Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:20

M_D_H schreef:
Maar wat wil je hier mee bereiken dan?

Heel eerlijk, ik voel mij al beroerd genoeg dat ik te zwaar ben, op dit soort "bijdehante" foto's/berichten zit ik persoonlijk niet te wachten!

Er zullen genoeg mensen met overgewicht zijn die nooit ziek zijn, er zullen er ook genoeg zijn die wel vaak ziek zijn.

Er is zoveel wat de maatschappij enorm veel geld kost.

Dat het kul is om te ontkennen dat obesitas de maatschappij veel geld kost.
Daarmee zeg ik niet dat het eigen schuld is of weet ik veel of dat het niet vervelend is...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:21

Nathalie18x schreef:
Ik vind beide uitersten niet goed, wat is er mis met het afbeelden van de gemiddelde Nederlander?

@Mdh het gaat erom dat mensen met overgewicht een hogere kans hebben op bepaalde ziektes, net als mensen met ondergewicht/rokers/alcoholisten etc.

Ik snap waar het over gaat.

Maar ik begrijp niet waarom er zo'n plaatje geplaatst moet worden als er mensen zijn die zeggen dat ze nergens last van hebben.
Ik begrijp dat oprecht niet. Wat wil je bereiken met zo'n plaatje?

Volgens mij is er ook niemand hier die ontkent dat het de maatschappij veel geld kost, maar er is zoveel wat de maatschappij veel geld kost.

Ik snap alleen niet dat je dan kan zeggen dat het kul is dat er mensen zijn die zeggen nergens last van te hebben...

Niet elk ongezond persoon heeft obesitas en niet elke obees heeft last van ziektes

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:28

Er worden hier volgens mij een paar zaken door elkaar gehaald. Je kunt best mensen met obesitas respectvol benaderen en in het algemeen respecteren en voor vol (sorry ...) aanzien, en daarnaast je zorgen maken over de gezondheidseffecten van te veel en verkeerd eten. Dat bijt elkaar niet. Je zorgen maken is heel iets anders dan neerkijken op/je veroordelend uitspreken over een ieder met overgewicht die het waagt een keer iets minder gezonds in zijn/haar (meestal haar, vrouwen worden er veel meer op aangekeken) mond te stoppen. En dat is wat veel mensen doen onder het mom van zich zorgen maken over obesitas als maatschappelijk probleem: het persoonlijk maken.
Laatst bijgewerkt door Askja op 07-09-18 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:29

Dat zeg ik ook niet, alleen de opmerkingen komen op mij erg bagataliserend over. “Ik ben nooit ziek, dus het valt allemaal wel mee”.

M_D_H

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:30

Zo kwam het wel op mij over, maar dan heb ik dat verkeerd begrepen :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:39

Askja schreef:
Er worden hier volgens mij een paar zaken door elkaar gehaald. Je kunt best mensen met obesitas respectvol benaderen en in het algemeen respecteren en voor vol (sorry ...) aanzien, en daarnaast je zorgen maken over de gezondheidseffecten van te veel en verkeerd eten. Dat bijt elkaar niet. Je zorgen maken is heel iets anders dan neerkijken op/je veroordelend uitspreken over een ieder met overgewicht die het waagt een keer iets minder gezonds in zijn/haar (meestal haar, vrouwen worden er veel meer op aangekeken) mond te stoppen. En dat is wat veel mensen doen onder het mom van zich zorgen maken over obesitas als maatschappelijk probleem: het persoonlijk maken.

Nou ja, dat idd.
Ik ben ook bereid om rustig uit te leggen waarom ik zoveel in mijn mik duw en wat de oorzaak is als iemand het op een normale, oprechte manier vraagt.
Maar staat iemand al te schreeuwen dat die wel weet waarom ik zo dik ben (maat 50-52) dan leg ik niks meer uit en voel ik me alleen maar ontzettend rot.
Ik bedoel maar; ik zie zelf ook wel dat ik dik ben, daar hoeven anderen en zeker wildvreemden me echt niet op te wijzen.
En ja, er zullen ongetwijfeld hogere gezondheidsrisico's en - kosten aan verbonden zijn al ben ik ook zonder overgewicht duur omdat ik 2-3x per jaar in het ziekenhuis zit voor (niet-obesitasgerelateerde) onderzoeken, consulten etc.
Maar ik ben allang blij dat ik stabiel ben en nu heel langzaam aan wat afval, ondanks mijn eetbuien, puur en alleen door net wat meer te bewegen en net iets minder te snaaien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:42

LadyMadonna schreef:
M_D_H schreef:
Maar wat wil je hier mee bereiken dan?

Heel eerlijk, ik voel mij al beroerd genoeg dat ik te zwaar ben, op dit soort "bijdehante" foto's/berichten zit ik persoonlijk niet te wachten!

Er zullen genoeg mensen met overgewicht zijn die nooit ziek zijn, er zullen er ook genoeg zijn die wel vaak ziek zijn.

Er is zoveel wat de maatschappij enorm veel geld kost.

Dat het kul is om te ontkennen dat obesitas de maatschappij veel geld kost.
Daarmee zeg ik niet dat het eigen schuld is of weet ik veel of dat het niet vervelend is...

Wat denk je dat het de voedingsindustrie aan winsten oplevert in onze 'consumptiemaatschappij'!
Als je alle ongezonde producten uit de supermarkt zou halen, was deze heel wat leger.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:43

M_D_H schreef:
Nathalie18x schreef:
Ik vind beide uitersten niet goed, wat is er mis met het afbeelden van de gemiddelde Nederlander?

@Mdh het gaat erom dat mensen met overgewicht een hogere kans hebben op bepaalde ziektes, net als mensen met ondergewicht/rokers/alcoholisten etc.

Ik snap waar het over gaat.

Maar ik begrijp niet waarom er zo'n plaatje geplaatst moet worden als er mensen zijn die zeggen dat ze nergens last van hebben.
Ik begrijp dat oprecht niet. Wat wil je bereiken met zo'n plaatje?

Volgens mij is er ook niemand hier die ontkent dat het de maatschappij veel geld kost, maar er is zoveel wat de maatschappij veel geld kost.

Ik snap alleen niet dat je dan kan zeggen dat het kul is dat er mensen zijn die zeggen nergens last van te hebben...

Niet elk ongezond persoon heeft obesitas en niet elke obees heeft last van ziektes
Ik zal hier nu waarschijnlijk een pijnlijke uitspraak doen, maar ik denk dat dit komt omdat de algemene opinie toch is dat het aan de persoon zelf ligt. Kijk ik heel eerlijk naar mezelf dan kom ik ook tot die conclusie, wat eigenlijk best wel een hard oordeel is.

Ik baseer dit wel op enkele 'feiten', zoals ik eerder al zei bijv. binnen mijn familie. Mam en een zus lijken in alles op elkaar, fysiek, innerlijk, persoonlijkheid en de liefde voor eten. Ik zie dit ook terug binnen de kids van die zus, die zijn alle drie behoorlijk aan de maat, de andere vijf niet. Het gekke is, mijn zus ziet het van haarzelf in, althans ze legt de schuld voor een deel bij mam weg. Als ik dan vervolgens zeg dat zij nu zelf ook die rol aan het vervullen is, schop ik haar tegen het zere been :+

Kijk ik dan verder binnen familie/vrienden, dan ken ik enkele mensen/gezinnen die allemaal behoorlijk aan de maat zijn. En ik zie persoonlijk of online ook meermaals per week eten online komen wat gewoon echt niet gezond is. Sporten allen weinig tot niet, pakken overal de auto voor en, voor zover ik weet, op mijn zus na, geen fysieke klachten die dit zouden kunnen veroorzaken.

Nogmaals, ik zeg niet dat dit voor iedereen zo geldt, maar toch zeker 90% binnen mijn 'netwerk' wel. Het lijkt me dat dit een redelijke representatie van de samenleving is, maar dit is een persoonlijk interpretatie.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:48

Wat Ailill zegt. In mijn omgeving is ook 90% te zwaar door snoepen/eten etc en dat was bij mij ook zo. Als je internet zou moeten geloven is juist 90% te dik door oorzaken buiten henzelf en ligt het eigenlijk aan alles behalve de eigen leefstijl. Ergens klopt daar dus iets niet helemaal.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:50

Askja schreef:

Ik vind dit een heel net topic. Ik zie geen hele botte opmerkingen na de eerste pagina's, mensen proberen tips te geven, uitten hun terechte zorgen en zo ontstaat er een dialoog.

Bovenstaande quote word, als zoveelste in dit topic, weer dusdanig omschreven dat het overkomt alsof we in dit topic mensen met obesitas alleen maar zitten af te zeiken. Dat is dus niet waar!
Opvallend is dat mensen met obesitas zich zeer snel aangevallen voelen en in de verdediging schieten waardoor het normale aanvoeren van argumenten onmogelijk word omdat er tich niks goed is en alles denigrerend schijnt te zijn.

Om niet aangevallen te worden moet men zich ook niet om alles aangevallen voelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:52

Mars schreef:
Wat Ailill zegt. In mijn omgeving is ook 90% te zwaar door snoepen/eten etc en dat was bij mij ook zo. Als je internet zou moeten geloven is juist 90% te dik door oorzaken buiten henzelf en ligt het eigenlijk aan alles behalve de eigen leefstijl. Ergens klopt daar dus iets niet helemaal.

Maar dat mag niet uitgesproken worden mars....

Ik ben gestopt met roken en de kilo’s vliegen eraan....
En ja, dat doe ik helemaal zelf |o

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:54

LadyMadonna schreef:
Mars schreef:

Maar dat mag niet uitgesproken worden mars....

Ik ben gestopt met roken en de kilo’s vliegen eraan....
En ja, dat doe ik helemaal zelf |o
In sommige gevallen maken tonen de muziek, ik kan soms behoorlijk bot en hard uit de hoek komen, maar deze 'kwestie' begrijp ik denk ik van beide kanten redelijk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:55

Palmera, ik heb het niet over iedereen hier, maar ik proef uit een aantal reacties, waaronder die van jou, wel een impliciet negatief oordeel over mensen met obesitas.
Overigens ben ik zelf gelukkig niet obees, ik leef gezond en beweeg genoeg. Dat is me veel waard. Maar ik voel me niet geroepen om een oordeel te hebben over mensen die dik zijn. Dat is hun zaak. Het is ook niet per se zo dat dikke mensen ongezond zijn, meer gebruik maken van de medische zorg en dus een maatschappelijk probleem vormen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:58

Ik vind dit ook net wat te.... Zij is gewoon echt te dik en dat kan op langetermijn niet goed zijn voor je.
Verder vind ik het bizar dat de modellen vanaf maat 38 al curvy genoemd worden... Vanaf maat 42 ben je plussize.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:59

Askja schreef:
Palmera, ik heb het niet over iedereen hier, maar ik proef uit een aantal reacties, waaronder die van jou, wel een impliciet negatief oordeel over mensen met obesitas.
Overigens ben ik zelf gelukkig niet obees, ik leef gezond en beweeg genoeg. Dat is me veel waard. Maar ik voel me niet geroepen om een oordeel te hebben over mensen die dik zijn. Dat is hun zaak. Het is ook niet per se zo dat dikke mensen ongezond zijn, meer gebruik maken van de medische zorg en dus een maatschappelijk probleem vormen.

Wil je alsjeblieft quoten waar ik negatief ben over mensen met obesitas?
Ik heb niemand afgekraakt en beledigt. Wel uitspraken gedaan over een zorgwekkende groep die hard groeit. Dat is dus algemeen en niet persoonlijk. Ik mag hopen dat iedereen dat begrijpt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:01

Ik zal de laatste zijn om zeggen dat mijn overgewicht door wat anders komt dan snaaien en wellicht te weinig sporten.

Echter, mijn eetgedrag zo veranderen dat het verschil gaat maken (want reeds doorgevoerde veranderingen hebben exact niets opgeleverd) gaat me zeker ongelukkig maken. Net als mezelf dwingen om (zo'n beetje) dagelijks te gaan sporten.

Ik ben liever wat te zwaar en gelukkig dan dat ik afval en ik me ongelukkig voel omdat ik dingen moet doen die ik absoluut niet leuk vindt voor een doel dat ik niet zo belangrijk vind omdat het beter is voor de portemonnee van de gemiddelde Nederlander...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:32

iirrssjjee schreef:
Ik vind dit ook net wat te.... Zij is gewoon echt te dik en dat kan op langetermijn niet goed zijn voor je.
Verder vind ik het bizar dat de modellen vanaf maat 38 al curvy genoemd worden... Vanaf maat 42 ben je plussize.

Vanaf 42 plus size vind ik ook niet vreemd, daar herken ik mij ook wel in. Ik héb broek maat 42, en mijn bmi is 29. Dat IS overgewicht, en een bmi van 30+ noemt men obees, zoiets hoeft toch niet ontkend te worden denk ik? :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:35

Palmera, ook op mij -objectieve lezer van dit topic- kom je bijzonder veroordelend over naar mensen met overgewicht. Mogelijk valt het je zelf niet op maar imo lijk je tamelijk obsessief bezig juist omdat je je zelf van alles ontzegt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:39

Fitzroy schreef:
Palmera, ook op mij -objectieve lezer van dit topic- kom je bijzonder veroordelend over naar mensen met overgewicht. Mogelijk valt het je zelf niet op maar imo lijk je tamelijk obsessief bezig juist omdat je je zelf van alles ontzegt.

Over veroordelend gesproken :')

Ik wijs, in tegenstelling tot bovenstaande quote niemand met eeb beschuldigend vingertje aan. Ik heb mijn posts nog eens nagekeken, en het zijn algemene opmerkingen.

Dat ik met mezelf bezig ben was trouwens een reactie op een opmerking dat het iedereen die hier reageert wel aan komt waaien. Niet dus, maar ik wist niet dat ik daarmee mensen voor het hoofd stoot. :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:55

Telpeva schreef:
iirrssjjee schreef:

Vanaf 42 plus size vind ik ook niet vreemd, daar herken ik mij ook wel in. Ik héb broek maat 42, en mijn bmi is 29. Dat IS overgewicht, en een bmi van 30+ noemt men obees, zoiets hoeft toch niet ontkend te worden denk ik? :)

Vind ook niet dat 42 plussize vreemd is... Vind alleen maat 38 curvy een bijzondere term... Bij maat 38 heb je over het algemeen niet echte vrouwelijke rondingen...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:05

huh? Natuurlijk kan dat best

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:08

Qimm schreef:
huh? Natuurlijk kan dat best

Laat maar. Ik word niet helemaal begrepen :Y)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:10

Was je sarcastisch? Dat is ook nog mogelijk natuurlijk, maar dan heb ik het gemist :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:26

Nou eh hier maat 38 maar ik heb echt een flinke kont, flinke bovenbenen en zwemband om de taille hoor.
Ik zou me niet durven vertonen op de cover van een blad in ieder geval met al die deuken overal. Dus 38 kan zeker wel curvy zijn. Een lang iemand kan met 38 superslank zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 21:31

xEmpire schreef:
Wat zijn sommige reacties verschrikkelijk hier.
Ik ben te zwaar, misschien niet ernstig, maar heb nog steeds overwicht. Ook al is het maar een beetje, ik voel mij fiets onzeker erover en wanneer ik in het openbaar een keertje iets lekkers eet krijg ik al heel snel vieze blikken of opmerkingen naar me toegeworpen.
Ja, het komt bij mij grotendeels door eetgedrag (en door de pil), maar mensen kunnen ook hun opmerkingen achterwege laten want ik krijg het elke dag te horen.

Ik ben dus oprecht ergens benieuwd naar, voel het alsjeblieft niet als aanval. Hoe kan je, als je eigenlijk elk moment van de dag onzeker bent over je lijf, je er niet toe zetten om minder te gaan eten? Want dat eten, doe je maar 3x per dag en eventueel wat tussendoor. Dus laten we zeggen 5x per dag kan je heel kort 'gelukkig' worden van slecht/ongezond/veel/whatever eten. Terwijl je dus eigenlijk elk moment jezelf onzeker voelt. Dat kan je dan toch niet meer aan jezelf verkopen als je slecht eet? Nogmaals, ik vind het lastig verwoorden maar vraag me dit echt oprecht af..