Ja precies, ik denk dat iemand die zich man noch vrouw voelt echt wel zo bij de tijd is om bij de huisarts te vermelden dat hij/zij geboren is als man of vrouw of met een intersekse conditie...
Wederom is er ook hier nooit bij de huisarts gevraagd om mijn paspoort
dromertje2 schreef:Als je op vakantie in het buitenland bent bv is het ook wel handig dat dokters dat weten als je bewusteloos bent bijvoorbeeld.
sflj schreef:lieveli schreef:Ik heb hier inderdaad alleen mijn paspoort nodig bij vliegen en de Primera
Oh ja en als ik wijn haal
Moet je daar ook je broek uittrekken om te laten zien dat wat er in je paspoort staat overeenkomt met de persoon die de wijn komt halen?
dromertje2 schreef:Maar waarvoor dan? Ben je zelf ook niet een klein beetje van mening dat je nu 'problemen' opzoekt? De kans dat zoiets zal plaats vinden is echt heel erg klein, voor zover ik weet zijn de meeste medische behandelingen niet perse geslacht gebonden. En daarnaast, dat is dan toch het risico van desbetreffend persoon? Heeft verder vrijwel niemand last van.Magrathea schreef:
Ja precies, ik denk dat iemand die zich man noch vrouw voelt echt wel zo bij de tijd is om bij de huisarts te vermelden dat hij/zij geboren is als man of vrouw of met een intersekse conditie...
Wederom is er ook hier nooit bij de huisarts gevraagd om mijn paspoort
Als je op vakantie in het buitenland bent bv is het ook wel handig dat dokters dat weten als je bewusteloos bent bijvoorbeeld.
lieveli schreef:Ik zie je al stomend van frustratie die toonbank op duiken om vervolgens je broek te laten zakkensflj schreef:Moet je daar ook je broek uittrekken om te laten zien dat wat er in je paspoort staat overeenkomt met de persoon die de wijn komt halen?
Houd op met me, volop beelddenker hier
8nnemiek schreef:Ik vraag me af: stel dat iedereen zelf kan kiezen welk geslacht hij/zij/het op het paspoort wil, ongeacht of het klopt met je werkelijke geslacht.. wat voor zin heeft het dan nog om het überhaupt te vermelden? Kunnen de mensen die zich inzetten voor meer keuzemogelijkheden en makkelijkere aanpassing dan niet beter strijden om het geslacht volledig van het paspoort te laten halen?
dromertje2 schreef:Marie_Anne schreef:Je bedoelt inhoudelijk met elkaar van gedachten wisselen, zoals jij in je eerste bericht doet?
Maar is het dan ok om dan maar hetzelfde te doen omdat iemand anders dat ook doet?
Ik leer dat aan mijn zoontje dat ook al doen andere iets, dat je niet hetzelfde moet gaan terug doen want dan ben je even slecht bezig.