Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:21

Janinevv schreef:
Shenavallie schreef:

Ik weet dat het niet netjes is om een vraag met een wedervraag te beantwoorden, maar toch ben ik heel benieuwd hoe jij in de volgende kwestie staat. Deze vraag heb ik al aan veel gelovigen gesteld overigens, maar ik wil JOUW mening weten.

Stel er bestaat een god. Hij/zij belt aan en stelt zich voor. Dan kan ik als niet-gelovige zeggen: Goh, wat leuk, dus toch. Wilt u een bak koffie?
Maar stel er bestaat geen god. Voel je je dan als gelovige niet ontzettend genaaid dat het je al die tijd is voorgehouden?

Haha wel een leuk voorbeeld.

Genaaid? Nee totaal niet, wat mag ik allemaal minder dan een niet gelovige, ik ben zelf al preuts dus deel het bed niet zomaar. En er zijn vast genoeg ongelovigen die dit ook hebben. Dat is even een voorbeeld. Na de kerk gaan? Doe ik nauwelijks, omdat ik niet eens ben met de gang van zaken. In de bijbel staat ook dat God wil dat wij genieten en plezier hebben in dit leven.

Ik zou mij dus totaal niet genaaid voelen.

Een vriendin vertelde laatst van een quote/verhaaltje die ze tegenkwam of Facebook, het kwam ongeveer hier op neer: als er een god blijkt te bestaan heeft een ongelovige zijn eeuwigheid 'verspilt' en als er geen god blijkt te bestaan heeft een gelovige dit leven 'verspilt'.

Misschien vinden sommigen dit bovenstaande harde woorden... Maar voor mij klinkt het laatste toch aanlokkelijker.
Hoewel ik mijn leven met mijn geloof absoluut niet als verspilt ervaar, ik put namelijk veel kracht en troost uit mijn geloof.

@Sizzle: nee ik denk niet dat dieren geloven. Dieren hebben een minder hoog bewustzijn dan mensen dus denk ik ook geen godsbesef.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:27

Sizzle schreef:
„ Je daden maken je niet rechtvaardig, je geloof wel“

Daar kan ik totaal niets mee.
De meest rechtvaardige mens is niet rechtvaardig als deze atheistisch zou zijn?
Liever dan zo’n gelovige die achterbaks zijn tv verstopt voor de buren????

...dat is die gekke Paulus, die door Luther als bevrijding werd ervaren - en over atheïsme gaat het geen van beide heren.

Paulus houdt een mallotig pleidooi dat hij als voormalig christenvervolger nu Christus predikt na zijn bekering - en dat hij op basis van zijn geloof rechtvaardig is.

Luther (1500 jaar later) had een enorme angst om in de hel te komen en de methode was destijds: vroom zijn, gehoorzaam, biechten, boete doen. Luther werd monnik (en professor) en 'het eerste jaar in het klooster was de duivel stil'. Maar in het klooster treden was na dat jaar niet meer genoeg.
...en op een goede dag 'sloeg bij hem de bliksem in': geloof is voldoende!
Die hele aflaathandel en wat al niet kan overboord - hoera!!

Enne: "1 bijbel, zoveel meningen" : vergeet niet dat het woord bijbel zoiets als bibliotheek betekent.
Een bibliotheek uit een cultuur die minderheidsstanpunten belangrijk vindt en graag meerdere stemmen naast elkaar zet.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-07-18 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:27

Wat een hoop reacties! Ik zit op mijn telefoon dus kan niet zo 123 alles beantwoorden.

Waarom ik het fijn vind om te geloven? Een houvast in moeilijke tijden dat ik weet dat het op een dag beter zou zijn, en fijner waar er rust is en vrede waar iedereen gelijk is.

Over het stukje "zonde" bedoel ik de dingen mee die niet goed zijn, vanuit mijn oogpunt dus ook kleinere dingen zoals iemand hier ook al zei liegen en bedriegen, niemand is perfect en iedereen hier heeft vast wel ergens spijt van, een gedachte iets wat je gezegd hebt ..

BigOne

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:59

Dus iedereen is zondig maar wanneer je in God gelooft hoef je voor je zonden niet te boeten want dat heeft zijn zoon al gedaan. Nu ik dit zo lees is dit de grootste kolder die er is natuurlijk(imo) want even heel zwart/wit: Als gelovige kun je doen en laten wat je wil want er is toch al voor je zonden betaald. Gaat me een beetje veel te ver hoor en klinkt ook meer als een goedmaker om maar te geloven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:01

Zoiets als biechten: ik heb het tegen de pastoor gezegd dus nu geeft het niet meer.
Het zou echter een stuk fatsoenlijker zijn om bij degene die er last van had excuus aan te bieden ipv je verhaaltje in het geniep te doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:04

Wat een mooie discussie en wat reageert iedereen respectvol naar elkaar!

Ik ben niet gelovig. Ik vind het mooi dat mensen zoveel troost uit hun geloof kunnen halen, maar ik vind het jammer dat positieve dingen automatisch aan God worden toebedeeld en negatieve je eigen fout zijn.

Wat ik toch tussen de regels door blijf lezen is, dat de gelovige dames hier, bang zijn om niet het eeuwige leven te hebben. Misschien is dat mijn interpretatie, maar het blijft steeds terugkomen op het hiernamaals, dit leven verspilt of een eeuwigheid verspilt? Dat kan toch niet de enige reden zijn om ergens in te geloven? Dat is ook een van de dingen die mij tegenstaat aan het geloof in het algemeen. Alles draait om wat er hierna eventueel zou gebeuren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:04

Sizzle schreef:
Zoiets als biechten: ik heb het tegen de pastoor gezegd dus nu geeft het niet meer.
Het zou echter een stuk fatsoenlijker zijn om bij degene die er last van had excuus aan te bieden ipv je verhaaltje in het geniep te doen.

Om maar te zwijgen van het (oude) gebruik van 'aflaten'. Je kon je zonde letterlijk afkopen door geld te geven aan de kerk. Waar de geestelijken dan weer van konden feesten (hun zonden waren ook al bij voorbaat vergeven tenslotte :+ )

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:08

Wat vinden Julie van homoseksualiteit en abortus?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:11

bigone schreef:
Dus iedereen is zondig maar wanneer je in God gelooft hoef je voor je zonden niet te boeten want dat heeft zijn zoon al gedaan. Nu ik dit zo lees is dit de grootste kolder die er is natuurlijk(imo) want even heel zwart/wit: Als gelovige kun je doen en laten wat je wil want er is toch al voor je zonden betaald. Gaat me een beetje veel te ver hoor en klinkt ook meer als een goedmaker om maar te geloven.

Doen en laten wat je wilt is natuurlijk niet waar want er is (inderdaad) ook nog zoiets als berouw hebben van je fouten. En ik denk niet dat je gelovig kunt zijn zonder berouw te hebben. Daarbij geloof ik ook dat God je als gelovige wel in dit leven zal straffen wanneer je veel zonden doet. (Zou je karma kunnen noemen). Ik probeer als gelovige zo goed mogelijk te leven.

Niet omdat ik bang ben voor straf maar omdat ik geloof dat God dat van me verlangt.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:12

Arabier schreef:

Iets met knuppel en hoenderhok;)
Denk niet dat dat de bedoeling van dit topic is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:17

Emoe schreef:
Ik probeer als gelovige zo goed mogelijk te leven.

Niet omdat ik bang ben voor straf maar omdat ik geloof dat God dat van me verlangt.

Ik, als ongelovige, probeer ook zo goed mogelijk te leven. Maar niet omdat iemand dat van me verlangt, maar omdat ik dat zelf ontzettend belangrijk vind...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:20

Even voor de helderheid:
Als iemand zijn leven inzet voor het helpen en redden van zijn medemens en alles in het teken zet van liefde maar geen geloof aanhangt.......dan gaat diegene naar de hel?
Het meiske met haar mooie roze nieuwste ifoon en hooguit wat kleine 2 euro donaties doet aan stichting ‚red de panda‘ (want anders hou je niets over voor de vakantie naar Bali) en verder een neutraal leven leeft zonder aandacht te besteden aan de noden van de buren maar wel keurig zondag naar de kerk gaat die heeft voorrang in de hemel?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:25

Arabier schreef:

Dit kan écht niet hoor. Wat wil je precies voor antwoord? Het is al eerder gezegd dat we daar gewoon niet over een komen. Dat is niet erg, zolang je het een ander niet oplegt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:34

Tiggs schreef:
Emoe schreef:
Ik probeer als gelovige zo goed mogelijk te leven.

Ik, als ongelovige, probeer ook zo goed mogelijk te leven. Maar niet omdat iemand dat van me verlangt, maar omdat ik dat zelf ontzettend belangrijk vind...

Daar zouden mensen geen Goden voor nodig moeten hebben. Wanneer dat wel zo is dan is dat treurig.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:39

bigone schreef:
Tiggs schreef:

Daar zouden mensen geen Goden voor nodig moeten hebben. Wanneer dat wel zo is dan is dat treurig.

Natuurlijk proberen veel mensen zo goed mogelijk te leven, gelovig of niet. En gelukkig maar, dat maakt de wereld weer een stukje aangenamer!

Ik vind dat zelf ook ontzettend belangrijk en niet alleen omdat ik geloof.

Dit was alleen even als reactie op iemand die zei dat je dan zomaar alles kan doen en laten wat je wilt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:44

Sizzle schreef:
Even voor de helderheid:
Als iemand zijn leven inzet voor het helpen en redden van zijn medemens en alles in het teken zet van liefde maar geen geloof aanhangt.......dan gaat diegene naar de hel?
Het meiske met haar mooie roze nieuwste ifoon en hooguit wat kleine 2 euro donaties doet aan stichting ‚red de panda‘ (want anders hou je niets over voor de vakantie naar Bali) en verder een neutraal leven leeft zonder aandacht te besteden aan de noden van de buren maar wel keurig zondag naar de kerk gaat die heeft voorrang in de hemel?

Hel, nee... zoals eerder geplaats is het niet zoals we voorstellen, met eeuwig lijden. De oude Griekse vertaling verwijst naar een afvalverbrandingsberg. Dus je hebt niet het eeuwige leven, maar je ziel wordt vernietigd.

De woorden van Jezus en dus God zijn zo, dat geloof je rechtvaardig maakt en daden niet. Maar er is een kanttekening: er is ook gezegd dat het niet de bedoeling is dat je meer gaat zondigen.

Het gaat, in mijn ogen, ook om je relatie met God. Je ontvangt de heilige geest en probeert naar de liefde te leven. Als je 1x pw schijnheilig in de kerk gaat zitten en verder niks, dan doe je iets verkeerd. Dan leef je niet met de heilige geest, dan volg je het God en naasten liefhebben niet op. Het is meer dan geloven in Jezus, maar je daden maken je niet in eerste plaats rechtvaardig. Is dat wat helderder?
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 31-07-18 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:45

Britt schreef:
Wat ik toch tussen de regels door blijf lezen is, dat de gelovige dames hier, bang zijn om niet het eeuwige leven te hebben. Misschien is dat mijn interpretatie, maar het blijft steeds terugkomen op het hiernamaals, dit leven verspilt of een eeuwigheid verspilt? Dat kan toch niet de enige reden zijn om ergens in te geloven? Dat is ook een van de dingen die mij tegenstaat aan het geloof in het algemeen. Alles draait om wat er hierna eventueel zou gebeuren.

Ik heb persoonlijk niet zo direct 'een reden om te geloven', ik ben met een soort van religieus zintuig geboren - zoals een musicus zich het leven zonder muziek liever niet indenkt.

Wat mij betreft gaat het eeuwige leven over het hier en nu. En is het hier en nu veel belangrijker dan 'later in de hemel'. (Staat zelfs ook nog in de bijbel, ook bij die malloot Paulus.)

En verspilling - ik kan mij daar niet echt iets bij voorstellen. (Al moet ik bekennen dat ik denk dat dat meiske met die ipad en die vakantie op Bali wellicht in die buurt komt.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-07-18 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:47

Maakt het god trouwens nog wat uit welk geloof je aanhangt? Komen die allemaal gezellig in een multiculti hemel?
Of hoe gaat dat dan in zijn werk?
Katholiek: uitstappen op verdieping 2
Joods: verdieping 6
Moslim: begane grond

Als het wel uitmaakt: hoe weet je dan dat je de juiste te pakken hebt?

Eske, nee eigenlijk niet, het gaat er toch juist wel om hoe je je gedraagd (daden)?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:49

Arabier schreef:

Serieus?? :7 }:0 :+

Ik snap eigenlijk niet waarom ik daar wat van moet vinden :?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:52

Sizzle schreef:
Maakt het god trouwens nog wat uit welk geloof je aanhangt? Komen die allemaal gezellig in een multiculti hemel?
Indien het wel wat uitmaakt: hoe gaat dat dan in zijn werk?
Katholiek: uitstappen op verdieping 2
Joods: verdieping 6
Moslim: begane grond

Als het wel uitmaakt: hoe weet je dan dat je de juiste te pakken hebt?

Eske, nee eigenlijk niet, het gaat er toch juist wel om hoe je je gedraagd (daden)?

_/-\o_
....ken je die grap, dat Petrus een rondleiding geeft door de hemel en op gegeven moment moet iedereen fluisteren. Ze naderen een muur.
"Hierachter zitten de katholieken/ gereformeerden vrijgemaakten/ etc - die denken dat ze de enige zijn...!"

Uiteraard vertelle men dit over een andere dan de eigen groep. ;)

En eigenlijk ook nog wel reuze fijnzinnig: zelfs na de dood hoef je die lui niet op hun tenen te trappen - ze mogen gewoon blijven denken dat ze de enigen zijn....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:54

:D
Het zijn de vragen waar ik als kind mee in de knoop zat. Daarom heb ik het maar hwoon opgegeven.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 31-07-18 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:55

Sizzle schreef:
Even voor de helderheid:

Nee zo werkt het niet. God bepaalt of iemand naar de hemel/nieuwe wereld kan. Dus geen idee. Jezus zegt wel: wat je ook doet voor de minsten van de wereld, dat heb je voor mij gedaan. Ongeacht of je nu perfect wel/of niet gelooft of niet.

Met alleen op zondag naar de kerk gaan koop je geen plaats in de hemel :+ Daar is wel iets meer voor nodig, zoals een zuiver hart. En dat legt Jezus ook haarfijn uit. Jezus heeft zelf voorgeleefd hoe het zou moeten zijn. Niet veroordelen op basis van de schriften, wetten en regels, maar ten alle tijde het goede doen en het beste voor anderen willen.

Ik weet ook niet of er een hel bestaat. Maar niet in aanwezigheid van God leven lijkt mij persoonlijk ook wel de hel, dus ik zou dat niet willen.
Maar als je dat geen probleem vindt, is dat ook prima natuurlijk.
Of je bent dan gewoon dood na je dood. Kan ook, merk je niks van.

Ik las ook iets over in angst leven. Angst past imo niet bij het christelijk geloof. Perfecte liefde (die van God dus) sluit angst uit. Ik ben eigenlijk ook helemaal niet bang voor de dood of dat ik geen eeuwig leven krijg :)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 31-07-18 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:56

Dat past me een stuk beter Verootje :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:59

Het hele concept van zonde en schuld staat mij enorm tegen. Tuurlijk is het goed om zo goed mogelijk te zijn. Maar dat je jezelf zo negatief moet bekijken kan ik echt niet bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:01

Zijn hier ook gelovigen die zich een tijd van het geloof zijn afgestapt en toch weer gelovig zijn geworden??