en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:11

Karl66 schreef:
Resistance schreef:
Als het accepteren dat iemand liever je hand niet schudt een voorbeeld is van doorslaan in acceptatie, weet ik niet waar het heen moet met de wereld.

Het probleem is niet dat hij geen hand gaf. Het probleem is dat hij onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen, door vrouwen als onrein te zien. De vraag is dus of je deze vorm van discriminatie accepteert? En zo ja, waar ligt dan de grens wat jij als vrouw aan ongelijkheid met mannen acceptabel vindt.

Heeft de beste man gezegd dat hij vrouwen als onrein ziet?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:12

ClauH schreef:
Citaat:
Tja bekijk het eens andersom. Als je als Belg/Nederlander naar een land gaat waar het dus niet de norm is om iemand een hand te geven ga je je toch ook niet opdringen omdat het 'jouw normen en waarden zijn'? Je doet je schoenen waarschijnlijk ook wel uit als je een moskee binnenloopt omdat dit hun regels zijn? Je zou het maar eens moeten proberen, ik denk dat je de wind van voren krijgt...

Waarom zouden zij zich niet aan onze cultuur moeten aanpassen (ja, ook als ze hier geboren zijn) en is het plots wel oké om iemand te discrimineren op basis van geslacht omdat het zo moet volgens hun geloof?

Ik ben in zowel Egypte als Marokko in de binnenlanden geweest (dus even niet uitgaande van een resort waar alleen toeristen en hotel medewerkers zijn). Natuurlijk moeten je schoenen uit in de moskee, maar ik kom hier ook de kerk niet binnen in mijn hotpants of minirok.

Dat bedoel ik ook toch net? Het is logisch dat je je aanpast aan hun cultuur als je in hun land bent. Ik wil gewoon zeggen dat dat dus gewoon 'logisch' is, maar in dit land is er nu eenmaal wel veel belang aan de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. En dan vind ik het persoonlijk niet oké dat je op basis van je geloof wel mag discrimineren.
Daarom ga ik in België of in eender welk land ook niet naar de kerk, ondanks dat ik zelf geen korte rokjes of shirts met open schouders draag vind ik het idee gewoon belachelijk en controversieel. (Goh en ja die ene keer dat we met school eens naar Rome gingen mochten sommige meisjes de kerk ook niet binnen wegens 'ongepaste' kleding. Stom natuurlijk, maar oké, hun regels.)

Zo is het ook zijn goed recht dat hij een vrouw geen hand wilt geven, maar dan hebben de werkgevers evengoed het recht om je daarvoor niet aan te willen nemen.

(Net zoals het bedrijf waar jij gesolliciteerd hebt en er van die -in mijn ogen- belachelijke regels zijn, daar zou ik ook niet willen werken.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:20

Het probleem is opzich vrij simpel. Twee botsende opvattingen/norm, die niet met elkaar herenigbaar zijn. Het maakt niet uit of dat voort komt uit religie, cultuur, wat dan ook. Of dat zou het iig niet moeten doen.

Jij verwacht vanuit fatsoensovertuiging gewoon een hand, hij vanuit zijn fatsoensovertuiging geen hand.
Het handigste was geweest om idd een andere begroetkng te kiezen, maar deze man is zich bewust van de botsing en vindt tegelijkertijd zijn eigen norm te belangrijk om deze te passeren. Hij kiest er daarom voor zich te excuseren voor de botsing die hij veroorzaakt en hetbdaar bij te laten. Of dat juist is is opzich al een discussie waard.

Uiteindelijk is er denk ik hier geen goed antwoord. Je kan zeggen dat jij je in een ander land aanpast, maar dat is ook maar tot de grens dat normen voor jou niet acceptabel zijn. Voor een vrijwillige vakantie naar het middenoosten dragen we met liefde een hoofddoek en anders kiezen we een ander land. Wij hebben de luxe dat we niet gedwongen worden naar die landen te gaan, maar als jij (om wat voor reden) dan ook volgende week gedwongen wordt te verhuizen naar een land waar alle vrouwen zonder schroom betast mogen worden en naakt horen te zijn is dat ook ver over jou normen heen. En dan is het makkelijk zeggen dat je je aan moet passen aan het land waar je woont. Zo werkt het niet als die normen zo ontzettend botsen met wat goed voelt voor jou.

Botsende normen heb je altijd en vaak moet je in een fractie van een seconde beslissen hoe je daar op reageert. De luxe om er zo uitgebreid bij stil te staan als hier heb je helaas niet altijd in het echte leven.

Mijn eerste reactie in de casus van TS zou denk ik ook belediging zijn, misschien was ik net als TS ook wel weggelopen. Mijn rationele reactie zou m.i. moeten zijn dat ik inhoudelijk had geluisterd of deze jongen wat toe kon voegen aan het bedrijf, daarna kritisch te bedenken of zijn normen en waarden problemen op zouden leveren binnen zijn functie en als daarop het antwoord ja zou zijn zouden we daar over moeten spreken of zou hij niet aangenomen worden als er gelijkwaardige sollicitanten zouden zijn.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:27

Resistance schreef:
Karl66 schreef:
Het probleem is niet dat hij geen hand gaf. Het probleem is dat hij onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen, door vrouwen als onrein te zien. De vraag is dus of je deze vorm van discriminatie accepteert? En zo ja, waar ligt dan de grens wat jij als vrouw aan ongelijkheid met mannen acceptabel vindt.

Heeft de beste man gezegd dat hij vrouwen als onrein ziet?

Dat is één van de achterliggende reden waarom je als moslim man een vrouw geen hand geeft. Je weet niet of ze menstrueert en dus onrein is.

Anoniem

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:30

Maar het is we heel makkelijk om aan te nemen dat dat de reden was waarom hij haar geen hand gaf. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:33

Resistance schreef:
Maar het is we heel makkelijk om aan te nemen dat dat de reden was waarom hij haar geen hand gaf. :)
Sterker nog, ik geef hem nog gelijk ook. Het idee alleen al :')

Maar goed, wellicht dat mijn mannelijke collega zojuist naar het toilet is geweest en zijn handen niet heeft gewassen. Bij sommige dingen moet je denk ik niet te veel nadenken. Tevens denk ik dat het, in dit geval/binnen deze context ook niet de hoofdoorzaak is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:40

Resistance schreef:

Tja, de andere reden is dat hij als man jou als vrouw verantwoordelijk houdt voor het beheersen van zijn seksuele driften.

In beide gevallen is het een vorm van discriminatie omdat jij een vrouw bent en dus niet gelijk behandeld wordt als een man.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:00

Ailill schreef:
Loretta schreef:

Als die van een hand geven al opgewonden raakt dan krijg ik wel medelijjden met hem hoor. En vrouwen met blote schouders om zich heen dan moet hij het toch wel de hele dag erg zwaar hebben met een stijve in zijn broek. Eigenlijk bizar dat ze bij een hand geven al aan seks denken.

Zie je nu zelf echt niet in hoe dom je bericht is? Werkelijk, je zou je moeten schamen en dan heb ik het nog niet eens over de misplaatste arrogant(ie).

Nee hoor is schaam mij niet.

Ailill schreef:
Denk je nu werkelijk dat iedere moslim man direct verandert in een hitsig dier nadat hij een vrouwelijke hand schudt? Dit doet hij niet, uit respect naar zijn geloof/zichzelf/de ander/een evt. huwelijk en/of relatie. Ik kan me goed voorstellen dat het huwelijk/seks/lichamelijk contact binnen bepaalde geloven heilig is, daar hoort aanraking bij en dit doe je dus enkel met je eigen partner en zeer zeker niet met de evt. partner van iemand anders.

Natuurlijk denk ik niet dat iedere moslim direct veranderd in een hitsig dier. Het laat alleen maar zien hoe onzinnig sommige regeltjes van een geloof zijn. Dat geldt immers niet alleen maar voor Moslims.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:04

Karl66 schreef:
Resistance schreef:

Tja, de andere reden is dat hij als man jou als vrouw verantwoordelijk houdt voor het beheersen van zijn seksuele driften.

In beide gevallen is het een vorm van discriminatie omdat jij een vrouw bent en dus niet gelijk behandeld wordt als een man.

Nee, híj mag geen hand geven omdat híj anders in de verleiding kan komen.. dat ligt bij hem zelf dus.
Er is een verschil gemaakt idd maar is dat zo'n groot probleem buiten werktijd? Ik vind van niet en zou me er ook echt niet druk om maken als er een uitleg bij gegeven is.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:22

Als hij een vrouw altijd als sexuele verleiding ziet ipv een toekomstige collega, vertrouwt hij zichzelf dan wel om met een vrouw alleen in een kamer te zitten? Moet er dan altijd een chaperonne bij?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:26

:roll: ik vraag me echt af of als een orthodox of een boeddhist zo had gereageerd, er net zulke opmerkingen werden gemaakt als afgelopen pagina’s :n

Onreinheid is niet de grote reden waarom ze dit doen. De grote reden is idd tegen de verleiding, maar ook voor het respect: immers kan de vrouw dus ook gehuwd oid met een ander zijn. Als goedgelovig moslimman blijf je daarvan af :j het heeft niks te maken met onreinheid, of met minderwaardigheid. Een goed moslimvrouw hoort dit namelijk ook te doen (mannen niet de handschudden). Ze respecteren elkaars integriteit op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:29

Ik word echt misselijk van de mensen die hier over moslims praten alsof het beesten zijn.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:36

Oh ja hoor, er zijn evangelicals in Amerika die vinden dat een man niet alleen in een kamer mag zijn met een vrouw waarmee ze geen familieband hebben. Feministen wijzen dat af, omdat die instelling ervoor zorgt dat vrouwen beperkt worden in het uitvoeren van hun functie, en daarmee hun carrière geschaad wordt.
Vandaar, gelijke monniken, gelijke kappen: als jij je vrouwelijke collega's niet normaal behandelt, dan moeten de gevolgen van dat gedrag bij jou als man liggen, niet bij de vrouw.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:37

Dammie schreef:
Als hij een vrouw altijd als sexuele verleiding ziet ipv een toekomstige collega, vertrouwt hij zichzelf dan wel om met een vrouw alleen in een kamer te zitten? Moet er dan altijd een chaperonne bij?

Gelovigen schijnen een heel groot libio te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:40

Sommige mensen zouden wel meer open minded mogen zijn.. De man biedt meerdere keren zijn excuses aan, zou hij dat echt doen als hij vrouwen als 'minder' ziet? Ik denk persoonlijk van niet. Als hij zijn werk goed doet is het toch geen prima? Ik zou hem dan wel verzoeken om bij bijvoorbeeld werkbezoeken o.i.d. niemand een hand te geven om dus scheven gezichten te voorkomen, maar in plaats van een hand schudden een knikje, buiging of wai greeting doen, bij zowel man en vrouw dus. Beleefd, niet in strijd met zijn geloof en geen sprake van discriminatie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-18 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:42

Celiien schreef:
:roll: ik vraag me echt af of als een orthodox of een boeddhist zo had gereageerd, er net zulke opmerkingen werden gemaakt als afgelopen pagina’s

Goeie :j

Een boeddhistisch gebruik:
Citaat:
· Probeer als vrouw geen contact met een monnik te hebben. Ook het contact via voorwerpen of handen schudden mag niet. Leg het voorwerp ergens neer als je het wilt geven, zodat de monnik het op kan pakken.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:45

Karl66 schreef:
Resistance schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Onze buurman (moslim) gaf mij geen hand toen wij nieuw in de straat kwamen, uit respect voor mij en mijn vriend/verloofde. Wij vroegen toen uit interesse wat zijn beweegreden was. Hij vindt het ongepast om een vrouw die wellicht bezet is of er wellicht niet om vraagt aan te raken, zei hij. Inderdaad ook omdat een aanraking kan worden gezien als iets seksueels en dat is in zijn ogen respectloos en ongepast. Hij gaf ook aan, dat zijn getrouwde broer geen vrouwen de hand schudt omdat dat weer respectloos kan overkomen naar zijn echtgenote. Wederom met het oog op het seksuele aspect. Als wij erop staan, wil hij zich wel aanpassen zo gaf hij zelf aan, want hij wilde niet onbeleefd zijn. Maar als de beste meneer zich daar niet prettig bij voelt, wie ben ik dan om hem daar om te vragen. Wij hebben elkaar op een andere manier gegroet en daar maken we nu soms nog grapjes over met de buurman :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:51

LadyMadonna schreef:
Celiien schreef:
:roll: ik vraag me echt af of als een orthodox of een boeddhist zo had gereageerd, er net zulke opmerkingen werden gemaakt als afgelopen pagina’s

Goeie :j

Een boeddhistisch gebruik:

Ik heb het over gelovigen in het algemeen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:54

Celiien schreef:
:roll: ik vraag me echt af of als een orthodox of een boeddhist zo had gereageerd, er net zulke opmerkingen werden gemaakt als afgelopen pagina’s :n

Ik vraag me af waarom je denkt dat de reacties dan anders geweest zouden zijn? Mijn reactie was nog steeds hetzelfde geweest. Mij gaat het niet om welk geloof je hebt, maar omdat hun geloof een bepaalde groep mensen discrimineert. Wat waren de reacties dan geweest als deze man de hand niet had willen schudden van een homoseksuele man, omwille van zijn geloof?

Als een atheïstische man dit niet zou willen doen zou er commentaar op komen, maar als het door je religie 'niet mag' omdat het een 'zonde' is mag er wel een uitzondering gemaakt worden?

En dat er nu gedaan wordt alsof moslims/gelovigen 'beesten' zijn vind ik ook niet oké, maar volgens mij mag er toch wel eens de vraag gesteld worden of het oké is om je religie te gebruiken als een excuus voor deze zaken.
Dat het weer 'niet open-minded' zou zijn is ook weer zo'n dooddoener. Ik heb niks tegen hun religie, maar over hun gedrag mag ik toch wel een oordeel hebben zeker als het mensen benadeelt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:08

Mn moeder en ik hadden dit ooit met een man die kwam kijken voor mijn scooter die we op marktplaats hadden staan.
Die wilde ook geen hand geven. Hij legde het simpel uit dat dat in zijn geloof gelijk stond aan trouwen.
Ik vond dat toen vreemd maar heb het gelaten.
Later dacht ik daar nog vaak over na en vond ik het heel onbeschofd. Was er de hele bezichtiging van van de leg.
Heel leuk dat men hier hun eigen geloof willen uitoefenen prima..maar ik vind het maar niks dat andere mensen (niet gelovig of ander geloof) hier wel 'last' van hebben.

In mijn 'cultuur' (gewoon hollandse meid die gelooft in de oerknal) is het onbeschofd om geen hand te geven bij ontmoeting. Dus ik heb liever dat men daar dan ook rekening mee houdt.

In een andere cultuur is het onbeschoft om eten wat je wordt aangeboden, niet op te eten. Daarom moet ik zorgen dat ik nooit binnen die cultuur kom want ik lust niks. Ik houd dan dus ook rekening met gevoel van die mensen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:14

anjali schreef:
Maar mag ik vragen wat veganisme te maken heeft met al deze andere stromingen?????

Nou.. die vrienden van mij zijn toevallig ook veganistisch en best wel extreem in hun opvattingen daarover.

Askja schreef:
Maar Elise-Oo, dan zeg je dus met zoveel woorden dat je een moslim die recht is in de leer wel respecteert. En diegenen die alleen de schijn ophouden niet. Dan heb je dus geen probleem met het islamitische geloof, maar met mensen die inconsequent/hypocriet zijn in het naleven van de normen en waarden die ze zeggen aan te hangen, dat is iets heel anders. Wat dit met misplaatste tolerantie e.d. te maken heeft, is me overigens niet duidelijk.

Voor het ene kan ik begrip opbrengen en tolereer ik dus (edit: tot op zekere hoogte). Het andere niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:39

RoyceMack schreef:
Mn moeder en ik hadden dit ooit met een man die kwam kijken voor mijn scooter die we op marktplaats hadden staan.
Die wilde ook geen hand geven. Hij legde het simpel uit dat dat in zijn geloof gelijk stond aan trouwen.
Later dacht ik daar nog vaak over na en vond ik het heel onbeschofd. Was er de hele bezichtiging van van de leg.
Heel leuk dat men hier hun eigen geloof willen uitoefenen prima..maar ik vind het maar niks dat andere mensen (niet gelovig of ander geloof) hier wel 'last' van hebben.

Met zoiets zou ik denken als ik die scooter maar verkoop en mijn knaken krijg. Daarna is die man weer weg en ben ik van hem af. Als je elke dag tussen 4 kantoormuren met zo iemand door moet brengen vind ik het toch wel even een hele andere situatie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:31

RoyceMack schreef:
.

Ik woonde als kind achter de kerk, elke zondag had ik last daarvan... (kerkklokken, gezang, hordes mensen op de stoep, alle parkeerplaatsen bezet....
Tja... wat is ergens laat van hebben?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:38

Frummels schreef:
Karl66 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Onze buurman (moslim) gaf mij geen hand toen wij nieuw in de straat kwamen, uit respect voor mij en mijn vriend/verloofde. Wij vroegen toen uit interesse wat zijn beweegreden was. Hij vindt het ongepast om een vrouw die wellicht bezet is of er wellicht niet om vraagt aan te raken, zei hij. Inderdaad ook omdat een aanraking kan worden gezien als iets seksueels en dat is in zijn ogen respectloos en ongepast. Hij gaf ook aan, dat zijn getrouwde broer geen vrouwen de hand schudt omdat dat weer respectloos kan overkomen naar zijn echtgenote. Wederom met het oog op het seksuele aspect. Als wij erop staan, wil hij zich wel aanpassen zo gaf hij zelf aan, want hij wilde niet onbeleefd zijn. Maar als de beste meneer zich daar niet prettig bij voelt, wie ben ik dan om hem daar om te vragen. Wij hebben elkaar op een andere manier gegroet en daar maken we nu soms nog grapjes over met de buurman :D

Maar dit begrijp ik niet. Ik steek als vrouw mijn hand uit om aangeraakt te worden (namelijk om fe hand te schudden). De beweegreden dat ik dan niet aangeraakt zou willen worden vind ik raar. Verder iedereen zijn ding maar dit is echt een kul redenatie.
Alsof ik om een appel vraag en de groenteboer hem niet verkoopt "omdat ik misschien wel geen fruit van hem wil"
Dat hij mij niet spontaan op de schouder slaat snap ik wel maar mijn hand niet schudden om die reden vind ik gek.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:43

Loretta schreef:
RoyceMack schreef:

Met zoiets zou ik denken als ik die scooter maar verkoop en mijn knaken krijg. Daarna is die man weer weg en ben ik van hem af. Als je elke dag tussen 4 kantoormuren met zo iemand door moet brengen vind ik het toch wel even een hele andere situatie.

Nou dat zou ik ook wel prima vinden hoor.

Is heel anders dan dat hij onze vrouwelijke klanten (dat wat ons bedrijf levend houdt) geen hand geeft