Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 18:32

oomens schreef:
Over referenda in het algemeen kan ik alleen maar zeggen dat ik het Zwitserse model van harte toejuich. Op gezette tijden referenda waarop men kan stemmen over meerdere onderwerpen. Doordat die referenda niet steeds opnieuw 'bevochten' hoeven te worden en als 'overwinning' op de zittende macht gepresenteerd worden, trekken ze ook veel minder proteststemmers aan die alleen maar tegen stemmen om de regering dwars te zitten. De uitslag doet daardoor ook vanzelf meer recht aan wat men echt over de onderwerpen vindt. Mensen stemmen dan vaak alleen over de onderwerpen die ze belangrijk zijn, en niet over de overige kwesties die op dezelfde dag voorliggen.

Volgens mij zijn referenda in Zwitserland bindend?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:56

fleur1970 schreef:
oomens schreef:
Over referenda in het algemeen kan ik alleen maar zeggen dat ik het Zwitserse model van harte toejuich. Op gezette tijden referenda waarop men kan stemmen over meerdere onderwerpen. Doordat die referenda niet steeds opnieuw 'bevochten' hoeven te worden en als 'overwinning' op de zittende macht gepresenteerd worden, trekken ze ook veel minder proteststemmers aan die alleen maar tegen stemmen om de regering dwars te zitten. De uitslag doet daardoor ook vanzelf meer recht aan wat men echt over de onderwerpen vindt. Mensen stemmen dan vaak alleen over de onderwerpen die ze belangrijk zijn, en niet over de overige kwesties die op dezelfde dag voorliggen.

Volgens mij zijn referenda in Zwitserland bindend?

Ook dat nog ja.
Hier zijn ze (nog) raadgevend, maar lijkt het of de regeringen die ermee te maken hebben gehad ze eigenlijk vooral lastig vonden.

In de aanloop ernaartoe is vanuit regeringszijde in geen enkel geval geprobeerd inhoudelijk campagne te voeren. Prima als men zegt 'wij willen dit referendum liever niet, dus we houden ons afzijdig', maar vervolgens worden wel alle bewindspersonen ingezet om tegenstanders in de media te framen als 'Poetinvriendjes' (associatieverdrag Oekraïne) of 'terrorismesupporters' (WIV).
Dat is gedrag dat je (ik) niet graag van mijn regering zie. Als ze een inhoudelijk argument hebben waarom ik voor moet stemmen, laat ze dat dan vooral kenbaar maken. Hebben ze alleen/vooral drogredenen? Dan heb ik liever dat ze die niet gebruiken. Ik wil namelijk een regering die te vertrouwen is en ook een die mij voor vol aanziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:39

Misschien kun je wat meer over je beweegredenen vertellen, Fleur1970/Fleurodor/JoostuitMook? Want ik heb al minimaal 15 fora geteld waar je onder verschillende namen exact hetzelfde riedeltje hebt afgedraaid als hier.

Ik vind het kwalijk als iemand een paardenforum, de site van Vogelvereniging Kweeklust, een konijnenforum, het Opelforum enz, misbruikt voor politieke doeleinden.

Op Fok! en andere fora is jouw topic gewoon gesloten als zijnde spam, wat het ook is. Helaas lijken de mods hier het niet erg te vinden dat Bokt voor het Geenstijl-karretje gespannen wordt.

Als dit topic door een Bokker zou zijn geopend: prima. Maar dit moet je niet willen vind ik.

Dus JoostuitMook, of Fleur, moeten we echt geloven dat je al die moeite doet op 15+ websites voor iets wat je 'niet zooooo belangrijk' vindt, om wat te 'babbelen', want 'internet is vermaak'. Jouw woorden.
fleur1970 schreef:
En niet zooooooooooo belangrijk.
Gewoon een goed onderwerp voor een referendum.

fleur1970 schreef:
Dit is een forum en het doel van een forum is babbelen toch :)

Volgens mij neem jij het allemaal heel serieus of niet?
Steeds verklaringen vragen, diepere oorzaken.

Het is gewoon internet, vermaak niets meer niets minder.

Als je zo betrokken bent bij dit doel, zet je je vast in voor een van de organisaties die dit referendum pushen?

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:13

+1, zal mij niet verbazen als ze betaald krijgt om te spammen.

Ladypronk

Re: Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:39

Ik begrijp ook werkelijk niet dat dit topic open blijft. Dus modjes, waarom blijft dit topic bestaan? Het is overduidelijk dat ts verder niets op bokt van doen heeft. Op allerlei fora eenzelfde soort topic geopend heeft onder verschillende namen.
Ik verbaas me hier echt over.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:31

Ladypronk schreef:
Ik begrijp ook werkelijk niet dat dit topic open blijft. Dus modjes, waarom blijft dit topic bestaan? Het is overduidelijk dat ts verder niets op bokt van doen heeft. Op allerlei fora eenzelfde soort topic geopend heeft onder verschillende namen.

Misschien omdat het referendum ook bij andere bokkers dan de TS leeft? De TS kan hier misschien wel niets te zoeken hebben, het onderwerp heeft dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 02:15

Ladypronk schreef:

Ach, ik heb het wel eens vaker hier gezien. Iemand die binnen 1 uur 25 berichten post (one liners) om vervolgens alleen nog maar over veganisme te praten met een gebruikersnaam die gelijk is aan een veganistische actiegroep.

En als je er dan wat van zegt tikken de modjes je op de vinger want je mag geen andere bokkers bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:56

oomens schreef:
Ladypronk schreef:

Misschien omdat het referendum ook bij andere bokkers dan de TS leeft? De TS kan hier misschien wel niets te zoeken hebben, het onderwerp heeft dat wel.

Dan kunnen die Bokkers gewoon zelf een topic openen, geen probleem.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:11

Ik verbaas mij ook ernstig over het open blijven van de topic!! Modjes: het is toch duidelijk dat dit geen echte bokker is? Andere fora hebben haar als spam gerapporteerd maar jullie houden het topic gewoon open, terwijl ik meen dat in de regels van bokt staan dat je geen valse profiel mag maken???

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:05

Als je een vraag aan de mods hebt, dan stel ik voor dat je ze een PB stuurt of een tem plaatst. Maar dat geneuzel dat dit topic op slot moet voegt niks toe aan de discussie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:23

Of gewoon temmen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:24

enzino schreef:
Ladypronk schreef:

Ach, ik heb het wel eens vaker hier gezien. Iemand die binnen 1 uur 25 berichten post (one liners) om vervolgens alleen nog maar over veganisme te praten met een gebruikersnaam die gelijk is aan een veganistische actiegroep.

En als je er dan wat van zegt tikken de modjes je op de vinger want je mag geen andere bokkers bespreken.

Ik geloof er ook geen biet van dat "Fleur" Fleur is.
En ik snap de mods niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:25

purny schreef:
Of gewoon temmen?

Is al meerdere malen gedaan.
OP is aangepast. Titel is aangepast.
Nou mag het ineens wel.
Tjongejonge, er zijn wel voor minder dingen mensen berispt of topics gesloten.

Ga ergens anders lopen trollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:30

Karl66 schreef:
Als je een vraag aan de mods hebt, dan stel ik voor dat je ze een PB stuurt of een tem plaatst. Maar dat geneuzel dat dit topic op slot moet voegt niks toe aan de discussie.

Dat is uiteraard al lang door mij en anderen gedaan Karl66.
Dus jouw geneuzel over ons geneuzel voegt ook weinig toe.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:34

rien10 schreef:
purny schreef:
Of gewoon temmen?

Is al meerdere malen gedaan.
OP is aangepast. Titel is aangepast.
Nou mag het ineens wel.
Tjongejonge, er zijn wel voor minder dingen mensen berispt of topics gesloten.

Ga ergens anders lopen trollen.

Beetje laat geworden gister en met verkeerde been uit bed gestapt?
Ik trol niet hoor. Geef alleen een reactie

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:42

Nee, niet laat geworden. Met twee vrolijke benen uit bet gestapt.
Jij trolt niet. Fleur wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:45

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:45

Ja, dat is erg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:47

rien10 schreef:
Nee, niet laat geworden. Met twee vrolijke benen uit bet gestapt.
Jij trolt niet. Fleur wel.

Excuses dan. Voor mij was het wel een latertje

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:48

*D
Daar is het weekend voor, toch?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:19

Nogmaals: zelfs als de ts hier niet hoort, kan het onderwerp weldegelijk een plaats hebben.
Er loopt op dit moment daadwerkelijk een initiatief om een raadgevend referendum aan te vragen over de nieuwe donorwet. Dat initiatief is momenteel gewoon in overeenstemming met de Wet op het Raadgevend Referendum, wat de toekomstige plannen van dit kabinet daar ook mee zijn. Daar kan iedereen die stemgerechtigd is daadwerkelijk zijn handtekening voor zetten, of dat niet doen, en daar kan dus ook iedere bokker een mening over hebben.
Die mening over referenda in het algemeen, over dit referendum in het bijzonder, over de nieuwe donorwet en over donorschap in het algemeen, zijn allemaal prima valide onderwerpen om op Bokt over te discussiëren. Of Fleur nou Fleur heet of Wladimir, en of hij/zij nou wel iets met paarden heeft of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:28

oomens schreef:
Nogmaals: zelfs als de ts hier niet hoort, kan het onderwerp weldegelijk een plaats hebben.
Er loopt op dit moment daadwerkelijk een initiatief om een raadgevend referendum aan te vragen over de nieuwe donorwet. Dat initiatief is momenteel gewoon in overeenstemming met de Wet op het Raadgevend Referendum, wat de toekomstige plannen van dit kabinet daar ook mee zijn. Daar kan iedereen die stemgerechtigd is daadwerkelijk zijn handtekening voor zetten, of dat niet doen, en daar kan dus ook iedere bokker een mening over hebben.
Die mening over referenda in het algemeen, over dit referendum in het bijzonder, over de nieuwe donorwet en over donorschap in het algemeen, zijn allemaal prima valide onderwerpen om op Bokt over te discussiëren. Of Fleur nou Fleur heet of Wladimir, en of hij/zij nou wel iets met paarden heeft of niet.

En als "Fleur" nou eens betaald wordt door Geenpeil? Dat vind je ook prima?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:53

Marie_Anne schreef:
oomens schreef:

Al zou ze door D66 betaald worden om ons allemaal vóór de wet te laten stemmen. Hoe vaak is het niet dat mensen aandacht willen voor zielige dieren hier of daar? Checken we dan ook eerst of de gebruiker niet toevallig lid is van de Partij voor de Dieren? Wordt in een topic over vlees eten of veganisme gecheckt of de TS niet toevallig spreekt vanuit een actiegroep? (Antwoord is 'nee'. Er is iemand die alleen vanwege een kruistocht tegen vlees lid is geworden, alleen daarover predikt, en daar alle ruimte toe krijgt).
Je kunt als moderatorteam, wanneer je besluit toch in te grijpen tegen dergelijke gebruikers, prima de gebruiker bannen om haar intenties en de discussie toch toelaten omdat die wel een plaats heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:04

oomens schreef:
Marie_Anne schreef:

Al zou ze door D66 betaald worden om ons allemaal vóór de wet te laten stemmen. Hoe vaak is het niet dat mensen aandacht willen voor zielige dieren hier of daar? Checken we dan ook eerst of de gebruiker niet toevallig lid is van de Partij voor de Dieren? Wordt in een topic over vlees eten of veganisme gecheckt of de TS niet toevallig spreekt vanuit een actiegroep? (Antwoord is 'nee'. Er is iemand die alleen vanwege een kruistocht tegen vlees lid is geworden, alleen daarover predikt, en daar alle ruimte toe krijgt).
Je kunt als moderatorteam, wanneer je besluit toch in te grijpen tegen dergelijke gebruikers, prima de gebruiker bannen om haar intenties en de discussie toch toelaten omdat die wel een plaats heeft.

Duidelijk, dan verschillen wij daarin gewoon van mening.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:29

Als het een acount is die alleen voor dit doel aangemaakt is en wellicht vanuit een groepering komt, is het naar mijn mening altijd een no go. Maakt niet uit of ik erachter sta of niet.
Daarnaast zijn er over dit onderwerp al een aantal topics te vinden waar men hierover kan discusieren (normaal gesproken wordt dan ook doorverwezen en het topic gesloten)
Op deze manier fora misbruiken vind ik echt te ver gaan.